Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Nyt kun talvi saapui jo tänne lounaaseenkin niin muistui vanhat ongelmat mieleen : talviauton cabiinista ei tahdo talvella nähdä ulos jollei apukuski skrapaa riittävän tarmokkaasti . Olen muistaakseni lukenut jonkun kohtalotoverin foorumitextiä että iso diisseli lämpiää talvella nopeasti . En nyt löytänyt kyseistä juttua että oliko kyseessä konehuoneen vai ohjaamon lämpiäminen . Meikäläisen iso-D vaatii n. 25 km ajoa ennen kuin viisari nousee pois siniseltä ja sittenkin vain pari neulan leveyttä .
Sitten se huurtuminen : myönnetään että olen huono ohjeitten lukija mutta lämmitys- laitteen kohdalta kirjan olen pariinkin kertaan jo avannut , takaikkunoitten raolleen avaaminen on toistaiseksi auttanut enemmän ! Tähänkin kohtaan foorumin lukeminen antaa vinkin : vaihda raitisilmasuodattimet . Saatan vaihtaakin kun ei niitä ole ainakaan viimeiseen 100 tkm vaihdettu .
MUTTA MITÄ SANOO ARVON RAATILAISET näihin pulmiin ??!!
Sitten se huurtuminen : myönnetään että olen huono ohjeitten lukija mutta lämmitys- laitteen kohdalta kirjan olen pariinkin kertaan jo avannut , takaikkunoitten raolleen avaaminen on toistaiseksi auttanut enemmän ! Tähänkin kohtaan foorumin lukeminen antaa vinkin : vaihda raitisilmasuodattimet . Saatan vaihtaakin kun ei niitä ole ainakaan viimeiseen 100 tkm vaihdettu .
MUTTA MITÄ SANOO ARVON RAATILAISET näihin pulmiin ??!!
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Termostaatti..?
Näillä keleillä (n. -15C) kylmiltään pikkudieselillä 10km ja neula vaakatasossa.
Näillä keleillä (n. -15C) kylmiltään pikkudieselillä 10km ja neula vaakatasossa.
V90 CC D4 AWD
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Ei täälläkään tartte palella pakkasella vaikka eberi sökönä. Lämpiää ilman lohkolämppäriä vajaassa 10 km:ssä.
Pysyykö se lämpömittarin neula lämmettyään puolivälissä vai roikottaako välillä?
Pysyykö se lämpömittarin neula lämmettyään puolivälissä vai roikottaako välillä?
9-5
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
No jaetaan myös omat kokemukset.
Kahden tunnin lämmitys ja 16km työmatka ei riitä, että saisi lämmöt normaaliin. Ikkunat jäässä sai tuossa pari päivää ajella. Nyt olen pitänyt töissä sisätilan lämmitintä päällä 8h/vuorokausi ja taitaa nyt rueta kabiini kuivamaan, kun ei tänään menny ikkunat enää jäähän.
Raitisilmasuodatin vaihdettu sunnuntaina ja eberi sökönä..
Kahden tunnin lämmitys ja 16km työmatka ei riitä, että saisi lämmöt normaaliin. Ikkunat jäässä sai tuossa pari päivää ajella. Nyt olen pitänyt töissä sisätilan lämmitintä päällä 8h/vuorokausi ja taitaa nyt rueta kabiini kuivamaan, kun ei tänään menny ikkunat enää jäähän.
Raitisilmasuodatin vaihdettu sunnuntaina ja eberi sökönä..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Omana kokemuksenani kerron, että 3.0 TiD lämpenee nopeasti ainakin minulla, kun tuo Eber taas korjauksen jälkeen toimii normaalisti. Näillä 17 asteen pakkasilla lämpö moottorissa(neula täsmälleen puolivälissä) ja kabiinissa on normaali 21 astetta celsiusta noin 7 km ajon jälkeen. Eberin täysremontti maksoi muistaakseni noin 400 € Tallinnassa SaabiAntilla tehtynä. Tarkalleenottaen tuon remontin taisi tehdä paikallinen Eber -huolto SaabiAntin pyynnöstä. Osia tuohon Eberiin löytyi Tallinnasta suoraan varastosta. Lisättäköön vielä, että Suomessa Eber -huollossa asiaa kysyessäni kertoivat korjauskustannusarvion olevan yli 2000 € ja lisäksi että ei pysty tai kannata korjata, vaan asennetaan toinen uusi laite, niin tulee halvemmaksi...
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Eberin vaihtoa ehdottivat minullekin, kun kuului vininää Eberistä. Ei kuulemma voi korjata. Noh, tilasin uuden paloilmapuhaltimen kun aiemmasta oli laakerit rikki. Maksoi muistaakseni pari sataa. Sen jälkeen on taas toiminut. Säästyi sellaiset 1000e.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Päivitänpä että vaihdettiin ehjä (testattiin keittämällä) termostaatti uuteen (77€) ,eikä (tietenkään) vaikuttanut mitään , lämpö nousee edelleen vain pari viisarin leveyttä pois siniseltä . Hermothan siinä meni ja tänään illansuussa heitettiin perinteinen aaltopahvi kennojen eteen (peittää n. 50%) , johan nousi viisari vaakatasoon . Kuis se sitten on kun mulla on sellanen käsitys että eberi on tässä 3 l diisselissä lohkolämppärin korvike , eli toimii vain auton ollessa sammuksissa , täten se ei lämmitä kabiinia muuten kuin norm. sisätilalämppärin tapaan: Sid:istä käymään joko ajastimella tai manuaalisti , ekaks toho lämmittää moottoria ja kun se on tarpeeks lämmin käynnistyy lämppärin puhallin ja kun menet autoon ja pistät virrat päälle menee toho jäähdytykselle , näin ainaski toimii meikäläisen kulkupeli .
Sattumaa tai ei , tänään ei sitte enään ole lasit huurtuneet , olisko kelit tai auto jo kuivuneet , eilen ehtoolla vaihdoin kyllä uuden raitisilmasuodattimen , ihmeellinen sattuma eikö totta ? Tähän huurre-asiaankin paneuduttiin sen verran kunnolla että
tsekattiin vielä poistoventtiilitkin : tavaratilasta sivuverhoilu pois ja sieltä näkyi poistoritilät kumiventtiileineen kuin tehtaan jäljiltä . Vanha suodatin oli kyllä likainen mutta läpäisi kyllä ilmaa eikä uuden kanssa tuntuisi puhuri tuvassa olevan isompi kuin ennen . Suodattimen puhtaalla puolella oli aivan kuin hometta , että jotain kosteutta sieltä on läpi mennyt . Muuten auto on sisältä ollut kuiva ; ei lätäköitä kurakaukaloissa eikä varapyörä leiki pelastusrengasta .
Ja se lämpömittarin neula ( ennen pahvia ) pysyy paikallaan kuin naulattuna .
Sattumaa tai ei , tänään ei sitte enään ole lasit huurtuneet , olisko kelit tai auto jo kuivuneet , eilen ehtoolla vaihdoin kyllä uuden raitisilmasuodattimen , ihmeellinen sattuma eikö totta ? Tähän huurre-asiaankin paneuduttiin sen verran kunnolla että
tsekattiin vielä poistoventtiilitkin : tavaratilasta sivuverhoilu pois ja sieltä näkyi poistoritilät kumiventtiileineen kuin tehtaan jäljiltä . Vanha suodatin oli kyllä likainen mutta läpäisi kyllä ilmaa eikä uuden kanssa tuntuisi puhuri tuvassa olevan isompi kuin ennen . Suodattimen puhtaalla puolella oli aivan kuin hometta , että jotain kosteutta sieltä on läpi mennyt . Muuten auto on sisältä ollut kuiva ; ei lätäköitä kurakaukaloissa eikä varapyörä leiki pelastusrengasta .
Ja se lämpömittarin neula ( ennen pahvia ) pysyy paikallaan kuin naulattuna .
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Viisari pysyy tanassa, hyvä. Suodattimen vaihtokin varmaan auttoi.
Saa sen eberin vauhdistakin päälle, paina riippuen sidistä joko molempia nuolia tai - ja + nappeja yhtäaikaa pohjaan ja pitäis kuulua plim, heater-teksti sidiin ja kamina lähti käyntiin. Techillä saa vaihdettua käynnistyksen automaattiseksi jossain lämpötilassa tai manuaaliseksi.
Saa sen eberin vauhdistakin päälle, paina riippuen sidistä joko molempia nuolia tai - ja + nappeja yhtäaikaa pohjaan ja pitäis kuulua plim, heater-teksti sidiin ja kamina lähti käyntiin. Techillä saa vaihdettua käynnistyksen automaattiseksi jossain lämpötilassa tai manuaaliseksi.
9-5
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Mulla jää eberi päälle käynnistyksen jälkeenkin. Sitä en kyllä tiennyt, että miten sen saa ajon aikana päälle. Täytyypä kokeilla...toivonju kirjoitti:Kuis se sitten on kun mulla on sellanen käsitys että eberi on tässä 3 l diisselissä lohkolämppärin korvike , eli toimii vain auton ollessa sammuksissa , täten se ei lämmitä kabiinia muuten kuin norm. sisätilalämppärin tapaan: Sid:istä käymään joko ajastimella tai manuaalisti , ekaks toho lämmittää moottoria ja kun se on tarpeeks lämmin käynnistyy lämppärin puhallin ja kun menet autoon ja pistät virrat päälle menee toho jäähdytykselle , näin ainaski toimii meikäläisen kulkupeli.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Pikkudiiselin kabiinissa tarkenee jos missä mikäli auto on vaan kunnossa.
Käyntiinlähtökin kovilla pakkasilla on huippuluokkaa. Eberiä käyttäessä kannattaa pitää huolta, että akussa riittää puhtia pyörittämään starttia kunnolla. Varsinkin nollakelissä ja eberiä käyttäessä auto ei hehkuta ja käyntiinlähtö voi olla heikkoa mikäli jengua ei löydy startista.
Eberi kannattaa ohjelmoida techillä manuaalikäynnisteiseksi, varsinkin jos tulee paljon lyhyttä ajoa. Nostaa eberin käyttöikää aikalailla.
Aikoinaan omassa pikkusdiiselissä oli eberiä käyttäessä sellainen ongelma, että tietyissä olosuhteissa sisäilmankierto jäi päälle. Eli se aiheutti helvetinmoista huurtumista kabiiniin, sai tietysti itse manuaalisesti kierron pois kun hokasin tämän. Nämä siis omia kokemuksia noin 240tkm matkalta. Normaalit huollot niin suodattimien puolesta en huomannut mitään huurtumista.
Käyntiinlähtökin kovilla pakkasilla on huippuluokkaa. Eberiä käyttäessä kannattaa pitää huolta, että akussa riittää puhtia pyörittämään starttia kunnolla. Varsinkin nollakelissä ja eberiä käyttäessä auto ei hehkuta ja käyntiinlähtö voi olla heikkoa mikäli jengua ei löydy startista.
Eberi kannattaa ohjelmoida techillä manuaalikäynnisteiseksi, varsinkin jos tulee paljon lyhyttä ajoa. Nostaa eberin käyttöikää aikalailla.
Aikoinaan omassa pikkusdiiselissä oli eberiä käyttäessä sellainen ongelma, että tietyissä olosuhteissa sisäilmankierto jäi päälle. Eli se aiheutti helvetinmoista huurtumista kabiiniin, sai tietysti itse manuaalisesti kierron pois kun hokasin tämän. Nämä siis omia kokemuksia noin 240tkm matkalta. Normaalit huollot niin suodattimien puolesta en huomannut mitään huurtumista.
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Kyllä lähtee mullakin eberi ajon aikana päälle teleslicen kuvailemalla tavalla ja samalla tavalla myös pois ajon aikana.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Nyt olen tätä lämpö asiaa tarkkaillut, kun kelitkin olleet siihen suotuisat.
Lauantaina kolme tuntia lämmössä ja ulkona -18. Ajaa sai 16km, että lämmöt nousivat normaaliksi. Sitten, kun sai lämmöt normaaliksi, niin rupeaa puhaltamaan kylmää ohjaamoon. Viiden kilometrin ajon jälkeen sisään puhallettu ilma muuttui lämpöiseksi. Eli yhteensä 21km ja 25min meni, että saa lämmintä ilmaa.
no ikkunat ei ole kyllä menneet enää jäähän.
Tänään käytin auton huollossa, että tutkisivat tuon eberin. Siinähän on vesipumppu sökönä ja antaa ylikuumenemis vika koodia. Pumppu saatiin koputtelemalla pyörimään ja nyt toimii. Pitää kyllä ostaa pumppu varastoon, että saa sen vaihdettua jos vielä hyytyy.
Lauantaina kolme tuntia lämmössä ja ulkona -18. Ajaa sai 16km, että lämmöt nousivat normaaliksi. Sitten, kun sai lämmöt normaaliksi, niin rupeaa puhaltamaan kylmää ohjaamoon. Viiden kilometrin ajon jälkeen sisään puhallettu ilma muuttui lämpöiseksi. Eli yhteensä 21km ja 25min meni, että saa lämmintä ilmaa.
no ikkunat ei ole kyllä menneet enää jäähän.
Tänään käytin auton huollossa, että tutkisivat tuon eberin. Siinähän on vesipumppu sökönä ja antaa ylikuumenemis vika koodia. Pumppu saatiin koputtelemalla pyörimään ja nyt toimii. Pitää kyllä ostaa pumppu varastoon, että saa sen vaihdettua jos vielä hyytyy.
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: Miten tarkenee 3.0 l tiisselin cabiinissa ?
Täällä myöskään tuo pumppu ei oikein toimi kunnolla. Jollain kepillä kun hiukan tökkii, niin saattaa hetken toimia. Tuonhan vaihtaisi kyllä mielellään. Osanakaan ei kallis, kun 42 egeä taisi olla tarvikkeena vastaava, mutta on sitten aika veemaisessa paikassa vaihtoa ajatellen. Vaihdelootan tukien irroittelua yms.hakuba2 kirjoitti:Pumppu saatiin koputtelemalla pyörimään ja nyt toimii. Pitää kyllä ostaa pumppu varastoon, että saa sen vaihdettua jos vielä hyytyy.