9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Kävin juuri viime viikolla Metroautossa. Jos ymmärsin oikein, kaikkiin OG 9-3:iin suositellaan GM Transmission Fluid - Power Steering 15,28 euroa / pullo. ( Mystisen CF S 11 tilalle.)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0044 Ei ole sama tuote. Väri on punainen, GM numero eri.
Jos paluuletku on poikki, sopiva löytyy:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tm&ryhmaid
Toistaiseksi on kestänyt...
EDIT: Korjattu arvailu Motonetin GM -öljyn vastaavuudesta. On eri tavaraa.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0044 Ei ole sama tuote. Väri on punainen, GM numero eri.
Jos paluuletku on poikki, sopiva löytyy:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tm&ryhmaid
Toistaiseksi on kestänyt...
EDIT: Korjattu arvailu Motonetin GM -öljyn vastaavuudesta. On eri tavaraa.
Viimeksi muokannut eth0, Ma Elo 30, 2010 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
En tiedä tuleeko repliikkini liian myöhässä, tai onko edes se tarpeen mutta toivottavasti ei.Uri kirjoitti:Itse asiassa mulla ei ulvo kuin kylmänä. Silloinkin aika vaisusti. Öljyä on liian vähän ja Motonetissä ei ollut sopivaa tarjota. En tiedä olisiko se Redlinen "yleisohjaustehostinöljy" käynyt. Myyjää ei kiinnostanut paljon neuvoa...
Mikä tahansa öljy, vaikkapa sitten Bilteman tunkkiöljy (mikä itseasiassa on aikalailla erinomaista hydrauliöljyä) käy varmasti väliaikaisesti tarkoitukseen siihen saakka kunnes vajaantumisen syy on selvitetty, ja on aivan varmasti parempi vaihtoehto kuin joko ei öljyä ollenkaan tai vain niin vähän että järjestelmässä on ilmaa ulisemassa ja siten ohjaustehostimen siipipyöräpumppu pahimmassa tapauksessa ilman voitelua.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Löysin Valvolinen Saabeihin sopivaa ohjaustehostinöljyä. Oli vähän kallista, 22,9e/litra, mutta muutakaan en löytänyt.
Ei toi säiliö ainakaan vauhdilla vajaannu. Eilen täytin ja jätin sanomalehteä auton alle yöksi, niin ei ollut tiputtanut yhtään. Ajoin tänään myös 300km, eikä vajentunut yhtään silmämääräisesti.
Ei toi säiliö ainakaan vauhdilla vajaannu. Eilen täytin ja jätin sanomalehteä auton alle yöksi, niin ei ollut tiputtanut yhtään. Ajoin tänään myös 300km, eikä vajentunut yhtään silmämääräisesti.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Onko muita ehdotuksia ulinaan/vollotukseen.. minun saabissa samanlaista vaivaa. Katsoin öljyt, viivojen välissä on. Tehostin pelaa niinkuin pitääkin mutta paikallaan ja hiljaisessa vauhdissa valittaa kun rattia kääntää vähänkin pitemmälle. Ajossa sitä ei ainakaan huomaa, enpäs tiedä johtuuko siitä että sitä ei tosiaankaan kuulu vai siitä ettei rattia tarvitse liikenteessä ihan niin pitkälle kääntää.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Minullakin alkoi 9-3:n jälleen ulisemaan. Kuukausi sitten vaihtamani paluuletku näyttäisi kestäneen, ilmeisesti releboksin viereltä kulkeva paineletku tihkuu liittimistään.
Kysyn huomenna hydrauliikkapajalta letkun hintaa.
Sen verran palasin vanhaan kirjoitukseeni, että korjasin taannoisen viestini: Motonetissa GM:n pullossa myytävä öljy on punaista, eivätkä numerot täsmää Metron pulloon. Metron suositus: GM 93160548
Tämä saa kelvata siihen saakka, kun vuoto on paikattu:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0002
Ainakin Topran -merkkisenä vakuuttaa korvaavansa yllämainitun GM -tuotteen.
Kysyn huomenna hydrauliikkapajalta letkun hintaa.
Sen verran palasin vanhaan kirjoitukseeni, että korjasin taannoisen viestini: Motonetissa GM:n pullossa myytävä öljy on punaista, eivätkä numerot täsmää Metron pulloon. Metron suositus: GM 93160548
Tämä saa kelvata siihen saakka, kun vuoto on paikattu:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0002
Ainakin Topran -merkkisenä vakuuttaa korvaavansa yllämainitun GM -tuotteen.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Löytyykö mitään vinkkejä mikä muu voisi aiheuttaa tuota valitusta kuin nesteiden vähyys.. Tuon kun saisin loppuman niin olisi viaton alla.
Foorumi teki taas kerran tehtävänsä ja sain Check Engine valon sammumaan (helvetin ärsyttävä ollakseen vain pieni valo), kiitos nimimerkille Hook!
Foorumi teki taas kerran tehtävänsä ja sain Check Engine valon sammumaan (helvetin ärsyttävä ollakseen vain pieni valo), kiitos nimimerkille Hook!
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Tuo säiliön paluuletku kannattaa näköjään oikeasti tarkastaa, itsellä on muutama syvä halkeama letkussa ja jos ei nyt vaihda ennen talvea ihan takuulla repeää joku pakkasaamu.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Mulla tekee samaa. Luultavasti on ilmaa hieman putkistossa. En tiedä miten sen sais pois. Omassa alkoi ulina sen jälkeen kun painepuolen letku lävähti rikki ja vaihdettiin uusi. Mielestäni omat ulinat hävisivät seuraavassa huollossa kunnes kävi nestetasot liian alhaalla. (uudessa putkessa oli yksi liitos löysällä). Joko pääsee imaisemaan sitä ilmaa jostain välistä tai sitten siellä on vaan sitä. Muistaakseni WISsissä neuvotaan vain öljyn lisääminen ja tämän jälkeen ratin pyörittäminen edestakaisin ääripäihinsä muutamia kertoja mutta ei ole omassa auttanut vinkumisen poistoon.
Edit: tulikin juuri mieleen että oma paluuletku on kanssa ihan hapero. Voi sieltä imasta ilmaa sekaan ehkä. Tilattiinkin jo huoltoon uusi letku, pitää kysellä sen perään.
Edit: tulikin juuri mieleen että oma paluuletku on kanssa ihan hapero. Voi sieltä imasta ilmaa sekaan ehkä. Tilattiinkin jo huoltoon uusi letku, pitää kysellä sen perään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Edit: tulikin juuri mieleen että oma paluuletku on kanssa ihan hapero. Voi sieltä imasta ilmaa sekaan ehkä. Tilattiinkin jo huoltoon uusi letku, pitää kysellä sen perään.[/quote]
Paljonko oli hintaa paluuletkulla? metro-autosta?
Paljonko oli hintaa paluuletkulla? metro-autosta?
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 70
- Liittynyt: To Tammi 01, 2009 21:19
- Paikkakunta: Lohja
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Itse tuon paineletkun purkaneena voin todeta että aikas lailla hauskan oloinen on ks "letkutus".
Ohjaus simpukalta lähtee metalli putkea pitkin ja vaihtelee aika tiuhaan tahtiin putken ja letkun virkaa. Menee akun kohdalta alas,sieltä mutkittelee syylärin vieressä pumpulle. Veikkaisin että neste ei taida kovin hyvin juosta vaan jarruttelee kyseisessä viidakossa. Itse hitsasin metalliputkiin uudet paineletku nipat ja kävin hakemassa hydrauliikka liikkeestä kunnon paine letkut,maksoi ~50-60e luokkaa letkuineen liittimineen. Letku+liittimet kestää 300bar paineet,eli ei pitäisi enää helpolla hajota. Ohjaus muuttui myös todella paljon paremmaksi,ei ole niin raskas enään hiljaa ajettaessa.
Ohjaus simpukalta lähtee metalli putkea pitkin ja vaihtelee aika tiuhaan tahtiin putken ja letkun virkaa. Menee akun kohdalta alas,sieltä mutkittelee syylärin vieressä pumpulle. Veikkaisin että neste ei taida kovin hyvin juosta vaan jarruttelee kyseisessä viidakossa. Itse hitsasin metalliputkiin uudet paineletku nipat ja kävin hakemassa hydrauliikka liikkeestä kunnon paine letkut,maksoi ~50-60e luokkaa letkuineen liittimineen. Letku+liittimet kestää 300bar paineet,eli ei pitäisi enää helpolla hajota. Ohjaus muuttui myös todella paljon paremmaksi,ei ole niin raskas enään hiljaa ajettaessa.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Tutkin oman tehostin öljyvuotoa. Vuoto löytyi kahdesta kohtaa.
Tässä oli pykinyt tuo alempi tehostimen säiliöön menevä letku. Katkoin sitä vähän ja laitoin takaisin. Se pitää ainakin ostaa uusi, koska on vielä kohtuu helppo vaihtaa. Mikä lie nimeltään?
Tämä isompi letku vuoti juuri yläliitosta ennen. Tein siihen pikapatentin kemiallisesesta metallista ja jeesusteipistä Mikäs ton nimi on, kun lähden ostamaan uutta jos patentti pettää...
Sama toisesta kulmasta..
Tässä oli pykinyt tuo alempi tehostimen säiliöön menevä letku. Katkoin sitä vähän ja laitoin takaisin. Se pitää ainakin ostaa uusi, koska on vielä kohtuu helppo vaihtaa. Mikä lie nimeltään?
Tämä isompi letku vuoti juuri yläliitosta ennen. Tein siihen pikapatentin kemiallisesesta metallista ja jeesusteipistä Mikäs ton nimi on, kun lähden ostamaan uutta jos patentti pettää...
Sama toisesta kulmasta..
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Näytti letkulle jääneen hintaa 26 Euroa ja risat alennusten jälkeen. Vaan vielä inisee ohjaustehostin eli pumppu on saattanut saada kipeetä.tturku kirjoitti:Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
Autohan on 2.2 tiisselillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Ei ole ihan niin simppeli vaihtaa, koska letku on kiinni pumpulle menevässä metalliputkessa puristusliitoksella. Täytyy siis irrottaa myös pumpulle menevä putki.Tässä oli pykinyt tuo alempi tehostimen säiliöön menevä letku. Katkoin sitä vähän ja laitoin takaisin. Se pitää ainakin ostaa uusi, koska on vielä kohtuu helppo vaihtaa. Mikä lie nimeltään?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Purin äsken ohjaustehostimen paineputken pumpulta tehostimelle eräässä vanhemmassa ketjussa olleiden ohjeiden mukaan. Vajaan parin tunnin homma tosiaan, kun purin keulaa vähän vähemmän, eli tein pujottelun vaikeammaksi...
Nyt ongelma on se, että putki näyttää suhteellisen huonolta, eikä sen pujotteleminen takaisin letkuosien vaihdon jälkeen houkuta. Siksi kysyn, onko joku:
a) korvannut koko putken hydrauliletkulla? ja/tai
b) siirtänyt putken kulkemaan suoraan tulipellin kautta?
Missään muussa autossa tehostinöljyä ei mielestäni kierrätetä puskurin kautta, eli onkohan öljyn mahdollinen lauhtuminen käytännössä merkityksellistä.?
Nyt ongelma on se, että putki näyttää suhteellisen huonolta, eikä sen pujotteleminen takaisin letkuosien vaihdon jälkeen houkuta. Siksi kysyn, onko joku:
a) korvannut koko putken hydrauliletkulla? ja/tai
b) siirtänyt putken kulkemaan suoraan tulipellin kautta?
Missään muussa autossa tehostinöljyä ei mielestäni kierrätetä puskurin kautta, eli onkohan öljyn mahdollinen lauhtuminen käytännössä merkityksellistä.?
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916