Avain ei käänny virtalukossa?
Avain ei käänny virtalukossa?
Elikkä siis tänä aamuna ilmeni ongelma töihin lähtiessä että avain ei kääntynyt virtalukossa. Rattilukko on päällä enkä millään keksi mikä siihen on yhtäkkiä tullut.. Ja rattia olen koittanut kääntää,vääntää, avainta renklata mutta se ei perkele hievahdakkaan! kun avaimen laittaa lukkoon tuntuu että siellä ei olisi mitään vastusta. eli jos joku osais kertoa mikä on vikana ja miten se korjataan?
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Lukasin itsekin tuon linkin läpi ja hyvät kuvalliset ohjeetkin löytyi sieltä. Itselläni tänään ilmennyt ongelma koskee enemmänkin sitä, ettei rattilukko lähde pois päältä. Eilen käynnistin auton vara-avaimella kun jäi varsinainen avain muualle. Tänään ei sitten autosta lähde rattilukko pois päältä tuolla vara-avaimella vaikka eilen lähti. Onko rattilukon avaamiseen jotain poppakonsteja?
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Ymmärränkö ihan väärin kun luulen että kirjoitit avaimen kääntyvän lukossa, virrat menee päälle ja käynnistyy mutta rattilukko jää päälle?sisse kirjoitti:Itselläni tänään ilmennyt ongelma koskee enemmänkin sitä, ettei rattilukko lähde pois päältä.
Rattilukon kuuluu aueta kun avaimen kääntyessä virtalukon keskiosa, "avaimenreikä" painuu syvemmälle sisään.
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Kirjoitin ehkä vähän sekavasti mutta idea oli, että autoa ei saa käyntiin eikä mitään, koska avain ei käänny edes rattilukon ''ohi''. Tarkoitin tekstissä vain, että avain ja lukko toimivat eilen vielä täysin moitteetta.jus kirjoitti:Ymmärränkö ihan väärin kun luulen että kirjoitit avaimen kääntyvän lukossa, virrat menee päälle ja käynnistyy mutta rattilukko jää päälle?sisse kirjoitti:Itselläni tänään ilmennyt ongelma koskee enemmänkin sitä, ettei rattilukko lähde pois päältä.
Rattilukon kuuluu aueta kun avaimen kääntyessä virtalukon keskiosa, "avaimenreikä" painuu syvemmälle sisään.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Eli sittenkin sinulla on se tyypillinen virtalukkovika, haitat kuluneet niin ettei avain käänny. Rattilukko sinänsä todennäköisesti on ihan OK.sisse kirjoitti:autoa ei saa käyntiin eikä mitään, koska avain ei käänny edes rattilukon ''ohi''.
Yritä saada joku avain (vara-avain, varsinainen avain, lukkosepän tekemä korotettu avain) kääntymään lukossa vielä kerran, kenties vähän avainta heristelemällä tai reiässään pituussuunnassa vinoon vääntämällä samalla kun käännät. Ja tarvittaessa voimalla. Sitten kun saat kääntymään, älä missään nimessä enää kertaakaan käännä takaisin nolla-asentoon vaan irrota lukkosylinteri korjausta varten. Uudet haitat auttaa.
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Tämä selvä. Eiköhän se vielä ajoon tosta lähde.jus kirjoitti:Eli sittenkin sinulla on se tyypillinen virtalukkovika, haitat kuluneet niin ettei avain käänny. Rattilukko sinänsä todennäköisesti on ihan OK.sisse kirjoitti:autoa ei saa käyntiin eikä mitään, koska avain ei käänny edes rattilukon ''ohi''.
Yritä saada joku avain (vara-avain, varsinainen avain, lukkosepän tekemä korotettu avain) kääntymään lukossa vielä kerran, kenties vähän avainta heristelemällä tai reiässään pituussuunnassa vinoon vääntämällä samalla kun käännät. Ja tarvittaessa voimalla. Sitten kun saat kääntymään, älä missään nimessä enää kertaakaan käännä takaisin nolla-asentoon vaan irrota lukkosylinteri korjausta varten. Uudet haitat auttaa.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Vaan saattaa olla niinkin yksinkertanen asia, että akku tyhjä. Tänään huomasin itselläni. Kaukolukitus ei toimi, manuaalisisesti sisään. Sisälle päästyäni avain virtalukkoon-> ei käänny mihinkään. Lisävirtaa akkuun ja kas kummaa, toimii kaukosäätö sekä avain virtalukossa.
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Juuei. Tonnarin virtalukko on mekaaninen eikä sen toiminta riipu akusta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Oma konstini oli, ja aina on ollut muissakin merkeissä.
Muovikotelot pois, herkällä sormella avaimen kääntelyä ja vasaralla varovaista koputtelua lukon kylkeen.
Kun avain sitten kääntyy, niin pesä sitten irti ja lukkosepälle.
Väliaikaisen avaimen tein 6" naulasta vääntämällä ja harjanvarren pätkästä.
Puinen harjanvarren pätkä on sopiva ja pysyy paikallaan myös ajon aikana.
Voimankäyttö ei useinkaan auta. Joskus tein näitäkin hommia ammatikseni.
Muovikotelot pois, herkällä sormella avaimen kääntelyä ja vasaralla varovaista koputtelua lukon kylkeen.
Kun avain sitten kääntyy, niin pesä sitten irti ja lukkosepälle.
Väliaikaisen avaimen tein 6" naulasta vääntämällä ja harjanvarren pätkästä.
Puinen harjanvarren pätkä on sopiva ja pysyy paikallaan myös ajon aikana.
Voimankäyttö ei useinkaan auta. Joskus tein näitäkin hommia ammatikseni.
-
- "Aero"
- Viestit: 359
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Mulle kävi samalla tavalla viime talvena.
Yritin noilla edellä mainituilla konsteilla, voimaakaan säästelemättä, saada lukkopesän irtoamaan. Jumitus oli niin totaalinen, että eihän siitä mitään tullut.
Koska varaosa löytyi omasta takaa, päädyin vaihtamaan koko lukkorungon virtalukkoineen päivineen. Aikaa meni 15 asteen pakkasessa alle tunti. Olosuhdetta tosin helpotti joskus ammoin viisaasti asennettu sisäpistoke ja Defan puhallintuoteperheen lämmityslaite.
Tästä tosin seurasi avainnipun kasvu yhdellä avaimella ja hitaasti etenevä uusi ovilukkojen vaihtoon liittyvä projekti ..
Yritin noilla edellä mainituilla konsteilla, voimaakaan säästelemättä, saada lukkopesän irtoamaan. Jumitus oli niin totaalinen, että eihän siitä mitään tullut.
Koska varaosa löytyi omasta takaa, päädyin vaihtamaan koko lukkorungon virtalukkoineen päivineen. Aikaa meni 15 asteen pakkasessa alle tunti. Olosuhdetta tosin helpotti joskus ammoin viisaasti asennettu sisäpistoke ja Defan puhallintuoteperheen lämmityslaite.
Tästä tosin seurasi avainnipun kasvu yhdellä avaimella ja hitaasti etenevä uusi ovilukkojen vaihtoon liittyvä projekti ..
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Kuinkahan monta turhaa ärräpäätä pitää Saabistien päästellä !!!
Kun Tonnarin virtalukko on KULUNUT sellaiseksi, ettei sitä voi startata uudestaan ennen kuin virta-avain on käytetty pois virtaslukosta, on lukkopesä otettava irti ja käytävä lukkosepällä haittalevyjen vaihdossa. Tuo, että avain pitää välillä irrottaa lukosta EI ole ominaisuus, vaan KULUMISESTA johtuva oire ja lukkopesä yrittää autoilijaa ystävällisesti varoittaa tulevasta ongelmasta. Mutta jos autoilija Matti Mankelimäki vaan vähät välittää, niin jokin kaunis päivä se avain ei sitten voimasanoista huolimatta käänny kauppakeskuksen parkkipaikalla tuhansien silmäparien huvittuneina katsellessa !!!
Kun Tonnarin virtalukko on KULUNUT sellaiseksi, ettei sitä voi startata uudestaan ennen kuin virta-avain on käytetty pois virtaslukosta, on lukkopesä otettava irti ja käytävä lukkosepällä haittalevyjen vaihdossa. Tuo, että avain pitää välillä irrottaa lukosta EI ole ominaisuus, vaan KULUMISESTA johtuva oire ja lukkopesä yrittää autoilijaa ystävällisesti varoittaa tulevasta ongelmasta. Mutta jos autoilija Matti Mankelimäki vaan vähät välittää, niin jokin kaunis päivä se avain ei sitten voimasanoista huolimatta käänny kauppakeskuksen parkkipaikalla tuhansien silmäparien huvittuneina katsellessa !!!
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Vielä "ehjän" lukon irrottamiseen menee kämmätenkin maks. 15 min. Uudet haitat 70€ ja paikoilleen asennus 10 min.
Tällä selviää pirulliselta tappelulta, joka muuten on vääjäämättömästi edessä...
Tällä selviää pirulliselta tappelulta, joka muuten on vääjäämättömästi edessä...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Pakko vastata. 15min menee missä tahansa, paitsi Oulun Aineella. Jouduin vastaavassa tilanteessa ajamaan yli kuukauden NG900:lla siten että jätin vaihdekepin aina ykköselle, jolloin virtalukko ei mene lukkoasentoon. Ja samassa tilassa jätin auton korjattavaksi. Työmääräykseen kirjattiin virtalukon vaihto. Ja samaan syssyn kaksi uutta avainta. Erikseen sanoin vielä autoa jätettäessä että tämä on tilanne. Oli sitten vissiin joku ilmeisesti ajatellut että pösilö omistaja ja kokeillut laittaa pakin päälle ja virtalukon lukkoon, tai sitten ei, en tiedä. Veloittivat minulta 2.5h työn kun oli kuulema niin jumissa. Protestoin aikas pahasti, kommenttina oli vain että "seuraava asiakas". Tuon ja vielä pahemman kämmin jälkeen ko. pulju on minulta täysin mustalla listalla
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Avain ei käänny virtalukossa?
Satkusta saa helpoiten sen patruunan veke kiertämällä ruuvi avaimenreikään ja ruuvin kannasta sitten, vasaralla, sorkkaraudalla tai liukuvasaralla patruuna ulos. Kolme kertaa kehvelit pöllivät aikoinaan multa satkun puolen vuoden sisällä ja joka kerta oli menetelmä tuo sama.
Joskin viimeisellä kerralla auto jäi pihaan, kun olin siirtänyt bensareleen viereiseen tyhjään paikkaan, kun oli sellainen etiäinen
Muistaakseni sinne jäi sylinterin ulkokuoret (ainakin kerran oli näin), mutta ne sai vastaavalla menetelmällä nykästyä pois, kunhan sen sinne ensin kiilasi sopivan pultin, josta nyppästä.
Uuden patruunan saikin sitten suoraan pudottamalla paikoilleen rakenteita purkamatta.
Joskin viimeisellä kerralla auto jäi pihaan, kun olin siirtänyt bensareleen viereiseen tyhjään paikkaan, kun oli sellainen etiäinen
Muistaakseni sinne jäi sylinterin ulkokuoret (ainakin kerran oli näin), mutta ne sai vastaavalla menetelmällä nykästyä pois, kunhan sen sinne ensin kiilasi sopivan pultin, josta nyppästä.
Uuden patruunan saikin sitten suoraan pudottamalla paikoilleen rakenteita purkamatta.
CS 2,0t -97 225 000 km