og satkun lootaöljyt
og satkun lootaöljyt
eli mitä olette käyttäneet vanhoissa ratsuissanne loota öljynä.itsellä mobil 10w-40 . Ajettu 380tkm 5spd ja kakkonen aristaa kylmänä, mutta pärjäilee sillä kun muistaa että vanhaa ajetaa varovasti ja oikein vanhaa ei ollenkaan. Aiheesta ollut täällä joskus muitakin mielipiteitä kuin mineraaliöljyn käyttö.Ootteko havainneet miten suuria eroja vaihteiden päälle menos eri öljyjen suhteen
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Nesteen hyboidi SAE75W, toimii talven pakkasilla (itse testattu noin -50°C lämpötilassa) ja kesän kuumilla (i t noin 35°C helteellä). Hyvin toimii joka lämpötilassa... Saa 20litran ja huhun mukaan 1litran astioissa... Maksaa mutta kannattaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ite sain vihdoin vaihdetua satkuun "kunnon" lootaöljyt viime viikonloppuna. Tuuppasin vajaan litran teboilin hypoidi 80W90 mineraaliöljyä ja vajaat pari litraa 10W30 moniasteöljyä "hämmentimeen". Tuntuu futaavan ihan OK, vaikka kokemuksia ei tästä miksauksesta sen kummemmin ole vielä kertynyt.
-Ville
#1572
-92 9kCS 2.3T
-85 900c
-Ville
#1572
-92 9kCS 2.3T
-85 900c
eli kumpikin vastaajist
käyttelee nesteen hypoidia mikäs siin nyt sit on niin hyvää...?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tuota, en haluaisi päteä, mutta ota *****tissä pois nuo öljyt laatikosta. Eri öljylaatuja, EI SAA SEKOITTAA KESKENÄÄN!!! Kyllä Saabin aski kestää aikalailla, mutta mikään laatikko ei kestä semmoista öljyä, jossa toisella öljyllä on "kumottu" toisen öljyn hyvät puolet. Tuolla menolla rikot laatikon, koska moniasteöljysi sekoittuu hypoidiöljyihin ja nyt sun laatikossa on semmoinen öljymössö joka ei kestä pintapainetta. Tätä ominaisuutta ku ei ole moottoriöljyissä, vaan hypoidiöljyissä, jotka on tarkoitettu vaihteistoihin ja vetopyörästöihin...V.J.S kirjoitti:Ite sain vihdoin vaihdetua satkuun "kunnon" lootaöljyt viime viikonloppuna. Tuuppasin vajaan litran teboilin hypoidi 80W90 mineraaliöljyä ja vajaat pari litraa 10W30 moniasteöljyä "hämmentimeen". Tuntuu futaavan ihan OK, vaikka kokemuksia ei tästä miksauksesta sen kummemmin ole vielä kertynyt.
-Ville
#1572
-92 9kCS 2.3T
-85 900c
Sun ei tartte laittaa ku litra moottoriöljyä sataan litraan hypoidiöljyä, niin se hypoidi menee aivan "pä**vi****ksi", ja silloin siitä menee ominaisuudet ja se ei sen jälkeen täytä sillä asetettuja vaatimuksia...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Duoda noin, nyt minuakin alkoi kiinnostamaan: litra moottoriöljyä sataan litraan hypoidia riittää pilaamaan sen?
Tarkoittaako tuo samalla sitä, että jos nyt vaihdan lootaöljyt hypoidiin (nyt sisällä moottoriöljyä) niin pitäskö mun jotenkin PESTÄ/HUUHDELLA se laatikko ennen hypoidin lisäämistä? Jäähän sinne aina teoriassa vähän sitä vanhaa "rasvaa" pintoihin...
Tarkoittaako tuo samalla sitä, että jos nyt vaihdan lootaöljyt hypoidiin (nyt sisällä moottoriöljyä) niin pitäskö mun jotenkin PESTÄ/HUUHDELLA se laatikko ennen hypoidin lisäämistä? Jäähän sinne aina teoriassa vähän sitä vanhaa "rasvaa" pintoihin...
Saisiko tähän vähän teknisiä perusteluita...dimebak kirjoitti: Sun ei tartte laittaa ku litra moottoriöljyä sataan litraan hypoidiöljyä, niin se hypoidi menee aivan "pä**vi****ksi", ja silloin siitä menee ominaisuudet ja se ei sen jälkeen täytä sillä asetettuja vaatimuksia...
Olen ymmärtänyt että Hypoidiöljy tarkoittaa yksinkertaistettuna EP-lisäaineistettua öljyä. Tällä lisäaineistuksella saadaa mm. lisää pintapaineen kestoa öljyyn. EP-lisäaine taas on pitkälti rikkiin perustuvaa aine, joka vain lisätään bulkkiin mineraaliöljyyn ja näin saada hypoidi käyttöön soveltuva öljy.
Paremmin tietävät korjannevat arvaukseni.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mielenkiintoista. Postilistalla muistan kovasti kehutun sitä, että kun tuota Nesteen Sae 75W:tä on huonosti saatavilla, niin ovat sekoitelleet moottoriöljyä ja hypoidiöljyä hyvällä menestyksellä. Käsittääkseni mitään suurempaa kemiallista reaktiotakaan ei pitäisi olla tiedossa, kunhan ei sotketa synteettisiä ja mineraaliöljyjä keskenään
Jos vaikka moottoriöljy (=moniasteöljy=mineraaliöljy) "kumoaisikin" hypoidiöljyn EP-lisäaineistuksella saadut pintapaineominaisuudet, eihän kyseessä pitäisi mikään katastrofi olla, koska moottoriöljyssä ei näitä pintapaineenkestoa lisääviä ominaisuuksia ole kuitenkaan Eli tilanne on sama, kun ajelee pelkillä moottoriöljyillä. Vai olenko aivan puskissa ajatuksineni
Edit: Eli siis ainakin "pka" on kanssani samoilla linjoilla...
Jos vaikka moottoriöljy (=moniasteöljy=mineraaliöljy) "kumoaisikin" hypoidiöljyn EP-lisäaineistuksella saadut pintapaineominaisuudet, eihän kyseessä pitäisi mikään katastrofi olla, koska moottoriöljyssä ei näitä pintapaineenkestoa lisääviä ominaisuuksia ole kuitenkaan Eli tilanne on sama, kun ajelee pelkillä moottoriöljyillä. Vai olenko aivan puskissa ajatuksineni
Edit: Eli siis ainakin "pka" on kanssani samoilla linjoilla...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Koska ei tule toimeen lootassa ennen olleiden mineraaliöljyjen kanssa. Saattaa myös aiheuttaa tiivisteiden vuotamisen, mutta ei välttämättä...ju60ni kirjoitti:Nyt selvitystä kiitos .
Synteettinen lootassa on pannassa , MIKSI?.
Kun lukee ohjekirjaa, niin vaihteistoöljyä LISÄTESSÄ käytetään mineraalimoottoriöljyä. Myös API GL4 ja GL5 luokiteltu MINERAALI vaihteistoöljy mainitaan. Monien Saabistien kokemusten mukaan Nesteen SAE75W vaihteistoöljy on satkun lootaan paras. Sitä ei enää saa kuin harvoista paikoista ja kerralla pitää ostaa vähintään 20 litraa (öljyä menee n. 2,5litraa laatikkoon). Jos käyttää pelkkää moottoriöljyä, kannattaa vaihdella aina muutaman kymppitonnin välein.ju60ni kirjoitti: Suosituksina mineraalimoottoriöljy MIKSI?.
Ei hätää, jos huuhtoivat vanhat öljyt kunnolla pois. Varmuudeksi voisi vaihtaa öljyt vielä kertaalleen n. 1000km:n jälkeen vaihdosta, että kaikki vanhat öljyt lähtee pois. Kuten sanottua, tiivisteet saattaa ruveta vuotamaan synteettisen öljyn takia, mutta ei välttämättä.ju60ni kirjoitti: Mulle laittoi öljynvaihtofirma Mobilin ykköset lootaan . Mitä teen ?.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kaverini kertoili vaihdattaneensa Volvo 240:n manuaalilaatikkoon öljyt ja sinne laitettiin öljynvaihtoja tekevässä firmassa atf-öljyt. Kuulemma suositellaan niihin. Kokemukset ovat positiivisia kaverin kertoman mukaan. Loota toimii paremmin nyt. Mitenkäs se klubilainen, jonka og900:n manuaaliaskissa on atf:t?
Meikäläisen satkun laatikossa on 10W40 moottoriöljyt. Kesällä vaihdatin ekan kerran minun omistuksessa ollessa. Edellinen omistaja oli vaihdattanut öljyt ennen myyntiä ja auto on ollut minulla jo pian 3vuotta ja 60tkm. Ei siitä ainakaan laakerit mene. 2-vaihde tuntuu kurahtelevan, mutta menee päälle. Kytkin uusittu viimekesänä. Pirssin mittarissa on nyt 335tkm.
Yksi asia, joka minua on askarruttanut näissä laatikkoöljyissä, että mitähän öljyä isäni 900S -92:n laatikossa on? Siinä vaihteet toimivat todella nätisti ja vaihdekeppi liikkuu ihan sulavasti pakkasellakin heti startin jälkeen. Mun 900:ssa se on kun siirappitynnyrissä heiluttelisi ensimmäisen puolen kilometrin matkalla. Tuo 900S on ilmeisesti saanut Saab huoltoliikkeen hoitoa, joten voisi kuvitella laatikossa olevan siellä laitetut öljyt. Tuon pelin mittarissa jotakin 320tkm.
Meikäläisen satkun laatikossa on 10W40 moottoriöljyt. Kesällä vaihdatin ekan kerran minun omistuksessa ollessa. Edellinen omistaja oli vaihdattanut öljyt ennen myyntiä ja auto on ollut minulla jo pian 3vuotta ja 60tkm. Ei siitä ainakaan laakerit mene. 2-vaihde tuntuu kurahtelevan, mutta menee päälle. Kytkin uusittu viimekesänä. Pirssin mittarissa on nyt 335tkm.
Yksi asia, joka minua on askarruttanut näissä laatikkoöljyissä, että mitähän öljyä isäni 900S -92:n laatikossa on? Siinä vaihteet toimivat todella nätisti ja vaihdekeppi liikkuu ihan sulavasti pakkasellakin heti startin jälkeen. Mun 900:ssa se on kun siirappitynnyrissä heiluttelisi ensimmäisen puolen kilometrin matkalla. Tuo 900S on ilmeisesti saanut Saab huoltoliikkeen hoitoa, joten voisi kuvitella laatikossa olevan siellä laitetut öljyt. Tuon pelin mittarissa jotakin 320tkm.
Tässäpä linkki josta pitäis tärpätämarkkuk kirjoitti:mitenkäs kun ne on mulle ehdottanu että laittas laatikkoon atf:fää, eli automaattivaihteistoöljyä... oon koittanu etsiä tuota sae 75 öljyä, ei kyllä löydy mistään...
http://www.neste.fi/tiedote.asp?path=79 ... fi&first=1
Ja edelleen NESTE HYPOIDI MP 75W
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-