Ysitonnareiden mallivikoja???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Ysitonnareiden mallivikoja???

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli mitä niitä ovat, jos niitä edes onkaan??? Mitä vuosimalleja kannattaisi seurata??? :D Miten kestäviä koneet ovat? Minkälainen kone on 91 vuosimallissa - ilmeisesti poikittain? 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei muuta vikaa ku että ei tee mieli vaihtaa kun on semmosen ostanu. ;-)

Oman käsitykseni mukaan: (väittäkää vastaan, kun tiedätte paremmin :-)
- tasapainoakselien ketju kannattaa tarkistaa, eritoten 93:sta vanhemmissa 234-koneissa, mutta miksei kaikissa.. (uusimmissa ei ongelma ole mitenkään paha)
- ruoste ovissa ja lokareissa (sinkityissä autoissa ainoastaan kori on sinklattu, ei luukut ja muut härpäkkeet
- bensapumppu hajoaa viimeistään 300tkm kohdalla
- alustan kumipuslat löystyy -> ajo-ominaisuudet heikkenee
- di-kasettejakin joskus menee (tosin ei mun mielestä kriittinen ongelma, mulla ei ole toistuvasti mennyt ikinä niitä)
- vaihdelaatikko ei ole mikään maailman kestävin, joten kannattaa koeajolla kuunnella sen ääniä ja kokeilla kuinka pykälät menee sisään jne..

Itse henkkoht katselisin niitä matalakeulaisia, niissä on tosiaankin se sinkitty kori joten ovat yleensä ruosteen puolesta aika hyvässä kunnossa.

Etsiskelepä täältä foorumilta lisää, mielestäni tätä on puitu aiemminkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olisko 2.3 vaparin hinta veroineen päivineen siinä 5000 kieppeillä alimmillaan matalaprohoviilisilla malleilla? Veron osuus taitanee olla jopa puolet, mitä laskelin noin suunta-antavaa arvoa. :? Jos se olisi halvempi, niin siinä olisi minun autoni! 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuolla kyllä toi tonnarin vikasarja on ihan kattava, että mitä saattaa autoon ilmestyä..

Tietysti pitää muistaa, että noissa se esitetään tolleen, että ne viat muka löytyis kaikki samasta autosta tai välttämättä tulis.. Ei se tilanne kuitenkaan niin vakava ole. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jope kirjoitti:
Tuolla kyllä toi tonnarin vikasarja on ihan kattava, että mitä saattaa autoon ilmestyä..

Tietysti pitää muistaa, että noissa se esitetään tolleen, että ne viat muka löytyis kaikki samasta autosta tai välttämättä tulis.. Ei se tilanne kuitenkaan niin vakava ole. :-)
Niinpä..ei omassa kärryssäni ole ollut läheskään noita kaikkia vikoja mitä tuolla sanotaan.
Ehkä yksi tai kaksi vikaa..mm kannentiiviste, vesipumppu, kompressori vuotaa..siinähän ne viat sitten olikin. Ai niin jarrupalat on vaihdettu eteen ja taakse ( noitahan ei voi vioiksi laskea ) auto on 9000CD .2.3T vm91 ( tomaatti ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli kymysyksessä on aikaisen kestävä kone mitä olen kuullut ja tehoakin löytyy! :) Ja taitaa pystyä ajamaan ainakin 400 000 km hyvällä käytöllä olettaen, että entinenkin omistaja on pitänyt hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Juu, kyllähän noitra vikoja näkyy olevan tuolla HS:n kirjoituksessa. Osa noista "vioista" on tosin luonnollista kulumista, kuten jarrupalat, levyt tms.... Ja monet vioista on laitettu lähes jokaisen automerkin osioon heti alkuun, kun niitä muitakin selailee.......
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kuinka heikot tai järeät männät ja muut moottorin mekaaniset osat ovat?? Tietysti tollaisia tiivisti ja muita vikoja löytyy autosta kuin autosta, mutta mekaniikan kestävyys määräytyy paljolti automerkistä ja -mallista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jarvepa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Tammi 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja jarvepa »

Vanhemmissa on vaaratonta ruostetta enemmän, kuin vaarallista. Metalliväri on parempi kestämään. Kuuntele koeajolla perää ja vaihdelaatikkoa. Vaihdoin juuri omaan 89:iin nokkaketjun kiristäjineen ja samalla havaittiin, että öljypumpun rattaan vetokynsi oli aivan loppuun kulunut: uudet osat. Nyt on taas hiljainen ja ottaa kierroksia kuin pikkupojat. Perä on vollottanut iät ajat, niin kauan, kuin auto on meillä ollut, mutta kulkee ainakin vielä. Meille tullessaan siinä oli kilometrejä 170000 ja nyt 350000. Joku aiemmin sanoikin, että pahin vika on, etteivät muut autot enää kelpaa; 9000 on kuljettajan ja matkustajien kannalta autopyramiidin huipulta. Jees, ja pienikulutuksinenkin, varmasti kokoonsa nähden yksi vähimmällä kulkevia bensakoneita.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hyviä apuohjeita olen saanut teiltä, mutta pitää makustella enemmän asian suhteen, mutta luopunut en ole. :) Tahtoo tuo kuume iskiä aika kivasti välillä. :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Muista sitten lapioida jäitä hattuun oikein kottikärrykaupalla! Kukin auto on yksilö vikoineen, tiedätkin mantran, joten älä sitä ensimmäistä osta.. Tonnareista pyydetään vaikka mimmoisia summia ja kunto vaihtelee huomattavasti, kannattaa shoppailla ja tutkia huolella.

Jos meinaat itse korjata, niin ei se 9000 tule kovin kalliiksi, mutta merkkihuolto rankaisee jonkin verran.

Esim just tuo lamppujen vaihto, minkä HS katsoi aiheelliseksi laittaa listalle on kyllä kallista korjaamossa, koska kojelaudan kanssa työskentely vie jonkin verran aikaa. :-)

Noista HS:n vioista voin allekirjoittaa:
- ikkunannostimet (edellisestä tonnarista repesi kuskin oven nostimen pistehitsit)
- bensapumppu (edellisestä meni 305tkm kohdalla)
- ovien ruosteet (nykyinen '96:ni kävi just mm. ovien vuoksi maalarilla)
- takalampun kuoret (kopautin nyrkillä vahingossa yhden halki tuossa perjantaina, kun koitin kopistella pimeää lamppua henkiin)
- sytytyslaitevika (di-kasetti)
- katkennut penkinlämmittimen vastus
- pakari katkesi edellisestä (en ymmärrä miksi tämä on muka 9000:n tyyppivika, joka autostahan se pakari ruostuu :-P)

Ai niin ja edellinen oli siis '97-vuotinen, mutta autolla oli ehditty sitten noin 310tkm kunnes sen möin. Sen 60tkm aikana mitä auto minulla oli, ehdin mieltyä kys. malliin niin paljon, että vaihtokappaleena en sitten edes harkinnut mitään muuta. Sigussa oleva mietelause pätee edelleen. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jope kirjoitti:Muista sitten lapioida jäitä hattuun oikein kottikärrykaupalla! Kukin auto on yksilö vikoineen, tiedätkin mantran, joten älä sitä ensimmäistä osta.. Tonnareista pyydetään vaikka mimmoisia summia ja kunto vaihtelee huomattavasti, kannattaa shoppailla ja tutkia huolella.

Jos meinaat itse korjata, niin ei se 9000 tule kovin kalliiksi, mutta merkkihuolto rankaisee jonkin verran.

Esim just tuo lamppujen vaihto, minkä HS katsoi aiheelliseksi laittaa listalle on kyllä kallista korjaamossa, koska kojelaudan kanssa työskentely vie jonkin verran aikaa. :-)

Noista HS:n vioista voin allekirjoittaa:
- ikkunannostimet (edellisestä tonnarista repesi kuskin oven nostimen pistehitsit)
- bensapumppu (edellisestä meni 305tkm kohdalla)
- ovien ruosteet (nykyinen '96:ni kävi just mm. ovien vuoksi maalarilla)
- takalampun kuoret (kopautin nyrkillä vahingossa yhden halki tuossa perjantaina, kun koitin kopistella pimeää lamppua henkiin)
- sytytyslaitevika (di-kasetti)
- katkennut penkinlämmittimen vastus
- pakari katkesi edellisestä (en ymmärrä miksi tämä on muka 9000:n tyyppivika, joka autostahan se pakari ruostuu :-P)

Ai niin ja edellinen oli siis '97-vuotinen, mutta autolla oli ehditty sitten noin 310tkm kunnes sen möin. Sen 60tkm aikana mitä auto minulla oli, ehdin mieltyä kys. malliin niin paljon, että vaihtokappaleena en sitten edes harkinnut mitään muuta. Sigussa oleva mietelause pätee edelleen. :-)
Minä kanssa tosiaan jouduin korjaamaan kuskin puolen ikkunan nostimen
oli irronnut pistehitsauksesta, ( mutta ei ollut paha rasti korjata ) nyt on pultilla kiinni.

Putki poikki...NE TEHOT JA KUMITYYNYT..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Hauska tuo HS:n linkki. Valitsetpa minkä auton hyvänsä niin vikaa löytyy, niin kuin aina käytössä tavara kuluu.

Mutta asiaan! Itselläni vapari 9000 vm 91. Mittarissa 550tkm ja auto tuntuu yhä hyvältä. Vaikka etsiskelenkin hyvää turboa rinnalle toiseksi autoksi, niin en luovu tästä yksilöstä, vaan pidän sen hamaanloppuun saakka.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Hauska tuo HS:n linkki. Valitsetpa minkä auton hyvänsä niin vikaa löytyy, niin kuin aina käytössä tavara kuluu.

Mutta asiaan! Itselläni vapari 9000 vm 91. Mittarissa 550tkm ja auto tuntuu yhä hyvältä. Vaikka etsiskelenkin hyvää turboa rinnalle toiseksi autoksi, niin en luovu tästä yksilöstä, vaan pidän sen hamaanloppuun saakka.
Kylläpäs sinulla on hyvä kärry, ja erityisen hyvä vuosikerta.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin