Typpitäyttö renkaisiin
Typpitäyttö renkaisiin
Tuossa isäukon kanssa spekuloitiin että mitähän vaikuttaa auton polttoainetalouteen, jos rengaspaineet ovat aina oikeat? Siinähän heti pasahti päähän että talvirenkaat kannattaisi täyttää typellä. Voisi olla jopa enemmän hyötyä, kuin kesärenkaissa. Onko kokemuksia porukalla? Onko hintatasosta arvioita?
Varmaan jo tulevalla viikolla katsotaan Joensuusta, mitä tuo kustantaa ja pistetään pariin Saabiin typet renkaisiin.
Varmaan jo tulevalla viikolla katsotaan Joensuusta, mitä tuo kustantaa ja pistetään pariin Saabiin typet renkaisiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Yhdessä rengasliikkeessä muistan nähneeni typpitäytön hinnaksi 5 euroa/kiekko.
Eski
Eski
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Eikö typpi ole huomattavasti helpommin hallittavaa ainetta? Tarkoitan että typpi ei laajene läheskään niissä mitoissa missä ilma. Eli paineenvaihtelut olisivat huomattavasti pienemmät?melberi kirjoitti:Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.JaniV kirjoitti:Eikö typpi ole huomattavasti helpommin hallittavaa ainetta? Tarkoitan että typpi ei laajene läheskään niissä mitoissa missä ilma. Eli paineenvaihtelut olisivat huomattavasti pienemmät?melberi kirjoitti:Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Jos happi vuotaa renkaan sisältä helpommin kuin typpi, niin sehän johtaa siihen että pitkään asennettuna olleiden renkaiden sisällä on lähes pelkkää typpeä. Täytettäessä siis pois karannut happi korvataan kaasulla joka sisältää 78% typpeä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 901
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Mp:ssä olen vuoden päivät käyttänyt ja uusiin kesänakkeihin laitettiin typpi. Vitosen rengas. Taidan laittaa myös tulevana syksynä talvirenkaisiinkin. Nyt on tämänkin viikonlopun aikana lämpötila seilannut -14C - -35C välillä, eli tahtoo herkästi olla hieman liian löysät renkaat. Just perjantaina kun pakkasta oli 23, niin lisäsin painetta kaikkiin 0,3bar ja pääsin haluamaani 2,8 bariin.
Toisin jäi pahus yks venttiili vuotamaan ja vuorokauden kuluttua ei ollut kuin baari jäljellä.
Täältä yksi ääni typelle.
Toisin jäi pahus yks venttiili vuotamaan ja vuorokauden kuluttua ei ollut kuin baari jäljellä.
Täältä yksi ääni typelle.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Itsehän käytän ainoastaan renkaissa 78 prosenttista typpiseosta ja hyvin pelaa
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Mulla oli viime kesänä typpitäyttö renkaissa. En kyllä huomannu mitään eroa ja 5€/rengas oli hinta. No tulipa kokeiltua sekin.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Sehän se typpitäytön idea onkin ettei huomaa mitään eroa
Ilman lämpötilan muuttuessa renkaan paineen vaihtelut pysyy pienempänä eikä tarvitse korjata ilmanpaineita.
Btw, onko kaikki nyt muistanut kovien pakkasten tullen käydä lisäämässä ilmaa renkaisiin? ja vastaavasti ilmojen lämmetessä poistamassa ilmaa...
Ilman lämpötilan muuttuessa renkaan paineen vaihtelut pysyy pienempänä eikä tarvitse korjata ilmanpaineita.
Btw, onko kaikki nyt muistanut kovien pakkasten tullen käydä lisäämässä ilmaa renkaisiin? ja vastaavasti ilmojen lämmetessä poistamassa ilmaa...
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Vaara piilee siinä että voi jäädä venttiili auki kun menee niitä näpelöimään kovalla pakkasella. Näitä on sattunut että on sitte seuraavana aamuna rengas tyhjä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Typpitäyttö renkaisiin
HEV kirjoitti:
Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.
F-19.Tämä kumottiin tuolla edellä, itse olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä...f-19 kirjoitti:
Ilman lämpötilan muuttuessa renkaan paineen vaihtelut pysyy pienempänä eikä tarvitse korjata ilmanpaineita.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Sen takia se venttiili tarkastetaan painetarkastuksen yhteydessä. Kun kompuran letkun ottaa irti, nuolaisee sormea ja pyyhkäisee sylkikalvon venttiilin päälle. Sulkinaiseen venttiiliin kalvo jää paikoilleen, vuotava/avoin puhaltaa sen heti puhki. Tuo kalvo kannattaa toki muistaa poistaa toisella sormella samojen tein, ettei se jäädy.Mertmi kirjoitti:Vaara piilee siinä että voi jäädä venttiili auki kun menee niitä näpelöimään kovalla pakkasella. Näitä on sattunut että on sitte seuraavana aamuna rengas tyhjä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7565
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Kannattaa tarkastaa ne typellä täytetyn autonrenkaiden venttiilit, etteivät jää vuotamaan sinne autotalliin.
Koska typpikaasu on hajuton, mauton ja näkymätön kaasu, se on aiheuttanut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Hapenpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun happipitoisuus laskee alle 18 %:n.
Typen hengittäminen aiheuttaa tajuttomuuden 15 sekunnissa ja kuoleman alle minuutissa.
Uhrille ei tule sitä tukehtumisen tunnetta, joka yleensä tulee kun hiilidioksidin taso veressä nousee.
Typpeä hengitettäessä se korvaa hapen ja jokaisella uloshengityksellä CO2 poistuu normaalisti.
Noin kolmannella sisäänhengityksellä veren happipitoisuus on pudonnut niin alas, että henkilö menettää tajuntansa.
Usein uhriksi joutuu myös auttamaan rientänyt henkilö, joka ei tiedosta vaaraa.
Tätä ominaisuutta käytetään teurastamoissa tajuttomuuden ja kuoleman aikaansaamiseksi teuraseläimille.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Typpitäyttö renkaisiin
Fysiikka tai kemia ei ole ollut mun vahvin laji...HEV kirjoitti: Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.
Mutta tuo kaasujen tilayhtälö, sehän on etenkin ideaalikaasuille? Lasketaanko happi ja typpi nyt sellaisiksi? Moolitilavuus ainakin on eri näillä kaasuilla? Avogadron lakiinko tuo nyt perustuu että lämpötila ei vaikuta paineeseen? (http://fi.wikipedia.org/wiki/Avogadron_laki)
Ja typpitäytöstä kun puhutaan niin tarkoitetaan ilmeisesti 100% typpeä täynnä olevaa rengasta että turha näsäviisastella millään 78%:lla... Karkaava happi taas, nojoo sillähän sen typpitäytön saa että täyttelee ja odottelee että happiä häviää jos sinne vain tyyppi ja marginaalisesti muita kaasuja jää.
No en tiiä, vois sitä joskus rahoissaan ottaa niin sais hienot vihreät hatut (tai no nehän saa muutenkin). In the mean time, huoltisten paskakompurat ja pistoolit hoitakoon hommansa.
Viimeksi muokannut f-19, La Helmi 11, 2012 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.