Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Techin luokse menisin varmistamaan todennäköisen peräkontin sähkökeskusvian. Voihan toki olla, että peräkontin avauksen moottori on rikki. Tech tuon osaa kertoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
En nyt oikein saanut selvää tuosta "barkki:n" kirjoituksesta, että toimiko peräkontin avausmoottori johtoja heiluttelemalla vai ei
.
Jos siis johtoja heiluttelemalla toimi, niin ei kai siinä silloin paljon vaihtoehtoja vialle ole. Kosketusvikaa vaan etsimään.
Se sijaan, jos ei toimi sitten vahingossakaan, niin ei siinä nyt heti mitään Techiä tarvita
Aivan perus vianetsintää yleimittaria käyttäen. Pääsee hyvin pitkälle diagnoosissa.
Jatkuva jännite tulee avausmoottorille, se kannattaa mitata. Takasähkökeskus (REC) antaa maata moottorille, sen toimiessa. Myös tämä kannattaa tarkistaa.
Jos tuo jatkuva jännite ei tule, selvitetään onko johtosarja kunnossa moottorin ja REC:n välillä sekä tarkistetaan lähteekö REC:stä syöttöjännite ollenkaan sen johtosarjaliitännästä. Voi olla, ettei lähde, ja kyseessä mahdollisesti REC:n sisäinen katkos (folio kärähtänyt). Pystyy korjaamaan
. REC on otettava irti autosta ja avattava korjausta varten. Tässä yhteydessä myös etsitään syy johtosarjasta (oikosulku runkoon) ja korjataan se. Samoin vastaisuuden varalle laitetaan ko. johtosarjaan REC:n päähän sulake.
Mikäli tämä jatkuva virransyöttö on kunnossa, mutta REC ei anna maata moottorille tarkistetaan tietenkin tuo maatto-puolen johtosarja moottorin ja REC:n väliltä. Jos sekin on ehjä, voi tässä vaiheessa olla syytä käyttää autoa testerin nokassa. Tech tai jokin muu kunnon testeri (esim. allekirjoittaneen Launch x431, mahdollisesti myös Bosch) näkee vikakoodit REC:stä ja voi tehdä pakkotestejä.
Mikäli mitään kummempaa ei paljastu, on saattanut REC:n sisällä puolijohde antautua. Se onkin sitten ikävämpi juttu. Yhden REC:n tässä juuri avannut ja vikakin löytyi, mutta komponenttien valmistus lopetettu. Ja vastaavaa ei ole. Tuolla REC:ssä käytetään digitaalisesti ohjattuja tehofettejä. Melko harvinaisia ja vielä samassa kotelossa on kaksi.
Jos nuo sähköt on kunnossa avausmoottorille, niin se on kai sitten itse moottori rikki. Tämä voi olla hyvin todennäköistä. Kuin myös huono liitos sekä valitettavasti tuo jatkuvan sähkön puuttuminen oikosulkutilanteesta johtuen.
Eli siitä vaan...onnea ja menetystä vianetsintään
.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Jos siis johtoja heiluttelemalla toimi, niin ei kai siinä silloin paljon vaihtoehtoja vialle ole. Kosketusvikaa vaan etsimään.
Se sijaan, jos ei toimi sitten vahingossakaan, niin ei siinä nyt heti mitään Techiä tarvita
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Jatkuva jännite tulee avausmoottorille, se kannattaa mitata. Takasähkökeskus (REC) antaa maata moottorille, sen toimiessa. Myös tämä kannattaa tarkistaa.
Jos tuo jatkuva jännite ei tule, selvitetään onko johtosarja kunnossa moottorin ja REC:n välillä sekä tarkistetaan lähteekö REC:stä syöttöjännite ollenkaan sen johtosarjaliitännästä. Voi olla, ettei lähde, ja kyseessä mahdollisesti REC:n sisäinen katkos (folio kärähtänyt). Pystyy korjaamaan
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Mikäli tämä jatkuva virransyöttö on kunnossa, mutta REC ei anna maata moottorille tarkistetaan tietenkin tuo maatto-puolen johtosarja moottorin ja REC:n väliltä. Jos sekin on ehjä, voi tässä vaiheessa olla syytä käyttää autoa testerin nokassa. Tech tai jokin muu kunnon testeri (esim. allekirjoittaneen Launch x431, mahdollisesti myös Bosch) näkee vikakoodit REC:stä ja voi tehdä pakkotestejä.
Mikäli mitään kummempaa ei paljastu, on saattanut REC:n sisällä puolijohde antautua. Se onkin sitten ikävämpi juttu. Yhden REC:n tässä juuri avannut ja vikakin löytyi, mutta komponenttien valmistus lopetettu. Ja vastaavaa ei ole. Tuolla REC:ssä käytetään digitaalisesti ohjattuja tehofettejä. Melko harvinaisia ja vielä samassa kotelossa on kaksi.
Jos nuo sähköt on kunnossa avausmoottorille, niin se on kai sitten itse moottori rikki. Tämä voi olla hyvin todennäköistä. Kuin myös huono liitos sekä valitettavasti tuo jatkuvan sähkön puuttuminen oikosulkutilanteesta johtuen.
Eli siitä vaan...onnea ja menetystä vianetsintään
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Hyvvin kirotettu$barkki kirjoitti:terve nyt taisin lyötä keskustelun jost oh apua eli itelläni ei lähde kontti auki mistään nappulast ei kontin mikrokytkimest eikä avaimest eikä oven nappulast. purkan takant kaikki johot esille ja en lyodä vikaa ja heilutellu ni toimi. oisko vinkkei apuja tarvitaan. auto 9-3 ss 02 lopus tehty eli ekoja ss mallei
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
moro jo oli kiire kirjotel ni ei tullu luettua lopuks ja kirjotti mitä sylki toi. mut asiaan ei siis toimi mistään vaik heilutti johtoja. kiitos vinkeist pitä alkaa tutkailee tos
Saab 9-3 ss vector 2.0t vm.03 195hp hirssin lastu
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Ok, eli täysin mykkä on.
Mittaa heti ensiksi se, että tuleeko jatkuva jännite moottorille. Siitä on hyvä aloittaa.
Mittaa heti ensiksi se, että tuleeko jatkuva jännite moottorille. Siitä on hyvä aloittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
eli oli moottori käsis ja jatkuvasti tuli 2.5v ja kun paino mikro kytkin ni hetkellisesti 12v ja rapiat. eli kait toi pien sähkömoottori hyytynyt.
Saab 9-3 ss vector 2.0t vm.03 195hp hirssin lastu
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Moottorin vialta kuulostaa vahvasti.
Siihen moottorille tulee tosiaan hetkellisesti 12V, kun se vapauttaa lukituksen. Selvä äänikin siitä toimiessaan kuuluu.
Siihen moottorille tulee tosiaan hetkellisesti 12V, kun se vapauttaa lukituksen. Selvä äänikin siitä toimiessaan kuuluu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
eip ainaka moottoria saa eriksee eekoolta. koko lukko homma 260e ja risat. ei kellä satu ole tietoa mist sais halvemmal
Saab 9-3 ss vector 2.0t vm.03 195hp hirssin lastu
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Kysäiseppä procarserviceltä.
http://www.pro-carservice.com/
Matkahuollon kautta onnistuu heillä toimitukset.
http://www.pro-carservice.com/
Matkahuollon kautta onnistuu heillä toimitukset.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
petrisa kirjoitti: Mikäli mitään kummempaa ei paljastu, on saattanut REC:n sisällä puolijohde antautua. Se onkin sitten ikävämpi juttu. Yhden REC:n tässä juuri avannut ja vikakin löytyi, mutta komponenttien valmistus lopetettu. Ja vastaavaa ei ole. Tuolla REC:ssä käytetään digitaalisesti ohjattuja tehofettejä. Melko harvinaisia ja vielä samassa kotelossa on kaksi.
En ole itse siis REC:iä avannut, mutta tuohon sellainen yleinen kommentti, että jos kyseisen tuplafetin jalkajärjestys on selvillä, ja fettiä siis käytetään vain kytkimenä, voi tilalle periaatteessa ujuttaa hyvinkin monen toisessa kotelossa olevan tehofetin. Fettihän on jänniteohjattu transistori, eli täten "digitaalisesti" ohjattuja kytkinkäytössä aina. Ellei kirjoittaja sitten tarkoita, että ko fetin kotelon sisälle on piilotettu myös pienempää ohjaussälää... (erikoisemmissa piireissä kaikki mahdollista ja sellaisten valmistuskin usein loppuu lyhyeen) No niin tai näin, halutessaan vaikka TTL-ohjauksen perään voi laittaa fetin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Tarkoitan juuri sitä, että ko. fetin sisään on rakennettu ohjauselektroniikkaa.
Tarkemmin sanoen: sarjaohjausdata sisään/ulos, kellopulssi, enable sekä PWM-sisäänmeno. STMicroelectronics on valmistaja, tyyppi on L9842p (20-pin pintaliitoskotelossa, SO-20). Tämä piiri kommunikoi REC:n sisällä olevan CAN-väylä-interface:n kanssa.
Että koitappa siinä sitten se korvata jollain omalla patentilla. Käytännössä asian voi unohtaa.
Komponenttia ei enää saa mistään uutena eikä mitään tietoa onko vastaavaa tulossa. Ainoa järkevä keino olisi ottaa jostain toisesta rikkinäisestä REC:stä ko. osa. Näitä komponentteja on REC:n sisällä useita. Joten se homma onnistuisi varmasti. Ongelma vain on löytää "puoli-ilmainen" varaosa jostakin.
Tarkemmin sanoen: sarjaohjausdata sisään/ulos, kellopulssi, enable sekä PWM-sisäänmeno. STMicroelectronics on valmistaja, tyyppi on L9842p (20-pin pintaliitoskotelossa, SO-20). Tämä piiri kommunikoi REC:n sisällä olevan CAN-väylä-interface:n kanssa.
Että koitappa siinä sitten se korvata jollain omalla patentilla. Käytännössä asian voi unohtaa.
Komponenttia ei enää saa mistään uutena eikä mitään tietoa onko vastaavaa tulossa. Ainoa järkevä keino olisi ottaa jostain toisesta rikkinäisestä REC:stä ko. osa. Näitä komponentteja on REC:n sisällä useita. Joten se homma onnistuisi varmasti. Ongelma vain on löytää "puoli-ilmainen" varaosa jostakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)
Jep, tuollaiset integroidut erikoispiirit on oma lukunsa... Loppuelämänsä jos tuolle omistaisi, niin varmaan saisi toimimaan... ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage