Saabasjalka kirjoitti:
Lohkolämmittimen asennus tässä on edessä, ei viitsi repiä kylmänä käyntiin joka päivä.
Ainoa huono puoli vaan että autoosi ei saa lohkolämmitintä, vaan surkean säteilylämmittimen öljypohjaan, jolla ei kone lämpene kovalla pakkasella juuri nimeksikään. Säteilylämppäri maksaakin vieläpä moninkertaisesti verrattuna perinteisiin lohkiksen vastuksiin. Eiköhän kuitenkin kannata palata sinne pajalle, joka sitä eberiä yritti kunnostaa...
Calix tarjoaa letkulämmitintä mikä on ihan toista luokkaa kuin nuo säteilijät. RE138B on malli
Defan öljypohjasäteilijän teho on 300W josta iso osa menee harakoille. Öljy läpenee ja kone pyörittää hyvin, mutta silti moottorille tulee täysi kylmäkäynnistys. Letkulämmittimen teho on 400W ja sillä lämpenee nesteen myötä kansi ja lohkokin. Ei liene miettimisen arvoista kumpi kannattaa noista kahdesta valita.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Autoteiledepotin toimitus Suomeen kustantaa 28,50 joten kokonaishinnaksi tulee volkkarin ohjaimelle melko tarkkaan 170 € ja sama palikka löytyy muutaman kympin kalliimmalla kotimaastakin.
Pitäisi vaan katsoa nyt Saabin kytkentäkaaviot läpi tai saada tieto muualta, mitä kautta naftapumpun, kiertovesipumpun ja sisätilojen flektin ohjaus hoituu eri vaihtoehdoilla ettei ainakaan autolle tulisi vahinkoa aiheutettua.
Ellen väärin ymmärrä, asiat tapahtuvat jotakuinkin näin:
Ajastus toimii SID:n kautta, eli johonkin piuhaan tulee eberille käsky käynnistyä ja laite käynnistyy ja toimii niin kauan kuin virtaa on kyseisessä piuhassa. Naftapumpulle tulee käyntikäsky eberin omalta ohjaimelta ja ilmeisesti myös vesikierrolle. Yleismallissa on oma lähtönsä kabiinin puhalitimelle, mutta voisin ainakin kuvitella, että se käynnistyy SIDin kautta jonkinlaisella aikaviiveellä, koska nytkin manual startin kautta käynnistettäessä sisälle alkaa puhaltaa ilmaa, vaikkei kiuas enää inahdakaan.
Tän logiikan mukaan yleismallinkin ohjain sopii ja viron foorumista luetut parin vuoden takaiset hintatiedot ei viittaa Saabin omaan boxiin. Tietenkin tarkka tieto tyypistä puuttuu.
Onko joku sattunut täällä lukemaan kommentin, jossa Saabin onnellinen omistaja ilmoitti, että hänellä on pellin alla volkkarin eberi, jonka ajastaminen onnistuu SID:n kautta. Jotenkin sekään tieto ei löydy, vaikka olen varmasti sen lukenut.
Väylän kautta tapahtuva ohjaus aiheuttaa oman mausteensa selvittelyyn, mutta niin kauan kuin käyntikäsky tulee yhteen karvaan, eikä toista piuhaa pitkin pidä tulla takaisin auton puolelle tietoa laitteen toiminnasta en tajua miksi nää vaihtoehdot ei toimisi.
Vertasin Miken tulkkausta Saabin lämppärin liitoksista yleismallin kaavioon ja juuri sininen piuha (pin 6) aiheuttaa hämmennystä, ellei ole juuri tää käynnistys/ohjausjännite.
musta/punainen (pin 3) joka Saabissa ei ole kytketty, menee yleismallissa puhaltimelle.
Keltainen (pin7) on "for auxiliary heating option" tai vaihtoehtona kesä/talvi katkaisin/lämpötilaohjaus tms.
Pääpiirteittäin mun pohdiskelu on sama kuin Miken jutussa, mutta tyhmänä en ymmärrä ennen kuin itse kirjoitan.
Äkkiseltään alkaa tuntua siltä, että myös yleismallin boxi toimisi.
Ellei laite pian ole pellin alla, niin koko paskan voi unohtaa taas puoleksi vuodeksi.
Prosessi pitää viedä kuitenkin katkeraan loppuun asti, kun sisuskaluja tuli uudistettua jo 270 egellä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Moi, mulla on og9-3 2.2tid 115hv mallissa volkkarin transporter T4 TDI eberi kiinni suoraan vanhan alkuperäisen tilalla. Saa manuaalisesti käyntiin ja ajastimella sidin kautta.
Malli on Hydronic 5kW
D5WZ
Version nro: 25 2163 05 00 00
Laite maksoi uutena 2010 500€ ja 650€ asennettuna Autoasi Dynawatt.
Näyttäisi nykyään maksavan 550€ eeberi.com
Autoon olisi kaiketi käynyt myös tuo 3kW:n malli myös
Näyttäis olevan myös eberi.com saabin omalla ohjausyksiköllä:
Saab 9-5 diesel D3WZ 25 2121 05 00 00 455 €
EDIT: en malttanut olla käydä tarkastamatta ja ei näköjään ole sama malli og9-3:ssa
malli on sama D3WZ
mutta versio numero on 25 1998 05 00 00 eli ei ole sama eberi siis kolkissa ja femmassa, eroja en osaa arvata. Ehkä WIS kertoisi...
Laitetaan vaikka tähän ketjuun. Tech2:sta ei tarvita ainakaan OG9-5 vm06:sen alkuperäisen eberin vikakoodien lukuun ja lukituksen poistoon. Autocom testerillä homma onnistui mainiosti. Ja huomattavasti halvempaa kuin merkkiliikkeessä ...
B0484 -vikakoodia oli sen verran, että laite oli mennyt lukkoon. WIS näytti sitten tarkennuksen:
Tämäkin projekti liikahtaa pikku viiveellä eteenpäin, eli tilasin ebayn kautta volkkarin boxin, vaikka aikani mietin tuon s-malllin loodan hankkimista, koska sillä olisi kai kierrätysvaiheessa saanut ohjattua myös oheislaitteet. Koko hupi maksoi rahteineen 162 euroa, mikä ei tee harrastusta suinkaan ilmaiseksi. Berliinistä olisi Yevgeni lähettänyt kympin halvemmalla, mutta suhtaudun vähän nihkeästi etumaksuihin ellen ole itse vastaanottava osapuoli. Toimitusaika parhaimmillaankin on 4 arkipäivää, joten asennuskokeilu tulee tapahtumaan maaliskuun puolivälin paikkeilla.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Puolisen tuntia sitten ovikello kilahti ja itähelsinkiläiseen tapaan vilkaisin ovisilmästä mitä oven takana tapahtuu. Yönmusta kaveri esitteli noin puolen kuution pahvilaatikkoa, joten kaikesta huolimatta avasin oven ja kuittasin paketin.
Sisältä löytyi tilattu ohjainyksikkö 225201043002 ja WISsin kytkäriin verrattuna kaikki näyttäisi olevan 1/1 eli plug & pray-asennus tapahtuu lauantaina. Ilmeisesti ainoa automerkkikohtainen asia on vihreä obd-piuha.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Zomm kirjoitti:Puolisen tuntia sitten ovikello kilahti ja itähelsinkiläiseen tapaan vilkaisin ovisilmästä mitä oven takana tapahtuu. Yönmusta kaveri esitteli noin puolen kuution pahvilaatikkoa, joten kaikesta huolimatta avasin oven ja kuittasin paketin.
Sisältä löytyi tilattu ohjainyksikkö 225201043002 ja WISsin kytkäriin verrattuna kaikki näyttäisi olevan 1/1 eli plug & pray-asennus tapahtuu lauantaina. Ilmeisesti ainoa automerkkikohtainen asia on vihreä obd-piuha.
Aiheeseen vielä. Defaltakin saa vesilämmittimen tuohon bensa koneeseen. On kyllä satakertaa parempi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Zomm kirjoitti:Sisältä löytyi tilattu ohjainyksikkö 225201043002 ja WISsin kytkäriin verrattuna kaikki näyttäisi olevan 1/1 eli plug & pray-asennus tapahtuu lauantaina. Ilmeisesti ainoa automerkkikohtainen asia on vihreä obd-piuha.
Pitänee yhtyä rukoukseen, vaikka veikkaan kyllä vahvasti että pelittänee ilman ongelmaa. Ja ainoa ongelma tulee tuosta vikakoodin lukemisesta TECHillä. Joka tapauksessa elämme mielenkiintoisia aikoja.
Onneksi oman auton Eberi on nyt jostain syystä suostunut käynnistymään kun aamuisin töihin lähtiessä on ollut kahtena aamuna -32...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rock and roll!!! Konepellin alta kuuluu taas tuttu ujellus, eli ohjain toimii. Edellisessä viestissä selitin jotain vihreästä piuhasta, mutta se menee kaikissa eberin kytkentäkaavioissa naftapumpulle. Wis ei ole käsillä, mutta oliko kenties obd-liittimessä vihreä piuha lämppäriltä vai oliko toinen iltaolut liikaa. Laitan vanhan boxin silikoninpoistoaineeseen ja yritän saada töhnän pois jos löytyisi vaikkapa korjaaja.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Zomm kirjoitti:Rock and roll!!! Konepellin alta kuuluu taas tuttu ujellus, eli ohjain toimii. Edellisessä viestissä selitin jotain vihreästä piuhasta, mutta se menee kaikissa eberin kytkentäkaavioissa naftapumpulle. Wis ei ole käsillä, mutta oliko kenties obd-liittimessä vihreä piuha lämppäriltä vai oliko toinen iltaolut liikaa. Laitan vanhan boxin silikoninpoistoaineeseen ja yritän saada töhnän pois jos löytyisi vaikkapa korjaaja.
Loistavaa! Oliko sulla lämmitin lievästi sanottuna V-mäisessä paikassa jarrutehostimen alapuolella lähes näkymättömissä?
Nyt kun pääsin WISsin ääreen, niin näyttäisi seuraavalta:
Eberin ohjausyksiköltä liittimen pinniin 4 tulee vihreä johto, joka lähtee liittimeltä auton johtosarjan ruskea/valkoinen johtona Eberin polttoainepumpulle.
Auton johtosarjan virheä johto liittimen pinniin 5 menee odb pistokkeelle. Pinniin 5 kytkeytyy Eberin ohjasyksikön sininen/valkoinen johto.
OBD pistokkeen pinniin 8 tulee vihreä johto, johon on liitettynä Eberin, ABS, TC-ABS, ESP ja etuvalojen diagnostiikkajohdot. Nämä kaikki johdot ovat siis vihreitä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Lämmitin on hyvin tyrkyllä rintapellissä apparin puolella, mutta kiertovesipumppu on hankalassa paikassa tehostimen alla. Onneksi sitä ei tarvinnut tällä kertaa käpistellä. Ainoa asia mikä harmittaa, on ehkä turhaan vaihdetut anturit, sillä paikallisessa merkkiliikkeessä ei edes epäilty rikkinäistä ohjainta. Kaikki paitsi paloilmapuhallin tuli vaihdettua ja e-baysta olisi saanut volkkarin lämppärin samaan hintaan...,
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Laitanpa muutaman oman kokemuksen Eberistä. Auto 93 TID vm 2000.
Pari vuotta sitten laite alkoi toimia satunnaisesti. Vuosi sitten syksyllä ajattelin saada asian kuntoon ja vein auton Turkulaiseen Saab huoltoon. Puoli päivää yritettiin saada yhteyttä Techillä ohjaimeen. Loppu päivä sitä rassattiin ja vaihdettiin hehkutulppa, jonka olin pyytänyt varaamaan. Lopputulos oli aika iso lasku ja toteamus, että lämpöantureissa varmaan vika, kun pysähtyy lämpöero virheeseen 20 min jälkeen. Ajelin sillää sen lopun talvea ja käyntijakso vaan aina lyheni.
Viime syksynä tilasin Eeperiltä uudet lämpöanturit, jotka sitten vaihdoin. Tilanne vaan ei parantunut. Yritti kyllä käyntiin, mutta sitten lopetti. Ajattelin, että vika täytyy olla sitten liekkivahdissa ja vaihdoin sen. Ei auttanut. Huomasin, ettei vesipumppu käynyt muuta kuin jaksottain varsinkin kun sitä koputteli! Hiilet ihan loppu. (Siis se lämpötilaero kai johtui huonosta vesikierrosta. ) Ostin Eeperiltä uuden pumpun. Kun tämäkään ei auttanut lähetin koko vehkeen Eeperille Lappeenrantaan. Totesivat, että puhallin ei ota täysiä kierroksia ja ilmeisesti myös rikkonut ohjaimen. Korjaus olisi maksanut melkein saman kuin uusi laite. Päädyin sitten siihen uuteen. (VW / Opel eberi D3WZ 252121050000.) Meni heittäen paikoilleen ja pelaa kuin enkeli. Hintaa rahteinee tuli alle 500€. Olisi kannattanut vaihtaa jo ajat sitten.
Ainoa ominaisuus, mikä ihmetyttää edelleen se, että kylmällä säällä se laite tuntuu pyörivän koko ajan. Siis silloinkin kun moottori on lämmin. Pitäisikö moottorin termostaatti vaihtaa kuumempaan, että SID uskoisi sen olevan riittävän lämmin. Käsittääkseni yli +5 asteen lämmössä se ei toimi ollenkaan, mutta ei kyllä tarvitse kahta tuntia käydä kylmälläkään. Saahan sen SID'in kautta pysäytettyä, mutta luulisi tuon itsekin ymmärtävän.
Voiko Tech'illä säätää käyntilämpötilaa?
Minulla vikaan auttoi termostaatin vaihto. Ihan normi lämpöiseen. Obd:stä katsoin että kone lämpenee 77 asteeseen, vaikka viisari on puolivälissä. Nyt lämpenee 87-89 asteeseen, ja viisari on yhä puolivälissä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.