kakkosvaihteen ongelma 9-5
kakkosvaihteen ongelma 9-5
Moro,
uusi täällä ja talliin tulossa vm.2000 9-5 aero farkku. Ostin ku halvalla sain:
Pari diagnostisoitua ongelmaa:
Kakkosen päälle meno hankalaa. Ei mene itse asiassa ollenkaan päällä kun yrittää pykältää normaalisti ykköseltä ylös tai kolmoselta alas. Ed. omistaja sanoi, että menee seuraavasti: Kolmoselta alas tullessa käyttää hivenen ykkösen puolella kun kytkin alhaalla, tämän jälkeen päästää myös kakkosen silmään.
Moottorivalo. Vikakoodista ei vielä tietoa. Tähän palataan myöhemmin.
Olin jo aikeissani ottaa motin loovineen irti mutta kysyn näin alkuun kuitenkin, onko tuohon helpompaa ratkaisua? Jostain (varmaan tältä foorumilta) luin, että vaihdevivun välys voi tehdä vastaavaa. Kyseisessä pirssissä ei ole ollut ongelmaa vaihteen päällä pysymisen suhteen.
Kyllä siinä iltahommia piisaa mutta näen tässä autossa potentiaalia. Tykkäsin ajaa. Ilman kakkostakin.
uusi täällä ja talliin tulossa vm.2000 9-5 aero farkku. Ostin ku halvalla sain:
Pari diagnostisoitua ongelmaa:
Kakkosen päälle meno hankalaa. Ei mene itse asiassa ollenkaan päällä kun yrittää pykältää normaalisti ykköseltä ylös tai kolmoselta alas. Ed. omistaja sanoi, että menee seuraavasti: Kolmoselta alas tullessa käyttää hivenen ykkösen puolella kun kytkin alhaalla, tämän jälkeen päästää myös kakkosen silmään.
Moottorivalo. Vikakoodista ei vielä tietoa. Tähän palataan myöhemmin.
Olin jo aikeissani ottaa motin loovineen irti mutta kysyn näin alkuun kuitenkin, onko tuohon helpompaa ratkaisua? Jostain (varmaan tältä foorumilta) luin, että vaihdevivun välys voi tehdä vastaavaa. Kyseisessä pirssissä ei ole ollut ongelmaa vaihteen päällä pysymisen suhteen.
Kyllä siinä iltahommia piisaa mutta näen tässä autossa potentiaalia. Tykkäsin ajaa. Ilman kakkostakin.
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Vaihteensiiritmen kalibrointia voi suorittaa laittamalla nelosen päälle ja sopivankokoinen meisseli tai pitkä kuusiokolotappi kohdistusreikiin. Kepin päässä reikä näkyy kun nostat suojapussin ylös ja katsot tankoon kepin edessä. Vaihteiston päässä on musta muovitulppa joka ensin pois ja lukitsin reikään. Nyt molemmat päät pitäisi olla paikoillaan.
Seuraavaksi avaat tulipellin edestä vaihteensiirtimen nivelen 13mm mutterin jotta saat kokeiltua mihin suuntaan kepin välystä pitää siirtää että vaihteet menee kunnolla päälle.
Toista lukitukset, kepin hetkutus ja nivelen lukitus riittävän monta kertaa.
Vikakoodien luku auttaa. Paikkakuntatieto perustiedoissa auttaa löytämään kavereita joilla on jopa tech2:set käytössä
Vaihteiston voi vaihtaa irrottamalla apurungon ja laskemalla vaihteiston päätyä alaspäin, ei ole pakko ottaa koko pakettia ulos vaikka se onkin niin kompaktia.
Seuraavaksi avaat tulipellin edestä vaihteensiirtimen nivelen 13mm mutterin jotta saat kokeiltua mihin suuntaan kepin välystä pitää siirtää että vaihteet menee kunnolla päälle.
Toista lukitukset, kepin hetkutus ja nivelen lukitus riittävän monta kertaa.
Vikakoodien luku auttaa. Paikkakuntatieto perustiedoissa auttaa löytämään kavereita joilla on jopa tech2:set käytössä
Vaihteiston voi vaihtaa irrottamalla apurungon ja laskemalla vaihteiston päätyä alaspäin, ei ole pakko ottaa koko pakettia ulos vaikka se onkin niin kompaktia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Kiitos. Tutkitaan tuo heti kun auto saapuu. Lisäsin paikkakunnan, Tervolaanhan tämä on tulossa. Tutkin jo noita peruskunnostettuja loovia ja kustantavat vajaan tonnin. Tämä välysprobleemi kuulostaa kyllä huomattavasti kivemmalta ongelma mitä tuo loovan irroitus. Ja vielä tuo, että sen saa alta tsekattua! Ei makiaa mahan täydeltä -> tästähän taitaa tulla success investointi!
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Ja vaihda öljyt sinne laatikkoon.
Ero uusilla ja paljonajetuilla vaihteisto öljyillä on kyllä huomattava,
ja korostuu tieteski näin pakkasella...
Huom! en väitä että vika tulisi öljynvaihdolla kuntoon, mutta
omassa ainakin oli öljynvaihdolla merkittävä vaikutus siirtelyn
sujuvuuteen... vanhat öljyt oli melkoista mannapuuroa.
Ja offtopikkia: Meri-Lapin potkut on sitten enskuussa Keminmaassa Tupasvillalla
luultavasti viikolla 47, tervetuloa
Ero uusilla ja paljonajetuilla vaihteisto öljyillä on kyllä huomattava,
ja korostuu tieteski näin pakkasella...
Huom! en väitä että vika tulisi öljynvaihdolla kuntoon, mutta
omassa ainakin oli öljynvaihdolla merkittävä vaikutus siirtelyn
sujuvuuteen... vanhat öljyt oli melkoista mannapuuroa.
Ja offtopikkia: Meri-Lapin potkut on sitten enskuussa Keminmaassa Tupasvillalla
luultavasti viikolla 47, tervetuloa
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Kappas, tupasvillaan pitäis uskaltaa raajarikolla. Kokeillaan jos sinne pääsisi!! Jos sinne asti lähden niin mukaan tulee hinausköysi, starttikaapelit, öljykannu ja jäähdytysnestettä. Lisäksi varaan oikeuden varata hinaus-saabin oman mieltymykseni mukaan tervolaan asti jos Aero hyytyy matkalle.
Öljyt vaihdetaan kyllä joka paikkaan mutta nyt vika on selvästi mekaaninen. Kakkonen ei mene sisään, siellä kun selvästi olisi jotain vastassa. Jotainhan siellä on vastassa kun lukee tuon vesa67:n ohjeen. Olen 110% varma että vika korjaantuu tuolla ohjeistuksella. Onko se pysyvä tila niin siitä en mene sanomaan enempää.
Voiko muuten olla totta, että mittari ei ota kilometrejä vastaan jos ABS-anturi on pimeänä?
Moottorivalosta kyselin tuossa eilettäin lisää. Jotain yhtänäisyyksiä on kuulemma siihen, kuinka korkealle polkee kierrokset. Yli 4000RPM niin valo syttyy varmasti, pienemmillä kierroksilla voi toimia normaalisti. Selailin foorumia päivän töissä (ei kerrota työnantajalle) ja totesin itsekseni, että polttoainepumppu on tarvikemallina ilmeisesti mennyt paskaksi letkun kohdalta. Tähänkin kyseiseen autoon on bensapumppu vaihdettu tämän vuoden puolella. Tässäkin olen 110% varma, että kyseessä on tarvikepumppu ja maltillisella todennäköisyydellä 65% vika löytyy sieltä. On tämä korjaaminen on helppoa; mielikuvakorjaus on tehty jo moneen otteeseen vaikka pirssi on vielä 300 km päässä. Tulevana yönä olen varmaan taas shimmailemassa vaihdekepin välyksiä..
Öljyt vaihdetaan kyllä joka paikkaan mutta nyt vika on selvästi mekaaninen. Kakkonen ei mene sisään, siellä kun selvästi olisi jotain vastassa. Jotainhan siellä on vastassa kun lukee tuon vesa67:n ohjeen. Olen 110% varma että vika korjaantuu tuolla ohjeistuksella. Onko se pysyvä tila niin siitä en mene sanomaan enempää.
Voiko muuten olla totta, että mittari ei ota kilometrejä vastaan jos ABS-anturi on pimeänä?
Moottorivalosta kyselin tuossa eilettäin lisää. Jotain yhtänäisyyksiä on kuulemma siihen, kuinka korkealle polkee kierrokset. Yli 4000RPM niin valo syttyy varmasti, pienemmillä kierroksilla voi toimia normaalisti. Selailin foorumia päivän töissä (ei kerrota työnantajalle) ja totesin itsekseni, että polttoainepumppu on tarvikemallina ilmeisesti mennyt paskaksi letkun kohdalta. Tähänkin kyseiseen autoon on bensapumppu vaihdettu tämän vuoden puolella. Tässäkin olen 110% varma, että kyseessä on tarvikepumppu ja maltillisella todennäköisyydellä 65% vika löytyy sieltä. On tämä korjaaminen on helppoa; mielikuvakorjaus on tehty jo moneen otteeseen vaikka pirssi on vielä 300 km päässä. Tulevana yönä olen varmaan taas shimmailemassa vaihdekepin välyksiä..
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5 X1R:aa öljyn sekaan
Mulla takkusi myös pakki. Vaihdoin lootaan öljyt ja 3% X1R:ää niin parani lootdan toiminta huomattavasti. Olen mainostanut tätä X1R:aa jossain muussakin muistaakseni öljypohjan irrotus aiheessa. Myös moottori ja ohjaustehostin ovat saaneet X1R:n kiertoonsa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
tarkista, tai mieluummin vaihda kaikki alipaineletkut. tuo kuulostaa by-pass vialta toi moottorinvikavalo..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Nuo alipaineletkut on tosiaan myös vaihtolistalla. Vesiletkut siinä kuulemma on vaihdettu kaksin kappalein. Tuo öljypohjairroitus kertomuksen luin läpi ja ilman lämmintä tallia en ala sitä tekemään.. Joutuu odottamaan kevääseen.
Tuossa tuo toinen käyttöauto vaan heittäyty hankalaks. Tuli Nissaniin alustasarjan vaihto ekaks, mutta ei anneta sen haitata menoa.
Täytyy paneutua tuohon X1R:ään, mitä sitten lie.
Tuossa tuo toinen käyttöauto vaan heittäyty hankalaks. Tuli Nissaniin alustasarjan vaihto ekaks, mutta ei anneta sen haitata menoa.
Täytyy paneutua tuohon X1R:ään, mitä sitten lie.
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Femmassa ulvoo kakospykälä silleen että just kuulee. Öljynvaihtoa vois koittaa noin muutenkin. Mitä öljyä lootaan?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Tiskiltä Saabin tai oikeastaan GM:n punaista litkua. Maksaa n 8-10€ litran purkki ja tarvitset niitä 2. Kaada kaikki sisään, kunhan olet ensin tyhjentänyt edelliset. Jos autosi VIN-koodi on tämän numerosarjan alle 23027675, on todennäköistä, että laatikossa on ainakin alunperin käytetty vanhempaa öljytyyppiä. Näin ollen pitäisi suorittaa huuhtelu uusillä öljyillä ennen varsinaisten ajoöljyjen laittoa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Aikaa on nyt kulunut noin puolivuotta kun hehkutin että aero tulee talouteen. Noh, nyt pääsiäisenä se sitten vasta tuleekin ja piti alkaa verestelemään muistoja mitä täällä on tullut höpötettyä. Silmään pisti vaihteiston huuhtelu. Käytännössä siis proppu auki ja öljyy läpi ylhäältä alas vai miten tuo tulee suorittaa?G-mies kirjoitti:Tiskiltä Saabin tai oikeastaan GM:n punaista litkua. Maksaa n 8-10€ litran purkki ja tarvitset niitä 2. Kaada kaikki sisään, kunhan olet ensin tyhjentänyt edelliset. Jos autosi VIN-koodi on tämän numerosarjan alle 23027675, on todennäköistä, että laatikossa on ainakin alunperin käytetty vanhempaa öljytyyppiä. Näin ollen pitäisi suorittaa huuhtelu uusillä öljyillä ennen varsinaisten ajoöljyjen laittoa.
Matti
Ensi viikolla pitäisi kuljin käydä Kemissä katsastamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sieltä löytyy..
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
HuuhteluJoukku kirjoitti:Aikaa on nyt kulunut noin puolivuotta kun hehkutin että aero tulee talouteen. Noh, nyt pääsiäisenä se sitten vasta tuleekin ja piti alkaa verestelemään muistoja mitä täällä on tullut höpötettyä. Silmään pisti vaihteiston huuhtelu. Käytännössä siis proppu auki ja öljyy läpi ylhäältä alas vai miten tuo tulee suorittaa?G-mies kirjoitti:Tiskiltä Saabin tai oikeastaan GM:n punaista litkua. Maksaa n 8-10€ litran purkki ja tarvitset niitä 2. Kaada kaikki sisään, kunhan olet ensin tyhjentänyt edelliset. Jos autosi VIN-koodi on tämän numerosarjan alle 23027675, on todennäköistä, että laatikossa on ainakin alunperin käytetty vanhempaa öljytyyppiä. Näin ollen pitäisi suorittaa huuhtelu uusillä öljyillä ennen varsinaisten ajoöljyjen laittoa.
Matti
Ensi viikolla pitäisi kuljin käydä Kemissä katsastamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sieltä löytyy..
Vanhat pois,uudet sisään,renkaat ylös,ykkönen silmään ja vetoa päälle n. puol minuuttia.
Tää muistaakseni 2 krt kunnes ihka uudet öljyt sisään.
Motonetista saa ainakin gm uuden suosituksen öljyjä.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
HuuhteluJoukku kirjoitti:Aikaa on nyt kulunut noin puolivuotta kun hehkutin että aero tulee talouteen. Noh, nyt pääsiäisenä se sitten vasta tuleekin ja piti alkaa verestelemään muistoja mitä täällä on tullut höpötettyä. Silmään pisti vaihteiston huuhtelu. Käytännössä siis proppu auki ja öljyy läpi ylhäältä alas vai miten tuo tulee suorittaa?G-mies kirjoitti:Tiskiltä Saabin tai oikeastaan GM:n punaista litkua. Maksaa n 8-10€ litran purkki ja tarvitset niitä 2. Kaada kaikki sisään, kunhan olet ensin tyhjentänyt edelliset. Jos autosi VIN-koodi on tämän numerosarjan alle 23027675, on todennäköistä, että laatikossa on ainakin alunperin käytetty vanhempaa öljytyyppiä. Näin ollen pitäisi suorittaa huuhtelu uusillä öljyillä ennen varsinaisten ajoöljyjen laittoa.
Matti
Ensi viikolla pitäisi kuljin käydä Kemissä katsastamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sieltä löytyy..
Vanhat pois,uudet sisään,renkaat ylös,ykkönen silmään ja vetoa päälle n. puol minuuttia.
Tää muistaakseni 2 krt kunnes ihka uudet öljyt sisään.
Motonetista saa ainakin gm uuden suosituksen öljyjä.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
HuuhteluJoukku kirjoitti:Aikaa on nyt kulunut noin puolivuotta kun hehkutin että aero tulee talouteen. Noh, nyt pääsiäisenä se sitten vasta tuleekin ja piti alkaa verestelemään muistoja mitä täällä on tullut höpötettyä. Silmään pisti vaihteiston huuhtelu. Käytännössä siis proppu auki ja öljyy läpi ylhäältä alas vai miten tuo tulee suorittaa?G-mies kirjoitti:Tiskiltä Saabin tai oikeastaan GM:n punaista litkua. Maksaa n 8-10€ litran purkki ja tarvitset niitä 2. Kaada kaikki sisään, kunhan olet ensin tyhjentänyt edelliset. Jos autosi VIN-koodi on tämän numerosarjan alle 23027675, on todennäköistä, että laatikossa on ainakin alunperin käytetty vanhempaa öljytyyppiä. Näin ollen pitäisi suorittaa huuhtelu uusillä öljyillä ennen varsinaisten ajoöljyjen laittoa.
Matti
Ensi viikolla pitäisi kuljin käydä Kemissä katsastamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sieltä löytyy..
Vanhat pois,uudet sisään,renkaat ylös,ykkönen silmään ja vetoa päälle n. puol minuuttia.
Tää muistaakseni 2 krt kunnes ihka uudet öljyt sisään.
Motonetista saa ainakin gm uuden suosituksen öljyjä.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5
Samperi, piti tänään tulla tuon auton samalla kun velipoika matkaa pääsiäiseltä takaisin etelään vaan eipäs suostunut auto yhteistyöhön. Akku varmaan sökö, epäilen pahasti myös laturia kun ei jaksanut pysyä käynnissä.
Mistä näitä varaosia kannattaa lähteä metsästämään? Akkuja kyllä löytyy mutta tuo laturi ja muut mahdolliset vaihto-osat? Hyväksi havaittuja toimittajia kaipaillaan.
Mistä näitä varaosia kannattaa lähteä metsästämään? Akkuja kyllä löytyy mutta tuo laturi ja muut mahdolliset vaihto-osat? Hyväksi havaittuja toimittajia kaipaillaan.