Automaatin käyttö / huolto neuvoja?
Automaatin käyttö / huolto neuvoja?
Moro kaikille,
Kun en ennen ole omistanut automaattia, ja tämä on uusi juttu minulle haluan kysyä vinkkejä miten ajaa automaatti niin ettei se leviäisi heti.
Esim. kun seison punaisissa pitkään, vaihdan monesti neutraalille, koska D päällä tuntuu että on pientä vääntöä, ja sehän on kitkaa, joka kuluttaa jossain jotain, eikö?
Saako kesken ajoa heittää neutraalin? Kannattaako se?
Onko normaalia, että D päällä on niin paljon vääntöä laatikolla että se liikuu myös mäkeä ylöspäin kaasua painamatta?
Miten usein öljyjä pitää vaihtaa? Miten vaihtaa? Mitä kaataa? Kannattaako itse, vai huoltoon? Jne. Kertokaa hyvät neuvot aloittelijalle.
Kun en ennen ole omistanut automaattia, ja tämä on uusi juttu minulle haluan kysyä vinkkejä miten ajaa automaatti niin ettei se leviäisi heti.
Esim. kun seison punaisissa pitkään, vaihdan monesti neutraalille, koska D päällä tuntuu että on pientä vääntöä, ja sehän on kitkaa, joka kuluttaa jossain jotain, eikö?
Saako kesken ajoa heittää neutraalin? Kannattaako se?
Onko normaalia, että D päällä on niin paljon vääntöä laatikolla että se liikuu myös mäkeä ylöspäin kaasua painamatta?
Miten usein öljyjä pitää vaihtaa? Miten vaihtaa? Mitä kaataa? Kannattaako itse, vai huoltoon? Jne. Kertokaa hyvät neuvot aloittelijalle.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Mikä laatikko?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Ei. Ei.Shadow_Fi kirjoitti:Moro kaikille,
Saako kesken ajoa heittää neutraalin? Kannattaako se?
On, toki riippuu mäestä.Shadow_Fi kirjoitti: Onko normaalia, että D päällä on niin paljon vääntöä laatikolla että se liikuu myös mäkeä ylöspäin kaasua painamatta?
Pakko ei ole vaihtaa. Helpoin tapa vaihtaa on avata pohjasta tulppa ja laittaa sitten saman verran tilalle, mitä tulee ulos. Ja jos haluaa paremmin tehdä, pieni ajolenkki ja sama uusiksi. Hifistely vaihto on monimutkaisempi. Laatikosta (4v/5v) riippuen oikeat öljyt tilalle, esim. 4-portaiseen Mobil ATF 320, löytyy vaikka motonetista.Shadow_Fi kirjoitti: Miten usein öljyjä pitää vaihtaa? Miten vaihtaa? Mitä kaataa? Kannattaako itse, vai huoltoon? Jne. Kertokaa hyvät neuvot aloittelijalle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Saabeissa on ollut ainakin neljää eri automaattilaatikkotyyppiä, Varsinkin öljynvaihtoon liittyviin kysymyksiin vastaaminen edellyttäisi tarkempaa tietoa auton mallista ja vuosikerrasta.
Karkeana yleisohjeena sanoisin, että mitä vähemmän vaihdekeppiin koskee sitä paremmin laatikko kestää. Jos liikkuvassa autossa siirretään vaihde D:ltä N:lle voi seurauksena olla ikuinen N-asento. Liikennevaloissa N:lle siirtämisestä on kahta koulukuntaa. Henkilökohtaisesti en näe siinä merkittävää hyötyä. Päinvastoin valon vaihtuessa vihreäksi saattaa tulla kiirus vetää D päälle ja samalla painaa kaasua - syntyy pieni nykäys, joka myös rasittaa paikkoja.
Mäkiajossa ja vaununvedossa pienemmistä vaihteista on hyötyä. Jos laatikko ajettaessa vaihtelee jatkuvasti on parempi valita kepistä pienempi pykälä. Ja pitkiä mäkiä laskiessa moottorijarrutusta voi tehostaa käyttämällä pienempiä vaihteita. Kiihdytyksiin on turha hakea apua vaihdekepistä - sitä varten on kick down toiminto. Tai manuaaliaski.
Ja lopuksi, lika ja lämpö ovat automaattilaatikon surma. Lian välttämiseksi mittatikku pyyhitään nukkaamattomaan säämiskään, jota säilytetään minigrip-pussissa. Trasselin ja puuvillakankaiden käyttö on kielletty. Säännöllinen öljynvaihto on on toinen keino pitää laatikko puhtaana. Lämpöä syntyy kun momentinmuunnin luistaa. Luistoa syntyy mm. vaihtojen yhteydessä, miksi jatkuvaa vaihtamista on vähennettävä kuten aiemmin oli puhetta. Normiajossa öljynjäähdytys huolehtii lämpötilasta. Myös paikallaan D päällä momentinmuunnin luistaa ja kehittää lämpöä, mutta laskisin sen normiajon piiriin.
Karkeana yleisohjeena sanoisin, että mitä vähemmän vaihdekeppiin koskee sitä paremmin laatikko kestää. Jos liikkuvassa autossa siirretään vaihde D:ltä N:lle voi seurauksena olla ikuinen N-asento. Liikennevaloissa N:lle siirtämisestä on kahta koulukuntaa. Henkilökohtaisesti en näe siinä merkittävää hyötyä. Päinvastoin valon vaihtuessa vihreäksi saattaa tulla kiirus vetää D päälle ja samalla painaa kaasua - syntyy pieni nykäys, joka myös rasittaa paikkoja.
Mäkiajossa ja vaununvedossa pienemmistä vaihteista on hyötyä. Jos laatikko ajettaessa vaihtelee jatkuvasti on parempi valita kepistä pienempi pykälä. Ja pitkiä mäkiä laskiessa moottorijarrutusta voi tehostaa käyttämällä pienempiä vaihteita. Kiihdytyksiin on turha hakea apua vaihdekepistä - sitä varten on kick down toiminto. Tai manuaaliaski.
Ja lopuksi, lika ja lämpö ovat automaattilaatikon surma. Lian välttämiseksi mittatikku pyyhitään nukkaamattomaan säämiskään, jota säilytetään minigrip-pussissa. Trasselin ja puuvillakankaiden käyttö on kielletty. Säännöllinen öljynvaihto on on toinen keino pitää laatikko puhtaana. Lämpöä syntyy kun momentinmuunnin luistaa. Luistoa syntyy mm. vaihtojen yhteydessä, miksi jatkuvaa vaihtamista on vähennettävä kuten aiemmin oli puhetta. Normiajossa öljynjäähdytys huolehtii lämpötilasta. Myös paikallaan D päällä momentinmuunnin luistaa ja kehittää lämpöä, mutta laskisin sen normiajon piiriin.
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
No sen mä vin koodin perusteella näin, että se on 4 vaihteinen. Mitään muuta en vielä tiedä.
Kertokaa mistä katsoa?
Ja sellainen kysymys vielä, kun lähtee liikkeelle (ykönen on varmaan silloin päällä) ja vaihtuu varmaan kakonen kehiin, tuntuu pieni nykäisy. Kiihdyn aika reippaasti monesti, mutta onko tämä normaalia? Vai pitäiskö vaihteet vaihtua niin sulaavasti ettei edes huomaa kuin kierroksista?
P.S
Muistutan, ettei naurata, että tämä on elämäni ensimmäinen tomaatti.
P.P.S
Tässä on mitä vin koodi kertoi?
Valmistaja: Saab Automobile AB
Tuotelinja: SAAB 9-5
Kori tyyppi: 4-door Sedan
Vaihdelaatikko: 4-Speed Automatic
Moottorin tyyppi: B235E LPT
Valmistusvuosi: 2000
Kokoonpano kenttä: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
SRS: Dual Airbags, 9-5 SE
Kertokaa mistä katsoa?
Ja sellainen kysymys vielä, kun lähtee liikkeelle (ykönen on varmaan silloin päällä) ja vaihtuu varmaan kakonen kehiin, tuntuu pieni nykäisy. Kiihdyn aika reippaasti monesti, mutta onko tämä normaalia? Vai pitäiskö vaihteet vaihtua niin sulaavasti ettei edes huomaa kuin kierroksista?
P.S
Muistutan, ettei naurata, että tämä on elämäni ensimmäinen tomaatti.
P.P.S
Tässä on mitä vin koodi kertoi?
Valmistaja: Saab Automobile AB
Tuotelinja: SAAB 9-5
Kori tyyppi: 4-door Sedan
Vaihdelaatikko: 4-Speed Automatic
Moottorin tyyppi: B235E LPT
Valmistusvuosi: 2000
Kokoonpano kenttä: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
SRS: Dual Airbags, 9-5 SE
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
No jos ihan perustason juttuja saa neuvoa ilman että niitä otetaan kettuiluna, niin jatkossa kannattaa kirjoittaa kysymykset mallikohtaiseen osioon - tässä tapauksessa "OG 9-5", http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=14. Silloin jo lähtökohtaisesti tiedetään millaisesta autosta puhutaan ja vastaus vaihtoehtojen määrä supistuu radikaalisti. Tai jos kirjoittaa tänne "Yleinen" -osioon, niin kertoo kysymättä puhutaanko 96:sta, og900:sta, ng9-3:sta vai mistä Saabin mallista. Vuosimalli on myös oleellinen tieto. Nythän nuo paljastuivatkin jo edellisessä viestissä.
Mutta asiaan. Autossasi on siis Aisinin 4-pykäläinen automaattivaihteisto. Huoltokirja antaa öljynvaihtoväliksi 100 000 km ja öljyksi DEXRON III. Vaihto tapahtuu irrottamalla pohjaproppu, valuttamalla öljyt astiaan, proppu kiinni ja sama määrä (noin 3,5 litraa) öljyä mittatikun putkea pitkin tilalle. Suodatinta ei tuossa laatikossa ole.
Öljyn määrä tarkistetaan auton moottorin käydessä seuraavasti
a) vaihde D:llä noin 15 sekuntia
b) vaihde R:llä noin 15 s
c) vaihde N:lle noin 15 s auton edelleen käydessä
d) tarkista öljyn määrä mittatikusta. huom! eri asteikot eri lämpöisille öljyille.
Tällä tavalla saadaan vaihdettua 3,5 litraa vaihteistossa kokonaisuudessaan olevasta noin seitsemästä litrasta. Mikäli haluat vaihtaa kaikki öljyt onnistuu sekin, mutta niiden ohjeiden hakemiseen suosittelen käyttämään "etsi" -toimintoa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että vaihteistoöljy on niin halpaa ja vaihtaminen niin helppoa, että suotta ajelee sataatuhatta samoilla litkuilla. Itse olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt 40-50 tkm välein.
edit: korjasin öljymääriä
Mutta asiaan. Autossasi on siis Aisinin 4-pykäläinen automaattivaihteisto. Huoltokirja antaa öljynvaihtoväliksi 100 000 km ja öljyksi DEXRON III. Vaihto tapahtuu irrottamalla pohjaproppu, valuttamalla öljyt astiaan, proppu kiinni ja sama määrä (noin 3,5 litraa) öljyä mittatikun putkea pitkin tilalle. Suodatinta ei tuossa laatikossa ole.
Öljyn määrä tarkistetaan auton moottorin käydessä seuraavasti
a) vaihde D:llä noin 15 sekuntia
b) vaihde R:llä noin 15 s
c) vaihde N:lle noin 15 s auton edelleen käydessä
d) tarkista öljyn määrä mittatikusta. huom! eri asteikot eri lämpöisille öljyille.
Tällä tavalla saadaan vaihdettua 3,5 litraa vaihteistossa kokonaisuudessaan olevasta noin seitsemästä litrasta. Mikäli haluat vaihtaa kaikki öljyt onnistuu sekin, mutta niiden ohjeiden hakemiseen suosittelen käyttämään "etsi" -toimintoa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että vaihteistoöljy on niin halpaa ja vaihtaminen niin helppoa, että suotta ajelee sataatuhatta samoilla litkuilla. Itse olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt 40-50 tkm välein.
edit: korjasin öljymääriä
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Minusta nuo 100-150tkm öljynvaihtovälit on ongelmien keräämistä. Ihmetyttää valmistajan suositukset, etenkin, kun 3-4 litran kertavaihdolla öljy uusiutuu kohtuudella, eikä maksa maltaita. Uusi laatikko tai korjaus maksaa tuhansia, ja vanhemmassa autossa laatikon meno on oikeastaan samalla auton meno paaliin. Joku 40-60tkm on ihan järkevä vaihtoväli minun mielestä.
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Itse pidän öljyn kuin öljyn vaihtovälin sen mukaan mitä keli sanoo. Eli keväällä ja loppu syksyllä. Uskoisin että samoille öljyille on 60asteen ulkolämpötilan vaihtelu aika kova juttu. Ja lisäksi kun tähän 4pykäläiseen tuo 4litran kannu maksaa vain 24e motonetissä kun 5litraseen saa melkeen saman summan menemään litrahintana
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Niin, mutta ajattelin kuitenkin että on järkevämpää kaataa originaali öljyt sisälle. Eikö?powder kirjoitti:Itse pidän öljyn kuin öljyn vaihtovälin sen mukaan mitä keli sanoo. Eli keväällä ja loppu syksyllä. Uskoisin että samoille öljyille on 60asteen ulkolämpötilan vaihtelu aika kova juttu. Ja lisäksi kun tähän 4pykäläiseen tuo 4litran kannu maksaa vain 24e motonetissä kun 5litraseen saa melkeen saman summan menemään litrahintana
Ainut mikä vaivaa on se etten tiedä mitä siellä on sisällä. Toivottavasti originaali öljyt.
Vai saako originaali öljyjä motonetistä?
Varmaan laitan ne 3.5 litraa uusia öljyjä, ja talven jälkeen ehkä uusin operaation. Itse jos vaihtaapi, täytyykö auto jotenkin kallistaa? Uudet kaadetaan mittatikun reijästä sisälle?
Onnistuuko auton nokan nostaminen jostian ylös normaali hallitunkilla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Saa, tosin purkin kyljessä ei lue Saab (tai GM), vaan Mobil ATF320.Shadow_Fi kirjoitti: Vai saako originaali öljyjä motonetistä?
Jep. Suppilo ja maltti on valttia...Shadow_Fi kirjoitti: Uudet kaadetaan mittatikun reijästä sisälle?
Jos semmosella 15-20€:n räpsyllä yrität niin ei onnistu. Tarttee olla vähän pidempi tunkki, esim tämmönen . Jos ei ole kunnon tunkkia, niin aja auto rampeille tai vaikka kakkosnelosten päälle, niin pitäisi jo mahtua temuamaan öljytulppa auki.Shadow_Fi kirjoitti: Onnistuuko auton nokan nostaminen jostian ylös normaali hallitunkilla?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Sana joka öljypurkin kyljestä pitää löytyä on DEXRON III. Silloin on se myös oikeaa öljyä.Shadow_Fi kirjoitti:Niin, mutta ajattelin kuitenkin että on järkevämpää kaataa originaali öljyt sisälle. Eikö?
Onnistuu, mutta minä en ainakaan menisi auton alle jos se on pelkän tunkin varassa. Sen sijaan suosittelen ajoramppien hankintaa.Shadow_Fi kirjoitti:Onnistuuko auton nokan nostaminen jostian ylös normaali hallitunkilla?
Tuliko auton mukana käyttöohjekirja? Jos ei, niin ota yhteyttä maahantuojaan ja tilaa sellainen. Siinä on paljon hyödyllistä tietoa nostopisteistä, automaatin käytöstä ja kaikesta muustakin auton käyttöön liittyvistä asioista.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Eli jos oikein ymmärsin, jos laatikossa on aito GM öljy, niin jos laitan sinne 3,5 litraa tuota ATF320, niin hyvä on?Saa, tosin purkin kyljessä ei lue Saab (tai GM), vaan Mobil ATF320.
Mietin vain, onko nuo öljyt yks yhteen samoja GM öljyjen kaa?
Paljonko voisi maksaa koko öljyn vaihto merkkiliikkeessä? Kannattaako vaihtaa kaikki 7 litraa. Miten he vaihtavat nuo 7 litraa liikkeessä? Imulla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Automaatin käyttö / hulto neuvoja?
Olet kai tietoinen, miten öljymäärä tarkistetaan. Siis lämmin vaihteisto, moottorin käydessä ja P-asennolla. Lämmetessä taso nousee, joten jopa merkkikorjaamoilla laitetaan useasti öljyä liikaa.
Re: Automaatin käyttö / huolto neuvoja?
Hmm, Soitin yhdelle Merssu gurulle, jolla on oma yritys ja se huoltaa autoja. Se sanoi ettei niitä 7 litraa voi vaihtaa, ja jos se öljy ei ole kovin tummaa (sanoi mustaa), niin vaihtaapi ne 3,5 ja hyvä on. Ja jos on tumma, niin huuhtelulla vaihtaapi.. Pyysi minua kuitenkin tarkistammaan mittatikun päästä värin, onko kuinka kauhea.
No nyt jännää. Ajoin kotia 15km, 60km/h. Pitelin tyhjäkäynnilla sellaiset 30sekkaa ja sammutin moottorin. Jonka jälkeen vedin mittatiku, ja hämmästyin. Öljy on sellainen todella nätin pinkki. Ei ollut tumma, eikä näyttänyt mitenkään likaiselta. Haistelin sitä öljyä ja se ei kauhean paljon haissut. Olihan siinä sellainen palaneen kumen haju, mutta se tuntui kuin oikein sitä nokkiin veti.
Voiko tuo väri kertoa että öljy on vasta vaihdettu? Vai voiko väriin luottaa?
Ja miksi tuo ns. guru sanoi ettei niitä 7 litraa öljyjä voi vaihtaa. Vai olikohan se niin ettei se osaa? Puhui jotain ettei sitä turbiinistä silti ulos saa.
No nyt jännää. Ajoin kotia 15km, 60km/h. Pitelin tyhjäkäynnilla sellaiset 30sekkaa ja sammutin moottorin. Jonka jälkeen vedin mittatiku, ja hämmästyin. Öljy on sellainen todella nätin pinkki. Ei ollut tumma, eikä näyttänyt mitenkään likaiselta. Haistelin sitä öljyä ja se ei kauhean paljon haissut. Olihan siinä sellainen palaneen kumen haju, mutta se tuntui kuin oikein sitä nokkiin veti.
Voiko tuo väri kertoa että öljy on vasta vaihdettu? Vai voiko väriin luottaa?
Ja miksi tuo ns. guru sanoi ettei niitä 7 litraa öljyjä voi vaihtaa. Vai olikohan se niin ettei se osaa? Puhui jotain ettei sitä turbiinistä silti ulos saa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatin käyttö / huolto neuvoja?
Vähän sivutaan aihetta:
Mutta toisessa leirissä menetellään näin.
En tiedä olisiko tällainen mahdollista tehdä myös ysifemmalle.
Mutta toisessa leirissä menetellään näin.
( tekstissä mainittu satku tarkoittaa varmaan diudi100 )Aloin tässä miettimään, että onkohan audin tai ylipäänsä Vag-konsernin tomaattien öljyä mahdollista vaihtaa ns. kierrättämällä. Esim. V70 Vulvan Aisin Warner -lootan öljynvaihto menee suunnilleen näin (taitaa samat ohjeet päteä muuten nykyiseen rakettiinikin, Astra 1,6 16V A -01):
1. Öljytulppa pois, n. 2 litraa öljyä tulee ulos, tulppa paikalleen
2. Lisätään laatikkoon öljyä parisen litraa
3. Otetaan vaihteistoöljynjäähdyttimen menolinja irti jäähdyttimen päästä ja tökätään siihen kirkas muoviletku joka menee ämpäriin.
4. Käynnistetään auto ja käytetään kunnes letkussa näkyy ilmakuplia ulostulevan öljyn seassa (10-15 sek muistaakseni)
5. Lisätään taas pari litraa öljyä
6. Toistetaan kohdat 4.-5. 3(?) kertaa (niin monta kertaa, että ulos tuleva öljy on kirkasta)
7. Lyödään vehjas kasaan
Tuolla metodilla saadaan vaihdettua kaikki öljyt ja öljyä kuluu suunnilleen kymmenen litraa. Naurettavan helppoa ja lopputulos on erinomainen. Ainakaan mun vanhassa satkussa tuo ei ollut mahdollista, koska öljynjäähdytin oli kiinni vaihteistossa, eli jäähdytysneste oli se joka kiersi letkuissa.
En tiedä olisiko tällainen mahdollista tehdä myös ysifemmalle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#