Tonnarin jarruongelma
Tonnarin jarruongelma
Tuli käytettyä tonnaria leimalla, mutta eihän sitä tullu, korjausmääräyksen kirjoittivat.
Molemmat etujarrut toimivat moitteetta arvoina 2.3 / 2.3
Mutta kun inssi ajaa auton takapyörät jarrupenkille ja alkaa jarruttaa molemmat mittarit nousevat 1.1 ja sitten pikkuhiljaa oikean jarruvoima tippuu 0.3. ? vasen jää 1.1 mikä kuulemma on hyväksyttävä arvo.
Epäilimme jarrunestevuotoa, mutta vuotoa ei löytynyt eikä nestekään ole vähentynyt säiliöstä. (korkeintaan hiukkasen)
Kotona vielä testailin ja painoin jarrupolkimen pohjaan hampaat irvessä (kone sammutettuna) niin poljin ei vajoa yhtään, mutta kun pistää koneen käyntiin niin poljin menee lattiaan asti.
Olisiko jollain vihjettä mistä lähteä vikaa etsimään.
Molemmat etujarrut toimivat moitteetta arvoina 2.3 / 2.3
Mutta kun inssi ajaa auton takapyörät jarrupenkille ja alkaa jarruttaa molemmat mittarit nousevat 1.1 ja sitten pikkuhiljaa oikean jarruvoima tippuu 0.3. ? vasen jää 1.1 mikä kuulemma on hyväksyttävä arvo.
Epäilimme jarrunestevuotoa, mutta vuotoa ei löytynyt eikä nestekään ole vähentynyt säiliöstä. (korkeintaan hiukkasen)
Kotona vielä testailin ja painoin jarrupolkimen pohjaan hampaat irvessä (kone sammutettuna) niin poljin ei vajoa yhtään, mutta kun pistää koneen käyntiin niin poljin menee lattiaan asti.
Olisiko jollain vihjettä mistä lähteä vikaa etsimään.
Joutuisi irroittamaan tankin. Minulla oli sama vika. Putki oli rikki tankin kohdalla olevan putken kannakkeen kohdalta. Itse tein niin, että jätin vanhan putken paikoilleen ja pujotin uuden melkein samaa reittiä, mutta ilman kiinnitystä alkuperäisiin kannakkeisiin. Säästin sillä tankin irroittamisen. Siellä on sen verran ahtaat paikat, että ei se uusi putki pääse siellä yhtään heilumaan. Siitä en tiedä, onko suositeltava korjauskeino, mutta ainakin huomattavasti helpompitreidaaja kirjoitti:Jep Jep!
Vuotaa sittenkin.
Putki on rikkoontunut jostain kohtaa kun se menee tankin päällt. Jarrua painaessa tankin päältä tippuu jarruneste tippoja.
Vuotokohtaa en siis saa näkyviin. Putki vaihtoon.
Joutuukohan tossa irroittamaan tankin vai miten pääsen vaihtamaan tuon letkun
900C -86
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Täällä oli sama homma, dynossa se putki napsahti selvästi poikki, tehot hävisi ja poljin meni tunnottomaksi.
Motonetistä oikea jarruputki ostettuna vanhan putken kimppuun, paljon CRC:tä liitoksiin, varovasti letkun mutteri auki tulipellin alta ja toisesta päästä jarruletkusta myös.
Tankkia tiputettiin 10cm (pannat auki, täyttöputken klemmari auki ja bensaletkuja varovaen tankkia alas). Vanha putki irti pidikkeistä, varoen toista jarruletkua ja bensaletkuja taas. Motonetin määrämittaisen summittaista muotoilua, pujotus tankin yli, pidikkeisiin kiinnittelyä mitä saa.
Ruuvit kiinni, nestettä säiliöön ja 1.5bar kompuralla perään ja homman alkessa CRC kylvyssä ollut ilmausruuvi varovasti auki ja ilmat pihalle, lopuksi jarrujen huolellinen testaus, käppärin säätö? ja kovaa ajoa.
Motonetistä oikea jarruputki ostettuna vanhan putken kimppuun, paljon CRC:tä liitoksiin, varovasti letkun mutteri auki tulipellin alta ja toisesta päästä jarruletkusta myös.
Tankkia tiputettiin 10cm (pannat auki, täyttöputken klemmari auki ja bensaletkuja varovaen tankkia alas). Vanha putki irti pidikkeistä, varoen toista jarruletkua ja bensaletkuja taas. Motonetin määrämittaisen summittaista muotoilua, pujotus tankin yli, pidikkeisiin kiinnittelyä mitä saa.
Ruuvit kiinni, nestettä säiliöön ja 1.5bar kompuralla perään ja homman alkessa CRC kylvyssä ollut ilmausruuvi varovasti auki ja ilmat pihalle, lopuksi jarrujen huolellinen testaus, käppärin säätö? ja kovaa ajoa.
Jarruputkihan se napsahti multakin tuolta tankin päältä.
Tuosta motonetin luettelosta en vaan löydä oikein järkevää vaihtoehtoa vasemmalle puolelle kun siitä löytyy takavasemmalle vaan -92 eteenpäin tosin muutenkin vaihtoehtoja on näennäisesti monta munta koodeja huomattavasti vähempi.
Ja tietenkään tuota vasenta ei ole edes varastossa mutta mahtaako toi 363cm olla oikea -86:seen absittomaan jos sitä kyselee muualta?
(hieman karsittu lista)
JARRUPUTKET SAAB 9000 --98
CuNi-metallinen jarruputki. Hinta / 1 kpl
9000 --98
Keskelle taakse vasen 363cm ei ABS 92-.. . . . . . . 23-2369 24.22 ???
Keskelle taakse vasen 363cm ABS-MkIV 93-. . . . 23-2369 24.22 ???Keskelle taakse oikea 300cm ei ABS -89 ja 92-. . . . 23-2360 23.21 ???
Keskelle taakse oikea 300cm ABS-MkIV 93-. . . .. 23-2360 23.21 ???
Keskelle oikea 300cm ABS -?95?. . . . . . . . . . . . . 23-2360 23.21 ???
EDIT:Autossa on uudet jarruletkut/-putket. Tuon toisen puolen tein metritavarasta ja valitettavasti mulla ei vieläkään ole tietoa miten pitkä tuon vasemman puolen pitäis olla kun en tankkia jaksanu tiputtaa vaan kiersin sivusta.
Mutta jarruista tuli tosi paljon jämäkämmät, hyvä että hajosivat tuolloin eikä ratapäivillä.
Tuosta motonetin luettelosta en vaan löydä oikein järkevää vaihtoehtoa vasemmalle puolelle kun siitä löytyy takavasemmalle vaan -92 eteenpäin tosin muutenkin vaihtoehtoja on näennäisesti monta munta koodeja huomattavasti vähempi.
Ja tietenkään tuota vasenta ei ole edes varastossa mutta mahtaako toi 363cm olla oikea -86:seen absittomaan jos sitä kyselee muualta?
(hieman karsittu lista)
JARRUPUTKET SAAB 9000 --98
CuNi-metallinen jarruputki. Hinta / 1 kpl
9000 --98
Keskelle taakse vasen 363cm ei ABS 92-.. . . . . . . 23-2369 24.22 ???
Keskelle taakse vasen 363cm ABS-MkIV 93-. . . . 23-2369 24.22 ???Keskelle taakse oikea 300cm ei ABS -89 ja 92-. . . . 23-2360 23.21 ???
Keskelle taakse oikea 300cm ABS-MkIV 93-. . . .. 23-2360 23.21 ???
Keskelle oikea 300cm ABS -?95?. . . . . . . . . . . . . 23-2360 23.21 ???
EDIT:Autossa on uudet jarruletkut/-putket. Tuon toisen puolen tein metritavarasta ja valitettavasti mulla ei vieläkään ole tietoa miten pitkä tuon vasemman puolen pitäis olla kun en tankkia jaksanu tiputtaa vaan kiersin sivusta.
Mutta jarruista tuli tosi paljon jämäkämmät, hyvä että hajosivat tuolloin eikä ratapäivillä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tonnarin jarruongelma
Tuli katsastuksessa hylky syöpyneistä takajarruputkista. Ovat ruostuneet pahasti 10cm matkalta juuri ennen jarrusatulalle menevää teräspunosletkua. Huomasin itsekin tuon kun säädin kässärin 1h ennen leimalle menoa, mutta en voinut enää siirtää kun viimeinen päivä ajoaikaa.
Näyttää olevan liitoskohta rintapellin kohdalla ja koska putket näyttää muuten hyvältä, niin siihen asti olisi kätevin vetää uutta.
Oletan että tuo lihavoitu on se mikä sopii minun autoon (kts.sigu), mutta onko nuo putket tuohon mainittuun liitoskohtaan, vai meneekö ihan pääsylinterille asti ?
Jarruputki 363cm A-E
Keskelle taakse vasen 363cm ei ABS 92-> [1992-1998]
Keskelle taakse vasen 363cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
Jarruputki 300cm A-E
Keskelle taakse oikea 300cm ei ABS 85->89 ja 92-> [1985-1998]
Keskelle oikea 300cm ABS ->?95? [1985-1998]
Keskelle taakse oikea 300cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
Näyttää olevan liitoskohta rintapellin kohdalla ja koska putket näyttää muuten hyvältä, niin siihen asti olisi kätevin vetää uutta.
Oletan että tuo lihavoitu on se mikä sopii minun autoon (kts.sigu), mutta onko nuo putket tuohon mainittuun liitoskohtaan, vai meneekö ihan pääsylinterille asti ?
Jarruputki 363cm A-E
Keskelle taakse vasen 363cm ei ABS 92-> [1992-1998]
Keskelle taakse vasen 363cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
Jarruputki 300cm A-E
Keskelle taakse oikea 300cm ei ABS 85->89 ja 92-> [1985-1998]
Keskelle oikea 300cm ABS ->?95? [1985-1998]
Keskelle taakse oikea 300cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Tonnarin jarruongelma
On oikeat putket, ei mene pääsylkylle asti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Tonnarin jarruongelma
mikaels kirjoitti:Tuli katsastuksessa hylky syöpyneistä takajarruputkista. Ovat ruostuneet pahasti 10cm matkalta juuri ennen jarrusatulalle menevää teräspunosletkua. Huomasin itsekin tuon kun säädin kässärin 1h ennen leimalle menoa, mutta en voinut enää siirtää kun viimeinen päivä ajoaikaa.
Näyttää olevan liitoskohta rintapellin kohdalla ja koska putket näyttää muuten hyvältä, niin siihen asti olisi kätevin vetää uutta.
Oletan että tuo lihavoitu on se mikä sopii minun autoon (kts.sigu), mutta onko nuo putket tuohon mainittuun liitoskohtaan, vai meneekö ihan pääsylinterille asti ?
Jarruputki 363cm A-E
Keskelle taakse vasen 363cm ei ABS 92-> [1992-1998]
Keskelle taakse vasen 363cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
Jarruputki 300cm A-E
Keskelle taakse oikea 300cm ei ABS 85->89 ja 92-> [1985-1998]
Keskelle oikea 300cm ABS ->?95? [1985-1998]
Keskelle taakse oikea 300cm ABS-MkIV 93->98 [1993-1998]
tilausnumeron perusteella näyttäs olevan samat putket, oli abs tai ei.
itekki joudun putkijumppaan, vähän tihkuu just sieltä tankin alta.
säiliöllinen jarrunestettä kestää n.viikon.
saab 9000 cd aut -89
Re: Tonnarin jarruongelma
Kannattaa varautua siihen ettei Motonetin luettelon putkien sopivuustiedot ole täysin oikein. Tai sopivuuteen vaikuttaa mitä reittiä putken viet, alkuperäistä reittiä tankin vierestä tankin irrottaen vai vaan suunnilleen sieltä päin ja uusia kiinnikkeitä laittamalla. Ei ole välttämättä huono ajatus käydä aluksi auton alla mittanauhan kanssa mittaamassa kohtalaisella tarkkuudella minkä pituisia putkia tarvitaan. Osaa sitten jättää ainakin selkeästi liian lyhyet valmiit putket ostamatta.
Ihan helposti jarruputkirempasta saa kohtalaisen laajan operaation:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jarruputkia/
Jos päädyt tankkia irrottamaan, varo täyttöputken vierellä kulkevan ilmaputken alapäätä, sivuhaaran nippa katkeaa herkästi jos putkea vääntelee...
Jarruputkiliitoksia rintapellin alla värkätessä voi helposti todeta bensanpaluuputken mutkan saaneen vuosien varrella tarpeeksi kivisuihkua ja pienellä työkalun lipsahduksella saa bensankin vuotamaan.
Ei muuten tule kalliimmaksi ostaa Motonetistä kieppi putkea, nipat päihin ja jarruputkityökalu.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=76-5179
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2100
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2106
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2205
Voi olla että työkalun joutuu ostamaan/lainaamaan joka tapauksessa kun valmiita putkia joutuu lyhentämään.
Bilteman halpis-työkalusetti on kympin kalliimpi kuin Motonetin tarjoama IKH:n setti, mutta vastaavasti hiukan laadukkaamman oloinen. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 2000016992 19-837
EDIT: linkkiremonttia
Ihan helposti jarruputkirempasta saa kohtalaisen laajan operaation:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jarruputkia/
Jos päädyt tankkia irrottamaan, varo täyttöputken vierellä kulkevan ilmaputken alapäätä, sivuhaaran nippa katkeaa herkästi jos putkea vääntelee...
Jarruputkiliitoksia rintapellin alla värkätessä voi helposti todeta bensanpaluuputken mutkan saaneen vuosien varrella tarpeeksi kivisuihkua ja pienellä työkalun lipsahduksella saa bensankin vuotamaan.
Ei muuten tule kalliimmaksi ostaa Motonetistä kieppi putkea, nipat päihin ja jarruputkityökalu.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=76-5179
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2100
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2106
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=22-2205
Voi olla että työkalun joutuu ostamaan/lainaamaan joka tapauksessa kun valmiita putkia joutuu lyhentämään.
Bilteman halpis-työkalusetti on kympin kalliimpi kuin Motonetin tarjoama IKH:n setti, mutta vastaavasti hiukan laadukkaamman oloinen. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 2000016992 19-837
EDIT: linkkiremonttia
Viimeksi muokannut jus, Pe Heinä 06, 2018 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tonnarin jarruongelma
Tämä on hyvä ostoslista. Kuskin puolen takajarruputki olisi ollut paljon vaikeampi korvata valmiilla putkella. Ilman liittimiä putken sai helposti työnnettyä tankin sivulta, eikä tankkia tarvinnut irrottaa ollenkaan. Motonetin työkalusarjassa ei ollut ohjeita, mutta netistä löytyi, niin että sain liitoksen jotenkin askarreltua.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: Tonnarin jarruongelma
ennenvanhaan ennen leimalle menoa saabista pallonivelen kumit kiillotettiin jarrunesulla sekä tuuliruutu jos oli naarmunen
räystään alta kaivettiin edellisestä leimasta väljistynyt alapallo ja nyt ah niin tiukkana korvattiin seuraava väljä pallo, jarrukengät vaihdettiin ns leimakenkiin sekä koneesta ja lootasta pesastiin jölyt pois.
ilmanputsariin tökittiin ruuvarilla reikiä ilmansaannin turvaamiseksi sekä migillä oksennettiin pakoputken sarven juureen kakkua metrin päästä
keskikannakkeen revenneet tukikumit kikotettiin surralangalla yhteen,
takajousen tippunut pohjaanlyötikumi liimattiin paikalleen,
jousen alalautanen irroitettiin ja hitsattiin vähän beldiä ja takasin sekä juuri katkennut alalautasen pultti massalla reikäänsä takaisin ja lattialta pölyä kouraan ja kelpo puhallus törkyä päälle.
iskarin alapään väljistyneet holkit maalarinteipillä tiukaksi.
peräkonttiin kittivirtuoosi leipoi iskarin päät leimakuntoon ja kilikili maalia päälle.
hammastangon väljä sisäpää poraamalla auki ja kätevällä ranneliikkeellä kiristys ja tir tir.
sitten luonnolisesti alustassa kaikki jarruletkut ja putket massattiin ns huolella ja leima tuli yllätävän helpolla jotta napsahti.
näin siis sai leiman ilman turhia jälkikorjauksia.
tuntuuko tutulta
räystään alta kaivettiin edellisestä leimasta väljistynyt alapallo ja nyt ah niin tiukkana korvattiin seuraava väljä pallo, jarrukengät vaihdettiin ns leimakenkiin sekä koneesta ja lootasta pesastiin jölyt pois.
ilmanputsariin tökittiin ruuvarilla reikiä ilmansaannin turvaamiseksi sekä migillä oksennettiin pakoputken sarven juureen kakkua metrin päästä
keskikannakkeen revenneet tukikumit kikotettiin surralangalla yhteen,
takajousen tippunut pohjaanlyötikumi liimattiin paikalleen,
jousen alalautanen irroitettiin ja hitsattiin vähän beldiä ja takasin sekä juuri katkennut alalautasen pultti massalla reikäänsä takaisin ja lattialta pölyä kouraan ja kelpo puhallus törkyä päälle.
iskarin alapään väljistyneet holkit maalarinteipillä tiukaksi.
peräkonttiin kittivirtuoosi leipoi iskarin päät leimakuntoon ja kilikili maalia päälle.
hammastangon väljä sisäpää poraamalla auki ja kätevällä ranneliikkeellä kiristys ja tir tir.
sitten luonnolisesti alustassa kaikki jarruletkut ja putket massattiin ns huolella ja leima tuli yllätävän helpolla jotta napsahti.
näin siis sai leiman ilman turhia jälkikorjauksia.
tuntuuko tutulta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnarin jarruongelma
omaa kokemusta löytyy,tuntuikin yllättävän tutulta..nykyään tieto/taito kohentunut ja kenties rahatilannekin silloin tällöin antaa ranettaa jopa uusilla osilla..
kevennyksenä kerrottakoon et aikoinaan erään kulkuvälineen etupalkkia hitsattiin toivossa ettei katsuri sitä huomaisi,nätti sauma ja paljon massaa niskaan..yllättävän hyvin menikin ennenkuin katsuri tokaisi että: "koskenkorvapullo vetoa että tämä on se sama palkki jonka käskin vaihtaa uuteen eikä hitsata läjään"..
Kovasti väitettiin vastaan et vaihdettu on mut tarkkaan kun katsuri näytti palkin päistä vesireikien kautta taskulampulla niin migin lankapäät siellä törrötti..
Niin nätti oli korjaus ja yritys et leima saatiin..tosin ehtona et se oli sit sen auton viimeinen leima.
kevennyksenä kerrottakoon et aikoinaan erään kulkuvälineen etupalkkia hitsattiin toivossa ettei katsuri sitä huomaisi,nätti sauma ja paljon massaa niskaan..yllättävän hyvin menikin ennenkuin katsuri tokaisi että: "koskenkorvapullo vetoa että tämä on se sama palkki jonka käskin vaihtaa uuteen eikä hitsata läjään"..
Kovasti väitettiin vastaan et vaihdettu on mut tarkkaan kun katsuri näytti palkin päistä vesireikien kautta taskulampulla niin migin lankapäät siellä törrötti..
Niin nätti oli korjaus ja yritys et leima saatiin..tosin ehtona et se oli sit sen auton viimeinen leima.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnarin jarruongelma
mestari kirjoitti:ennenvanhaan ... leima tuli ... helpolla ...
Saab 9-5 2.0t 1998