B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Huomenta vaan kaikille, lisäsin pari kuvaa tännekin tuohon edellisellä sivulla olevaan postaukseen.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
On se vaan jotenkin sydäntä lämmittävää nähdä kaksi turbosaabin konetta tuolla konetilassa...
Ihan mielenkiinnosta, onko niin että potkuri pyörii suoraan kampiakselin jatkeena vai millä kierrosalueella tuota pitäisi pystyä käyttämään ? Riippuu kai potkurista, millainen ylämäki koneessa tuntuu jos jolkotteluvauhdista tyhjäkäynnillä painetaan kaasukahvaa alaspäin. Vai onko tossa kytkipaketissa suunnanvaihdon lisäksi kierrosluvun muutosfunktio ?
Spoolaushan on ihan erilainen jos autoakin vedättää ylämäkeen kuin tasamaalla.
Ja samalla tuli mieleen että automaattitonnarissahan D:n kytkeminen antaa trionicille kuormituksen kompensointisignaalin. Jos tuossa tulee ongelmia tyhjäkäynnin pitämisen kanssa kun vaihde kytketään niin sitähän voisi käyttää hyväksi. Tai ilmastoinnin kompuran vastaavaa kuormituskompensointisignaalia.
Ihan mielenkiinnosta, onko niin että potkuri pyörii suoraan kampiakselin jatkeena vai millä kierrosalueella tuota pitäisi pystyä käyttämään ? Riippuu kai potkurista, millainen ylämäki koneessa tuntuu jos jolkotteluvauhdista tyhjäkäynnillä painetaan kaasukahvaa alaspäin. Vai onko tossa kytkipaketissa suunnanvaihdon lisäksi kierrosluvun muutosfunktio ?
Spoolaushan on ihan erilainen jos autoakin vedättää ylämäkeen kuin tasamaalla.
Ja samalla tuli mieleen että automaattitonnarissahan D:n kytkeminen antaa trionicille kuormituksen kompensointisignaalin. Jos tuossa tulee ongelmia tyhjäkäynnin pitämisen kanssa kun vaihde kytketään niin sitähän voisi käyttää hyväksi. Tai ilmastoinnin kompuran vastaavaa kuormituskompensointisignaalia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Tohonhan voisi rakentaa myös kolme eri ahtopainetta peruspaine tasaseen ajoon, korkeampi liukuun nuosuun ja vielä korkeampi kun joku yrittää tosissaan ohi tms.
kaksi korkeampaa painetta automaatti / manuaali laatikon valinta singnaalilla
kaksi korkeampaa painetta automaatti / manuaali laatikon valinta singnaalilla
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Jeps, kyllä ne siellä ihan kivalta näyttää, vajaan 30cm lyhyemmät ovat kuin vanhat koneet, joten tilaa tossa edustalla on, hyvä niin.vesa67 kirjoitti:On se vaan jotenkin sydäntä lämmittävää nähdä kaksi turbosaabin konetta tuolla konetilassa...
Ihan mielenkiinnosta, onko niin että potkuri pyörii suoraan kampiakselin jatkeena vai millä kierrosalueella tuota pitäisi pystyä käyttämään ? Riippuu kai potkurista, millainen ylämäki koneessa tuntuu jos jolkotteluvauhdista tyhjäkäynnillä painetaan kaasukahvaa alaspäin. Vai onko tossa kytkipaketissa suunnanvaihdon lisäksi kierrosluvun muutosfunktio ?
Spoolaushan on ihan erilainen jos autoakin vedättää ylämäkeen kuin tasamaalla.
Ja samalla tuli mieleen että automaattitonnarissahan D:n kytkeminen antaa trionicille kuormituksen kompensointisignaalin. Jos tuossa tulee ongelmia tyhjäkäynnin pitämisen kanssa kun vaihde kytketään niin sitähän voisi käyttää hyväksi. Tai ilmastoinnin kompuran vastaavaa kuormituskompensointisignaalia.
Vetolaitteessa on kulmavaihde ylhäällä ja varsinainen perä alhaalla jossa välitys, näissä vetosuhde on 1:1.81, näitä löytyy Merculta 1.40-1.98 eri konevariaatioille, harvemmat kaseille (5,7L / 200hp) ja tiheimmät pienitehoisille nelosille (3.0L/130hp).
Sitten vaikuttaa vielä potkurin halkaisija ja nousu, nyt on ihan perus 15" kolmilapaiset alumiinihuiskat 19-nousulla, ajatuksissa oli kokeilla nelilapaisia jossain vaiheessa, mutta katotaan näillä nyt verrokit vanhoihin koneisiin nähden.
Kytkin on kartio on/off, ei muuta mitään, veto päällä, veto pois. Sitä varten pitää muuten sitten keksiä että mihinkäs kytketään Mercun mikrokytkin, joka katkaisee sytkän sekunnin osaksi vaihteen vaihtamisen ajaksi, muuten ei lähde vaihde pois päältä. Tästä vois ideoita ottaa vastaan kyllä. Vaihde saadaan kyllä päälle ilmankin, mutta levy ei irrota ellei "veto" lopu hetkeksi. Ja se on tosiaan ihan sekunnin osia kun sen koneen pitää yskäistä, sitä ei ite edes huomaa kun vetää kahvoista.
Tota kuormitussignaalia pitää muuten ehkä pohtia myös.
Hyviä huomioita, kiitos
Viimeksi muokannut savihousu, La Marras 26, 2016 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Jos minäkin tähän muutaman sanan raapaisen kun aion olla vastuussa trionicin toiminnasta (lue, toimimattomuudesta). Mulla kun ollut taukoa tuon trionicin kanssa painimisessa jo reilut kolme vuotta, niin jotkin aiemmin helpot asiat vaativat välillä uudelleen oivaltamista ja muistiin palauttamista.
Itse projektista.
Alkuun ainakin mennään ilman bleediä, jolloin mahdollisessa nakutustilanteessa trionic saa viimekädessä ahdot alas. Toi vinkki olikin kai sit etanolin käyttöön liittyvä, mut mennään ensin bensalla. Bensalla siksi, kun ei ole mitään tietoa nouseeko toi plaaniin kevyesti vai ei. Jos lähtee kuin hauki rannasta niin etanoli tulee nopeasti kuvioihin. Mutta jos pitkään ui syvässä ja lähtö on koneiden silmissä sama kuin yrittäisi vetää suurta asuntovaunua laskettelurinnettä ylös, niin saattaisi päästä nakuttamaan etanolillakin. Eli haetaan aluksi toiminta bensalla ja katsotaan tuleeko pakollisia potkurien jne. rautapuolen vaihtojakin. Iso ja painavahko vene kuitenkin kyseessä.
Tohon vaihteen kytkemishetken kuormituskompensointiin olin ajatellut koittaa ensin vain terävää sytkäennakon lisäämistä tyhjäkäynnin syttykarttaan heti kun pudottaa rpm:ää targetista ja sitä kautta lisätä koneen vääntöä.
Mutta siihen sytkän katkaisemiseen vaihteen pois saamiseksi ei mulle ole vielä tullut hyvää ideaa, että siitä vois olla mukava lukea ehdotuksia Mulla ei ainakaan nopeasti ole tullut muita sytytyksen katkaisuja mieleen kuin rpm-limit ja sekin "leikkaa" pehmeästi. Fuel-cutin simulointi taas olisi liian epämääräinen ja hidas.
Eli jos tulee mieleen miten tuon toteuttaisi softassa, niin sitä voisi koittaa ennen katkaisijoita sytytyskaseteille.
Ahtopaineita ja mahdollisia ahdinvaihtoehtojakin mietitään tulevaisuudessa, mutta erilaiset ideat voivat jäädä kytemään muistiin, joten erilaiset ehdotukset noteerataan vaikkei vielä niitä toteutetakaan.
Itse projektista.
Alkuun ainakin mennään ilman bleediä, jolloin mahdollisessa nakutustilanteessa trionic saa viimekädessä ahdot alas. Toi vinkki olikin kai sit etanolin käyttöön liittyvä, mut mennään ensin bensalla. Bensalla siksi, kun ei ole mitään tietoa nouseeko toi plaaniin kevyesti vai ei. Jos lähtee kuin hauki rannasta niin etanoli tulee nopeasti kuvioihin. Mutta jos pitkään ui syvässä ja lähtö on koneiden silmissä sama kuin yrittäisi vetää suurta asuntovaunua laskettelurinnettä ylös, niin saattaisi päästä nakuttamaan etanolillakin. Eli haetaan aluksi toiminta bensalla ja katsotaan tuleeko pakollisia potkurien jne. rautapuolen vaihtojakin. Iso ja painavahko vene kuitenkin kyseessä.
Tohon vaihteen kytkemishetken kuormituskompensointiin olin ajatellut koittaa ensin vain terävää sytkäennakon lisäämistä tyhjäkäynnin syttykarttaan heti kun pudottaa rpm:ää targetista ja sitä kautta lisätä koneen vääntöä.
Mutta siihen sytkän katkaisemiseen vaihteen pois saamiseksi ei mulle ole vielä tullut hyvää ideaa, että siitä vois olla mukava lukea ehdotuksia Mulla ei ainakaan nopeasti ole tullut muita sytytyksen katkaisuja mieleen kuin rpm-limit ja sekin "leikkaa" pehmeästi. Fuel-cutin simulointi taas olisi liian epämääräinen ja hidas.
Eli jos tulee mieleen miten tuon toteuttaisi softassa, niin sitä voisi koittaa ennen katkaisijoita sytytyskaseteille.
Ahtopaineita ja mahdollisia ahdinvaihtoehtojakin mietitään tulevaisuudessa, mutta erilaiset ideat voivat jäädä kytemään muistiin, joten erilaiset ehdotukset noteerataan vaikkei vielä niitä toteutetakaan.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Mitenköhän toimisi jos yhdeltä suuttimelta katkaisis tuolla hetkellä virrat, veto kyllä hiipuu kolmella käydessä melko hyvin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Onnistuisiko moottorijarrutuksen fuel save kierrosten laskeminen alle tyhjäkäynnin ja katkaisun nopeutus?
Silloinhan voisi tuolla vetolaitteen kytkimellä kertoa ecu:lle vaihteen olevan 3,4 tai 5
ja ecu katkaisisi syötöt, niin kuin autolla moottori jarrutuksessa.
Silloinhan voisi tuolla vetolaitteen kytkimellä kertoa ecu:lle vaihteen olevan 3,4 tai 5
ja ecu katkaisisi syötöt, niin kuin autolla moottori jarrutuksessa.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Selitäppä lisää, on vaikea seurata tuota logiikkaa.
Jos moottorijarrutuksen polttoainesulku jatketaan alle tyhjäkäynnin niin miten kone pysyy tyhjäkäynnillä sitten ? Tyhjäkäynnillähän läppä on kiinni ja siitä järjestelmä tunnistaa tarpeen sululle kierrosten mukaan. Normaalistihan sulku lopetetaan noin 1500 rpm:n kohdalla alaspäin tullessa.
Vaihteentunnistus trionicilla tehdään käsivaihteisella "autolla" kierrosluvun ja nopeustiedon perusteella, automaatilla vaihteita ei erotella.
Jos moottorijarrutuksen polttoainesulku jatketaan alle tyhjäkäynnin niin miten kone pysyy tyhjäkäynnillä sitten ? Tyhjäkäynnillähän läppä on kiinni ja siitä järjestelmä tunnistaa tarpeen sululle kierrosten mukaan. Normaalistihan sulku lopetetaan noin 1500 rpm:n kohdalla alaspäin tullessa.
Vaihteentunnistus trionicilla tehdään käsivaihteisella "autolla" kierrosluvun ja nopeustiedon perusteella, automaatilla vaihteita ei erotella.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Keep it simple. Fuel cutin asetus sopivaan arvoon ja vaihdon tapahtuessa pakotetaan MAP-anturin signaali maksimiin. Trionic tekee fuel cutin, vaihto tapahtuu ja vaihdon jälkeen normaali MAP palautuu. Ei tuossa pitäisi mitään epämääräistä ja hidasta olla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
No tuo mapin jännitteen hetkellinen sotkeminen tuntuis nopeasti tosi helpolta toteuttaa. Ilmallakin voisi aiheuttaa saman ilmiön ja ehkä voisi veneessäkin toteuttaa.
Pitää ensin testata kuinka lyhyt "piikki" riittää sille kytkimelle. Noissa alkuperäisissä koneissa ei kuulemma edes koneen käyntimuutosta huomannut.
Yleensähän noi fuelcut tilanteet ei juuri tyhjäkäyntikierroksilla kiusaa vaan niiden yhteydessä on koneen liikkuvissa romuissa riittävästi liike-energiaa käytössä, (ja yleensä kytkin ylhäällä, eli auton massa ja voimansiirto vielä pyörittämässä) eikä sammuminen välittömästi uhkaa. Siksi ajattelin tota fuelcuttia hitaana, mut eiköhän noi käyntiin jäisi. Kuormahan koneilla vielä kevenee tuon jälkeen.
Laituriin ajettaessa voi tuulisemmissa keleissä vaatia vähän eteen-taakse liikehdintää ja jos koneet siinä sammuisi, niin tuurilla olisi kuitenkin joku öky-purjevene viereisessä laituripaikassa jonka kylkeä vasten törmäämällä sitten pintamateriaalien lujuuksia vertaillaan
Mutta siis testataan tuota keinoa sitten kun saadaan koneet tulille veneen ollessa vielä telineellä.
Pitää ensin testata kuinka lyhyt "piikki" riittää sille kytkimelle. Noissa alkuperäisissä koneissa ei kuulemma edes koneen käyntimuutosta huomannut.
Yleensähän noi fuelcut tilanteet ei juuri tyhjäkäyntikierroksilla kiusaa vaan niiden yhteydessä on koneen liikkuvissa romuissa riittävästi liike-energiaa käytössä, (ja yleensä kytkin ylhäällä, eli auton massa ja voimansiirto vielä pyörittämässä) eikä sammuminen välittömästi uhkaa. Siksi ajattelin tota fuelcuttia hitaana, mut eiköhän noi käyntiin jäisi. Kuormahan koneilla vielä kevenee tuon jälkeen.
Laituriin ajettaessa voi tuulisemmissa keleissä vaatia vähän eteen-taakse liikehdintää ja jos koneet siinä sammuisi, niin tuurilla olisi kuitenkin joku öky-purjevene viereisessä laituripaikassa jonka kylkeä vasten törmäämällä sitten pintamateriaalien lujuuksia vertaillaan
Mutta siis testataan tuota keinoa sitten kun saadaan koneet tulille veneen ollessa vielä telineellä.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Mikkelistä kajahti että valmista on, eli kohtapuoleen lähdetähän putkia hakemahan
Ompas jännää, melkein ku jouluaattona, kuvaräpsyjä ilmestyy tuonne venepuolelle sitten ehtoolla.
Ompas jännää, melkein ku jouluaattona, kuvaräpsyjä ilmestyy tuonne venepuolelle sitten ehtoolla.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Jeps, putket haettiin, hienot on ja photobucketti alko vittuilemaan "bandwidth exceeded", eli ei uusia kuvia pariin päivään ja vanhatkin on näkymättömissä
Notta katellaas sitten 16. päivä uudestaan kun bucketti suostuu taas aktivoitumaan.
Notta katellaas sitten 16. päivä uudestaan kun bucketti suostuu taas aktivoitumaan.
Viimeksi muokannut savihousu, To Kesä 14, 2012 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
ota tili kuvat.fi, ei maksa mitään ja silti on riittävä tallennuskapasiteetti. Jos haluaa maksaa niin olikohan n. 5e/kk.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Eilen kun katoin, niin 3e/kk, voi avata ilmaisen kokeiluversion, kestää kuukauden. Ja juuei, arvaa mikä savotta on poluttaa noi kaikki kuvat uudestaan...Coltti kirjoitti:ota tili kuvat.fi, ei maksa mitään ja silti on riittävä tallennuskapasiteetti. Jos haluaa maksaa niin olikohan n. 5e/kk.
Tää on sitäpaitsi ensimmäinen kerta kun mulle käy bucketin kanssa näin ja vuosikaudet ollu tuo tili.
Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"
Pikkusen lisäsin tarinaa tuonne, kuvia lisäilen huomenna. Ainakin näin olin ymmärtävinäni, että huomenna taas pitäis toimia.
Pitkiä päiviä tämä kyllä nyt teettää
Pitkiä päiviä tämä kyllä nyt teettää