9000:sen ovipaneelit
9000:sen ovipaneelit
Onko minkälainen työ purkaa -88 vuoden 9000:sen ovipaneelit ilman että ne menis rikki? Eilen siinä vähä kattelin että miten sen vois siitä irrottaa mut en vielä lähteny sitä tekemään. Jos jollaki kokemuksia asiasta nii hyviä neuvoja otetaan vastaan. Tarkotus olis tehä kokonaan uudet paneelit ja asentaa kaiuttimet etuoviin.
Pitää käydä kokeilemas et lähteekö suosiolla irti vai pitääkö taistella yöhön asti... Huomasin myös että kuljettajan oven lasinnostin ei toimi. Eli siis lasi kyllä tulee nätisti alas mutta ylös ei tunnu olevan minkäänlaista kiirettä ja n. puoleen väliin se jää jumiin ja pitää käsin nostaa. Pitääköhän vaihtaa koko nostimen moottori? Toivottavasti siinä ei oo kauheen kova homma.
Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ovipanelin saa irti seuraavasti;
Sisäkahvan muovinupit pois ja torxilla kummatkin ruuvit pois.
Ovivalon kuori irti ja tukiruuvi pois.
Sisäavaajan ( en keksinyt muuta nimeä) muotosuojus, ruuvilla kiinni, irti ja johtoliittimet irti. ( =peilien säätönupit)
Ovipahvin alareunat ja sivut ovat neppareilla kiinnitetyt
saattaa olla joku jotain vielä lisäisi, nää äkkiseltään hatusta
jus ja jaape, jo kerkesikin vastaamaan, no olkoon tääkin
Sisäkahvan muovinupit pois ja torxilla kummatkin ruuvit pois.
Ovivalon kuori irti ja tukiruuvi pois.
Sisäavaajan ( en keksinyt muuta nimeä) muotosuojus, ruuvilla kiinni, irti ja johtoliittimet irti. ( =peilien säätönupit)
Ovipahvin alareunat ja sivut ovat neppareilla kiinnitetyt
saattaa olla joku jotain vielä lisäisi, nää äkkiseltään hatusta
jus ja jaape, jo kerkesikin vastaamaan, no olkoon tääkin
Viimeksi muokannut Firges9000, La Tammi 08, 2005 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Äkkisältään ulkomuistista heitettyä:
Irrotettavat ruuvit:
Ovitastun kummastakin päästä (2 kpl)
Ovivalon kuori (1kpl), jonka takana kiinnitysrauta
Oven avauskahvan pikkupanelin/peilinsääminen alla (1kpl), paneli/säädin irtoaa kevyesti takareunasta kampeamalla.
EDIT: tietenkin ovenkahvan ruuvit (2kpl) muovikansien alta...
Nyt lähtee se musta kehys pois kahvan ympärilta, jonka alla vielä 1-2 ruuvia.
nyt on pahvi kiinni enää nastoilla (muutama kappale panelin reunoilla puolenvälin alapuolella. Tiukka ote panelin alareunasta ja näpäkkä nykäisy...Voi myös yrittää ruuvarilla kammeta varovasti, mutta toikin on hyväks todettu.
Paneli on vielä yläreunastaan kiinni ovipellissä erinäisellä määrällä metalliklipsuja. Työntää taas ovipahvia ylöspäin napakasti, niin irtoaa kyllä. Osa metalliklipsuista varmaan tässä vaiheessa irtoaa ja putoaa oven sisälle. Kannattaa muistaa poimia pois ja kiinnittää takaisin ennen kasausta.
Olikohan tossa nyt kaikki...? Peilikolmiosta taisi joutua vielä irroittamaan sen pienen kannen. Itse oon laskenut ikkunan kokonaan alas ennen hommaa. helpottaa ainakin kasauksessa pahvin kiinnittymistä metalliklipsuihin, kun on tilaa painaa kunnolla.
Irrotettavat ruuvit:
Ovitastun kummastakin päästä (2 kpl)
Ovivalon kuori (1kpl), jonka takana kiinnitysrauta
Oven avauskahvan pikkupanelin/peilinsääminen alla (1kpl), paneli/säädin irtoaa kevyesti takareunasta kampeamalla.
EDIT: tietenkin ovenkahvan ruuvit (2kpl) muovikansien alta...
Nyt lähtee se musta kehys pois kahvan ympärilta, jonka alla vielä 1-2 ruuvia.
nyt on pahvi kiinni enää nastoilla (muutama kappale panelin reunoilla puolenvälin alapuolella. Tiukka ote panelin alareunasta ja näpäkkä nykäisy...Voi myös yrittää ruuvarilla kammeta varovasti, mutta toikin on hyväks todettu.
Paneli on vielä yläreunastaan kiinni ovipellissä erinäisellä määrällä metalliklipsuja. Työntää taas ovipahvia ylöspäin napakasti, niin irtoaa kyllä. Osa metalliklipsuista varmaan tässä vaiheessa irtoaa ja putoaa oven sisälle. Kannattaa muistaa poimia pois ja kiinnittää takaisin ennen kasausta.
Olikohan tossa nyt kaikki...? Peilikolmiosta taisi joutua vielä irroittamaan sen pienen kannen. Itse oon laskenut ikkunan kokonaan alas ennen hommaa. helpottaa ainakin kasauksessa pahvin kiinnittymistä metalliklipsuihin, kun on tilaa painaa kunnolla.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa senjus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi kirjoitti:Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa senjus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
SAAB:n korjaamokäsikirjassa on ohjeistettu se samalla tavalla väärin
On tullut nääs yksi sellainen rikottua.
Toinen ihmejippo on vm 95-98 ikkunoiden sähkökytkimien irroitus. Niitä ei saa ruveta meisselillä kampeamaan, vaan tulee irroittaa vaihteenvalitsemen kehys. Sormella voi sitten tunnistella, että kytkimien edessä on väliseinä , eikä mikään työkalu ulotu seinän taakse vapauttamaan lukitusta. Seinän yläosassa keskellä onkin reikä , josta saa sisään pienen meisselin, joka vapauttaa kytkimien lukituksen
Ääni tälleJussi kirjoitti:Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa senjus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
V*ttu.. no uutta metsästämään...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Itekin tullu rikottua, mutta ihan omin päin. Nyt ainakin lähtee helpommin kun on kahdessa osassa.hma kirjoitti:Ääni tälleJussi kirjoitti:Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa senjus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
V*ttu.. no uutta metsästämään...
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Tuossa vkonloppuna vaihdoin joka oveen uuttavastaavat paffit. Vanhoissa oli pahat&rumat painumat noilla "ikkunalaudoilla". Olihan siinä säätämistä, kun joutui irrottelemaan Aeron nahat ja ovenrivat vanhoista ja siirtämään noihin "uusiin". Lisäksi jouduin tuon kuskin paneelin yläreunan jäykän muovilistan siirtämään uuteen paffiin, kun voro oli tuosta vaihtosetistä sen mennyt ja pilannut. Tiukasti oli liimalla ja puristuksella kiinni, mutta emännän hiustenkuivain hoisi homman... ...lopuksi kun käsittelin nahkiksella paneelit, niin eihän niistä voinu tulla muutaku komiat!
Samalla pistin Würthin syntteettiset vaseliinit kaikkiin lukkokoneistoihin ...toivottavasti lukkojen talvijumit ovat nyt historiaa. Jotta homma ei olisi loppunut kesken, niin korjasin samalla takaovien hervottomaksi valahtaneiden lukitusnuppien kiinnitysmekanismin. Alkuperäsestihän nuo ovat sellaasilla murtumisherkällä muovinapeilla ovipellissä kiinni... porasin oven reijän kasimilliseksi ja pistin 8mm pultilla, prikalla, ja nylonmutterilla systeemin uudelleen kiinni. Sitten toistin saman toiselle puolelle. Lopputulos mielestäni vähintään kiitettävä ja uskallankin luvata, että ny kestää... ainakin tuosta kohtaa
Ittellä tuo ongelmia aiheuttanut kytkimen ohjauslevy lähti helposti irti sitten kun keksin oikean pään mistä painaa. Mulla lähti helposti kun raotin levyn takapäätä ja sitten sieltä raosta pääsin lukituskynteen käsiksi.
Samalla pistin Würthin syntteettiset vaseliinit kaikkiin lukkokoneistoihin ...toivottavasti lukkojen talvijumit ovat nyt historiaa. Jotta homma ei olisi loppunut kesken, niin korjasin samalla takaovien hervottomaksi valahtaneiden lukitusnuppien kiinnitysmekanismin. Alkuperäsestihän nuo ovat sellaasilla murtumisherkällä muovinapeilla ovipellissä kiinni... porasin oven reijän kasimilliseksi ja pistin 8mm pultilla, prikalla, ja nylonmutterilla systeemin uudelleen kiinni. Sitten toistin saman toiselle puolelle. Lopputulos mielestäni vähintään kiitettävä ja uskallankin luvata, että ny kestää... ainakin tuosta kohtaa
Ittellä tuo ongelmia aiheuttanut kytkimen ohjauslevy lähti helposti irti sitten kun keksin oikean pään mistä painaa. Mulla lähti helposti kun raotin levyn takapäätä ja sitten sieltä raosta pääsin lukituskynteen käsiksi.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Helppo vaan katkaista se kytkinpaketin peitelevy, kun raottelet tuolla tavoin. Helpoiten siihen kynteen pääsee käsiksi kun vaan vetää puolenvaihtokytkimestä hatun ja vaahtokumin irti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...voihan se olla kylmällä kelillä, jotta murtuu helposti. Mulla ei kyllä ollut sen suuntaisia ongelmia näissä lämpötiloissa.... itteasiassa vaikutti melkoisen elastiselta tuo levy tuossa. Kannattaa toki siitä reijästä hoitaa jos se kerran niin onnistuu... itte yritin sen nupin poistaa mutta mulla sen alla oli vielä joku valkoinen muovipohja, minkä taakse ei näkynyt, joten luovutin tuossa vaiheessa sitä kautta härppimisen.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Jotenkin kuulostaa siltä, että näitä kytkimiä olisi liikkeellä useampaa kuin yhtä lajia, vaikka osanumeroita ei taida olla kuin yksi.
Tuossa se kynsi vivun juuressa:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Tuossa se kynsi vivun juuressa:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00