Koska uusi 9-5: nen?
Re: Koska uusi 9-5: nen?
B235 mitsun turbolla ja t7 moottoriohjaimella oli kehityskaaren loppuvaiheessa (06-) sen verran hyvä teho-talous-suhteessa, että en ainakaan itse kaipaa vanhaa V8-moottoria. Mielestäni hyvä valinta Saabilta optimoida moottorin teho-taloussuhde (pääasiassa ECU:n softa) ja korjata huohotusongelmat pois.
Eriasia sitten, jos tuo V8 olisi tullut heti -97.
Eriasia sitten, jos tuo V8 olisi tullut heti -97.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Tuli mieleeni, että kuviakin on olemassa V8 femmasta, en kuitenkaan pysty sanomaan onko tämä se auto joka tehtiin Nyköpingissä?
Kuvan lähde: Auto Express.
Kuvan lähde: Auto Express.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Turbo ja Saabbi kuuluvatkin saumattomasti yhteen. Siitä se ajatus sitten lähtikin, että mitäs jos yksi vaihtoehto olisikin ollut vuonna 2006 turbollinen V8 moottori.Poy kirjoitti:B235 mitsun turbolla ja t7 moottoriohjaimella oli kehityskaaren loppuvaiheessa (06-) sen verran hyvä teho-talous-suhteessa, että en ainakaan itse kaipaa vanhaa V8-moottoria. Mielestäni hyvä valinta Saabilta optimoida moottorin teho-taloussuhde (pääasiassa ECU:n softa) ja korjata huohotusongelmat pois.
Eriasia sitten, jos tuo V8 olisi tullut heti -97.
Sellainen Saabin lippulaivamalli kaikilla mausteilla. Jenkeissähän niitä tietysti olisi vain käytännössä myyty, mutta ehkä jokunen yksilö olisi ostettu Euroopassakin.
Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Pistän tähän vielä sen mitä Bo-Magnus Eriksson kertoi jenkkien sanoneen saabista ja turbosta, bosse on se kaveri joka oli mukana myymässä V8 koe autoa jenkkeihin.Raser kirjoitti: Turbo ja Saabbi kuuluvatkin saumattomasti yhteen. Siitä se ajatus sitten lähtikin, että mitäs jos yksi vaihtoehto olisikin ollut vuonna 2006 turbollinen V8 moottori.
Sellainen Saabin lippulaivamalli kaikilla mausteilla. Jenkeissähän niitä tietysti olisi vain käytännössä myyty, mutta ehkä jokunen yksilö olisi ostettu Euroopassakin.
Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???
Jenkkien käsitys oli kuitenkin tämä: real power no fucking turbo.
Siirto tehtiin vissiin ysifemma vitjaan haittaako tuo sitten?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Koska uusi 9-5: nen?
"Haittaax se...?"core2 kirjoitti:Pistän tähän vielä sen mitä Bo-Magnus Eriksson kertoi jenkkien sanoneen saabista ja turbosta, bosse on se kaveri joka oli mukana myymässä V8 koe autoa jenkkeihin.Raser kirjoitti:
Minkähän takia tämä viestiketju piti heti siirtää pois kun minä siihen uskalsin kirjoittaa (anteeksi nyt vaan kauheasti), vaikka se kymmenen vuotta (vuodesta 2003) sai olla rauhassa paikallaan???
Jenkkien käsitys oli kuitenkin tämä: real power no fucking turbo.
Siirto tehtiin vissiin ysifemma vitjaan haittaako tuo sitten?
Eikun ysivitosketjusta pois --> tuleviin malleihin! Josko ne vielä sen V8:n sittenkin laittais tulevaisuudessa viirusilmän keulalle jälkiasennussarjana.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Koska uusi 9-5: nen?
on nuo jenkit vaan tyhmiä ;D (anteeksi kaikille jenkkifaneille) minkä takia tunkea joku v8 pata etuvetoisen keulille? ja onko se muka aitoa voimaa jos on v8 keulilla? 4 pyttyä ja puhallin.. se on nykyaikaa. ja onhan se omasta mielestä aitoa voimaa kun ahdot alkaa nousemaan.. toki joo herää kysymys että miks ahdettu etuveto? itselle ihan sama mutta naurattaa vaan nuo jenkit ku aina pitää olla v-kone. ja mieluiten v8. toki tuo tonnari ois ollu mahtava peli v8 keulilla jos ois markkinoille asti päässyt. sen verran herrasmiesauto että siihen se v8 ois voinutkin sopia mutta miksi saab ei koskaan tehnyt takapotkua? ainoastaan nelikko ja räpiköivä etuveto?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Takaveto on typerin mahdollinen vetotapa, ja V8 olisi ollut hienostuneempi ja hyvin mahdollisesti luotettavampi vaihtoehto B2x5-koneille 9-5:ssa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Koska uusi 9-5: nen?
millälailla typerin vetotapa? nelikkohan ois aina paras mutta voimakas moottori ja takaveto.. onko etuveto siinä järkevin? ja joo onhan b2x5 koneet aika heikkoja mutta mieluummin remppaan sellaista kun v8:sia.. tämä siis oma mielipide.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Koska uusi 9-5: nen?
vai että V8, onhan siinä hienot äänet ja käynti, mutta eikö kasi nyt kuitenkin edusta eilispäivää?!
Toki jos V8-Saab olisi tarjolla niin kiinnostaisi ehdottomasti, mutta moottoriteknisestä näkökulmasta?
Eurooppalaiset valmistajat ottavat nykyään 2-litraisista bensa- ja dieselmoottoreista 250hv ja 3-litraisista 300hv, nämä reilusti alle 10l/100km yhdistetyllä kulutuksella. V8 ei todennäköisesti sylinterien lepuutuksella ja start-stopillakaan pääse samoihin arvoihin.
Toki jos V8-Saab olisi tarjolla niin kiinnostaisi ehdottomasti, mutta moottoriteknisestä näkökulmasta?
Eurooppalaiset valmistajat ottavat nykyään 2-litraisista bensa- ja dieselmoottoreista 250hv ja 3-litraisista 300hv, nämä reilusti alle 10l/100km yhdistetyllä kulutuksella. V8 ei todennäköisesti sylinterien lepuutuksella ja start-stopillakaan pääse samoihin arvoihin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Aina ja ainascorpio_88 kirjoitti:millälailla typerin vetotapa? nelikkohan ois aina paras mutta voimakas moottori ja takaveto.. onko etuveto siinä järkevin? ja joo onhan b2x5 koneet aika heikkoja mutta mieluummin remppaan sellaista kun v8:sia.. tämä siis oma mielipide.
Kyllä se esimerkiksi RS-Audeissa painolastiksi muutaman sekunnin kiihdytyksen jälkeen muuttuu. Toki neliveto mullekin kelpaisi paikaltaan kiihdytykseen ja talven liukkaille, mutta "aina" on kuitenkin melko suhteellista
Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Kyllä minä väittäisin että faktoilla perusteltuna etuveto on edullisempi rakentaa, tilataloudellisempi, siinä on vähemmän osia, parempi pito liukkaalla ja turvallisempi (ennalta-arvattavampi ja vähemmän äkkinäinen) ajettavuus normaalikäytössä varsinkin kokemattomammalle. OG900 taas ei tosiaankaan useimpien faktojen perusteella ole maailman paras jo pelkästään ikänsä (ja vetarintunneliensa ) ansiosta, mutta omilla kriteereilläni kyllä jo huomattavasti lähempänä sitä titteliä...Henkka #2283 kirjoitti:Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Toi nyt on niitä asioita, joista voi halutessaan väitellä maailman tappiin saakka ja kaikki ovat aina yhtä väärässä ja oikeassa. Molemmissa on puolensa, mä menen talvet ennemmin etuvedolla, kesällä kelpaisi kyllä takaveto. Kärryn kanssa sitten taas olisi mukavampaa olla aina takaveto, oli keli tai vuodenaika mikä hyvänsä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota takavedon kaipuuta kärrynvetoon. Se vähäinenkin ymmärrys katosi siinä vaiheessa, kun joskus sain liukkaalla kärryn luistamaan vasemmalle ja kun sitä lähti vetämään suoraan, lähti vetoauton perä puolestaan oikealle. Onneksi ylämäki alkoi ja rauhoitti kärryn luiston ja pääsin himmailemaan vetoautonkin suoraan.
Toki joo, lisää massaa vetäville pyörille, mutta ei se aisapaino oikein lastatulla kärryllä kovin iso ole.
Toki joo, lisää massaa vetäville pyörille, mutta ei se aisapaino oikein lastatulla kärryllä kovin iso ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Mun ehdottomasti paras talviauto on ollut E39 Bemari farmari. Ei vedä sille vertoja ainakaan nuo sigun saabit.
Ville K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska uusi 9-5: nen?
Etuvedon rakentamisen edullisuus, tilataloudellisuus ja osien vähäisyys takavetoon verrattuna lienevät faktoja, joskaan niillä ei omassa autonvalinnassa ole mitään merkitystä. Ja luulenpa, että tuonkaltaisista asioista piittaamattomuus noin ylipäätään on merkinnyt autoina jotain muuta (mm. Saabit) kuin mahdollisimman pienellä budjetilla tehtyjä.Rattivaihde kirjoitti:Kyllä minä väittäisin että faktoilla perusteltuna etuveto on edullisempi rakentaa, tilataloudellisempi, siinä on vähemmän osia, parempi pito liukkaalla ja turvallisempi (ennalta-arvattavampi ja vähemmän äkkinäinen) ajettavuus normaalikäytössä varsinkin kokemattomammalle. OG900 taas ei tosiaankaan useimpien faktojen perusteella ole maailman paras jo pelkästään ikänsä (ja vetarintunneliensa ) ansiosta, mutta omilla kriteereilläni kyllä jo huomattavasti lähempänä sitä titteliä...Henkka #2283 kirjoitti:Ennen luulin, että etuveto ois se takavetoa parempi. Viiden vuoden käytännön kokemuksella en ole enää samaa mieltä. Vielä tätä aiemmin oli aika, jolloin luulin OG-satkua maailman parhaimmaksi autoksi
Pito liukkaalla ja turvallisuusnäkökohdat taas ovat vaikeammin faktoitettavia seikkoja, enkä ainakaan omien havaintojen perusteella voi vahvistaa niitä hyvässä mielessä yksinomaan etuvedon ominaisuuksiksi.
Vähän paha näillä on saada siitä "toisesta" se typerin mahdollinen
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87