lommot pois

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Juu asiat tärkeys järjestykseen!

Mutta sen verran kustannuksesta tännekkin tietoa, kun edellä joku pohdiskeli uhraavansa kahden lommon oikaisuun 300-400€, niin hinta on pienelle lommolle 100-125€ ja jos useampi niin hinta katsotaan siinä vaiheessa kohilleen. Ja foorumilaiselle aina pienet alet ilman muuta.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja aero »

Lieköhän nuo välttämäti ihan pieniä...?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91#p855891
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja jeippo »

:lol: On tuollaisiakin tultu näyttämään muutamina kertoina "pieninä painaumina" :D
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

On ne ihan oikeasti pieniä vaikkakin laajoja, satkussa on onneksi paksut pellit niin ei käynyt pahemmin.
Yritän ottaa lommoista kuvia huomenna päivänvalossa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kuva

Kuva

Tuollaisia, kuvat kyllä melko huonoja mutta jos noista saisi jotain käsitystä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos tuo on muuttanut muotoaan pokkauksen kohdalta, niin kannattaa tähyillä ehjää konepeltiä, voi tulla oikaisusta niin paskamainen urakka, että pääsee helpommalla kun vaihtaa koko konepellin.

Helposti vaihdettavien korinosien oikaisemisen sijaan kannattaa usein tähyillä ehjiä peltejä tilalle, esimerkiksi mulle jäi OG9-3:sen etusiipi ja kaksi ovea maksamaan 170€, tosin toinen ovi pitää vielä maalata, tuohon hintaan en kuitenkaan näe järkeä oikomiselle, kun silloinkin pitäisi maalata...
Viimeksi muokannut tturku, Ke Maalis 14, 2012 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärintehty lainaus, käykää kertaamassa säännöt lainauksen osalta
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jos maalipinta on ehjä, niin silloinhan ei tarvitse maalata oikomisen jälkeen. Sehän tuossa PDR "paintless dent repair" menetelmässä on ideana.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja ippe »

Se että meneekö maalamiseksi riippuu ihan lommoista, terävät vekit ja pahemmat venymät harvemmin oikenevat ilman maalauksen tarvetta...

Kutistaminen ilman maalipinnan kärsimistä ei taida onnistua nykymenetelmin :D
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Lähes kaikki lommot ovat tapauskohtaisia. Ja laaja käsitys kullakin mikä on "terävä tai iso" vaikeuttaa vielä hommaan jossei vauriota näe itse. Mutta kyllä yllättävänkin teräviä vekkejä saadaan tuotua entiselleen ilman maalaamista, kunhan se pinta on ehjä. Mutta rajansa toki kaikella. Esim. Jos painauma on pieni mutta terävä/ syvä, max 5mm syvä, niin sen saa vielä entiselleen ilman maalaamista. Jos puhutaan sentin syvyisestä kolhusta, niin siinä vaiheessa venymää on jo niin paljon että tuskin saa täysin pois. Paremmaksi kylläkin ja monesti sekin jo riittää ja sillä vältetään maalaus.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja ippe »

Aivan, noita pieniä lommoja kannattaa usein korjata juurikin tuollaisella vetotekniikalla, aikasemmin viestiketjussa mainittu hiilihappojäällä kutistaminen voi olla myös oikein hyvä keino, noissa ei kuitenkaan saa tuhoa aikaiseksi ilman erityistä yrittämistä :lol:

Sinällään lommon suurehko pinta-ala ei ole aina ongelma ulos vetämisellä, mutta pieni ja kokoonsa nähden syvä jälki harvemmin tulee takaisin suoraksi vetämällä.

Vasaraan ei kannata tarttua lommojen poistamiseksi, ellei ihan oikeasti tiedä miten peltiä koputellaan, se on ihan oma taiteenlajinsa, samoin pilleillä ja sienellä oikominen ja nämä menetelmät vaativat yleensä maalauksen.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jees tuo kuluttajille myytävä liimatattisarja on ihan ok jos haluaa itse yrittää. Ja juurikin loiviin painaumiin se toimii ihan hyvin. Ite kun näitä päivittäin teen, niin toimivampi vaihtoehto on ihan mekaanisesti tuoda hiljalleen lommoa sisäpuolelta metallisilla "puikoilla", jolloin saadaan lommoa ylös milli milliltä. Nuot liimalaitteet kun tuppaavat olemaan menetelmää: " liimaa, vedä, naps liima antaa myöden, lommo tuli sen mitä tuli ylöspäin ja yleensä vielä liimauskohdasta enemmän kuin muualta. Toki jos lommoja on paikoissa jonnekka taate ei pääse, niin sitten itsekkin joudun liimattavilla tateilla koittaa vetää lommoa sen minkä pystyy. Mutta pääsääntöisesti paras lopputulos tulee kun pääsee lommon taakse tuomaan sitä ylöspäin.

Ja kuten ippe jo mainitsikin..Vasara ei ole se oikea työkalu ellei auto ole menossa pakkeloitavaks ja maalarille :D
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: lommot pois

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Velipoika jo ilmoittikin että hänellä on tuollainen liima oikaisu sarja joten kunhan pääsen tallille niin pitää tutkia tarkemmin pääseekö joitain lonttoja painamaan takaapäin ja lopuille liimaa (tai satakiloa nostavaa magneettia :twisted: ).
Loppujen lopuksi noita ei moni edes huomaa, eikä autokaan ole mikään helmi (vielä), joten voisi olla helpointa kopauttaa itseäni kuminuijalla otsaan ja unohtaa koko juttu. :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vastaa Viestiin