Kauppalehti referoi tänään Dagens Industrita, joka spekuloi täälläkin huhutuilla H-moottoreilla:
Kauppalehti.fi kirjoitti:Ruotsalainen viihdealan liikemies ja julkkis Bert Karlsson on julistanut haluavansa ensimmäisen uus-Saabin, joka putkahtaa liukuhihnalta Trollhättanissa tänään iltapäivällä.
Entisen Saab Automobilen tehtaan omistaa kiinalaistaustainen Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Se, että juuri Bert Karlsson havittelee vanhan Saab-mallin pohjalle rakennettua autoa, sopii mainiosti siihen, että Nevsin tehtaan vihkiäiset ovat lähinnä show-tilaisuus.
Autotehtaan ensimmäiset parituhatta autoa ovat mediatietojen mukaan menossa suoraan Kiinaan, tehtaan osakkaan Qingdaon kaupungin virkamiehille. Kaupungin sanotaan jo maksaneen autot.
Qingdao ja Nevsin muut osakkaat, kiinalais-ruotsalainen liikemies Kai Johan Jiang kärjessä, ovat talouslehti Dagens Industrin mukaan maksaneet jo tehtaastaan noin kolme miljardia kruunua, noin 340 miljoonaa euroa.
Tietoon Nevsin autojen viennistä Kiinaan sisältyy ensimmäinen kysymysmerkki, ainakin ruotsalaiseksperttien mukaan. Kiinassa autoille on asetettu korkeat tuontitullit, joten autojen tuonti Ruotsista ei voi olla kannattavaa. Jos ei sitten show-mielessä?
Trollhättanin tehtaalla työskentelee noin 600 henkeä, joista noin 250 liukuhihnalla. Göteborg-Posten-lehden mukaan Nevs aikoo palkata sata henkeä lisää saadakseen autonvalmistuksen rullaamaan kunnolla ensi vuoden alussa. Rekrytointien aikataulua Nevs ei ole halunnut julkistaa.
Saab Automobilen tehtaalla oli viime vaiheissa, pari vuotta sitten, noin 3800 työntekijää. Trollhättanin työttömyysprosentti on nykyään Ruotsin korkeimpia.
Göteborgs-Postenin mukaan Nevs-seikkailuun on silti lähtenyt mukaan useampia, jo toisen vakituisen työpaikan saaneita entisiä Saab-insinöörejä.
"Autot ovat samoja, samoin kuin tavaramerkki, mutta yhtiö on ihan eri", Nevsin ostoinsinööreihin lukeutuva Niklas Edvinssson perusteli Göteborgs-Postenissa päätöstään palata rakentamaan uutta autoyritystä.
Talouslehti Dagens Industri on kuitenkin erittäin kriittinen Nevsin mahdollisuuksien suhteen. DI:n mukaan Nevsin uusvanha Saab 9-3 Aero Sedan eroaa vanhasta siinä, että moottori tiettävästi käy vain bensalla, ei siis etanolilla. Lisäksi autossa on upouusi navigaatiojärjestelmä.
Isoin ongelma on DI:n mukaan se, että Nevsin Saab ei täytä Saab-tavaramerkin turvallisuuslupausta. Vuonna 2002 lanseerattu merkki ei enää täytä eurooppalaisia turvallisuusnormeja. Tämä merkitsee sitä, että autoa voidaan Euroopassa myydä vain poikkeusluvalla ja vain tuhat kappaletta vuodessa.
Nevsiä mainostettiin alunperin sähköautoyrityksenä, mutta sähköautoista ei toistaiseksi ole tietoakaan. Yritys on luvannut sähköautojen valmistuksen alkavan ensi vuoden alkupuolella.
Ruotsalaislehti uumoilee myös, että ensimmäiset pari tuhatta uus-Saabia on varustettu konkurssipesästä ostetuilla GM-moottoreilla. Eräiden tietojen mukaan Nevsin suunnitelmissa on tämän jälkeen käyttää erittäin vanhaa niin sanottua H-moottoria, jota tehtiin Södertäljessä ja jota käytettiin Saab 9-5 -malleissa vuoteen 2009 asti.
DI epäileekin, että Nevsin ensimmäiset autot on tehty vain, jotta kassavirta saadaan käyntiin. Kiinalaistilaajalle, joka on tehtaan osakas, vähemmän ympäristöystävälliset autot kelpaavat siinä missä ruotsalaiselle show-miehelle.
Samanlaisia mielipiteitä ovat esittäneet myös muun ruotsalaismedian haastattelemat asiantuntijat.
En kaikkea tuota spekulointia ihan purematta nielisi. Esimerkiksi mitkä eurooppalaiset turvallisuusnormit vaativat auton myymiselle poikkeusluvan ja rajoittavat myyntimäärään tuhansiin? Toisaalta realistina on pakko todeta, että tuskin noita kymmeniä tuhansia Euroopassa myytäisiinkään.
Lisäksi väittävät että sähköautoista ei ole tietoakaan, heti perään kuitenkin mainitsevat että sellainen pitäisi julkaista ensi vuoden alussa. Jäänyt toimittajalta taas ymmärtämättä, että toimittajan tietämättömyys asiasta ei tarkoita että asiaa ei ole olemassa.
Alkuperäistä DI:n artikkelia en ole päässyt lukemaan, lienee kokonaisuudessaan vain painetussa DI:ssä.
No, parin tunnin päästä tihkunee lisää tietoa Trollhättanista.