Katsastus
Re: Katsastus
Minulla puolestaan vasen etujarruletku mistä pompsahti.
Tosin varauduin pahempaan. Pienistä kuopista tiessä tai esim. kaivonkansista tärähtää ikävästi aina kun ajaa yli. Taakse vaihdoin pari viikkoa sitten uudet iskunvaimentimet, mutta eteen pitäisi varmaan myös vaihtaa.
Mitäs muuten niistä iskunvaimennintestin prosenteista pitäisi päätellä?
Edessä n. 75% molemmilla puolilla ja takana n. 55% (uusilla iskareilla siis). Jouset taitaa olla alkuperäiset.
Itse hörpin kahveeta, enkä tajunnut siinä sitten paikan päällä kysellä sen tarkemmin.
Tosin varauduin pahempaan. Pienistä kuopista tiessä tai esim. kaivonkansista tärähtää ikävästi aina kun ajaa yli. Taakse vaihdoin pari viikkoa sitten uudet iskunvaimentimet, mutta eteen pitäisi varmaan myös vaihtaa.
Mitäs muuten niistä iskunvaimennintestin prosenteista pitäisi päätellä?
Edessä n. 75% molemmilla puolilla ja takana n. 55% (uusilla iskareilla siis). Jouset taitaa olla alkuperäiset.
Itse hörpin kahveeta, enkä tajunnut siinä sitten paikan päällä kysellä sen tarkemmin.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Katsastus
NIIN SE TOIMI TÄNÄÄNKIN; JO TOINEN VUOSI PERÄTYSTEN:::ITÄVÄYLÄN KATSASTUSASEMALLA:::mestari kirjoitti:ajetaan sisään halliin, todetaan kunto hyväksi ja leimataan paperi ja avataan ovi .
näin olen autoni aina katsastanut, vaatii hieman tietysti esityötä joskus.
SAAB 9-3 ng sc-05
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Katsastus
Hei, ei se katsastusasemasta kiinni, että Saabiin aina leima kakomatta kapsahtaa…
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Katsastus
Mikä on vanhempi tonnari? Ei ainakaan -96 ja siitä tuoreemmat, koska nehän on niitä niin uusia kuin voi olla.Firges9000 kirjoitti:Kun katsastetaan vanhempaa tonnaria. Katsastajien kommentit ja käytös eri toimipisteissä?
Omat Saabit on nyt tältä vuodelta katsastettu, eilen meni 87-CC läpi ekalla ja tänään 91-CDkin hyväksyttiin jälkitarkastuksessa. Kehän autokatsastuksessa Vantaalla katsastutin kummatkin, samoin 99:n syyskuussa.
CD ei tarvinnut katsastuskunnostuksena nyt kuin käsijarruvaijerin vaihdon, muuten oli vuoden ajojen jäljiltä ihan katsastukseen vietäväksi kelpaavan oloinen. Katsastuksessa jarrudynolukemat oli OK, mutta takana jarruputki oli alkanut tihkua. Edellisiltana vaijerijumpan aikaan putki ei varmasti ollut päältä vielä yhtään märkä. Vaihdoin takahaarasta satuloille menevät putket ja letkut. Toistaiseksi tuli hyvä, se pitkä putki edestä taakse tulee vaihtovuoroon jossain vaiheessa.
CC:ssä olikin vähän enemmän laittoa leimalle. Viime vuonna jo määrättiin tuulilasi vaihdettavaksi, joten olihan se nyt vaihdettava. Samalla piti vaihtaa tuulilasin karmi ja vähän korjata kattoluukun ympäristöä, lokasuojia ja kynnyskoteloa. Jarruputket, takajarrusatulat, käsijarruvaijerit ja bensalinjat vaihdoin jo kesällä. Remppaa tuossa laajennetussa "500 tkm huollossa" tuli sen verran että useimmat olisi tässä tilanteessa päästäneet auton jo paaliin. Minulla nyt kuitenkin sattui olemaan syksyn mittaan aikaa kunnostaa tätä autoa, niin tulipahan tehtyä. Jospa seuraavat 500tkm menisi taas vähän kevyemmällä panostuksella.
Pyrkimys on ollut viedä katsastukseen aina ehjä auto ja yleensä olen siinä onnistunutkin. Suhtautuminen on ollut asiallista ja jos on ollut huomautettavaa tai edes orastavaa korjaustarvetta, asiasta on mainittu. Ja olen kiittänyt siitä että on mainittu kun en ole itse omissa tarkastuksissa tajunnut.
Nytkin oli CC:ssä jäänyt kesän jarruputki-vaijeri-tankkijumpan jäljiltä panhard-tangon pultti löysälle, takapäässä tuntui pieni sivuttaisvälys kummastakin takapyörästä tuuppiessa. Tovi ihmeteltiin että voiko samaan aikaan olla molemmat takapyörän laakerit menneet, mutta löytyihän se kämmi kun toinen tuuppi ja toinen kurkki. Tästä löydöksestä kertoessa inssi aloitti että "selkeästi auto on kyllä hyväksytty, mutta...". Sen verran pieni se välys oli ettei erityisesti tuntunut ajossa ainakaan lumikelissä. Kiitollisuudella otan vastaan kaikki tällaiset asialliset auton ylläpitoa koskevat kommentit ja vinkit. Vian etsimiseen olisi minulta yksin mennyt useampikin tovi ja olisin saattanut päätyä vaihtamaan niitä laakereitakin turhaan.
Minusta 87-tonttu alkaa olla jo se tässä kysytty vanhempi tonnari. Mittarissa minun CC:ssäni on vähän päälle 506 tkm. CD:ssä vasta 298tkm. Vanhemmasta päästä sekin.
Vaikuttaisi harrastuksenani olevan vanhanpuoleisten käyttöautojen korjaaminen, boonuksena välillä pääsee vähän ajamaankin. Pitäisiköhän hankkia vielä harrasteautoksi joku uusikin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Katsastus
Kehän Autokatsastusta olen suosinut. Kuusi kertaa olen sinne auton katsastettavaksi ajanut: kaksi kertaa tuli hylsy mm. käsijarrusta ja alapalloista, kaksi kertaa meni laakista läpi ja ne kaksi jäljelle jäävää kertaa olivatkin uusintakatsastuksia, joihin oli viat korjattu.
Asiallista palvelua koen saaneeni aina, ihan syystäkin on tullut noita hylsyjä. Jonottaa ei ole tarvinnut kertaakaan yli puolta tuntia, vaikka aikaa en olekaan varannut.
Tämän syksyn leimat tulivat samalta katsurilta, joka ei juurikaan paljon puhele, mutta jos suullista (tai kirjallista) huomautettavaa on, niin kertoo asiallisesti, miten vika ilmenee yms. Tupliksen valoista sain kirjallisen huomautuksen, kun toinen sohottaa liian ylös ja toinen liian alas; ei auttanut vaikka yritin kertoa, että ne on kalibroitu kompensoimaan toisiaan.
Satkussa vuotaa pakoputki jostain (vastahan siitäkin on puolet vaihdettu tänä vuonna...), mutta kun arvot pysyivät sallituissa, niin ei laittanut merkintää.
Katsastusremonttia molempiin piti tietenkin tehdä, melko paljonkin. Tuplista rempattiin koko kesä (hitsausta, pakoputkea, jarruja, jäähdytystä) ja satkua koko syksy (jarruja, kytkintä, laatikkoa, pakoputkea). Ja rahaa paloi siihen malliin, että jouluna syön pelkkää porkkanalaatikkoa.
Eli vanhemman tonnarin katsastamisesta en tiedä, mutta vuosimallin -84 99:iä ja vm. -96 900:aa ei mitenkään moukaroitu pohjaan ruosteen löytämiseksi, vaan naputeltiin muutamasta paikasta sopivan napakasti, että olisi varmaan läpimädästä mennyt läpikin.
Asiallista palvelua koen saaneeni aina, ihan syystäkin on tullut noita hylsyjä. Jonottaa ei ole tarvinnut kertaakaan yli puolta tuntia, vaikka aikaa en olekaan varannut.
Tämän syksyn leimat tulivat samalta katsurilta, joka ei juurikaan paljon puhele, mutta jos suullista (tai kirjallista) huomautettavaa on, niin kertoo asiallisesti, miten vika ilmenee yms. Tupliksen valoista sain kirjallisen huomautuksen, kun toinen sohottaa liian ylös ja toinen liian alas; ei auttanut vaikka yritin kertoa, että ne on kalibroitu kompensoimaan toisiaan.
Satkussa vuotaa pakoputki jostain (vastahan siitäkin on puolet vaihdettu tänä vuonna...), mutta kun arvot pysyivät sallituissa, niin ei laittanut merkintää.
Katsastusremonttia molempiin piti tietenkin tehdä, melko paljonkin. Tuplista rempattiin koko kesä (hitsausta, pakoputkea, jarruja, jäähdytystä) ja satkua koko syksy (jarruja, kytkintä, laatikkoa, pakoputkea). Ja rahaa paloi siihen malliin, että jouluna syön pelkkää porkkanalaatikkoa.
Eli vanhemman tonnarin katsastamisesta en tiedä, mutta vuosimallin -84 99:iä ja vm. -96 900:aa ei mitenkään moukaroitu pohjaan ruosteen löytämiseksi, vaan naputeltiin muutamasta paikasta sopivan napakasti, että olisi varmaan läpimädästä mennyt läpikin.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Katsastus
Laittakaas piruuttas myös km lukemat tähän säikeeseen, vanhemmat editillä.
Saa samalla hiukan kuvaa ja ennustetta tulevista hylsyistä.
Säikeestä vois olla sitten ainesta vaikka klassikoksi.
Saa samalla hiukan kuvaa ja ennustetta tulevista hylsyistä.
Säikeestä vois olla sitten ainesta vaikka klassikoksi.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Katsastus
Itsellä tuli hylsy eilen käsijarrusta, eli ei mitään vakavaa.. Jarrupaloista sanoi myös että kohta vois ruveta vaihtelemaan.. Kävin sitten ostamassa joka kulmaan uudet palat ja toiselle puolelle uuden käsijarru vaijerin. Ja Autohan on Saab 9000 -96 ja mittarissa hiukan yli 396tkm
Saab 9-5
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
Re: Katsastus
Miten on, tuleeko hylsy jos vetonivelen suojakumi rikki jolloin uusinta katsastus 1kk sisällä vai laitaako merkinnän rekisteriotteeseen korjauskehotuksena ?
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
#2344
Re: Katsastus
Otteeseen merkintä, mutta ei kai kukaan meinaa tietoisesti kuukautta ajella rikkinäisellä suojakumilla?morc kirjoitti:Miten on, tuleeko hylsy jos vetonivelen suojakumi rikki jolloin uusinta katsastus 1kk sisällä vai laitaako merkinnän rekisteriotteeseen korjauskehotuksena ?
#3834
Re: Katsastus
riippuu siitä haluaako nivelen hajoavan nopeasti vaiko eisiiseli kirjoitti:Otteeseen merkintä, mutta ei kai kukaan meinaa tietoisesti kuukautta ajella rikkinäisellä suojakumilla?morc kirjoitti:Miten on, tuleeko hylsy jos vetonivelen suojakumi rikki jolloin uusinta katsastus 1kk sisällä vai laitaako merkinnän rekisteriotteeseen korjauskehotuksena ?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Katsastus
Mennyt parina viime vuotena läpi huomautuksitta.
Mittarissa tällä hetkellä 375tkm.
Kehtaako tässä ruveta edes autoa vaihtamaan kun viat vain iän myötä vähenee
Mittarissa tällä hetkellä 375tkm.
Kehtaako tässä ruveta edes autoa vaihtamaan kun viat vain iän myötä vähenee
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Katsastus
Leima tänään, ei yhtään hylsyä koko historiansa aikana. -97 / 194 000 km.
Vuolaat kehut uudempien tonnareiden ruosteettomuudesta ja kestävyydestä.
Vähän tuli olo maksetuista kehuista (78€!).
Ajovalo säädettiin siinä samalla kohdilleen, kun näytti täysin taivasta kohden.
Umpio (Motonet) oli ollut irti parkkivalon korjauksen tähden ja näköjään ei ollut mennyt asennus ihan kohdilleen, oliskos ollut jokin jääkikkare välissä.
Vuolaat kehut uudempien tonnareiden ruosteettomuudesta ja kestävyydestä.
Vähän tuli olo maksetuista kehuista (78€!).
Ajovalo säädettiin siinä samalla kohdilleen, kun näytti täysin taivasta kohden.
Umpio (Motonet) oli ollut irti parkkivalon korjauksen tähden ja näköjään ei ollut mennyt asennus ihan kohdilleen, oliskos ollut jokin jääkikkare välissä.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Katsastus
Uusi nivel odottelee takakontissa, ei kerkeä vaihdattamaan tähän hätään.muppelo kirjoitti:riippuu siitä haluaako nivelen hajoavan nopeasti vaiko eisiiseli kirjoitti:Otteeseen merkintä, mutta ei kai kukaan meinaa tietoisesti kuukautta ajella rikkinäisellä suojakumilla?morc kirjoitti:Miten on, tuleeko hylsy jos vetonivelen suojakumi rikki jolloin uusinta katsastus 1kk sisällä vai laitaako merkinnän rekisteriotteeseen korjauskehotuksena ?
Tarkoitus vaihdattaa tai vaihtaa kyllä, mutta menee ensi vuodelle.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
#2344
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Katsastus
Hyvä ratkaisu, mulla pinttymä: Rikkoutunut kumi = menetetty nivel.morc kirjoitti: Uusi nivel odottelee takakontissa, ei kerkeä vaihdattamaan tähän hätään.
Tarkoitus vaihdattaa tai vaihtaa kyllä, mutta menee ensi vuodelle.
Eli kannattaa vaihtaa koko paketti samalla vaivalla.
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Katsastus
Uteliaisuuttani kysyn, oliko rikki jotenkin, vaiko pelkästään kulunut?jus kirjoitti:Firges9000 kirjoitti:... Viime vuonna jo määrättiin tuulilasi vaihdettavaksi, joten olihan se nyt vaihdettava...
Olen puhellut paljonkin kuluneen tuulilasin vaihdon puolesta, koska vaikuttaa oleellisesti turvallisuuteen/mukavuuteen häikäistymistilanteissa. Vuosittain todetaan tai epäillään onnettomuuden syyksi auringon häikäisyä.
Uudella tuulilasilla on ilo ajella aurinkoa päin, näkyvyys on kuin kota katselisi ikkunasta ulos. Ei häikäisyä ollenkaan. Kahteen autoon olen lasin vaihdattanut ko. syystä.
Mielestäni tässä olisi välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttava kohde, jonka valvontaa olisi ehdottomasti jotenkin kehitettävä. Hylsyjä ja korjauskehotuksia jaetaan paljon turhemmista kohteista.
CS 2,0t -97 225 000 km