Musta Mammamobiili

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olen tässä vaellellut murheen alhossa, kun Oikeat Autofoorumilaiset antoivat minulle valistusta. Tämän sivistävän pläjäyksen ansiosta tulin tietoiseksi, että rouvan Ekoauto on käytännössä käyttökelvoton rotisko, jolla ei ole autona mitään arvoa. Syyhän on aiWan karsee PARKKIPAIKKAKOLHU, eikä autoa ostaessani mukana tullut edes lappua, jossa olisi ollut kolhijan yhteystiedot :(
Kuva

Aikani itkumuurilla vollotettuani totesin, että koitetaan nyt sitten hukuttaa surua toisarvoisiin puuhasteluihin. Mutta ei, lisää kylmää vettä tuli niskaan kun irroittelin kylkilistaa ja totesin, että autohan on aiWan läpeensä mätä ruostepommi. Voe että kun pitikin mennä ostamaan tuontiauto, ja vielä epäluotettavalta Virolaiselta autohäkkikauppiaalta. Melkeen läpimätä ( :wink: ) :
Kuva

Hikoiltuani kuin pieni sika sain kuin sainkin ruosteen poistettua ainakin 5 sekuntia kestäneellä teräsharjalaikkasessiolla
Kuva

Sitten meni pitkälti toista minuuttia kun kipasin vilpiöstä Noveroxin ja ruuttasin sitä pintaan:
Kuva

Tuohon päälle länttäsin vielä Hammeritea, ja sen päälle ruiskasen vielä massat, joilla tuo kaamea ruoastepeikko ehkä hetkeksi tulee torjutuksi. Vai pitäiskö tuo kuitenkin pistää paaliin vaan, aika pahasti kuitenkin mätii :lol: ?

Tätä kysymystä pähkäillessäni ryhdyin kuitenkin tusaamaan jotain pientä helppoa askaretta, jolla saisi aikaa kulumaan. Termostaatin vaihto Saabiinhan on helppoa kuin heinänteko, ajattelin. Sitäpaitsi viime talvena yli 10 asteen pakkasilla tuntui lämpömittarin neula jäävän ainakin pari milliä vajaaksi "vaaka-asennosta" matka-ajossa, eli termarin voisi tosiaan vaikka vaan ihan lämpimikseen vaihtaa.

Helppoa, kuten kuvasta näkyy, siinähän se termari jo onkin irti:
Kuva

Ja siinä näkyy myös termarikotelolle tuleva putkenpätkä O-renkaineen:
Kuva

Tuommonen siis tuo V6 termari, tulee kotelon kera:
Kuva

Eikun uutta suoleen, O-rengas ei pysy ilman liimaa urassaan:
Kuva

Näin ikkäästi, uus termari paikoillaan, ja eikun kovaa ajoo...vai kuinka?
Kuva

No ei IHAN vielä, tuo putki O-renkaineen pitää pultata toisesta päästään kiinni kanteen. Samaan holetsuun tulee tietty koneen nostorauta ja öljytikun pidike, eli kolme himmeliä jotka kaikki kanittaa omiin suuntiinsa ja ahtaassa raossa oleva ruuvinkanta:
Kuva

Tuo kuvassa näkyvä pikkunen letkunpätkä ei tietenkään irronnut ehjänä, joten piti tonkia laarista uutta lerssiä tilalle. Siinä jo ölppätikkukin paikoillaan:
Kuva

Juu niin, tuli se imusarjakin irroitettua, kun ei termariin muuten pääse käsiksi...aloitetaan kasaaminen kolmiosaisen imusarjan alimmaisesta palikasta, rasvaa (oransseihin) O-renkaisiin, opasti WIS:
Kuva

Ja sitten vaan ujutellaan paikalleen, eli kansien väliin:
Kuva

Kuva

...ja taas liukastetta:
Kuva

Tuon muovihärdellin päälle sitten olis tarjolla tämmöistä läystäkettä, jossa mm. suuttimet kiinni:
Kuva

No samperi, sinnehän sekin sujahti:
Kuva

Tilaahan ei juuri ole kiinnitysruuveja reikiinäs ujutella, joten tosiranettajan kikkapakista nro 8 käyttöön, eli liisteröidään ruuvinkanta hylsyyn vaseliinilla:
Kuva

...ja ruuvataan paikoilleen:
Kuva

Sitten riuhdotaan vanha tiiviste irti tässä vaiheessa, kun ei tullut mieleen silloin kun tuo kalikka oli "irti" (eli oli siinä vielä bensalinja yms. letkujen varassa kiinni):
Kuva

Sitten muistetaan, että takimmaisen kannen venakopan tiiviste on kuitenkin porsinut ja tulpat ui öljymarinaadissa, joten laitetaan uusi tiivari ja kiinnityspulttien O-renkaatkin uudet samaan rähinään:
Kuva

Juu, mutta jatketaas sitten taas sitä temariprojektia...Eli uusi imusarjan ylimmän osan tiiviste paikoilleen:
Kuva

Muistetaan laittaa ne suutinten sähköliittimet paikoilleen ja aletaan tunkkaamaan imusarjan ylintä osaa, jossa siis läppäkotelokin vielä kiinni, paikoilleen:
Kuva

Se oli helppoa, ja muistetaan sieltä läppäkotelon päästä laittaa yksi "ylösalaisin" oleva 10mm kantainen ruuvi tukirautaan kiinni. Siinäkö se jo oli? No ei tietenkään. Heivataanpa vielä ahtimen imuputki kiinni:
Kuva

Tilaa on ujutella putki alas ahtimelle vaikka huru mycket:
Kuva

Sinne meni, melkeen heittämällä:
Kuva

Jaa niin, se by-passin putki, ja huohotusputki kans:
Kuva

Jepander. Sitten enään tuohon väliin IMM kiinni:
Kuva

Eikä tartte enään kuin ruuvailla moottorin päälle peitemuovit, niin se on siinä:
Kuva

Helppoa mutta yksinkertaista siis tämä termostaatin vaihto :D Tulipa vielä termari otettua PCS:ltä, tuli Speedpartsin paketissa Vernet:n 92-asteinen, toivoa sopii, että olis käypänen termari, ei tota kuitenkaan ihan huvikseen ala vaihtelemaan talven pakkasilla :lol: Paikallaan oli orkkistermari (valm. 08 / 1998), sekin 92 asteinen, ja aivan kivettyneellä tiivisteellä, jonka ansiosta tuonne kansien väliin oli muodostunut jo ihan mukiinmenevät glykolisaostumat :)

Elo Ekoauton kanssa on ollut melko sopuisaa. Bensaa ei vie juuri mitään, hyvä kun kerran kuussa tarttee tankilla käydä :wink: Kilsoja tullut käyttöönoton jälkeen seitsemisen tuhatta, minkä aikana on porsinut ainoastaan jarrutehostin (vaihdettu jo ehjä käytetty tilalle) ja edestä kuskinpuoleinen koiranluu. Laiskuuksissani en jaksanut vaihtaa joulukuun rempassa kun toisen puolen koiranluun, josta oli suojakumi rikki. Onneksi kuitenkin ostin niitä silloin 2kpl, niin on jo varaosa valmiina (TRW:n tekele).

Juu, ja ACC sekoaa aina silloin tällöin, eli nostaa puhallinnopeuden maksimiin ilman mitään syytä kesken kaiken. Puhallinnopeutta saa laskettua manuaalisesti kyllä, mutta ei tokene kuin uusintastartilla tuo automatiikka. Esim. ajon aikana kalibrointi ei lopeta puhaltimen täystohotusta muuten kuin kalibroinnin ajaksi. Vikoja ei kalibrointi anna. Oisko paneelivika? No, esiintyy sen verran harvoin, että ei jaksa stressata.

Semmoista, katsellaan miten ensi talvesta selvitään, jos nyt edes sinne asti kestää :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ethän sä voi muuta tehdäkään enää kun paalata ton sun etelän tuontiruostekasan. Eihän niihin edes myydä suomessa osiakaan :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tturku kirjoitti:Ethän sä voi muuta tehdäkään enää kun paalata ton sun etelän tuontiruostekasan. Eihän niihin edes myydä suomessa osiakaan :lol:
Eihän tätä huolinut edes paalimies, joten jatketaan nyt sitten kärvistelyä tämän käytännössä käyttökelvottoman (PARKKIPAIKKAKOLHU!!!11!!11!!!!) ja ruosteenraiskaaman Saabin kanssa.
Sitä en tiedä onko ainakin ennennmuinoin Suomeen kuulunut Hyvinkää kenties myyty esim. Neuvostoliitolle, mutta kyllä sieltä paikallisesta Motonetistä tuntui tähän ruoskaan ihan kivasti saavan osia.
Eli katsastusmiehen kehotuksesta takaiskarit meni uusiin puihin. Toinen iskareista vuotikin mehujaan pitkin varttansa ja meno oli töyssyissä aikalailla "keinahtelevaa"...Tämäkin lienee ainoastaan tuontiautojen ongelma, Aidoissa Suomi-autoissa tuskin joutuu ensiasennusiskareita koskaan uusimaan, etenkään taakse :roll: :lol:
No juu, siispä iskareita vaihtamaan. Kehaistaan tähän väliin noita Platonoffin sivuja. Juurikaan selkeämpiä ohjeita on vaikea löytää/tehdä:
http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... uspension/

Työn alla meikäläisellä siis pelkän iskarin vaihto, kaikki muu käytettiin vanhoista tolpista.
Ylämutteri lähti ihan 7mm pitkällä hylsyllä vastaan pitäen ja 16mm "kohotetulla" kiintoavaimella mutteri auki. Saattaa toki olla, että Suomen suolakylpyjä koko ikänsä nähnyt mutteri ei näillä eväillä aukea:
Kuva

Toisekseen, tuo "holkki" johon jousen alapää tulee, kannattaa myös huomata ja laittaa uuteen iskariin, osaa maastoutua aika hyvin kuivuneen moskan sekaan:
Kuva

Holkki "irti":
Kuva

...ja paikalleen uuteen iskariin:
Kuva

Motonetin halvimmat mahdolliset vakioalustaisen iskarit on siis Lipin tekeleitä. Eipä noista ainakaan sopivuuden suhteen ole mitään moitittavaa, istuu ku nenä päähän orkkisiskarin tilalle. Ei kait tämmöseen luuskaan mitään yyberupeita piilsteinejä kannatakaan laittaakaan :lol:
Kuva

Sitten vaan iskari/jousihärdelli nippuun. Tulipa samaan syssyyn tuupattua myös uusi takapönttö paikoilleen, kun vanhassa alkoi olemaan jo vähän turhan racet äänet. Tuo pönttö on siis tämä: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=14-5406

Ja jos joku pönttö eli pösilö vielä epäilee, niin istuu kuin tauti myös V6:n putkistoon, tosin tuplaulostulosta joutuu tinkimään:
Kuva

Vanha pönttö olikin jo pienessä pintaruosteessa:
Kuva

Alkavaa ruostetta myös toisella puolella.
Tuosta näkyy aika oivasti myös se, että mistä vanha putki kannattaa rälläköidä poikki:
Kuva

Orikinelli-pönttö jonkun Gillet Leistritzin käsialaa (siis mikäli toi 98 01 on valmistusajankohta):
Kuva

Näin tuli taas hukattua aikaa rahaa ja vaivaa ihan turhiin hommiin, kun olisin voinut käyttää tämänkin ajan hyödyksi ja vahata vaikka vanteet kuuteen kertaan gay-baarilla ja z06X superhypershinellä.
Vielä pitäs sisäilman puhallin vaihtaa, jahka jaksan duunata jonkun passelin ulosvetimen pyyhkijän varsille. Nykyinen puhallin kun pyrkii omalta osaltaan edistämään polttoainetaloudellisuutta eikä aina välillä käynnisty kun vasta ekassa kunnon töyssyssä / mutkassa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itelle pykäsin ulosvetimen rhs-putkesta, eli sellaista paksuseinämäistä neliöputkea. Porasin läpireiän otollisen matkan päähän reunasta, sitten rälläkällä avasin loven porattuun reikään asti ja toiseen reikään taas hitsasin M12 mutterin. Näin sitten pääsikin näppärästi ruuvailemaan riittävän pitkällä 12mm pultilla pyyhkijänvarren irti. Taisi muuten olla saabin kannenpultti. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:Itelle pykäsin ulosvetimen rhs-putkesta, eli sellaista paksuseinämäistä neliöputkea. Porasin läpireiän otollisen matkan päähän reunasta, sitten rälläkällä avasin loven porattuun reikään asti ja toiseen reikään taas hitsasin M12 mutterin. Näin sitten pääsikin näppärästi ruuvailemaan riittävän pitkällä 12mm pultilla pyyhkijänvarren irti. Taisi muuten olla saabin kannenpultti. :)
Jotakuinkin vastaava patentti tuli "suunniteltua" tuossa männä viikolla, inspiraatiota kasvatti kokonaan mykäksi (yllättäen 8O :roll: ) herennyt ropelli. Tosin putkea ei ollut, joten 10mm latasta ja 3mm U-profiliista hitsaten...toteutettuna tämän näköinen:
Kuva

M10 mutsku & pulttikin riittää, mitä "matalampi" sen parempi, niin ei tarvitse konepellin pumppuja irroitella että saa pellin "ylemmäksi" pois tieltä:
Kuva

Toimi ku junan vessa, olis toki voinut hitsata toisesta päästä nuo L:t kiinni toisiinsa, pikkasen meinasi "aueta" liikaa, kuten ekasta kuvasta näkyy. Mutta siis varret irtosi ongelmitta, toinen julman pamauksen kanssa ja toinen ihan eleettömästi vaan irtosi:
Kuva

On kyllä hämmentävän helppo vaihtaa tuo puhallin 8O Ilmeisesti Saabilla on jotain opittu, eli jos (ensiasennus) sähkö-osan kyljessä lukee "Made in UK", sen vaihto pitää tehdä mahdollisimman helpoksi :D Eli alkuperäinen ropelli sieltä löytyi, Valeo made in UK...

Taattuun Saab-tyyliin viikkoon mahtui myös toinen porsimus. Eli akku sippasi melkein kertalaakista. Lähettiin oikeen lähipitäjään isoon markettiin käymään, ite kiskoin vielä tennaria jalkaan kun rouva starttasi auton pihalla. Jotenkin olin kuulevinani että laiskalta kuulosti startti, mutta kun koko perhe oli jo autoon pakattu, niin eikun kovaa ajoo kohti Jäken Shittymarkettia.
Sieltä vinopino pilttiä ja tuttelia sekä jotain särvintä myös vanhemmalle sukupolvelle ja kassan kautta autolle. Vou......vou............vou.......................ja rrrrrräännnn, ilmoille kantautui pehmeää V6:n hyrinää :D Eli ihan viimeisillä mehuilla jaksoi startata ja laturin pukatessa virtaskaa päästiin kotiin.

Himassa sitten vähän tutkailin, akku jaksoi taas pyörittää (lämmintä) konetta ihan mukavasti, startatessa jännitteet tippui jonnekin 10,5...11V:n tienoille, latausjännite 13,9 ja akku 12,6-12,7 hetki sammutuksen jälkeen. No mitä helvataa? Annoin olla akun reilun tunnin kiinni ja uusintamittaus. Jepjep, vajaa 10volttia napajännite, eli joku kenno kai oikarissa / paskana / tai jotain...Akku kuikkaan ja varaston nurkasta "uusi" tilalle.

Tuo hyytynytkään ei ollut vielä edes kuutta vuotta vanha, akun kyljestä löysin valmistuajankohdan, marraskuu 2004. On se perkeekkele kumma kun noi Zap- akut ei kestä. Tais viime talven pakkaset ryydyttää, ajoittain kun seisoi parikin viikkoa auto pakkasessa, sitten startti ilman mitään lämmityksiä ja pari n. 7km pyrähdystä ei liene parhautta akun kestoiän optimoinnin saralla :)

Notta näin täällä, ei muuta kun uusi viikko, uudet parkkipaikkakolhut!! Kops vaan ja hupsista, sano! :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viimetalven pitkä pakkasjakso väsytti meidänkin 9-5:n vähän yli vuoden vanhaa Euroglobea, vaikka se on kapasiteetiltaan 80Ah! Kerran latasin sitä hiukan laiskistuneiden starttauksien vuoksi. 2,5h ajon jälkeen akkulaturiin ja virtaa meni akkuun vieläkin 3A. Toisen latauksen tein ihan vain varmuuden vuoksi.

Emäntä ajaa tuolla pääasiassa tommosta 2-8km pyrähdyksiä per ajo. Ei tee hyvää näköjään akuille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:Viimetalven pitkä pakkasjakso väsytti meidänkin 9-5:n vähän yli vuoden vanhaa Euroglobea, vaikka se on kapasiteetiltaan 80Ah! ...

Emäntä ajaa tuolla pääasiassa tommosta 2-8km pyrähdyksiä per ajo. Ei tee hyvää näköjään akuille.
Tää kuollut patteri oli "peräti" 62Ah, auton mukana siis tuli :) Kuten sanottua, talvella ei ollut mitään ongelmia tuon kanssa ja tässä kesemmällä auto ollut lähes päivittäin (tai no, ainakin n. 4-5 päivänä viikossa) jonkinmoisessa ajossa, kun talvella oli just max kerran viikossa lyhyempi (se 7km / suunta) tai vähän pidempi (luokkaa 30-45km / suunta) ajo. Mutta eiköhän tuo kuitenkin oman niittinsä a(r)kkuun iskenyt tuo viime talvi :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jaahas, hyvä topicci onneksi Google löytää.
Meinaan tuollainen jakopäänhihna - öljyä täynnä olevat tulpanreijät puuhastelua täälläkin, tosin koneena tuo pikkulohko 2.5 litranen :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

On kyllä tylsä peli rrrojektiksi tämä V6-vitonen, kun se toimii ku junan vessa eikä saa koko ajan olla näpit rasvassa ropaamassa :) Kun oikeen keksimällä koittaa keksiä jotain tekemistä auton parissa, niin löytyihän sitä jtn puuhastelua männäviikonlopuksi.

Ettei nyt ihan sohvakuolema korjaisi, niin ennakkoivana huoltotoimenpiteenä vaihdeltiin miehissä taka-akselille vähän puslia. Kuvasaldo on kehno, kun unehtui kamera ottaa matkaan :roll:
Kuva

Vaihtoon meni kuvasta numero neloset (yhteensä 4kpl), ei ollut vielä väljää, mutta oli jo alemmista "pallonivelistä" suojagummit antautuneet, joten innokas katsastushenkilö olisi saattanut aiheeseen puuttua. Vaihtohan on helppoa kun heinänteko, käytössä oli kanssasaabistin optimoima holkki/vedinsarja setti, mitä ilman hommasta ei kyllä tulisi yhtään mittään. PCS:n Riku koitti melkeen väkisin myydä skantekki-puslaa, mutta orkkikset sai kun pysyi "tiukkana", hintaahan nuille tuli ~40€/kpl (skantekki jotain karvan vajaa 20€ tsibaleelta).

Itse rikkomani paisuntasäiliökin tuli vaihdettua ehjällä letkulähdöllä varustettuun. Karmaisevat 17,50€ maksoi uusi säiliö (tulee anturin kera).

Kun oltiin saatu helpot hommat pois alta, siirryttiin haastavampiin, Haynesin-asteikolla ns. "viiden jakoavaimen", toimenpiteisiin. Kolmissa miehin siinä pähkäiltiin ja hämmästeltiin, juotiin pannukaupalla kaffetta, natustettiin pellillinen pullaa ja jos oltais tupakkimiehiä, olisi poltettu kartongillinen kessua, mutta saatiin kuin saatiinkin ne tuulilasinpyyhkijät vaihdettua uusiin. Sen verran ranteita pakotti ylimääräinen raha, että sijoitin ökyhintaisiin Bilteman pyyhkijöihin, melkeen 9€ kipaleelta niistä joutui köyhtymään, huh-huh 8O

Semmottis. Talven pelastushan tämä V6 saappi oli, kun rraktorilla oli enemmän ja vähemmän kaikenlaista vaivaa talven pakkasilla (ilmavaivoja, pumpun ajoitusongelmia jne). Kiva kun on edes yksi kunnon talviauto. Näillä näkymin mamman mammaloma jatkuu tuonne perikunnan 2-v. synttäreiden tienoille eli tulevan vuoden kevääseen, joten jatketaan ympäristöystävällistä ekoautoilua vielä kohti kesän helteitä :)

Tuulilasi keksi kehittää halkeaman, sopivasti siihen kuskin näkökenttään, joten sen joutunee uusimaan tässä ennen leimalle menoa. Muutenhan tuo on vaan kovaa ajoa ja uusia parkkipaikkakolhuja vailla, joten näillä puheilla täältä tähän!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kauhian jumputuksen alkaessa häiritä mamman kruisailua ja ominkin homekorvin kuunneltuna kovahkoksi todettu vasemmasta etunurkasta kantautuva ääni inspiroi alulle kuskin puolen etunavan purkamisen. Heleppo homma, aattelin. Riuhtastaan koko olka-akseli jonkkaan ja kuskataan kunnon tuurna/ulosvedin-himmeleiden puutteessa koko olka-akseli napoineen, laakereineen ja kaikkineen lähinyrkkipajalle laakerin vaihtoon.

WISsin ohjeistaman proseduurin kohtaan nro 13 tyssäsi hommat hyväksi toviksi.

13. Taputa vetoakseli navasta muovivasaralla.

Ei lähtenyt ankarasta aplodeeraamisesta huolimatta vetari navasta, seuraa kronologisessa järjestyksessä koettu epäonnistumisten kirjo.

1. Kakkosnelosen pätkää vetarin pään suojaksi ja "taputusta" Fiskarsin hamarapuolella. Kuvassa Achilles antamassa mittasuhteet työvälineelle, eli millään retkikirveen nysällä en kutitellut.... Tätä ennen oli tietty kokeiltu vasaran kanssa kehnolla menestyksellä:
Kuva

Vartin verran taoin menemään silpoen useamman kakkosnelosen pätkän, mutta tulos kuitenkin: FAIL.

2. Bilteman kolmijalkainen gear-puller. Ensimmäinen yritys tällä tyssäsi varsia läjässä pitävien pikkupulttien leikkaantumiseen, joten hitsasin varret "umpijöötiksi".
Kuva

Eli vetimen tartuntaleuka oli sitten se seuraavaksi heikoin lenkki...Lähti muuten ku luoti tuo lohjennu palanen kunnon kipinän saattelemana, eli jonkun verran oli jo voimaa pelissä. Oli miten oli, tämäkin kokeilu oli: FAIL.

3. Sitten omatekovedintä turaamaan. Uudenmaan Pultista viisi M12 hienokierrepulttia (=pyörän pulttien kierre), 10mm lattaa hitsattuna pari kipaletta päällekkäin ja sopivalla jaolla porattuna reikää. No, näinhän siinä kävi:
Kuva

Tulos siis jälleen kerran: FAIL.

No ei viddu sitten. Kun voimat loppuu otetaan järki käteen...Olka-akselia vastinpintana käyttäen navan pyöränpulttien kierrerei'istä pultit läpi, paljon eri paksuista "välilevyä" ja loppuvaiheessa hylsyjä tms. että pultinpää ulottuu olka-akseliin ja ei kun tasaista kirrausta. Niin vaan pultit survoi laakerin päreiksi ja koko roskan laakerin navassa pitävän lukkorenkaan läpi:
Kuva

Nuo pultit oli 8.8 kovuutta, ja niistä kärjet "tyssääntyi" siihen malliin, että tarvitsee rälläköidä ne tuosta navasta irti...Mutta irtosi, prkl!
Kuva

Vaan eipä ole ihme ettei oikein tahtonut vetari navasta irrota...Boorit olivat "hitsaantuneet" toisiinsa ilmeisen kovasti korroosion nohevalla myötävaikutuksella. Enpä taida tuota vetaria enään paikoilleen laittaa...Kuvakavalkaadi vielä booreista:
Kuva

Kuva

Kuva

Eli muutamasta paikkaa boorit hävinneet akselista kokonaan jne. Ei ihme että vähän ahisti irroittaminen. No, tiedänpähän ainakin nyt miten tuo saakelin susi pyörännapadesign purkautuu jos ei hento taputtelu muovivasaralla saakaan vetaria irtoamaan :) Huomenna vähä reissaamaan, jatketaan elokuussa sitten kasaamisen merkeissä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Musta Mammamobiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tulipa tuossa toissapäivänä ajeltua katsastuskonttuurille tuulilasiliiman vienon tuoksun leijuessa kabiinissa. Eli suoraan lasinvaihdosta leimaa kokeilemaan, jaksanut mitään "katsastushuoltoja" alkaa tekemään. No, ei keksinyt insinööri yhtään mitään moitittavaa, iski leiman paperiin ja toivotteli kovaa ajoa.

Päivän verran katsastuksesta mamman suapille kävi sitten "hassusti", eli se ostettiin pois ennen kun olin edes kerinnyt ajatella mitään myynti-ilmoitusten laittelua tms. 8O No, se on sitten näillä puheilla taputeltu tämä projekti ja uljaan musta V6 eko-auto jatkaa seikkailujaan uuden omistajan hellässä huomassa.

Arvonalenema tällä ministerisaabilla (tai no, italialaisen alkuperän tietäen lienee syytä puhua mafiososaabista) oli n. 200€ kahdessa vuodessa. Eli myyntihinta oli n. 200€ vähemmän kuin ostohinta (veroineen) pari vuotta sitten. Se kuka väittää ettei Saabit pidä arvoaan käytettyjen markkinoilla taitaakin puhua vain noista 4-pyttyisillä moottorinkorvikkeilla varustetuista, V6:n todistettu arvonalenema on 100€/vuosi :mrgreen:

Laittelen joskus jos jaksan/muistan vielä kameran perukoilla olevat viimeiset fotot, tosin vetarijumpan päätösvaiheen valokuva-aineisto taisi mennä bittien taivaaseen kameran porsittua perikunnan suosiollisella avustuksella (kaikenmaailman roskaa sitä myydäänkin kun vähintään 5v vanha digikamera ei kestä 1,5v kersan "hellää" käyttöä asiaankuuluvine lattialle tiputteluineen yms.).

Täältä tähän, odotamme kaikki itseni mukaan lukien jännityksellä että mitähän kamalaa sitä seuraavaksi keksisi autorintamalla! Rouva tuskin kovin kauaa haluaa olla polkupyöränaisia...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin