cruise ongelmaa satkussa, ohjausyksikkö takkuaa??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

cruise ongelmaa satkussa, ohjausyksikkö takkuaa??

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vihdoin sain laitettu ässääni vm.92 cruisen osat, ne tosin olivat vuodelta -88.
Mutta kun kaikki on samalta vuodelta, niin toimimattomuus ei pitäisi johtua siitä.

Alipainepumpun johdot jouduin vetämään suoraan, enkä sulakekotelon kautta(erilaiset liittimet).
Nopeustiedon otin mittarin takaata vain kytkemällä saman värisiin johtoihin, tämän "asennusohjeen" bongasin tuolta listan arkistosta reilun vuoden takasessa keskustelusta jossa asenneltiin tarvikecruisea.
Tuossa mun autossa on siis 4-napainen liitin mittariston takana.

Soppaa lisää vielä se että sähköopukseni on vaan vuoteen -86 asti.
Sen vianhakuohjeen mukaan sähköt tulee siihen asti oikein että kun painaa SET-nappia niin silloin cruisen releen navalla 86 pitäis tulla sähköä, mutta käykin juuri toisin päin eli sähköt sammuu tuolta navalta.


Muistan hämärästi keskusteluja joissa todetaan että joku napaisuus on jossain vuosmallissa muuttunu, mutta koskiko se tuota relettä vai viiksikytkintä?

Townsendin sivuilta löytys joku muutoskytkentä mutta ymmärsin että se pitäis tehä silloin kun vaihdetaan uus viiksikytkin jossa TIP-toiminto?
Sellaista ei kumminkaan ole.

Mutta voiskos tuossa kumminkin olla sellainen vika että viiksikytkimelle tarttis tehdä muutos? Vai mistä muusta tuollainen vois johtua.
Tuo rele on numeroltaan 95 63 099 joka se EPC:n mukaan pitäis ollakin vuoden 88 cruisessa.

Tuolla on tuota selostusta:
http://68.18.143.89/electrical_system_f ... ontrol.htm
Tuolta löytyvässä kytkentäkaaviossa ei taida olla ollenkaan tuota relettä.
EPC:ssä on tuollainen reletön systeemi vuosille 90-93.

Ja tuolla on se tiedote:
http://68.18.143.89/electrical_system_f ... allpg1.htm
Onko tuo splice connector ihan perinteinen rosvoliitin?
Eli noi kaks johtoa ois tarkoitus kytkeä rinnan?
Jos katsoin oikein tuosta omasta sähköopuksesta niin tuolla kytkennellä ohitetaan rele kokonaan???
Jos toi linkki ei toimi niin poimin tuosta pääkohdan:
Fit the splice connector between wire GN and RD/VT
Noi johdot on minun kirjassa releen navat 86 ja 30 eli 86 tulee SET-napilta ja 30 menee ohjausyksikkön napaan 2.

Oisin kyllä kovasti kiitollinen jos joku voisi vähän selventää noita kytköksiä ja muutoksia.
Harmi vaan ettei taida enää ehtiä löytään vikaa ennen huomista parin sadan kilsan matkaa. :o(
Viimeksi muokannut tetammi, To Syys 30, 2004 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ehkä mun täytyy vielä kaivaa toi viiksi esiin ja kattoa minkä vuotinen se on?
Jossei joku pysty sanoon että toi bulletin koskee vaan Tip-toiminnolla olevia viiksiä.

Ohan se tietty mahollista että nopeustietokin puuttuu tai joku osa on viallinen kun tuo on ostettu romuttamosta.
Mutta toi hämää että tuolta releen ohjaukselta häviää sähköt nappia painaessa eikä toisinpäin mitä tuossa 86 opuksessa sanotaan.
Ja jos oikein tuota townsendin kaaviota luin, niin siinäkin sähköt tulee tuolle 2-navalla nappia painaessa.

Ja ohan tuo nopeustietokin vähän auki.
Onko jollain tietoa millasta jännitettä tuolta pitäis tulla, kun tuolla tekstissä sanotaan että jännite pitäis kasvaa vauhdin myötä?

Tosin minun mittariston liittimen johdotuksen värit ei täsmää tuon kaavion kanssa.

Vinkkejä, kokeiltavia kompoja?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tetammi kirjoitti:Ja ohan tuo nopeustietokin vähän auki.
Onko jollain tietoa millasta jännitettä tuolta pitäis tulla, kun tuolla tekstissä sanotaan että jännite pitäis kasvaa vauhdin myötä?
Ainakin tonnarin nopeuspulssit tulee 4 pulssia per etupyörien kierros. Nopeuspulssin tulo pitäisi siis olla varmistettavissa niin että nostat kuskinpuolen etupyörän ilmaan, laitat mittarin kiinni vakkarin nopeustietojohtoon. Pitäisi tulla pyörän ollessa paikallaan asennosta riippuen joko 0 V tai 12 V ja pyöriessä 6 V DC. En ole kokeillut tuota mitata, mutta jos saat minkäänlaista käyttäytymisen muutosta mitattua pyörii/eipyöri-tilanteiden välillä, niin eiköhän ne pulssit tule. Ilman taajuusmittaria tuosta pulssista kai ei nopeuden kasvaessa saa mitään enempää irti, ihan sama pyöritätkö kävelyvauhtia vai ajatko kahtasataa.

Jos on epäilyksiä viiksen kytkennöistä, jätä viiksen liitin irti ja kytke vakkari päälle hyppylangalla suoraan boksin liittimestä ja laita oma set-nappi erillisellä johdotuksella kanssa siitä boksin liittimestä. Jos saat ensin toimimaan noin, niin sitten viiksen toimivuuden ja johdotuksen tarkistaminen on triviaalia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Vika löydetty

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tai ei vieläkään joka kerta nappia painaessa toimi eli ohjausyksikkö pitänee vielä ottaa auki ja käydä juotokset läpi.

Onkelmia vian selvittämiseen aiheutti se että ohjeet oli eri vuosilta mitä cruise, tähän löytyi apua klubitoverilta.

Ohessa jotain selostusta, jos joku muukin painii saman onkelman kanssa.

>Alipainepumpun johdot jouduin vetämään suoraan, enkä sulakekotelon kautta(erillaiset
>liittimet).
Olisi pitänyt ekaks jo testata alipainepumppua, niin olisin huomannu että letku oli väärässä lähdössä. Letku tulee siihen lähtöön jossa pienempi reikä.

>Nopeustiedon otin mittarin takaata vain kytkemällä saman värisiin johtoihin,
>tämän "asennusohjeen" bongasin tuolta arkistosta reilun vuoden takasessa
>keskustelusta jossa asenneltiin tarvikecruisea.
>Tuossa mun autossa on siis 4-napainen liitin mittariston takana.
Tuo toimi ihan noin, musta on yhteydessä maihin ja sinisessä menee nopeustieto.
0/5V volttia näytti yleismittari autoa pihalla siirtäes.
Nättiä kanttiaaltoa toi näytti ajossa, noin 57Hz:ä vastas 80km/h.


>
>Soppaa lisää vielä se että sähköopukseni on vaan vuoteen -86 asti.
>Sen vianhakuohjeen mukaan sähköt tulee siihen asti oikein että kun painaa
>SET-nappia niin silloin cruisen releen navalla 86 pitäis tulla sähköä, mutta
>käykin juuri toisin päin eli sähköt sammuu tuolta navalta.
Tämä aiheutti pään vaivaa, uudempi viiksi on kytketty niin että siitä kulkee sähkö nappia painettaessa, mutta vanhemmassa onkin toista päin.
Siinä on se rele vaihtamassa napaisuutta, melkein olin jo ostamassa uutta viikseä ennen kuin tuo valkeni.


>Townsendin sivuilta löytys joku muutoskytkentä mutta ymmärsin että se pitäis
>tehä silloin kun vaihdetaan uus viiksikytkin jossa TIP-toiminto?
>Sellaista ei kumminkaan ole.
Tämä siis liittyy juuri tuohon SET-napin toiminnan muuttumiseen ja myöskin liitin on muuttunu.

>Harmi vaan ettei taida enää ehtiä löytään vikaa ennen huomista parin sadan
>kilsan matkaa. :o(
No takasin päiten sai leputtaa kaasujalkaa, eikä tuosta kyllä mielellään enää luopuis.
Todella hyvin toi pitää nopeuden, ei varmaan kahta kilsaa enempää ole heittoa.
Tietty jossain jyrkäs alamäes saattaa olla enempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eipä tuo oikein ota vaan toimiakseen, veikkailen että ohjausyksikössä on jotain hämärää. Uudelleen juottaminenkaan ei tuonu helpotusta.

Poljinkytkimet oon mitannu ja toi saattaa ruveta toimiin kun painelee riittävän usein SET-nappia.

Onkohan joku tutkinu enempi noita ohjausyksiköitä ja löytäny sieltä jotain vikakohteita?

Purkin koodit on:
Hella 5GA 005 070-00
Saab 95 60 905

On kaiketi löytyny satkuista 87-91 ja tonnareista 87
Tietty jos joltain löytyy moinen kokeiltavaksi turun seudulta, niin mielelläni testailisin ennen kuin rupean kummemmin metsästään uutta.

Kohtuuhintasta voi tarjota tietty myytäväksikin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin