Tunkin hankintaan vinkkejä
Tunkin hankintaan vinkkejä
Olisi edcessä tunkin hankinta. Alan liikkeet tuntuvat myyvän kaikki samaa peruskamaa.
Hankintakriteereinä olisi:
-Pieni alin nostokorkeus, jotta saisi madalletun 9000:kin keulasta nostetuksi
- Vastaavasti mahdollisimman suuri maksimi nostokorkeus ( taitaa olla ristiriidassa edellisen vaatimuksen kanssa).
- Mielellään jalkatoiminen pikanosto nostovivun lisäksi tai jopa paineilmatoiminen nostosysteemi ( taitaa olla vain kalliissa ammattilaisvehkeissä )
- Tärkein ominaisuus olisi rauhallinen/hallituu alaslaskeminen
-Nostokykyä väh. 1,5 tonnia
Vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia vastaanotetaan.
Hankintakriteereinä olisi:
-Pieni alin nostokorkeus, jotta saisi madalletun 9000:kin keulasta nostetuksi
- Vastaavasti mahdollisimman suuri maksimi nostokorkeus ( taitaa olla ristiriidassa edellisen vaatimuksen kanssa).
- Mielellään jalkatoiminen pikanosto nostovivun lisäksi tai jopa paineilmatoiminen nostosysteemi ( taitaa olla vain kalliissa ammattilaisvehkeissä )
- Tärkein ominaisuus olisi rauhallinen/hallituu alaslaskeminen
-Nostokykyä väh. 1,5 tonnia
Vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia vastaanotetaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Tälläistä mutta Ondo-merkillä varustettua olen käytellyt joskus:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1157 ... ala-2000kg
Varsin pätevä peli. Alin korkeus on melko matala, nostaa kuitenkin kohtuu ylös, vähän madalletun OG:n runkopalkin alle mahtuu hienosti. Pyörät ovat melko leveällä joten on varsin tukeva. Rajoitinventtiili takaa aina hallitun hitaan laskun vaikka kahvan vääntää täysin auki. Jalkavipu löytyy.
IKH myy myös, MGT2 -malli:
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... t_2009.pdf
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1157 ... ala-2000kg
Varsin pätevä peli. Alin korkeus on melko matala, nostaa kuitenkin kohtuu ylös, vähän madalletun OG:n runkopalkin alle mahtuu hienosti. Pyörät ovat melko leveällä joten on varsin tukeva. Rajoitinventtiili takaa aina hallitun hitaan laskun vaikka kahvan vääntää täysin auki. Jalkavipu löytyy.
IKH myy myös, MGT2 -malli:
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... t_2009.pdf
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Kiitokset vinkistä.
Vaikuttaa aika asialliselta. Hinta on juuri siinä kipukynnyksellä, mutta täytynee säästää sitten jostain muusta.
Vaikuttaa aika asialliselta. Hinta on juuri siinä kipukynnyksellä, mutta täytynee säästää sitten jostain muusta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Itsellä on Torin Big Red alumiinirunkoinen "tuning" tunkki, Halpahallista 99€ tarjous joku vuosi sitten. Mahtuu matalan auton alle ja nostaa niin korkealle, että saa molemmat renkaat etu- tai takapäästä reilusti ilmaan tämän talouden Saabeista. Nuo alumiiniset on varsin näppäriä käyttää ja hintahaarukka on jossain 100-250€ tietämillä. Tuossa nostokapasiteettia 1,5 tonnia.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Oon kuullut että nuo tuninki tunkit ei kauhean tukevia olisi ja jotain porsimisia on tapahtunut. Ja näyttää aika huteralta muutenkin tuo kun tuo tela ei kovin leveä ole.
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Onko omia kokemuksia? Toki käyttäjälläkin on merkitystä noissa tapauksissa ja näkeehän sen ettei nuo millekään hiekkapihalle ole tarkoitettu. Tuo kuvan tunkki on ollut omassa käytössä jo muutaman vuoden ja yksi pultti piti laittaa lukitteella uudestaan kiinni. Nostotassun kumityyny on vaihtunut Bilteman pehmusteeseen. Muuten on toiminut erittäin mainiosti, on nopea ja helppo käyttää.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Bilitsun oranssi hallitunkki on palvellut vastoin kaikkia odotuksia jo 15 vuotta moitteetta.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
... oli pakko tyytyä Biltsun versioon, kun Motonettiin on täältä vähän enempi matkaa .9-5T kirjoitti:Motonetissa on todella asiallisia kumityynyjä n.4e.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Ei omakohtaisia kokemuksia. Varmaan se kautta rantain kuultu porsiminenkin voi olla juuri tuollaisesta syystä että ruuvin löystymiselle ei ole vaan mitään tehty. Mutta ei kyllä silti herättänyt olemuksellaan luottamusta mitä motossa joskus tuollaista tutkin. Varsinkin kun taisi olla liekkikuviot kyljessä...
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Motonet on ehkä myynnyt eri valmistajien "tuuninkitunkkeja" ovat näennäisesti samanlaisia. Kaveri esitteli n. 1/2 vuotta sitten omalla pajalla miten oli ostanut Motonetistä 2 kpl hienoja tuuninkitunkkeja. Hinta taisi olla 149 € /kpl. Silloin tuntoi todella hyvältä kun niitä kokeilin. Olen myöhemmin nähnyt noita myymälässä ja tuntui olevan aivan eri laatua. Ruuvit löysällä kuvaa hyvin tuntumaa. Ehkä ne sitten mallikappallessa oli löysällä?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Kävin omastani kaikki ruuvit/pultit läpi heti ostettaessa, ettei mitään jäisi sattuman varaan. Tämäkin löystynyt oli sen verran hankalassa paikassa, että vaati hieman tunkin purkamista jotta sain vian korjattua. Omien käyttökokemusten perusteella voin suositella, mutta eihän nuo ammattikäyttöön ole tehtykään.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Mites n.2000kg nostavat halpis tunkit kestävät pakkasta? Säilytys ja käyttö ympäristö olisi kylmissä ulkotiloissa.
Kuinkas suljettua tuo hydrauliikka on? Voiko sinne lisätä & vaihtaa öljyjä?
Kuinkas suljettua tuo hydrauliikka on? Voiko sinne lisätä & vaihtaa öljyjä?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Ite ostin tuommosen 3t tunkin joskus 2008-2009. Hyvin saa matalemmankin tonnarin alle ja nostokorkeus on 560mm.
Nykyään maksaa motonetissä vain 99€.
Nykyään maksaa motonetissä vain 99€.
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Todella tyylikästä muotoilua tuossa tunkissa!G-mies kirjoitti:Itsellä on Torin Big Red alumiinirunkoinen "tuning" tunkki, Halpahallista 99€ tarjous joku vuosi sitten. Mahtuu matalan auton alle ja nostaa niin korkealle, että saa molemmat renkaat etu- tai takapäästä reilusti ilmaan tämän talouden Saabeista. Nuo alumiiniset on varsin näppäriä käyttää ja hintahaarukka on jossain 100-250€ tietämillä. Tuossa nostokapasiteettia 1,5 tonnia.
Matti
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tunkin hankintaan vinkkejä
Kunhan vain öljy on laadukasta eikä kovin vetistä, niin miksipäs eivät kestäisi siinä missä halpistunkit yleensäkin. Tietyllä varauksellahan noihin, ja kaikkiin nostureihin tulee suhtautua aina.patse kirjoitti:Mites n.2000kg nostavat halpis tunkit kestävät pakkasta? Säilytys ja käyttö ympäristö olisi kylmissä ulkotiloissa.
Kuinkas suljettua tuo hydrauliikka on? Voiko sinne lisätä & vaihtaa öljyjä?
Ainakin näissä halpiksissa löytyy yleensä täyttöaukko öljylle siitä työsylinterin kupeesta suojapellin alta, yleensä kuminen simppeli tulppa joka on maalattu samoilla huitaisuilla kuin itse tunkkikin. Samasta aukosta saa käsittääkseni tunkki ylösalaisin käännettynä lutkuteltua tunkin melkolailla tyhjäksi öljynvaihtoa ajatellen. Ainakin Bilipaliteeman tunkkiöljy kestää muistaakseni -33c jähmettymättä, ja jonka luulisi riittävän satunnaisiin talvipuuhasteluihin.
Nostureita kannattaa etenkin huonoissa eli märissä olosuhteissa säilyttää nostomäntä sekä vivun alta löytyvä käyttömäntä sisäänpainettuina sylintereihinsä, ainakin juuri halpiksissa tahtovat muuten ruostua ja myöhemmin vuotaa, ei ole suotta vaivauduttu kromaamaan tai kovakromaamaan männänvarsia.