TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

90 000km:n huolto on ja vuosihuolto. Manuaaliaski. Mitä varaosia ja suodattimia yleensä hommataan ja mitä tulisi tarkastuttaa autosta? Olen kuullut väitteen, että moottorinöljynsuodatin pitäisi vaihtaa, polttoainesuodatin pitäisi vaihtaa ja myös raikasilmansuodatin pitäisi vaihtaa. Onko jotain muuta?

Kysyisin myös, että täällä puhuttiin puolisen vuotta sitten EGR:n poistosta. Olisiko se järkevää? Nimittäin olen ajatellut teettää sen ennen pitkään, jos auto pidempään pihassa.

Ja sitten, tuossahan on 180hv/400Nm. Paljonko siitä on Suomen saabistit saaneet mitattua dynossa? Yhden lukemaparin olen kuullut ja se oli 190+hv ja 450Nm. Paljonko siitä saisi vaikka jcarlsonin laittamana irti tätä voimaa nimellisesti ja todellisuudessa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Muistan myös, että näihin 9-3SS/SC Saabbeihin saabistit suosittelivat Koni FSD:tä ja Einbachin jousia. Onko sama tilanne edelleen päällä? Jos näin on, mistä näitä saa halvimmalla? Vai onko tullut muita vaihtoehtoja? Takaiskarit ovat tuosta autosta hieman väsyneet. Tarkoitus tai vaihtoehtona olisi vaihtaa kaikki.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

juhokare kirjoitti: Kysyisin myös, että täällä puhuttiin puolisen vuotta sitten EGR:n poistosta. Olisiko se järkevää? Nimittäin olen ajatellut teettää sen ennen pitkään, jos auto pidempään pihassa.

Ja sitten, tuossahan on 180hv/400Nm. Paljonko siitä on Suomen saabistit saaneet mitattua dynossa? Yhden lukemaparin olen kuullut ja se oli 190+hv ja 450Nm. Paljonko siitä saisi vaikka jcarlsonin laittamana irti tätä voimaa nimellisesti ja todellisuudessa?
Pelkkää positiivista palautetta olen saanut EGR poistoista, kyllähän se kannattaa. Säästää imusarjaa huomattavasti.

205-210hv/450Nm dynossa mitattua todellista tehoa virisoftalla (vakio yleensä luokkaa 178/400). Lisäksi hiukkassuodatin poistettuna ja tämän mahdollistamalla vähän kireämmällä virisoftalla 220hv mitattu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitän Jcarlson!

Miten luvallista ja luvatonta on näiden säätimien ja suodattimien poistaminen? Joskus tosiaan olen kuullut, että on mitattu yli 190hv tästä TTiD:stä vakiona, onkohan siinä mitään perää? Huomaako katsastusinssi, ettei DPF löydy auton alta? :) EGR on oman järkeni perusteella ihan turha laite. Onko liian myöhäistä vaihtaa noin 100 000km ajettuun TTiD EGR pois paikoiltaan? Meinaan, ettei olisi imusarja kovin kärsinyt.

Minkä hintainen jcarlson on sinun 'huoltopakettisi'? Siis EGR pois ja uusi virisofta. Sitten muut erikseen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oikein kalibroidussa penkissä ei löydy 190hv vakiona, kyllä se on 178-181 haarukassa ollut jokaisessa yksilössä. Jos kalibrointi on sellainen että vakiosta saa 190 niin sitten virisoftalla 220-230..

Eihän niitä saisi poistaa mutta ei sitä katsastuksessa voi todeta että on poistettu. EGR-venttiili sekä DPF (hiukkassuodatin) jäävät paikoilleen, ensin mainittu vain poistetaan softasta ja asennetaan putkeen sokea tiiviste, jälkimmäinen tyhjennetään sisältä mutta päällisin puolin näyttää alkuperäiseltä.

Liki kaikki mistä on tuo poistettu on olleet 100-150tkm ajettuja, kannattaa se tulppalaippa laittaa sinne jos ja kun se deaktivoitu venttiili vuotaa kuitenkin läpi. Imusarja tuskin vielä ongelmoi, imupuolen voi lisäksi putsata esim. Liqui Molyn tai Forten tähän tarkoitukseen myymällä spraylla kätevästi.

400e on tuon ohjelmoinnin kustannus. DPF hommat erikseen ja tulppalevyn asennus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Miten sitten nämä luettelemat muutokset näkyvät käytännössä? Teho ja voima, kulutus ja päästöt?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virisoftalla ja EGR pois n. 210hv/450Nm, kulutus tippuu hitusen, katsastuksen savutusarvo ei muutu.
Virisoftalla, EGR ja DPF pois n. 220hv/450Nm, kulutus putoaa jopa puoli litraa sadalle (matka-ajo), katsastuksen savutusarvo nousee hieman mutta pysyy alle hyväksyntärajan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja DPF toiminee tällaisessa dieselissä noin 200 000km asti kunnollisesti? Voiko se pidemmän päälle vaurioittaa moottoria? Eli kannattaako ottaa pois?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Juuh. DPF pois vaan. Itseä ei ole haitannut ainakaan yhtään ja parempihan se koneelle on, kun ei putkistossa ole ahdistavia osia. :twisted:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne joskus on DPF:t olleet aika heikossa kunnossa jo 100tkm jälkeen, mutta yleensä kestävät pidempään. Ei se moottoria vaurioita suoranaisesti, aiheuttaa vaan vikatiloja ja nostaa kulutusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Itsellä tuo 205/450 viritys. Kulutukset tankkaus.comissa ja ohjelmointi kuukauden kyllä huomaa kulutuspalkeista. N.0,3-0.5l/100km tipahti kun myös EGR poistettiin. Tulppalevy sieltä vielä puuttuu, mutta josko sitten kun kelit lämpenee.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Minulla oli vakiona 184hp. Tehtaan toleranssit saattaa hiukan heitelläkin näemmä.
No, EGR tuossakin poistettiin käytöstä(by J.Carlson) ja hyvin on sen puolesta pelittänyt. LiquiMoly odottelee kyl vielä hyllyssä lämpöisempää keliä...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD vm.2008 - 90 000km huolto ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, se tosiaan oli vähän enemmän vakiona mutta toisaalta kun ne ohjausletkut oli silloin siinä väärin kytketty niin ei välttämättä toiminut tuonkaan suhteen ihan niinkuin oli tehtaalta ajateltu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin