Termostaatti
Re: Termostaatti
Kiitokset vastauksista. Vastauksenne valaisivat tuon välipalikan todellisen tarkoituksen. Jatkossa, kun sen pois nappaa, tulee sitten jonkin verran enemmän lämppärin venttiilin vääntelyä siirryttäessä korkeista kierroksista mataliin ja toisinpäin. Taitaa maksaa vaivan ja olla ilmiönä marginaalinen. Ja pysyypähän käsiventtiili notkeana Nyt vain sopivia välikappaleita letkujen väliin etsiskelemään. Kun tuli taas tuota leimaakin tonne maaliskuulle -13 hankittua
900i 16V 5d Sedan vm.-92
Re: Termostaatti
Nyt tulee hillitön offtopic, mutta miltä konttorilta saa noin pitkän leiman?Mika N kirjoitti:Kun tuli taas tuota leimaakin tonne maaliskuulle -13 hankittua
Re: Termostaatti
täsmälleen samat sanat, alkoi ns. kiinnostamaan.Azanovix kirjoitti:Nyt tulee hillitön offtopic, mutta miltä konttorilta saa noin pitkän leiman?Mika N kirjoitti:Kun tuli taas tuota leimaakin tonne maaliskuulle -13 hankittua
En keksi muuta kuin ns." suoraan seisontaan" tai museosaapikas... tai sitten ns. "turvallisuuskatsastus" ja ajaa vaan...
Viimeksi muokannut stara, To Helmi 17, 2011 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Termostaatti
Alkaa olla tuplaysissä talvi sisällä. Ei nouse viisari eikä nouse sisällä lämmöt. Tai sen verran nousee, ettei hengitys enää höyryä, mutta siihenpä se sitten jääkin.
Mistäs lähden metsästämään orggistermaria? Siis ysiysiin, johon kuulemma ei käy sama kuin og-satkuun. Vai käykö?
Ei paljon naurata, kun lasien huurtuminen (hengitysilmasta johtuen) lakkaa 10 kilometrin kohdalla. Tai vähän naurattaa, mutta ei silloin kun autossa on itse sisällä.
Mistäs lähden metsästämään orggistermaria? Siis ysiysiin, johon kuulemma ei käy sama kuin og-satkuun. Vai käykö?
Ei paljon naurata, kun lasien huurtuminen (hengitysilmasta johtuen) lakkaa 10 kilometrin kohdalla. Tai vähän naurattaa, mutta ei silloin kun autossa on itse sisällä.
Re: Termostaatti
Itse laitoin vm. 1995 tonnariin 99:in termarin eli käy termarit ristiin varmaan useammankin mallin kanssa.
Bilteman termari tuntuisi pelaavan hyvin, hintaa sillä oli poistomyynnissä tivisteineen kokonaiset 2e
Mutta hae vaikka Motonetistä ranskalainen termari, 89 tai 92 asteinen. 99 ei kyllä ole mikään maailman lämpimin talviauto, tai siis noi uudemmat, vanhempi malli (1973) jossa oli kuparikenno ja järkevämmin toteutettu puhallussystemi, oli kyllä lämmin.
Bilteman termari tuntuisi pelaavan hyvin, hintaa sillä oli poistomyynnissä tivisteineen kokonaiset 2e
Mutta hae vaikka Motonetistä ranskalainen termari, 89 tai 92 asteinen. 99 ei kyllä ole mikään maailman lämpimin talviauto, tai siis noi uudemmat, vanhempi malli (1973) jossa oli kuparikenno ja järkevämmin toteutettu puhallussystemi, oli kyllä lämmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Termostaatti
Hakusessa on siis termari, jota ei tarvitse vaihtaa aina vuodenajan mukaan, vaan se voisi kestää esim. edes pari vuotta ja toimia säällä kuin säällä. Pyydänkö mahdottomia?
Millä kaikilla muilla keinoilla tuota autoa voisi lisälämmittää matkan aikana? Virittämällä jonkun TerMinin ottamaan virtaa tupakansytyttimeltä?
Millä kaikilla muilla keinoilla tuota autoa voisi lisälämmittää matkan aikana? Virittämällä jonkun TerMinin ottamaan virtaa tupakansytyttimeltä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Termostaatti
oma 99 kyllä lämpiää ihan vaaka suoraan mittarista katsottuna ja pukkaa lämmintä riittävästi, eli uusi -89 asteinen termostaatti vaan vanhan tilalle niin toimii kesällä ja talvella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Termostaatti
Kiitoksia vinkeistä ja etenkin jus:lle, joka tarjoili ohjeet muihinkin toimenpiteisiin eli ilmanottokanavien puhdistamiseen yms. Ostoslistalle siis siirtyy 89-asteinen termostaatti. Paitsi että tuota... kun motonet myy vain 88-asteista, niin mistäs tuollaisen 89-asteisen löytää? Onko se nyt sellainen kuuluisa orggisosa? Sellainen joka pitäisi käydä espoolaiselta marmorilta hakemassa (vantaalainen ei omien sanojensa mukaan myy näin vanhoihin varaosia) tai käydä jostain fixuksesta tms. kyselemässä? Ja onko tuo motonet ihan skeidaa? Tai biltema tai joku muu mikä?
Re: Termostaatti
Motonetin 88-asteiseksi väitetty termari on olut joka kerralla kuitenkin 89-asteinen. Älä osta saksalaista termaria vaan vaadi mieluummin ranskalainen laatutuote
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: Termostaatti
Ranskalaisista voi olla montaa mieltä, ehkä ne parhaimmat saa edelleenkin nakkikioskilta.
Mutta asiaan, itselläni parikin ranskalaista termostaattia (Vernet Calorstat) kesti kumpainenkin reilu vuoden.
Siirryin erään -mekaanikon suosituksesta käyttämään saksalaista Wahleria ja tuolla on nyt päästy jo reilu 3 vuotta. Saattahan noista Verneteistäkin tietysti toimivia yksilöitä osua kohdalle
Mutta asiaan, itselläni parikin ranskalaista termostaattia (Vernet Calorstat) kesti kumpainenkin reilu vuoden.
Siirryin erään -mekaanikon suosituksesta käyttämään saksalaista Wahleria ja tuolla on nyt päästy jo reilu 3 vuotta. Saattahan noista Verneteistäkin tietysti toimivia yksilöitä osua kohdalle
900T16 Classic -93
Re: Termostaatti
Termos!
Tyhmä kysymys termostaatista. Luin huoltokirjasta että turbomoottoriin ei saa laittaa 92 asteista termaria. No omasta T16 moottorista tietysti bongasin sellaisen. Tilasin varaosaliikkeestä huoltokirjan mukaisen "helle" 82asteisen. Sain termarin joka on 81 asteinen. Ei oo helppoo..
No, kysymys kuuluu kuitenkin että pitääkö termarin lautasen ylettyä siihen reikään venakannen syövereissä ja peittää se kun kone on kylmä? Siis peittääkö lautanen sen reiän kylmänä? Ei muuten mutta kun mittailin uutta ja vanhaa termaria niin kumpikin jää lyhyeksi. Jää n. sentin lyhyeksi. Onko siis olemassa pidempiä termostaatteja?
Tiedän, kuulostaa tyhmältä.
Ai niin, termari kuuluu Saab900 aeroon -84
Tyhmä kysymys termostaatista. Luin huoltokirjasta että turbomoottoriin ei saa laittaa 92 asteista termaria. No omasta T16 moottorista tietysti bongasin sellaisen. Tilasin varaosaliikkeestä huoltokirjan mukaisen "helle" 82asteisen. Sain termarin joka on 81 asteinen. Ei oo helppoo..
No, kysymys kuuluu kuitenkin että pitääkö termarin lautasen ylettyä siihen reikään venakannen syövereissä ja peittää se kun kone on kylmä? Siis peittääkö lautanen sen reiän kylmänä? Ei muuten mutta kun mittailin uutta ja vanhaa termaria niin kumpikin jää lyhyeksi. Jää n. sentin lyhyeksi. Onko siis olemassa pidempiä termostaatteja?
Tiedän, kuulostaa tyhmältä.
Ai niin, termari kuuluu Saab900 aeroon -84
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Termostaatti
Sen pikkulautasen ei kuulu normaalitilanteessa yltää sinne pohjalle. Ainoastaan silloin kun jäähdytysneste on reilusti normaalia käyttötilannetta kuumempaa ja termostaatti on jo täysin auki, pikkulautanen liikkuu peittämään termostaattikotelon pohjassa olevan pienen aukon. Tällöin nestekierto lämppärin kennolle sulkeutuu ja kaikki kierto menee jäähdyttimen kautta. Näin yritetään saada täysi jäähdytysteho ja välttyä yhä pahemmalta ylikuumenemiselta.
Silloin tuo toiminta menee puihin jos ylikuumeneminen alunperinkin johtuu esim. liian tiiviisti ja peittävästi jäähdyttimen eteen asetetusta pahvista.
Joissain tarviketermostaateissa se pikkulautanen on ollut halkaisijaltaan sentin isompi kuin orkkistermostaatissa. Muistelen jonkun kertoneen termostaattikotelon olleen perältä niin ahdas että tuollaista termostaattia ei saanut edes asennettua, puhumattakaan siitä että olisi toiminut suunnitellulla tavalla.
Silloin tuo toiminta menee puihin jos ylikuumeneminen alunperinkin johtuu esim. liian tiiviisti ja peittävästi jäähdyttimen eteen asetetusta pahvista.
Joissain tarviketermostaateissa se pikkulautanen on ollut halkaisijaltaan sentin isompi kuin orkkistermostaatissa. Muistelen jonkun kertoneen termostaattikotelon olleen perältä niin ahdas että tuollaista termostaattia ei saanut edes asennettua, puhumattakaan siitä että olisi toiminut suunnitellulla tavalla.
Re: Termostaatti
Kuulostaa järkevältä. Aattelin että termostaatti toimii toisinpäin Menenpä ruuvaamaan termostaatin kotelon kiinni.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Termostaatti
Toisinpäin se toimiikin, kylmänä virtaus ummessa ja kuumana auki. Se vaan aukeaa ja sulkeutuu keskeltä sitä isoa laippaa jonka reunan ympäri kiertää kumitiiviste. Pikkulaippa hoitaa epänormaalista kuumenemisesta pelastautumista.Mike Hunt kirjoitti:Aattelin että termostaatti toimii toisinpäin