Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Tuo korjaamani 3.0 V6 bensa alkoi pitämään melkoista rapinaa tyhjäkäynnillä. Melkein jätti oma pumppu pari lyöntiä väliin, kun mietin mitä olenkaan unohtanut vetää momenttiin kootessani konetta... Vanha kunnon ruuvari korvalla kuuntelemaan -menetelmä paljasti rapinan lähteeksi kuitenkin konekiväärin lailla naksuttavan venttiilin, joka on ripustettu ilmamassamittarin kylkeen. Lienee siis aktiivihiilisäiliön venttiili, sellaisen googletin kyljestä löytyneellä numerosarjalla.

Näitä erilaisia kulkimia on tässä vuosien mittaan ollut jo kolme tusinaa täyteen, mutta tuollaista härpäkettä kuin aktiivihiilisäiliö ei ole ollut aiemmin kunnia omistaa. Tai jos on, se on ollut ainakin hyvin hiljaa ja kiukuttelematta :D Mikä siis neuvoksi? Voiko sen poistaa, kun ollaan näinkin kaukana Kaliforniasta? Mitään vikakoodia tuo laite ei ainakaan vielä ole puskenut läpi asti... Onko sekin vain ajan kysymys?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

ylepola kirjoitti:Tuo korjaamani 3.0 V6 bensa alkoi pitämään melkoista rapinaa tyhjäkäynnillä. Melkein jätti oma pumppu pari lyöntiä väliin, kun mietin mitä olenkaan unohtanut vetää momenttiin kootessani konetta... Vanha kunnon ruuvari korvalla kuuntelemaan -menetelmä paljasti rapinan lähteeksi kuitenkin konekiväärin lailla naksuttavan venttiilin, joka on ripustettu ilmamassamittarin kylkeen. Lienee siis aktiivihiilisäiliön venttiili, sellaisen googletin kyljestä löytyneellä numerosarjalla.

Näitä erilaisia kulkimia on tässä vuosien mittaan ollut jo kolme tusinaa täyteen, mutta tuollaista härpäkettä kuin aktiivihiilisäiliö ei ole ollut aiemmin kunnia omistaa. Tai jos on, se on ollut ainakin hyvin hiljaa ja kiukuttelematta :D Mikä siis neuvoksi? Voiko sen poistaa, kun ollaan näinkin kaukana Kaliforniasta? Mitään vikakoodia tuo laite ei ainakaan vielä ole puskenut läpi asti... Onko sekin vain ajan kysymys?
ainakin bensamasiinassa juuri tuossa on evap-venttiiili, siitä lähtee letkut itse säiliölle ja T-haaraan....aktiivihiilisäiliö muualla
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ota piuha venttiilistä irti, ja oota mitä tuleman pitää... Korkeintaan vikakoodilla herjaa...Veikkaisin... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Joo se säiliö on varmaankin jossain lokasuojan sisällä, sinnepäin tuo yksi putki sukeltaa.

Ja otankin irti jos ei tule illan kuluessa vastaan vielä parempia ideoita :)
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Pee
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja Pee »

Tuossa joku aika sitten kyselin samaisen naputuksen perään.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=132404
Ns. purge-venttiili joka tyhjentää aktiivihiilisäiliöön kerättyjä tankista haihtuneita hiilivetyjä moottoriin. Naputus on täysin normaalia venttiilin toimintaa, ei syytä huoleen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aktiivihiilisäiliön venttiilin poisto?

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Ok, suurkiitos. Yritin etsiä juuri tätä tietoa foorumilta, mutta en onnistunut löytämään. Ja tuo löytämäsi vastaus näyttääkin tulevan hyvin luotettavalta taholta, joten tyydytään siis siihen eikä ryhdytä kiskomaan piuhoja irti!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin