Laakerit ja männänrenkaat?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos vinkistä, en ole vielä kysellyt osia oikeastaan mistään koska ei ole vielä varmaa tuleeko lohkoon B-class -männät vaiko 0.5mm:n ylikokoiset, täytyypä kysäistä tuoltakin hintaa jahka selviää renkaiden koko.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
Liima tais olla Loctite 454, se on geelimäistä eikä joka paikkaan valuvaa kuten tavallinen pikaliima. Tavallisen pikaliiman kanssa saat myös helposti liimattua venttiilit kiinni kumeihinsa.

Kumit on varmaan ihan sama vaikka hakee paikalliselta Saabin tiskiltä, hinta on niin olematon kaikkeen muuhun romuun verrattuna.
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

ng900aero kirjoitti:Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
Moikka!
Venttiilivarren kumit ovat M-netin sarjassa ollut Scantech pusseissa.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
Minkäsmerkkisiä venttiilinvarien kumeja on markkinoilla, vai onko niissä eroja, ja millä liimalla olette liimailleet ne kiinni?
Liima tais olla Loctite 454, se on geelimäistä eikä joka paikkaan valuvaa kuten tavallinen pikaliima. Tavallisen pikaliiman kanssa saat myös helposti liimattua venttiilit kiinni kumeihinsa.
Mä käytin tuota samaa jolla laitetaan merkkikorjaamollakin eli Loctiten
406 joka on muoville ja kumille tarkoitettu. Seki on sellaista hieman jäykempää tavaraa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Noniin, vihdoin tuli lohko koneistamolta pienen odottelun jälkeen (yli 5 viikkoa 8O ) ja asia on taas ajankohtainen. Eli laakerit uskaltaa ostaa lähes mistä putiikista tahansa mutta männänrenkaat tulisi olla jotain muuta merkkiä kuin Cofab tai Sim?
Jakopään osia ketjua lukuunottamatta (eli siis rattaita ja ohjureita) ei taida saada tarvikkeina?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

jarska kirjoitti:Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
SM on tehdas joka tekee useimmille tehtaille orkkis renkuloita (Mersu, Audi jne...

http://www.sm-germany.com/a_engl_version/7261.html

Ei pitäis olla huono, ei vain ole henk.koht. kokemusta noista.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voihan nenä kun onkin paljon noita valmistajia :?
Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti 8O
Valmistajan tuotevastuu on varmasti täysin mahdoton saada korvaamaan katkennutta rengasta, etenkin kun on itse tehnyt koneen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

V-M kirjoitti:
jarska kirjoitti:Uskaltaakohan rakenteilla olevaan, piristettävään ja kiristettävään tonnarin koneeseen laittaa noita motonetin männänrenkaita? Laatikon kyljessä näyttäis lukevan isolla "SM germany precision parts" ja hinta/viivakoodi lapussa taas "Scan Tech" eli mitähän nuo nyt sitten oikein on?
SM on tehdas joka tekee useimmille tehtaille orkkis renkuloita (Mersu, Audi jne...
Itse hommasin motonetistä renkaat ja tuli juurikin nuo nyt remonttia tehdessä. Hyvin on ainakin kestänyt tähän saakka pienellä virillä, tosin tehojakin on tulossa vielä lisää jossain vaiheessa.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Mikä on kamalasti? Tuohon mun projektikoneeseen tuli koneistamolta matkaan Goetzen renkaat mitkä käsittääkseni on samat mitä Saab käyttää orkkiksina turbokoneille. Hinta tais olla 90 egee satsille.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Joo, ja jos viri kiinnostaa niin tällaistakin on tarjolla:

http://www.totalseal.com

Oheisena lainaus kyseisen firman viestistä:

OK, we can put a set together with a gapless 2nd ring that will work very well. The oil ring will be 3.8mm, so your groove depth must be 3.8mm or deeper.
Your cost would be £80.97 + VAT for a four cylinder set 1.75, 2.0, 3.0mm
Air mail is £10.00 or Fedex is £22.98

Elikkä kyseessä olisi raoton toinen puristusrengas, pysyisi paineet pytyssä... 8)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Mikä on kamalasti? Tuohon mun projektikoneeseen tuli koneistamolta matkaan Goetzen renkaat mitkä käsittääkseni on samat mitä Saab käyttää orkkiksina turbokoneille. Hinta tais olla 90 egee satsille.
Goetzen sarjoja olen enimmäkseen asennellut ja asiallista tavaraa on ollut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vtp9k kirjoitti:
Ei viitsisi kasata konetta ihan rimpuloilla osilla ja alkuperäiset maksavat kamalasti
Mikä on kamalasti? Tuohon mun projektikoneeseen tuli koneistamolta matkaan Goetzen renkaat mitkä käsittääkseni on samat mitä Saab käyttää orkkiksina turbokoneille. Hinta tais olla 90 egee satsille.
No ei nyt sinällään ihan kamalasti, saabin varaosatiskiltä kysyttäessä laakerit 288e ja männänrenkaat 420e 8O

Eli täytyypä lähteä metsästämään niitä Goetzen laakereita/renkaita, ainakin 9-5:ssä oli Mahlen renkaat, tai sitten Mahle oli pakannut ne omiin pusseihinsa.
Kiitokset taas neuvoista kaikille vastanneille, alkaa vähän tilanne hahmottumaan :wink:

Edit: pitäisi löytää jälleenmyyjä joka myy männänrenkaita yksittäisiin mäntiin, ymmärtääkseni esim. Motonet myy aina 4:n männän sarjaa. Siis tuossa koneessani on kaksi AB-class -mäntää (eli hoonausylikokomäntä, kokoero joitain sadasosamillejä, eli sinä käytetään standardikokoisia renkaita) ja kaksi on 0.5mm:n ylikokomäntiä. Nuo männät on punnittu ja napsittu samanpainoisiksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sanoisinpa että aika hankalaksi menee... Koneistamoista voit kysellä mutta näin äkkiseltään sanoisin että sen minkä säästit noilla seka männillä niin saat menemään sitten noihin renkuloihin. Lisäksi pieni tilavuus ero tärisyttää konetta (marginaalisesti mutta kuitenkin), viri konetta en tuosta tekis.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Sanoisinpa että aika hankalaksi menee... Koneistamoista voit kysellä mutta näin äkkiseltään sanoisin että sen minkä säästit noilla seka männillä niin saat menemään sitten noihin renkuloihin. Lisäksi pieni tilavuus ero tärisyttää konetta (marginaalisesti mutta kuitenkin), viri konetta en tuosta tekis.

V-M
Niin en säästänyt tavallaan mitään, mulla oli 4kpl uusia AB-mäntiä ja 3kpl käytettyjä, alle 10tkm ajettuja 0.5 ylikokomäntiä.
kahdessa sylinterissä oli senverta naarmuja ettei pelkkä kevyt hoonaus riittänyt. Nuo AB-class -männät olivat senverta isompia että kaksi sylinteriä saatiin niillä uudenveroisiksi, ts. pykälää ei jäänyt hoonauksen jäljiltä. Alkuperäisillä männillä on ajettu jo yli 230tkm joten niitä en ajatelutkaan hyödyntää tässä projektissa.
Koetan laskea tuon tilavuus"eron" ja viilata pois muutama gramman tavaraa ylikokoisten päältä.
Täytyy tutkia noiden sisäänajettujen ylikokomäntien renkaiden kunto, jos kelpaisivat sellaisinaan.
Ovat peräisin koneistetusta moottorista johon oli sovitettu liian tiukat kankien laakerit, yksi kanki oli jumahtanut ja kaiketi katkennut koska mäntä oli palasina.
Edit: tuohon täristämiseen en usko alkuunkaan, yleensä eri männissä on karstaakin erisuhteessa enemmän kuin tuon tilavuuseron verran. Mutta käytän silti vielä nuo männät koneistamossa, kiitos kumminkin huomiostasi, ja muistakin neuvoistasi.
Edit2: kukas osaisi laskea paljonko iskutilavuus muuttuu 0.5mm:n ylikokomännillä eli paljonko pitäisi napata pois mäntien laelta tai kannen palotilasta, oma veikkaukseni olisi että about 1/4 sokeripalallinen riittäisi, mutten olekaan mikään matemaatikko 8)

Edit3: koneistamolla kyllä vakuuttelivat ettei noin pienellä iskutilavuuden muutoksella ole mitään merkitystä. Lohkosta on porattu ylikokoon sylinterit 2 ja 3 eli saattaisi balanssi säilyä? Joka tapauksessa nuo saabin 2.3-litraiset käyvät aika "raakalaismaisesti" ja tutisten joten tuskin tulee muuttumaan huonompaan suuntaan :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin