Minulla olleet aina ihan vakio kartio muttereilla, eivätkä ole koskaan löystyneet.
Vanteissa kyllä on ihan oikea kartiokin reijissä, ainakin noissa kahdessa sarjassa, jotka minulla on. Löytyy myös incat, ja niissä ei kartioita ole, ja tuli laippa mutterit ostaessa mukana.
Jaa, Jaguarin XJ40 mallin vanteet ovat myös laippa muttereilla, sopisikohan ne Saabiin...? Niitä kun saa aika helposti,pitääpä joku ilta kokeilla...
Lähti nyt juttu vähän rönsyileen nousta vanteen mitoista, mutta koskettaa kuitenkin em vanteita aika lailla...
Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Re: Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Alunperin ei kartiota ole, eli onko syntynyt muttereiden syövyttämänä vuosien saatossa "pikkuhiljaa"? Niissä vanteissa, joihin tässä muttereita etsin, ei ole kartiosta tietoakaan. Lisäksi alkuperäisissä muttereissa pitäisi olla holkki (vrt. nimimerkki "ristos" vastauksessa oleva linkki, jossa tosiaan on eri mutterityypit selostettu).
Nimimerkin "molby" vastauksen kautta eksyin "nippelit.fi" -nimisen puljun sivuille, ja siellä on tosiaan holkillisia pyöränmuttereita vanteille, joissa ei ole kartiota. Erillinen prikka tosin tarvitaan. Täytyypä tilata pari kappaletta ja kokeilla.
Nimimerkin "molby" vastauksen kautta eksyin "nippelit.fi" -nimisen puljun sivuille, ja siellä on tosiaan holkillisia pyöränmuttereita vanteille, joissa ei ole kartiota. Erillinen prikka tosin tarvitaan. Täytyypä tilata pari kappaletta ja kokeilla.
_________________
96-69, 95-76, 90-86
96-69, 95-76, 90-86
Re: Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Jaa... Outo juttu tuo kartio noissa vanteissa.
Illalla tutkin noita irto vanteita, kun eivät autossa ole paikoillaan, niin kyllä niissä oli siistit kartiot, aivan koneistetut. Nuo vanteet on ostettu kaksi vannetta per myyjä yksityiseltä eripuolilta Suomea, eli eivät edes ole samaa sarjaa alkujaan.
Lisäksi on vajaa sarja, jotka ostin torista, kolme vannetta joissa ei ole kartiota. Niissä valujälki on karkeampaa, eikä esim. pintoja ole sorvattu vaan ovat valun jäljiltä.
Pultin reiät samanlaiset kuin noissa irrallaan olevissa incoissa on.
Voisiko olla, että noihin on joku taho koneistanut kartioita aikoinaan?
Miltään muttereilla nirhatuilta ne ei näytä. Ovat kaikki joka vanteessa yhtä syvät, ja reunoiltaan tasaiset, siistit koneistukset.
nuo irto vanteet eivät ole olleet koskaan minulla käytössä, vaan olen aina ostanut talteen kun sopivasti on kohdalle sattuneet.
Illalla tutkin noita irto vanteita, kun eivät autossa ole paikoillaan, niin kyllä niissä oli siistit kartiot, aivan koneistetut. Nuo vanteet on ostettu kaksi vannetta per myyjä yksityiseltä eripuolilta Suomea, eli eivät edes ole samaa sarjaa alkujaan.
Lisäksi on vajaa sarja, jotka ostin torista, kolme vannetta joissa ei ole kartiota. Niissä valujälki on karkeampaa, eikä esim. pintoja ole sorvattu vaan ovat valun jäljiltä.
Pultin reiät samanlaiset kuin noissa irrallaan olevissa incoissa on.
Voisiko olla, että noihin on joku taho koneistanut kartioita aikoinaan?
Miltään muttereilla nirhatuilta ne ei näytä. Ovat kaikki joka vanteessa yhtä syvät, ja reunoiltaan tasaiset, siistit koneistukset.
nuo irto vanteet eivät ole olleet koskaan minulla käytössä, vaan olen aina ostanut talteen kun sopivasti on kohdalle sattuneet.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Napaan tuli kiinteä 71,4 mm keskitysolake kesken mallivuotta 78, sitä vanhemmissa jalkapallo- ja Inca-vanteissa on ainakin alunperin pienempi keskireikä, eikä siksi sovi uudempiin käyttämättä sorvin kautta.
EDIT: Photobucket loppui, tässä lienee samat kuvat koottuna: https://imgur.com/a/K0x6Nqe
Korjaamon käsikirja Saab 99 M 1975 - 83 7: Jousitus, Pyörät
Huoltotiedote 770-19278 11.5.1979
EDIT: Photobucket loppui, tässä lienee samat kuvat koottuna: https://imgur.com/a/K0x6Nqe
Korjaamon käsikirja Saab 99 M 1975 - 83 7: Jousitus, Pyörät
Huoltotiedote 770-19278 11.5.1979
Viimeksi muokannut jus, To Maalis 03, 2022 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mitkä ovat jalkapallovanteen strategiset mitat?
Aikoinaan kiellettiin käyttämästä kartiomuttereita, koska liikaa kiristettäessä ne voivat halkaista kartiottoman vanteen.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406