1.9 TID imusarjan läpät
1.9 TID imusarjan läpät
Autolla ajettu 440 tkm ja moottorinmerkkivalo palaa. Auto käy ihan normaalisti, mutta välissä tapahtuu, että tehot katoaa kokonaan ja maksimi vauhti mihin moottori tuolloin pystyy on 80 km/h. Käytin autokorjaamolla ja sanoivat, että imusarjan läppämoottori olisi rikki ja se ois semmonen reilu 2000 euron remontti edessä töineen. Jollakin muulla kokemuksia tällaisesta viasta? Jos on niin kuinka paljon teille on tullut maksamaan? Olen lukenut myös, että bemareissa melko yleinen vika ja luin bemarin foorumeilta että läpät voisi poistaa?
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Onko kyseessä läpät vai läppiä kääntävä moottori? Läpät on osa imusarjaa ja sen saa partsforsaabilta alle 240 € http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4020
Läppiä kääntävä moottori n. 175 € http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4021
Imusarjan kunto kannattaa varmistaa. Jos yhdystanko imusarjan päällä on löysä tai läpät jumittaa ja läppäakselin juuresta vuotaa öljyä tms ulos, kannattaa harkita myös itse imusarjan vaihtoa.
Jos on 440 tkm ajettu, niin tuskin on alkuperäinen imusarja. Kääntömoottori voi ollakin.
Onko varmaa, että vika vain kääntömoottorissa? Sen uskoisin olevan vaihdettavissa kohtuullisella työmäärällä. Sijaitsee moottorin takana imusarjan alapuolella.
Läppiä kääntävä moottori n. 175 € http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4021
Imusarjan kunto kannattaa varmistaa. Jos yhdystanko imusarjan päällä on löysä tai läpät jumittaa ja läppäakselin juuresta vuotaa öljyä tms ulos, kannattaa harkita myös itse imusarjan vaihtoa.
Jos on 440 tkm ajettu, niin tuskin on alkuperäinen imusarja. Kääntömoottori voi ollakin.
Onko varmaa, että vika vain kääntömoottorissa? Sen uskoisin olevan vaihdettavissa kohtuullisella työmäärällä. Sijaitsee moottorin takana imusarjan alapuolella.
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Tuolta löytyy selventäviä kuvia aiheesta: http://www.hiekkalaatikko.org/imusarja
Kustannuksien osalta on kyllä kustu silmään ja huolella. Suosittelisin vaihtamaan korjaamoa jos 2000e on tuohon hinta-arvio... osien hinnat Rusakko__ kertoikin ja imusarjan vaihdon ohjetyöaika taitaa olla vähän ajaa 4h.
Kustannuksien osalta on kyllä kustu silmään ja huolella. Suosittelisin vaihtamaan korjaamoa jos 2000e on tuohon hinta-arvio... osien hinnat Rusakko__ kertoikin ja imusarjan vaihdon ohjetyöaika taitaa olla vähän ajaa 4h.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Mikä on järkevä tapa korjata tuo irtoileva läppien yhdystanko? 2 kertaa nyt irronnut,viimeksi oli kaikista tapeista irti.En tiedä kuinka kauan ollut ,kun ei ollut virhekoodia.Joskus lukenut ,että jossain viritelty tangon kiinnitykset paremmiksi.Jos tanko ei pääse irti ,särkyykö sitten kääntömoottori kun läpät jumittaa? Jossain jenkkisivuilla mietittiin, että tanko pois ja jos lukitsisi läpät aukiasentoon.Moottori varmaan silloin otettava irti siitä 3 läpältä?.EGR umpeen ja uusi imusarja? Ei minusta noissa edellisten viestien kuvissa olevat putket nyt niin hirveän tukkeessa olleet? vai? Vieläkö on muodissa suihkia sitä liuotinta imusarjaan ja onko ollut hyvä keino?
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Minulla syy imusarjan vaihtoon oli nuo läppien akselit. Ahtopaineet karkasi niiden kautta pihalle. Tuo oli Fortella "putsattu" vajaa vuosi aiemmin. Joku britti oli tankoon uudet kiinnikkeet rakentanu rekisterikilven pulttien päälle tulevista suojamuoveista. Näin muistan lukeneeni.
Niin ja EGR on minulla poistettu käytöstä. Eipähän sotke uutta imusarjaa.
Niin ja EGR on minulla poistettu käytöstä. Eipähän sotke uutta imusarjaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Jakohihnaa ei tarvitse poistaa? mitenkä remmipyörä on lukittu paikalleen? onko siihen olemassa valmiit lukituspaikat pyörän takana? Miten egr poistetaan käytöstä? pitääkö se tukkia pellin palasella tiivistepintaa vasten? monta kysymystä, mutta minulla sama homma edessä, odotan vastauksia, pitäisi tehä nyt viikonlopulla.
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
EGR vaatii ohjelmallisen poiston (jcarlson tältä foorumilta osaa tämän homman). Lisäksi laitoin vielä laipan EGR venttiilin ja alhaalta tulevan putken väliin. Pysyypähän varmasti kiinni.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
liittyykö nämä osat jotenkin tämän vian korjaukseen?
http://goo.gl/eeHtS
http://goo.gl/eeHtS
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Enpäs ookaan nähny tuommosia aiemmin.juha59 kirjoitti:liittyykö nämä osat jotenkin tämän vian korjaukseen?
http://goo.gl/eeHtS
Suosittelen lämpimästi seuraavassa jakopäähuollossa imusarjan uusimista jos se jo porsii. Myös egr:n pois kytkentä ohjelmallisesti kannattaa, koska se vähentää karstoittumista aivan oleellisesti.
Omalla kohdalla huomasin, että imusarjan uusiminen ei sinänsä paljoa varsinaiseen ajoon vaikuttanut, (ehkä känytiääni muuttui ja hivenen paikat herkistyivät) mutta viimeistään egr:n poisto on pikkuhiljaa lisännyt koneen herkkyyttä ja voimaa. Pieni tehonnosto vaikuttaa varmasti myös osaltaan
Viimeistään egr:n poisto korjasi sen tympeän alkukankeuden kun yritti lähteä liikkeelle: nyt nostaa nopeammin kierrokset käyttöalueelle ja lähtee räväkämmin vetämään, EIKÄ tee sitä ärsytävää riuhtaisua 1800-2200 kieppeillä. Rykäseehän tuo toki vieläkin, mutta lähtee paljon jouhevammin liikkeelle.
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
No niin nyt on imusarjaläppäkeppi modifioitu.
Toivotaan pitkää ikää......
http://www.swirlrepair.com/SwirlRepair_ ... ratur.html
Toivotaan pitkää ikää......
http://www.swirlrepair.com/SwirlRepair_ ... ratur.html
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Ongelmana oli minullakin (1.9 TiD, 2007) irronnut pyörreläppien ohjaustanko, vain yhden sylinterin imukanavan läppä oli enää tangossa kiinni ja toimiva. Oireena olematon vääntö alakierroksilla ja kohonnut kulutus. Merkkihuolto ehdotti koko imusarjan vaihtoa, hinta töineen reilusti yli 2000 e.
Jos läppämoottori toimii, ja läpät liikkuvat kun käsin niitä liikuttaa, halpa ja hyvä korjaus on vaihtaa tilalle vain uusi tanko, jossa muovisten "pallonivelten" tilalla on metalliset.
Kts: http://www.swirlrepair.com/index.html - sama kuin tuossa edellä.
Postikuluineen maksoi jotain 70e, lähetys tuli alle viikossa tilauksesta, suht. helppo vaihtaa noin puolessa tunnissa.
Hyvin vääntää nyt ja kulutus on laskenut melkein litralla/100 km.
Suosittelen!
Jos läppämoottori toimii, ja läpät liikkuvat kun käsin niitä liikuttaa, halpa ja hyvä korjaus on vaihtaa tilalle vain uusi tanko, jossa muovisten "pallonivelten" tilalla on metalliset.
Kts: http://www.swirlrepair.com/index.html - sama kuin tuossa edellä.
Postikuluineen maksoi jotain 70e, lähetys tuli alle viikossa tilauksesta, suht. helppo vaihtaa noin puolessa tunnissa.
Hyvin vääntää nyt ja kulutus on laskenut melkein litralla/100 km.
Suosittelen!
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Noita alkuperäisen tangon muovikuppeja voi myös lämmittää ja painella takaisin muotoon.
emännän 9-5 wagon 1.9tid aut. -09
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Mårå
Imusarjan itse vaihtaneena MY08 SC 1,9 TiD voin sanoa että on aika lailla kuppanen homma. Tosiaan, jakokoppa pitää avata, korkeapainepumpun hihnapyörä pitää lukita paikoilleen kahdella M6 kierteellä olevalla pultilla(rautakauppakamaa), sitten pumpun hihnapyörän keskimutteri auki ja sen jälkeen korkeapainepumppu kiinnityspultit irti(ei saa hukata akselilla olevaa kiilaa!!). Tämän jälkeen pitää vielä irottaa ainakin läppämoottori ja sitten pääse käsiksi kaikkiin imusarjan pultteihin, tietysti myös läppäkotelo pitää irroittaa kun se siirtyy uuteen imusarjaan ja myös egr pitää irrottaa.
Minulla kyllä meni ihan koko päivä purkaessa ja kasatessa auto......eipä ollut mukava projekti mutta täysin tehtävissä.
Imusarjan itse vaihtaneena MY08 SC 1,9 TiD voin sanoa että on aika lailla kuppanen homma. Tosiaan, jakokoppa pitää avata, korkeapainepumpun hihnapyörä pitää lukita paikoilleen kahdella M6 kierteellä olevalla pultilla(rautakauppakamaa), sitten pumpun hihnapyörän keskimutteri auki ja sen jälkeen korkeapainepumppu kiinnityspultit irti(ei saa hukata akselilla olevaa kiilaa!!). Tämän jälkeen pitää vielä irottaa ainakin läppämoottori ja sitten pääse käsiksi kaikkiin imusarjan pultteihin, tietysti myös läppäkotelo pitää irroittaa kun se siirtyy uuteen imusarjaan ja myös egr pitää irrottaa.
Minulla kyllä meni ihan koko päivä purkaessa ja kasatessa auto......eipä ollut mukava projekti mutta täysin tehtävissä.
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Diipa...daapa...hieman ketuttaa...
Oli tuossa päästöt hiukan kohollaan ja katselin paikkoja; EGR hajonnut kahtia, jousi ja akseli irrallaan ja puhalsi ahtoja pihalle - vaihdoin ehjän tilalle kun sattui olemaan ja tulppasin sen molemmin puolin rosterilätkillä - kai se pitää siellä olla kun piuha tulee siihen kiinni. EGR poistettu ohjelmallisesti käytöstä ja toiminut hyvin jo toista vuotta.
Samalla kurkkasin läppäakselia, joka rennosti makasi kyljellään irti tapeista. Tilasin briteistä tuon swirl-repair - sarjan ja sitä asentamaan. Öjyn kanssa varmistin, että kaikki läpät liikkuivat - tosin jokainen vuotanut paljon töhkää akseleiden juuresta ja väljät olivat. Uusi tanko paikoilleen ja auto käyntiin - ihmeellisen jurahduksen saattelemana. Läppätanko oli hypännyt laitimmaisesta kiinnityksestä irti ja muutenkin noussut pois paikoiltaan... Uudelleen kiinni ja tarkistus koneen käydessä, että läpät liikkuvat.
Kaikki siis hyvin...NOT... CE-valohan sieltä loimotti hetken päästä ja vikakoodi P1109 viittaa hajonneeseen läppämoottoriin. Nollattu monesti, mutta näyttäisi palaavan ja menee vielä limbhome - tilaan...kiva, kiva.
Se siitä ilosta, tilasin sitten uuden imusarjan moottoreineen, jakopään rojut ja vesipumpun. Parin viikon päästä vaihtuu. Riitti tuon elvytys yritykset.
Viimeinen dieselkulkine meidän talouteen. Korjauskuluilla ostaa bensaa melko tankillisen kun nämä nykydieselit porsii merkistä riippumatta ennen aikojaan...
Oli tuossa päästöt hiukan kohollaan ja katselin paikkoja; EGR hajonnut kahtia, jousi ja akseli irrallaan ja puhalsi ahtoja pihalle - vaihdoin ehjän tilalle kun sattui olemaan ja tulppasin sen molemmin puolin rosterilätkillä - kai se pitää siellä olla kun piuha tulee siihen kiinni. EGR poistettu ohjelmallisesti käytöstä ja toiminut hyvin jo toista vuotta.
Samalla kurkkasin läppäakselia, joka rennosti makasi kyljellään irti tapeista. Tilasin briteistä tuon swirl-repair - sarjan ja sitä asentamaan. Öjyn kanssa varmistin, että kaikki läpät liikkuivat - tosin jokainen vuotanut paljon töhkää akseleiden juuresta ja väljät olivat. Uusi tanko paikoilleen ja auto käyntiin - ihmeellisen jurahduksen saattelemana. Läppätanko oli hypännyt laitimmaisesta kiinnityksestä irti ja muutenkin noussut pois paikoiltaan... Uudelleen kiinni ja tarkistus koneen käydessä, että läpät liikkuvat.
Kaikki siis hyvin...NOT... CE-valohan sieltä loimotti hetken päästä ja vikakoodi P1109 viittaa hajonneeseen läppämoottoriin. Nollattu monesti, mutta näyttäisi palaavan ja menee vielä limbhome - tilaan...kiva, kiva.
Se siitä ilosta, tilasin sitten uuden imusarjan moottoreineen, jakopään rojut ja vesipumpun. Parin viikon päästä vaihtuu. Riitti tuon elvytys yritykset.
Viimeinen dieselkulkine meidän talouteen. Korjauskuluilla ostaa bensaa melko tankillisen kun nämä nykydieselit porsii merkistä riippumatta ennen aikojaan...
Re: 1.9 TID imusarjan läpät
Ei tunnu yhtään pahalta ajaa bensalla juuri näistä syistä.. Silti sanottava vaan, että aika näyttää miten nykyisen bensaVAGgineen kanssa menee...
Dieseliin ei paluuta.
Dieseliin ei paluuta.