T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

*UP* 11.7.2010
ongelma poistunut
syynä oli todellakin 2xhuono alipaineletku, nyt ei nyi enää ja ahtopainemittarikin toimii taas :)

t. Marko


Aut. T-16 vm -88, magn.vena löytyy
Upouudet tulpat vaihdettu juuri.
Oirehtii seuraavasti:

Kylmänä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti seilaa alle tonnista pariin tonniin. Heiluu säännöllisesti, ylös-alas. Jos menee tarpeeks alas, kuten suht alussa tekee, heilautuksen jälkeen sammuu.

Kun moottori on lämminnyt hieman, heittely tasaantuu. Jonkin matkan ajon jälkeen esim. liikennevaloissa tekee suht nopeaa pientä heilutusta, mutta ei ylitä tonnia, eli heiluminen tapahtuu n 500-1000. Ei sammu enää.

Tuntuu vastaavan kaasuun kylmänä hyvin ja antavan potkua niinkun pitääkin. Kehätiellä ajon jälkeen n. 5-10 min normaalilämpöisenä tulee terävähköjä pikkunytkyjä aina silloin tällöin tasakaasulla. Alun tehotarjonta tuntuu hiipuneen ja autosta tullut tavallaan "turboton".

Yksi letku oli irti koneen päältä, kuskin puolelta edestä katsoen ylhäällä, kapea, joka menee alas jonnekin ohjaamon ja koneen väliin alas en tiedä minne. Leikkasin löysät pois ja pistin tiukasti kiinni uudelleen. No, eipä juuri vaikuttanut asiaan mitenkään.

Tulppien vaihto on hieman parantanut tilannetta, mutta tehojen katoaminen on sanotaanko lievästi harmittavaa nytkyjen lisäksi.

Jelppinkivä, mitä pitäisi tsekata seuraavaksi, eli sen mitä nyt silmämääräisesti olen pystynyt niin olen liitoksia ja vuotavia letkuja yrittänyt etsiä ainakin koneen päältä niin syvälle kun kuuppaa mahtuu laittaa, enkä osaa löytää mitään "hälyyttävää", vaan en ehkä osaa etsiäkään oikein...

t. Marko
Viimeksi muokannut MarkoL, Su Heinä 11, 2010 17:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: T-16+magnvena,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tyhjäkäyntimoottorin puhdistuksella mä aloittaisin. Ton ikäisessä se on vielä näppärästi siinä imusarjan päällä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: T-16+magnvena,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Thanks, eli jotakuinkin tähän tapaanko?
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

t. Marko
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: T-16+magnvena,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Juu, tuohon tapaan. Tosin, kuten ylempänä totesin, vanhemmassa tonnarissa tyhjäkäyntimoottori on imusarjan päällä, ei alla kuten kuvissa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä => OK => 2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

*UP* ongelma poistunut
syynä oli todellakin 2xhuono alipaineletku, nyt ei nyi enää ja ahtopainemittarikin toimii taas :)

t. Marko


Kiitokset vinkistä tosiaan. Sen verran päivitystä tähän threadiin, että löysin erään vanhemman keskustelun, jossa kuvattu ongelma vaikuttaa oireiltaan ihan samanlaiselta kuin minulla nyt (googlettamalla löytyi, yllätys,yllätys...)

Sieltä sivu 2/2, "karvalakin" postaus 17 May 2004, 19:21 ja mimmin reply: "Epäilen mankkuvenan jumittavan lämpölaajenemisesta (tai vanhuuttaan)."

Eli tutkin nuo molemmat; putsaan tyhjäkäyntikomponentin ja mankkuvenan vaikka ensin, raportoin tuloksista sen jälkeen.

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1



t. M
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Lainataas tätä ketjua. Eli autona on -87 tonnari turbokoneella ja manuaalilootalla. Vikana on nykiminen ja tietynlainen puutuminen. Nykimistä esiintyy kiihdytyksissä ja pari kertaa on tasanopeudessa nypännyt. Puutuminen esiintyy myös kiihdytyksessä, eli auto "miettii" hetken ennen kuin reagoi kaasuun. Tuohon nykimiseen vielä, se tuntuu huomattavasti voimakkaammalta kun bensaviisari laskee 20l tienoille. Oisko ideoita?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^siirtopumppu ehkä porsinut?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Se vois tietty olla yksi mahdollisuus. 290tkm ajettu ja ilmeisesti alkuperäinen pumppu siellä ilmeisesti on. Onko näissä pumpun kesto samaa luokkaa kuin noissa uudemmissa?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
9-tonni
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 09:50
Paikkakunta: paimio

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja 9-tonni »

sama vika mulla,t-käynti korkea ja heitteli miten sattuu ja syykin sama 2kpl alipaine letkua paskana..
kerran jo pääsin eroon saabista ja taas mulla on sellanen....
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mawerick kirjoitti:^siirtopumppu ehkä porsinut?
Oireet vastaa omaa entistä M87-turbotonnariani, josta oli siirtopumppu antautunut.

Vajaalla tankilla puutui aina motarin rampeissa yms. vedätyksissä. Pumppujen vaihto ja meno maistui jälleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nyt olisi uusi siirtopumppu hommattu. Ennen kuin rupean vaihtamaan, kysyisin että kannattaa/pitääkö tuossa vaihtaa samalla jotain tiivisteitä tai letkuja tjsp?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja jus »

t.t.j kirjoitti:Nyt olisi uusi siirtopumppu hommattu. Ennen kuin rupean vaihtamaan, kysyisin että kannattaa/pitääkö tuossa vaihtaa samalla jotain tiivisteitä tai letkuja tjsp?
Varsinaisen bensapumpun banjoliitoksen tiivisteet voi vaihtaa samalla. Jos tarvikemalliset siirtopumput sopii nykyään yhtä huonosti kuin kuusi vuotta sitten, varaudu veistotuokioon hyvällä mattopuukolla tms. Siirtopumpun lähtönipan paksunnos oli muutaman millin liian pitkä, piti veistää pois jotta imusiivilän kiinnitysruuvit osui paikalleen ämpärin kylkeen. Imusiivilän istuvuus pumpun pohjaankin oli vähän huono, ohjaustapit hiukan väärässä paikassa mutta sopi hyvin sen jälkeen kun tapit katkesivat :-)

Ennen veistelyä:
Kuva

Veistelyn jälkeen:
Kuva

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T-16,tyhjäkäynti vaeltaa, nykimistä=>nyt OK..2xalipaineletku

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nyt on pumppu vaihdettu, ja tosiaan modailemaan joutui hiukan. Nyt toimii auto kuitenkin paremmin, kiitokset ohjeista. 8)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin