E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuva

-98 mallin femma ja E85:lla ajeltu kesästä saakka 2-3 tkm, huohotinpäivittämätön. Nyt öljynpainevalo syttyi ajossa, kone sammuksiin ja uuden startin jälkeen syttyi uudestaan hetkisen päästä ->hinuri paikalle.
Täystuhoa ei tullut mutta kolmosen runkopukin alta löytyi hiukkasen kuparisävylle menneet laakerit, ei tietoa koska tapahtunut. Läheltä-piti tilanne tässä oli käsissä kuitenkin. Pari ruokalusikallista irtonaista sakkaa kekona sihdin alla ja sihtiverkko selkeästi tukossa.
Lakrujen vaihto, puhdistus, kone nipuun ja toimii normaalisti toistaiseksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

huhhuh minkä näköstä!!!! 8O 8O
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

like_a_glove kirjoitti:huhhuh minkä näköstä!!!! 8O 8O
Tuon näköista ei saa millään Saab BioPower autolla aikaiseksi, jossa huohotin päivitys on tehty.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Aivan varmasti saa, ajamalla bensalla lyhyttä pätkäajoa ja vaihtamalla öljyä harvoin. Ei paljoa huohotinpäivitys pelasta, kun männät puhaltavat ohi uutenakin.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Näinhän se on, Saabin insinööreillä käyny aikanaan pieni suunnitteluvirhe. Noh, kohtuu kestäviä moottoreitä nämä kuitenkin oikein käytettynä on :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

Zebe kirjoitti:Aivan varmasti saa, ajamalla bensalla lyhyttä pätkäajoa ja vaihtamalla öljyä harvoin. Ei paljoa huohotinpäivitys pelasta, kun männät puhaltavat ohi uutenakin.
Yeah kaikkihan tietysti rikki saa jos haluaa, mutta tarkoitin huollettua saab originaali BioPoweria esimerkiksi My06 eteenpäin.
Niillä kun ei juuri kannata ajaa bensalla muutakuin pari tankillista vuodessa.
Ja moottoriöljyn vaihtoväliksi suosittelen 10000 kilsaa ja automaattilaatikolle 60000 kilsaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On tämä ongelma myös T5 koneilla mahdollinen, ohessa 280 tkm ajetun tonnarin öljypohja puolen vuoden E85 käytön jälkeen.

Kuva

Kuva

Oireina vinkuna kylmäkäynnistyksen jälkeen joka ei ollut peräisin apulaitepiiristä. Eiköhän tämä kone tulut pelastettua hetkeksi aikaa.

Samalla suuttimetkin tuli tarkistettua ja kyllä tämä alkaa olla ihan selvä ilmiö, suuttimet tarvii pesua muutaman kerran vuodessa ....

Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 3374 »

Kiitos taas Vesalle avusta.
Vähän ikävää julkisuutta toi meidän tonnari nyt sai, mutta olkoon varoittava esimerkki muillekin. Öljyt kuitenkin vaihdettu viimeisen 80tkm:n aikana kympin välein ja etanolisoftan jälkeen 5tkm:n kuluttua. Edellisellä omistajalla kuitenkin aika pitkät vaihtovälit.
Tietysti vajaan kahden E85:n tankillisen jälkeen vaihdettiin öljyt ekan kerran.
Viimeksi muokannut 3374, To Marras 29, 2012 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero Wagon A -03
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Taitaapi tuo re85 putsata tuota moottoria joten paska siirtyy öljyn joukkoon,pensassa taitaa olla sitten enempi epäpuhtauksia jotka tarttuu kiinni mottoriin.
Ari 1622
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

ari_viitanen kirjoitti:Taitaapi tuo re85 putsata tuota moottoria joten paska siirtyy öljyn joukkoon,pensassa taitaa olla sitten enempi epäpuhtauksia jotka tarttuu kiinni mottoriin.
Täsmälleen näin siinä käy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja matsson »

Täällä on aika selvä tapaus. Ujellus kuulunut noin viikon verran kylmästarteissa. Huomenna vielä varmuuden vuoksi käytän apulaitehihnan irti, mutta äkkikuuntelulla ääni kuului alempaa ja keskempää, joten sihti lienee tukossa. Jälkiviisaana on helppo todeta että olis pitänyt puhdistaa sihti muutaman kuukauden E85 ajelun jälkeen kesällä. Nyt on autokatoksessa kylmä alkaa tuuskaamaan. Jos Oulun seudulla jollain olis tarjota tallitilaa kohtuukorvauksella niin YV:llä tavoittaa. Saa ehdottaa myös hyväksi havaittuja korjaamoja. Ärsyttävän kalliiksi voi mennä korjaamolla, kun on tuo apurungon purkaminen edessä. Toisaalta, samalla voisi nakata uuden kytkimen niin ei tarvitse sitä sitten alkaa seuraavaksi itkemään...

Onko kukaan muuten mittaillu öljynpaineita näissä ongelmatapauksissa ? Miksi öljynpainevalo ei syty vaikka pumppu jo huutaa hoosiannaa ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei sitä apurunkoa tarvi poistaa, avaa etummaisetja keskimmäiset pultit vaan ja antaa roikua, ohjeet tuolla og9-3 osiossa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=871223
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja matsson »

Otin hihnan pois ja ulvonta jatkuu. Hämmentävästi suurin melu tuntuu kuuluvan öljynsuodattimesta 8O Voihan olla, että kavitoivan pumpun ääni tulee öljyä pitkin sujuvasti suodattimelle asti, mutta voisiko olla että tästä selviäisi sittenkin viidellä eurolla... suodatin on muuten vaihdettu pari kuukautta ja n. 1000km sitten ja on alkuperäinen GM-osa.

Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja himppu »

matsson kirjoitti: Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
Samantyylistä ääntä kuuluu omastakin kolkista vähän aikaa käynnityksen jälkeen. Pitänee kokeilla ekana vaihtaa öljyt ja suodatin. Sitten varmaan öljypohja syyniin, monta tuntia tämä öljypohjan putsaus vienee osaavalta mekaanikolta?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kolmisen tuntia, plusmiinus riippuen takkuaako joku asia. Samalla ne hihnpyörän torxit on hyvä laittaa lukitteella kiinni
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin