Laakerit ja männänrenkaat?
Liima tais olla Loctite 454, se on geelimäistä eikä joka paikkaan valuvaa kuten tavallinen pikaliima. Tavallisen pikaliiman kanssa saat myös helposti liimattua venttiilit kiinni kumeihinsa.Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
Kumit on varmaan ihan sama vaikka hakee paikalliselta Saabin tiskiltä, hinta on niin olematon kaikkeen muuhun romuun verrattuna.
Moikka!ng900aero kirjoitti:Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
Venttiilivarren kumit ovat M-netin sarjassa ollut Scantech pusseissa.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Mä käytin tuota samaa jolla laitetaan merkkikorjaamollakin eli Loctitenvtp9k kirjoitti:Liima tais olla Loctite 454, se on geelimäistä eikä joka paikkaan valuvaa kuten tavallinen pikaliima. Tavallisen pikaliiman kanssa saat myös helposti liimattua venttiilit kiinni kumeihinsa.Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
406 joka on muoville ja kumille tarkoitettu. Seki on sellaista hieman jäykempää tavaraa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Noniin, vihdoin tuli lohko koneistamolta pienen odottelun jälkeen (yli 5 viikkoa ) ja asia on taas ajankohtainen. Eli laakerit uskaltaa ostaa lähes mistä putiikista tahansa mutta männänrenkaat tulisi olla jotain muuta merkkiä kuin Cofab tai Sim?
Jakopään osia ketjua lukuunottamatta (eli siis rattaita ja ohjureita) ei taida saada tarvikkeina?
Jakopään osia ketjua lukuunottamatta (eli siis rattaita ja ohjureita) ei taida saada tarvikkeina?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SM on tehdas joka tekee useimmille tehtaille orkkis renkuloita (Mersu, Audi jne...jarska kirjoitti:Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
http://www.sm-germany.com/a_engl_version/7261.html
Ei pitäis olla huono, ei vain ole henk.koht. kokemusta noista.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Voihan nenä kun onkin paljon noita valmistajia
Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Valmistajan tuotevastuu on varmasti täysin mahdoton saada korvaamaan katkennutta rengasta, etenkin kun on itse tehnyt koneen?
Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Valmistajan tuotevastuu on varmasti täysin mahdoton saada korvaamaan katkennutta rengasta, etenkin kun on itse tehnyt koneen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itse hommasin motonetistä renkaat ja tuli juurikin nuo nyt remonttia tehdessä. Hyvin on ainakin kestänyt tähän saakka pienellä virillä, tosin tehojakin on tulossa vielä lisää jossain vaiheessa.V-M kirjoitti:SM on tehdas joka tekee useimmille tehtaille orkkis renkuloita (Mersu, Audi jne...jarska kirjoitti:Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Joo, ja jos viri kiinnostaa niin tällaistakin on tarjolla:
http://www.totalseal.com
Oheisena lainaus kyseisen firman viestistä:
OK, we can put a set together with a gapless 2nd ring that will work very well. The oil ring will be 3.8mm, so your groove depth must be 3.8mm or deeper.
Your cost would be £80.97 + VAT for a four cylinder set 1.75, 2.0, 3.0mm
Air mail is £10.00 or Fedex is £22.98
Elikkä kyseessä olisi raoton toinen puristusrengas, pysyisi paineet pytyssä...
http://www.totalseal.com
Oheisena lainaus kyseisen firman viestistä:
OK, we can put a set together with a gapless 2nd ring that will work very well. The oil ring will be 3.8mm, so your groove depth must be 3.8mm or deeper.
Your cost would be £80.97 + VAT for a four cylinder set 1.75, 2.0, 3.0mm
Air mail is £10.00 or Fedex is £22.98
Elikkä kyseessä olisi raoton toinen puristusrengas, pysyisi paineet pytyssä...
Goetzen sarjoja olen enimmäkseen asennellut ja asiallista tavaraa on ollut.vtp9k kirjoitti:Mikä on kamalasti? Tuohon mun projektikoneeseen tuli koneistamolta matkaan Goetzen renkaat mitkä käsittääkseni on samat mitä Saab käyttää orkkiksina turbokoneille. Hinta tais olla 90 egee satsille.Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No ei nyt sinällään ihan kamalasti, saabin varaosatiskiltä kysyttäessä laakerit 288e ja männänrenkaat 420evtp9k kirjoitti:Mikä on kamalasti? Tuohon mun projektikoneeseen tuli koneistamolta matkaan Goetzen renkaat mitkä käsittääkseni on samat mitä Saab käyttää orkkiksina turbokoneille. Hinta tais olla 90 egee satsille.Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Eli täytyypä lähteä metsästämään niitä Goetzen laakereita/renkaita, ainakin 9-5:ssä oli Mahlen renkaat, tai sitten Mahle oli pakannut ne omiin pusseihinsa.
Kiitokset taas neuvoista kaikille vastanneille, alkaa vähän tilanne hahmottumaan
Edit: pitäisi löytää jälleenmyyjä joka myy männänrenkaita yksittäisiin mäntiin, ymmärtääkseni esim. Motonet myy aina 4:n männän sarjaa. Siis tuossa koneessani on kaksi AB-class -mäntää (eli hoonausylikokomäntä, kokoero joitain sadasosamillejä, eli sinä käytetään standardikokoisia renkaita) ja kaksi on 0.5mm:n ylikokomäntiä. Nuo männät on punnittu ja napsittu samanpainoisiksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sanoisinpa että aika hankalaksi menee... Koneistamoista voit kysellä mutta näin äkkiseltään sanoisin että sen minkä säästit noilla seka männillä niin saat menemään sitten noihin renkuloihin. Lisäksi pieni tilavuus ero tärisyttää konetta (marginaalisesti mutta kuitenkin), viri konetta en tuosta tekis.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Niin en säästänyt tavallaan mitään, mulla oli 4kpl uusia AB-mäntiä ja 3kpl käytettyjä, alle 10tkm ajettuja 0.5 ylikokomäntiä.V-M kirjoitti:Sanoisinpa että aika hankalaksi menee... Koneistamoista voit kysellä mutta näin äkkiseltään sanoisin että sen minkä säästit noilla seka männillä niin saat menemään sitten noihin renkuloihin. Lisäksi pieni tilavuus ero tärisyttää konetta (marginaalisesti mutta kuitenkin), viri konetta en tuosta tekis.
V-M
kahdessa sylinterissä oli senverta naarmuja ettei pelkkä kevyt hoonaus riittänyt. Nuo AB-class -männät olivat senverta isompia että kaksi sylinteriä saatiin niillä uudenveroisiksi, ts. pykälää ei jäänyt hoonauksen jäljiltä. Alkuperäisillä männillä on ajettu jo yli 230tkm joten niitä en ajatelutkaan hyödyntää tässä projektissa.
Koetan laskea tuon tilavuus"eron" ja viilata pois muutama gramman tavaraa ylikokoisten päältä.
Täytyy tutkia noiden sisäänajettujen ylikokomäntien renkaiden kunto, jos kelpaisivat sellaisinaan.
Ovat peräisin koneistetusta moottorista johon oli sovitettu liian tiukat kankien laakerit, yksi kanki oli jumahtanut ja kaiketi katkennut koska mäntä oli palasina.
Edit: tuohon täristämiseen en usko alkuunkaan, yleensä eri männissä on karstaakin erisuhteessa enemmän kuin tuon tilavuuseron verran. Mutta käytän silti vielä nuo männät koneistamossa, kiitos kumminkin huomiostasi, ja muistakin neuvoistasi.
Edit2: kukas osaisi laskea paljonko iskutilavuus muuttuu 0.5mm:n ylikokomännillä eli paljonko pitäisi napata pois mäntien laelta tai kannen palotilasta, oma veikkaukseni olisi että about 1/4 sokeripalallinen riittäisi, mutten olekaan mikään matemaatikko
Edit3: koneistamolla kyllä vakuuttelivat ettei noin pienellä iskutilavuuden muutoksella ole mitään merkitystä. Lohkosta on porattu ylikokoon sylinterit 2 ja 3 eli saattaisi balanssi säilyä? Joka tapauksessa nuo saabin 2.3-litraiset käyvät aika "raakalaismaisesti" ja tutisten joten tuskin tulee muuttumaan huonompaan suuntaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98