Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Elikkä japsi vaihtui Sabaan ja nyt kiinnostais pienet piristykset.

Kyseessä siis 9-3 2.0t -2001
Varmaankin trionic7 ja matalapaine turbo?
..otteessa lukee ainakin joku karvan vajaa 150hv.

Hakusessa olis joku 200-250hv näin alkuun..

Neuvokaa viisaammat kädestä pitäen tietämättömälle (mutta ei peukalo keskellä kämmentä) että mistä kannattaisi lähteä näin tal♦viaikaan puuhastelemaan kun ei mikään kiire ole..käsipaketissa ja kepeillä mennään muutenkin, eli aikaa on suunnitella kesää odotellessa.

A.

Olisko helpoin lähteä tekemään esim 3" putkisto Db:lta loppuun asti, jonka jälkeen
metsästäisi täältä pirkanmaan alueelta jonkun softan päivittäjän? (yv:llä voi ottaa yhteyttä jos sellanen hlö sattuu lukeen tätä) Pääsiskö tällä jo 200hv asti? Riittäis ekaks kesäks tuo 200-250hv ku pitäis alustaakin päivittää kesäks..

B.

Jos innostuu ja hetken perehtymisen jälkeen näistä jotain ymmärtäisikin, niin putkiston ja softan päivityksen jälkeen on varmaan edessä turbon ja suuttimien vaihto isompiin? Siinä vaiheessa ollaan jo varmaan päälle tuon 250hv:n (reippaastikin)?? Ja kustannuksetkin nousevat roimasti..

Näissä kohdissa A. ja B. jo paljon asiaa alottelevalle.. joten selkeet vastaukset kiiiitos, ja ehkä linkkejä mistä osia kannattaa hommata.

Kiitokset 8)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuohon autoon löytyy stage1 taso pelkällä softalla tarvitsematta muuttaa vielä mitään rautaa eli putkistoa tms, alustanpäivitys on helposti tonnin osalasku puslineen ilman töitä eikä jarrut vielä muutu miksikään. Sillä voi fiilistellä vaikka ensi kesän ensin.

Seuraava steppi on sitten Gt17 vaihto isommaksi, järkiratkaisu on TD04-15T eli aeron turbo, 3" putkisto ja päivitetty IC ja mielellään vähintään Viggenin kytkin koska vakio alkaa tulla kestorajoilleen. Sillä voit hakea jo 260-270 hp teholuokkaa sopivalla stage3 softalla. Vakiosuuttimet, bensapumppu, bensapaine eikä vieläkään ole pakko alkaa kikkaileen VV-suodattimien kanssa tai äänekkäisen dumppien.

Tuon jälkeen pitää sitten alkaa vaihtamaan bensansyöttökapaa, suuttimia, mäntiä ja taas turboa jne jne
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kuinkas tuollasen tehonlisäyksen jälkeen käy katsastuksenkaa?
Huomataanko siellä softan muutokset? Tuleeko sanomista? Vai onko rulianssi aina: Ohjelmointi takaisin perus lukemille konttorilla käynnin ajaksi?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos katsastus huolestuttaa niin hommaa toinen ecu (100€) johon sisään virisofta. Ja vakio ecun kanssa leimalle.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ei sinäänsä huoleta.. mutta tietäis vaan vähän muiden kokemuksia?
Nimittäin jos ei muut oo päässy läpi, niin sit varsinki teen sen mitä olen miettinyt, että alan perehtyyn noihin ohjelmointeihin ite ja hommaan tarvittavat välineet. =)

Tämän päivän ajattelin muutenkin pyhittää tiedon ahmimiseen ohjelmoinnista ja siihen tarvittaviin välineisiin. Vaikka läheltä löytyykin tieto / taito ja helkutin hieno että löytyykin, mutta olis se mukava jossain välissä itekki ymmärtää ohjelmoinnista.

Miten muuten b-kulutus muuttuu esim tuolla steg1:llä?
Tällä hetkellä mittari näyttää 8,4ltr/100km ja ajo on sekalaista.
(joo, riippuu tottakai nilkan asennosta se kulutus, mutta noin yleisesti.. kasvaako 2ltr vai laskeeko 0,5ltr nätillä ajolla)

ps. Jos tosiaan ecu noin halpa, niin on sekin illman muuta yks vaihtoehto hommata ylimääränen.

Edit: Jos jollain nopeesti linkkejä ohjelmoinnista / siihen tarvittavista välineistä / ketjua missä joku on alottanut kans 0% tietämyksellä niin linkkejä kiitos :)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

www.ecuproject.com

Kai se kulutus laskee, teoriassa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Tokkopa katastusmies softaeroa huomaa, tai sitten on kaverilla tarkka persdyno kun 50 m matkalla tuollaisen huomaa. Ämpärin kokoinen turbo voi sitten herättää ehkä enempi mielenkiintoa... :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

haha :lol: Persdyno :lol:

Jees jees, eli ei tartte murehtia. Sitä turboa ei onneks ihan vielä olla vaihtamassa.

Tarkotus olis nyt eka yv:tä laittaneen hlön turvin päivitellä softaa. Samalla opetella ite softa juttuja jotta tulevaisuudessa saa itekki räpeltää mielensä mukaan.

Mutta olkoon siis nyt se softan päivitys riittävä ekaks kesäks. Tarkotus olis sit ku terveitä taas ollaan, niin ropata jarrut kondikseen (hieno projekti kuvien kera löytyi foorumilta), massata kotelokaaret, koko auton pakkaaminen bitumiin (työkseen kymmeniä autoja eristellyt), sit ois alustan päivittäminen kesään mennessä..varmaan alotus vaan jousilla ja iskareilla, lasien kalvotus, hifien päivitys, ja putki tekis mieli haarottaa 2ulostulolle (jos vaan mahollista omin pienin kätösin), aeron virtaavampi takapönttö on jo vaihdettu org tilalle, joten laittaisko toisenki moisen toiselle puolelle..

Tuossa ois varmaan ekat hommat mitä tulee tehtyä..ahneella ei ole paskanen loppu jos osaa (vaikkei tämä osaakkaan) joten saa sit nähdä jatkuuko päivittely kesän myötä :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä ole katsastuksessa huomattu, ei eroa huomaa jos pihalla lyhyen lenkin ajaa.
Miten muuten b-kulutus muuttuu esim tuolla steg1:llä?
Jos ajelet samaan tahtiin kuin ennen päivitystä, kulutuksen pitäisi pudota. Tosin käytännössä se kyllä nousee kun tulee kiihdytyksissä nilkkaa oiottua aiempaa enemmän :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla ei katsastuksessa sanottu mitään vaikka tehot nousi 170hp -> ~270hp ja vääntö 260nm -> ~400nm jonka taatusti huomaa jo sillä 50 metrin lenkilläkin. Putkistokin oli vaihtunut 3" läpimittaiseen mutta eipä siitäkään mainittu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Nojoo kaverilla kans ollu 3" putkisto kiinni, eikä koskaan mitään ole sanottu katsastuksessa.

Ja joo, onhan niitä kait sitte jonkun näkösiä ECO ohjelmiaki jos bensaa haluaa säästää.. tosin sellanen ois ihan jees vaikka johonki varaEcuun tehä, ku kerta kuuhun tulee sellanen 1100km lenkki tehtyä vklopun aikana.. joskus kakski kertaa kuussa, niin tuon matkan ajaks ois mukavva saada kulutus mahd. pieneks.
Tosin taas sitä varten on sitte kiisselit jne :D ... eipä tuokaan n. 8,4ltr/100km (jos sid näyttöön on uskominen) niin kovin paha ole.

Tai jos b-hinta ois vielä siinä kultasessa markka-ajassa, kun mopoon tankattiin 10mk:lla päälle 2ltr =) *voi sitä aikaa*
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

[OT]
jeippo kirjoitti:...massata kotelokaaret, koko auton pakkaaminen bitumiin (työkseen kymmeniä autoja eristellyt)...
Kun saat auton työn alle, laita ihmeessä tarinaa projektiosastolle, varsinkin tuosta ylläolevasta aiheesta! NG900/OG9-3 äänieristyksestä ei foorumilta paljoa juttua löydy mutta urputusta rengasmelusta sitäkin enemmän. Moni varmasti on kiinnostunut saako etupyöristä karkealla asfaltilla kantautuvaa jyrinää vähenemään muutenkin kuin ostamalla joka kesä uudet markkinoiden hiljaisimmat kumit.

[/OT]

Kiitokset, jatkakaa virityksen parissa :)
9-3 SC 2.0t -07
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Joo niinhän se riippuu nilkan asennosta, mutta jos pyritään ajaan säästeliäästi steg1-3 virillä, niin siihen verrattuna. Tuo +7ltr on jo aika mukava :)

Äänieristys projekti tulee joo joskus kesän alussa ja tarkotus olis vedellä kyllä kunnon eristykset.. Ja työnpuolesta ollaan mittailtu tuloksia ennen ja jälkeen eristyksen, 80-100km/h nopeuksissa. Näistä projekteista löytyy aika kattavat dokumentit ja muistaakseni db:t hiljeni 6-9db riippuen mittauspaikasta. Harmi ku ei tullut ainuttakaan sabaa asiakkailta tehtäväks..tosin hintaa kertyy hieman em. projektille, joten lähinnä eristykset jäi autoihin joilla oli taulussa tyyliin 100km-10000km. Eli parinkympin meluisassa autossa, ei tuo reipas 1,5tonnin hinta haitannut.

Keskimäärin 3-4 8tunnin työpäivää meni per auto, ja sillä vaivalla saa huomattavasti "isomman tuntuisen" auton, resonointi pelleissä on ihan eri luokkaa ennen ja jälkeen vertailun ja sit vielä vähemmän desbelejä. En nyt eri merkkejä ala rinnastaan tähän, mutta ero oli aina tyyliin sama ku napsautat sormia korvan juuressa, vedät peltorit päähän ja napsautat uudestaan.

Ilman muuta dokumentoidaan eristys ja upitaan päivitykset tänne :)
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

jeippo kirjoitti:Joo niinhän se riippuu nilkan asennosta, mutta jos pyritään ajaan säästeliäästi steg1-3 virillä, niin siihen verrattuna. Tuo +7ltr on jo aika mukava :)

Äänieristys projekti tulee joo joskus kesän alussa ja tarkotus olis vedellä kyllä kunnon eristykset.. Ja työnpuolesta ollaan mittailtu tuloksia ennen ja jälkeen eristyksen, 80-100km/h nopeuksissa. Näistä projekteista löytyy aika kattavat dokumentit ja muistaakseni db:t hiljeni 6-9db riippuen mittauspaikasta. Harmi ku ei tullut ainuttakaan sabaa asiakkailta tehtäväks..tosin hintaa kertyy hieman em. projektille, joten lähinnä eristykset jäi autoihin joilla oli taulussa tyyliin 100km-10000km. Eli parinkympin meluisassa autossa, ei tuo reipas 1,5tonnin hinta haitannut.

Keskimäärin 3-4 8tunnin työpäivää meni per auto, ja sillä vaivalla saa huomattavasti "isomman tuntuisen" auton, resonointi pelleissä on ihan eri luokkaa ennen ja jälkeen vertailun ja sit vielä vähemmän desbelejä. En nyt eri merkkejä ala rinnastaan tähän, mutta ero oli aina tyyliin sama ku napsautat sormia korvan juuressa, vedät peltorit päähän ja napsautat uudestaan.

Ilman muuta dokumentoidaan eristys ja upitaan päivitykset tänne :)
Kyseisestä toimenpiteestä voisi olla mielenkiintoista lukea Saabisti lehdessä.Ilmoita jos kiinnostaa,teen artikkeleitä Styling&Tuning aiheista.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kevyt viritys 9-3 2.0t, neuvoja aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jaa-a, vai että oikeen julkinen juttu..
tiiä riittääkö työnjälki niin master luokkaan, että sen kehtaisi koko kansan edessä esitellä..

Toki, asiakkaat joiden autot on eristetty, ovat olleet tyytyväisiä lopputulokseen.
Vaikkei mitään päällepäin näykkään eristyksestä, mutta dokumentointi on kertonut enemmän ku tuhat sanaa ja mittaustulokset desibeleissä.

Taas siihen karuun asiaan, eihän ne numerot ja kuvat mitään merkitse, vaan se, miten se muutos oikeasti tuntuu persuksissa ja korvien välissä.
(ostatko kaupasta tuotteen joka näyttää hyvältä ja jossa lukee "takuulla hyvää", vai sen toisen vastaavanlaisen joka oikeasti maistuu hyvältä).

Joku tuossa mainitsi rengasmelun hiljenemisestä.
Sehän on juurikin se suurin ihmettelyn / valittelun aihe. Ja sitä monet hakee siedettävämmäksi erilaisilla rengas vaihtoehdoilla.
Oikein, onhan renkailla ihan järkky eroja ja vaikutuksia kabiinin puolelle tulevaan meluun, sen jokainen tietää.
Tottakai sekin osa-alue hiljenee eristyksen myötä. Mutta jotta saadaan mahd.paljo pienennettyä em. melun aiheuttajaa, pitää myös kaaret massata kunnolla.

Tai asennella sisälokarit vielä massan lisäks. Tosin sellasia ei koskaan olla asennettu, mutta sekin on pieni lisä, jos vaivaa haluaa nähdä.

Mutta kyllä, rengasmelun takiahan suurin osa autoista tuli eristettäväksi ja siihen pystyttiinkin ihan mukavasti vaikuttamaan :)

Ihminenhän havaitsee jo 2-3dB:n muutoksen. Tiehallinnon sivuilla esitetään asia ihmiskorviin kuultavista äänitason muutoksista näin:

1-2dB tuskin havaitaan
3-4dB havaittava, melko pieni muutos
5-6dB selvästi havaittava, oleellinen muutos
7-8dB suuri muutos
yli 10dB hyvin suuri muutos
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/13256.PDF

Kait nuot nyt on jotain yleisiä arvoja, mutta jokainen mieltää sitte erot miten mieltää.

Kyllähän tuosta varmasti saadaan Saabistiin juttu tehtyä, jossei mitään kuvaus sessioita tarvita :lol:
Voin dokumentoida kaikki vaiheet ylös, selvittää tilanteet kuviin, vetää pienen stoorin ja lähettää ne sulle, joka sitä juttua kyseli siihen lehteen, kun se on ajankohtaista. Päätät sitte ite, saako siittä kasattua julkasemisen arvosta :) Mikään uusi sabahan ei siis ole kyseessä, vaan hienossa kunnossa oleva 9-3 2001 vm josta, tehdään hiljaisempi :)
Vastaa Viestiin