Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Eli -00 vuosimallin vapaastihengittävässä saabissa syttyi check engine-valo joka antoi tulokseksi lambdan ja laihan seoksen. Lambda vaihdettiin ja valo kyllä katosi tällä toimenpiteellä mutta pari viikkoa lambdan vaihdon jälkeen valo palasi takaisin. Lambdan liitokset tässä vaiheessa tsekattu eikä ongelmaa, auto kävi Åströmillä vikakoodien luvussa ja tämmöinen ilmoitus tuli:
"Vikakoodien luku: Vikakoodit Motronic: P0171/ei läsnä polttoainesopeutus, maksimiarvo, seos liian laiha. P1172/ei läsnä joutokäynnin säätö, kierrosluku liian suuri. Tyhjäkäyntikierrokset myös lämpimällä moottorilla yli 1000rpm, samalla ilmamassamittarin arvo 2,62g/s. Ainakin venttiilikoppaan tuleva huohotinletku huonosti kiinni, tiiviste ei pidä ollenkaan."
Voiko laiha seos johtua ihan vain tuosta tiivisteestä? Tiivistettä silmäiltiin ja sehän mureni välittömästi käsiin eli siinä on heti yksi vika, mutta voiko se olla ainoa syypää? Kaikki ruiskuyksikköön liittyvät alipaineletkut tarkastimme myös, mutta niistä ei löytynyt vaurioita.
Pitääkö seuraavaksi lähteä purkamaan koko imusarja ja vaihtaa kaikki tiivisteet vai onko helpompia ratkaisuja olemassa?
"Vikakoodien luku: Vikakoodit Motronic: P0171/ei läsnä polttoainesopeutus, maksimiarvo, seos liian laiha. P1172/ei läsnä joutokäynnin säätö, kierrosluku liian suuri. Tyhjäkäyntikierrokset myös lämpimällä moottorilla yli 1000rpm, samalla ilmamassamittarin arvo 2,62g/s. Ainakin venttiilikoppaan tuleva huohotinletku huonosti kiinni, tiiviste ei pidä ollenkaan."
Voiko laiha seos johtua ihan vain tuosta tiivisteestä? Tiivistettä silmäiltiin ja sehän mureni välittömästi käsiin eli siinä on heti yksi vika, mutta voiko se olla ainoa syypää? Kaikki ruiskuyksikköön liittyvät alipaineletkut tarkastimme myös, mutta niistä ei löytynyt vaurioita.
Pitääkö seuraavaksi lähteä purkamaan koko imusarja ja vaihtaa kaikki tiivisteet vai onko helpompia ratkaisuja olemassa?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Laiha seos ei pitäisi johtua huohotusletkun tiivisteen hapertumisesta.
En oikein tunne ko. tekniikkaa, mutta vähän viittaisi ilmamäärämittarivikaan tai imuvuotoon mittarin ja moottorin väliltä.
En oikein tunne ko. tekniikkaa, mutta vähän viittaisi ilmamäärämittarivikaan tai imuvuotoon mittarin ja moottorin väliltä.
Pikselikorjausta 9-3
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Kyllä vuotava huohotusletku saa moottorin käymään laihalla, aiheuttaa imuvuodon. Yleinen paikka vaparimallissa on läppäkotelon taakse tuleva letku hiilisäiliöltä, on usein murtunut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Täällä täysin samat oireet ja vikakoodit techillä. Huohotusletku on löysässä venttiilikopassa ainakin, mitkä on vaparin alipaineletkuja? T7 olen vaihtanut mutta tässä menee eri paikassa. Kaasuläppäkotelolta lähtevät paksummat letkut ovat myös löysähköjä (yhdestä ainakin puuttuu klemmari). Muita mahdollisia aiheuttajia? Bensansuodatin oli menossa vaihtoon muutenkin.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Vaparissa vuotavat yleensä kaasuläppäkotelon ja imuputken/resonaattorin väliset o-renkaat(2kpl). Eli pönttö irti kaasuläpältä, ja hapertuneet o-renkaat vaihtoon ensimmäiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Jes, laitetaan ostoslistalle myös! Mitkä muuten mahtaa olla noiden o-renkaiden osanumerot?
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
saab 4229522 ja saab 4229530
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Kiitos, ensi viikolla saa nämäkin vaihdettua.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Olisko antaa vinkkiä mistä nuo sais edullisesti. Jostain Skandixilta kun tilaa, niin muutaman euron o-renkaan postitus- ja lähetyskulut Suomeen on yli kolmekymppiä. Tai jos joku on joskus mitannut nuo renkaat, niin vois kertoa mitat, kai tollasia rinkuloita saa jostain kumialan liikkeestä kotimaastakin. Alkaa nuo Saabin merkkiosia myyvät liikkeet huolestuttavasti vähetä, kun ProCarServicekin lopettaa.
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Tomilta Trollparts.fi tilasin itse. Vaikka ProCarService lopettaa niin Rikulta saa jatkossakin varaosia kuten tähänkin asti. Tämä tuolta toisesta ketjusta,karihai kirjoitti: ↑Ti Syys 26, 2023 10:36Olisko antaa vinkkiä mistä nuo sais edullisesti. Jostain Skandixilta kun tilaa, niin muutaman euron o-renkaan postitus- ja lähetyskulut Suomeen on yli kolmekymppiä. Tai jos joku on joskus mitannut nuo renkaat, niin vois kertoa mitat, kai tollasia rinkuloita saa jostain kumialan liikkeestä kotimaastakin. Alkaa nuo Saabin merkkiosia myyvät liikkeet huolestuttavasti vähetä, kun ProCarServicekin lopettaa.
Pro-Carservice kirjoitti: ↑Ma Syys 25, 2023 08:18PRO-Carservice:n toiminta Jyväskylässä loppuu 29.9.2023. Riku jatkaa Saabin osien myymistä normaaliin tapaan heti 2.10. eteenpäin yrityksessä nimeltä Jyväs Car-Jyskän Autohuolto. Osoite on Akkalankuja 5, 40420 Jyväskylä. Varaosakyselyt tutusta numerosta o5o-5445532 tai sähköpostilla riku.seijari(at)jyvascar.fi. Huollot ja korjaukset onnistuvat samassa paikassa ja Tech2 testeri on käytössä.
Joten ei syytä huoleen, Saab osamyynti jatkuu edelleen vahvana Jyväskylässä ja toimitukset ympäri suomea hoituvat normaaliin tapaan. Lisäksi uusia kanavia avautuu osien saatavuuteen kun vahva pohjoismainen tukku tulee vielä tukemaan Saabien osien toimituksia.
T:Riku
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Kiitokset Hese vinkistä ja hyvistä uutisista. Mukava kuulla että Rikulta saa jatkossakin Saabin osia, ettei tarvi aina pitkin maailmaa etsiä.
Re: Saab 9-3 check engine, käy laihalla
Tämä itseasiassa näyttäisi olevan kovasti yhteydessä siihen minkä verran tankissa on ainetta. Kun bensavalo palaa ja dte on sen alle 100 niin poikkeuksetta CE valo syttyy ja kun käy tankkaamassa niin hetken ajon jälkeen vikavalo koodin kanssa poistuu. Ämpäri ylös ja tarkistamaan letkujen kunto? Hämärästi muistan täällä nähneeni vastaavan ongelman ja vika oli jossain pumpun letkuista.-Hese- kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 16:27Täällä täysin samat oireet ja vikakoodit techillä. Huohotusletku on löysässä venttiilikopassa ainakin, mitkä on vaparin alipaineletkuja? T7 olen vaihtanut mutta tässä menee eri paikassa. Kaasuläppäkotelolta lähtevät paksummat letkut ovat myös löysähköjä (yhdestä ainakin puuttuu klemmari). Muita mahdollisia aiheuttajia? Bensansuodatin oli menossa vaihtoon muutenkin.
edit. löysinpäs, täytyy tämä tutkia seuraavaksi.
AnttiHoo kirjoitti: ↑To Joulu 13, 2018 14:32Joo, leväytin pumpun pihalle ja syyllinen löytyi. Pumppu oli tosiaan vaihdettu joskus ja se uusi letku oli päässyt rispaantumaan klemmarin alta hieman puhki. Sieltä se paine pääsi hieman karkaamaan. Meinasin vaihtaa pumpun samalla kun kaikki oli levällään mutta se pumpun yläpään kumipidike ei mahdu Walbron pumpun päälle. Liittimet eri tavalla siinä päällä. Lieneekö koko ämpäri vaihdettu joskus johonkin tarvikkeeseen. Ainakaan pumpussa ei lukenut yhtään mitään.
No, lyhensin letkua sentin ja lykkäsin takaisin kasaan. Näyttää toimivan.
Kiitokset vielä kaikille avusta.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3