Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja J.N »

Volvon arvosana oli 0,1 parempi. Saabin sisustan laatuvaikutelma oli hieman huonompi, vaikka joitakin yksityiskohtia kehuttiin. Myös alustan toimivuutta, tai ehkä lähinnä mukavuutta kehaistiin, sekä joitakin hienoja kilpailijoista erottuvia yksityiskohtia mm. takavalopaneelia.

Joku muu voisi kertoa lisää, jos on jutun huolellisesti lukenut. Itse ehdin vain silmäillä hätäisesti.

Lehtikuvien ja yhden livehavainnon perusteella valkoinen on kyllä aivan loistoväri! :)
#3418
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Arviointikohteita oli 7.
Saab voitti turvallisuudessa ja ympäristössä. Kaikissa muissa (hankinta- ja ylläpitokulut, tilat ja muunneltavuus, ajo-ominaisuudet, ajomukavuus, suorituskyky) Saab hävisi. Suorituskyvyssä Saab hävisi kuin "akat". (8,0 - 8,5). Molemmat 2.0 turbodieseleitä. Volvo automaattina ja Saab manuaalina!

Aijai, ei voi mitään. Ei taida lähteä Saab nousuun, ei sitten millään. Yksi "taksitolppien kingeistä" vain oli liian kova luu. Hyvä yritys kuitenkin.

Yksi tuttavani, vannoutunut Quattro-Audimies, totesi Saabin olevan aivan liian kallis.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Pitäähän se jotain keksiä ettei tarvi Saabia ostaa.
Jännä juttu että Suomessa ei vaikuta yhtään kuka Volvon omistaa, toivottavasti
Ruotsissa vaikuttaa. No viimeistään sitten kun Ruotsissa ei tehdä Volvoja lainkaan,
pelkästään Saabeja :lol: :lol:
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, tällästä tämä on, että toiset tykkää ja toiset ei! :wink: Näin se oikeasti pitääkin olla. Itse riemuitsen siitä, että näitä vaihtoehtoja meillä löytyy. Saab on minusta ihan kiva auto ja tämä uusi malli on minun (20:stä) Saabeistani paras. Uskon vakaasti, että parempikin Saab on, esim neliveto-Saab.

Muuten ajelin tänään aurinkoisena päivänä taas tuossa pienen reissun 214km ja tää suostu kuluttamaan ihan 4,9l/satasella. Alkaa pikkuhiljaa hioutua ja kulutuskin tulee ihan kohdilleen. Voin myös kertoa, etten minä tällä liruttele mutta en voi myöskään kaahata tuon oman pikkumustan sakkotilin takia. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Itseasiassa merkissä ei vaihtoehtoa, mutta harmi kun tehdään useampia malleja.
Olisi helpompi valkata kun olisi vain yhtä mallia, konetta ja varustelua.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mikähän mahtaa olla V70:n luotettavuus näinä päivinä? Ainakin niissä edellisissä malleissa oli sen asian suhteen kuulemma huolia
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

petrisa kirjoitti:Suorituskyvyssä Saab hävisi kuin "akat". (8,0 - 8,5). Molemmat 2.0 turbodieseleitä. Volvo automaattina ja Saab manuaalina!
Miten suorituskyky mitattiin? 0-100km/h, 60-120km/h (millä vaihteella manuaali?), vai jotain muuta? Olen nähnyt vertailuja, jossa kiihdytetään esim 60-120km/h automaatilla ja manuaalilla siten, ettei vaihdeta, esim 5. vaihteella. Manuaalilla aika riippuu vaihteesta ja siitä vaihdetaanko itse kiihdytyksen aikana. Automaattihan kiihdyttää aina täysillä, jos kuski niin haluaa (kick down).
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei mitään tietoa mittausmenetelmistä, ehkä ei ollenkaan. Koko juttu oli jotenkin niin sekava, ettei oikein tiennyt vertailtiinko autoja todellisuudessa vai paperilla. Tämän vuoksi tuolle ei kannata kovin suurta painoarvoa laittaa. Vertailun Saab hävisi ja sille ei voi mitään. Vertailun "oikeellisuudesta" voi olla monta mieltä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

petrisa kirjoitti:Arviointikohteita oli 7.
Saab voitti turvallisuudessa ja ympäristössä. Kaikissa muissa (hankinta- ja ylläpitokulut, tilat ja muunneltavuus, ajo-ominaisuudet, ajomukavuus, suorituskyky) Saab hävisi. Suorituskyvyssä Saab hävisi kuin "akat". (8,0 - 8,5). Molemmat 2.0 turbodieseleitä. Volvo automaattina ja Saab manuaalina!

Aijai, ei voi mitään. Ei taida lähteä Saab nousuun, ei sitten millään. Yksi "taksitolppien kingeistä" vain oli liian kova luu. Hyvä yritys kuitenkin.

Yksi tuttavani, vannoutunut Quattro-Audimies, totesi Saabin olevan aivan liian kallis.
Hassua kun Ruotsissa uusi 9-5 suorastaan pyyhki S80:lla lattiaa. Muun muassa ajettavuudessa todettiin olevan valtaisa ero (AMS 15/10).
"Med risk för att verka påverkad av krisen i Västra Götaland: 9-5 ÄR verkligen fenomenal att köra. Ännu tydligare blev det när vi nu kunnat köra parallellt med tre konkurrenter. Styrningen är direkt och återkopplingen är hög. Understyrningen är totalt frånvarande och småkorrigeringar göres lätt även under press. Skillnaden mot de övriga är att bilen även inbjuder till rolig körning."

Ja sitten mukavuudessa:"Det spänstiga uppträdandet till trots: 9-5 läxar upp S80 ordentligt även i komfort."

Jotkut onnettomat kuitenkin lukevat Moottori-lehteäkin kuvitellen sieltä ammattitaitoa löytyvän - knappast!!

Vai että 9-5 kallis - mitähän se A6 sitten on?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saab93f: Varmaan luit viimeisimmän viestini :?: .
Siinä totesin lehden jutun olevan niin sekavan, ettei tuolle vertailulle kannata kovin suurta painoa laittaa. Mitä tulee taas audimiehen kommenttiin, niin sehän on tyypillistä muillekin saksalaismerkkien (bmw, mb) kannattajille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

petrisa kirjoitti:Saab93f: Varmaan luit viimeisimmän viestini :?: .
Siinä totesin lehden jutun olevan niin sekavan, ettei tuolle vertailulle kannata kovin suurta painoa laittaa. Mitä tulee taas audimiehen kommenttiin, niin sehän on tyypillistä muillekin saksalaismerkkien (bmw, mb) kannattajille.
Luin joo.

Minusta on vaan jotensakin surullista että periaatteessa kuka tahansa voi ryhtyä "autotoimittajaksi" ja jos vielä saa tekstinsä lehteen niin sillähän on sitten jo uskottavuutta.

Audithan ovat ihan hyviä autoja mutta minusta Jason Castriota piikitteli tosi onnistuneesti - Saab ei tule tekemään maatuska -autoja. Käsittämättömän tylsiä ja ennenkaikkia samannäköisen tylsiä ovat kaikki uudet "perhe-Audit".
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Saabin rekisteröinnit Suomessa/ helmikuu 2011:

9-3 / 9-5 / Yhteensä
====== 2010 =======
Heinäkuu....5.....0....5
Elokuu.......5.....6...11
Syyskuu....11....16...27
Lokakuu.....7....11...18
Marraskuu.16....19...35
Joulukuu...34.....8....42

====== 2011 =======
Tammikuu..44....9....53
Helmikuu...37....7....44

Eli Suomen rekisterissä olisi nyt yhteensä 76 kpl NG 9-5:sta. Uusien business-hintojen vaikutus varmaankin alkaa näkyä maaliskuun rekisteröinneissä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei näitä todellakaan ole paljon tien päällä. Kun itse olen kuitenkin jo aika paljon kuljeskellut, niin olen kohdannut tiellä kolme kertaa lajitoverin. Ei ihme, että moni ei vielä tätä "ihmettä" ole kohdannut. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja saab93f »

ristos kirjoitti:Ei näitä todellakaan ole paljon tien päällä. Kun itse olen kuitenkin jo aika paljon kuljeskellut, niin olen kohdannut tiellä kolme kertaa lajitoverin. Ei ihme, että moni ei vielä tätä "ihmettä" ole kohdannut. :wink:
Täällä Oulussa olen nähnyt nyt kaksi Aineen esittelyauton lisäksi. Tänään kohtasin hopeisen UHI-*** tunnuksisen auton. Toivottavasti business-hinnoittelu ja sitten farkku tuo noita paljon liikenteeseen. Piristäisi katukuvaa kivasti :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuota voimme toivoa. Tosiasiahan lienee, että aika paljon "saabisteja" ehti karata muille "markkinoile" ja kestää aikansa, että osa heistä palaa ja toiset ei koskaan. Nuo muutkin autot ovat hyviä autoja ja siksi meistäkin toiset valitsevat jonkun muun merkin kuin Saabin. Olen sitä mieltä, että kestää kauan ennenkuin Saabin myyntimäärät reilusti kohoavat.

Me jotka hyvin tiedetään Saabien hyvät ja pahat ominaisuuudet voimme vain hieman edistää tai karkoittaa näitä uusia Saabin ystäviä. Mutta kuitenkin kai tuon positiivisen kuvan ylläpitäminen edistänee asiaa enemmän.

Täällä Foorumilla vierailee varmasti myös muiden merkkien autoilijoita ja heillehän me täällä jonkun kuvan autosta ja sitä käyttävistä luomme. Toivottavasti hyvän kuvan. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin