cab95 kirjoitti:Miltäs taatsia tuntui??Kovasti kehuttu tuota romanian rellu citymaasturia.Ihan perus sittarin näköinenkin.Skudaa parempi bang for a buck
.Ja miks ostaa kallis itäauto skoda,taatsian paljon halvemmal
EN nyt tiedä arvaako täällä kehua muita kuin Saabeja, mutta kerrotaan nyt omia mielipiteitäni silläkin riskillä että J.N. syyttelee provoilusta:
Yllätyin itse posittiivisesti, luonnossa nähtynä ainakin hopeisena ihan komean näköinen pirssi, ja laadukkaasti tehty: ovien, konepellin, ja muiden osien sovitukset koriin tehty hyvin, ovet tukevan tuntuiset, jne. Autossa istuu korkealla, ja näkyvyys ulos on hyvä, ajoergonomia kohdallaan, tilankäyttö erinomainen (takapenkki käännettynä tilaa kuin pakussa, jne).
Kone (1,5 dCi) oli yllättävänkin tehokas ja vääntävä (toki siihen voisi toivoa lisätehoa virisoftalla, mutta vakionakin oli ihan ok). Rellun pikkudiesel piti sellaista nelipyttyisen dieselkoneen säksättävää ääntä, mutta se ei onneksi kuulunut juurikaan sisälle.
Vaihteisto toimi todella loistavasti, ja välitykset mainot (ykkönen ryömintävaihde, käytännössä kakkoselle liikkelle, ja kuutonen oli juuri oikeanpituinen suomalaisiin motarinopeuksiin).
Jarrut ihan hyvät, ohjaus tarkka ja tunnokas, ja muutenkin ajettavuus tosi hyvä, ei paljoa sivutuuli vaikuttanut, auto meni suoraan, ja se oli sisämelultaan hiljainen, ei rämissyt mistään tms, ja ennen muuta todella näppärä parkkipaikapyörittelyssä kun kääntyi melkein paikallaan.
Nelivedon ominaisuuksia ei tullut testattua sen kummemmin, säädin oli kohdassa AUTO, eli jakoi voimaa automaattisesti etu-ja takapään välillä.
Penkit oli istuinmukavudeltaan aika lailla ensimmäisten vuosimallien 9-3/9-5:tten penkkien luokkaa, eli penkit eivät olleet kovin muotoillut mutta ihan mukava niissä oli istua. Penkkien nahkaverhoilussa käytetty nahka ei ollut Alfan tai Saabin tasoa, ihan mukiinmenevä kuitenkin.
Hiukan halvan auton tunnelmaa tuli muutamissa epäolennaisissa kohdissa kuten kojelaudan päällysmuovin, ovipaneleiden, aurinkoläppien ja kattoverhoilumateriaalin kohdalla, mutta niillä ei ainakaan itselleni olisi mitään merkitystä.
Alusta oli kunnolla ruostesuojattu, ja suojattu muutenkin maastoajoa huomioiden, pohjassa oli myös tehtaalla laitettua perinteistä alustamassaakin, ja esim ovien saranoihin, konepellin saranoihin, jne oli tajuttu jo tehtaalla laittaa ihan kunnollista vaseliinia ja reilusti
Siis pirun hyvä kärry pienellä rahalla, on tosi ihme jossei tuosta tule melkoista myyntihittiä Suomessa, ehkä porukka vierastaa suht tuntematonta merkkiä ensi alkuun.
Hinnoittelu oli sikäli mielenkiintoinen että auton hinnan voi laskea netistä, ja se on nettohinta, mitään tinkivaraa ei hinnoissa ole, mukamasti jokin maailmalaajuinen periaatepäätös
Tuollainen suht. kaikilla varusteilla ympättynä (jättäisin itse ainakin luistoneston/ajonvakautuksen ehdottomasti pois) maksaisi hiukan reilut 24 tuhatta, ei siis kovin kova hinta modernista eurooppalaisesta 4x4-maasturista josa hyvä varustetaso.
Vois vaikka harkita ostavansa tuollaisen, tosin toimitusaika aika pitkä, 3kk, siis jos haluaa kunnolla varustellun version, noin pitkän odottelun aikana ehtii jo autokuume laantua moneen kertaan
Pitää tsekata mitä tuollainen maksaisi suoraan Romaniasta ostaen.
Edit: jottei nyt tulisi väärinkäsityksiä nin en ole vertailemassa Daciaa Saabiin, ei siinä ole sellaista "premiumia" kuin vaikkapa Alfassa ja Saabissa, vaan on astetta karumpi keksintö, mutta siltikin oli yllättävän laadukas, kun odotin jotain Ladan tasoista autoa tuolla hinnalla