99:in kattoverhoilu ja moottori asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

99:in kattoverhoilu ja moottori asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tästä 99:istäni (74) puuttuu kattoverhoilu.Myös tuosta jonka haen joulupäivänä(73) puuttuu verhoilu.käykö uudemmista ja vanhemmista malleista kattoverhoilut tuohon?Vai vaihtuuko mallit minä vuosina?Tarkoitus olisi ostaa ehjä jostain purkuautosta.2 ovisesta tarvitsee varmaankin irroittaa tuulilasi vaihtoa varten?

Meneekö muuten H-kone heittämällä 1.85:sen tilalle?Tiedä vaikka toisen noista turbottais..No onhan tässä ensi talveen aikaa miettiä mitä noille tekis.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hakusanalla kattoverhoilu löytyy tästä foorumista paljon keskustelua.

Korjaamokäsikirjan mukaan laseja ei tarvitse irrottaa edes neliovisessa, mutta helpoiten tulee varmaan jos lasi vaihdetaan/irrotetaan samalla.

http://uk.geocities.com/saab99tips/Inte ... lining.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 99:in kattoverhoilu ja moottori asiaa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tomaatti kirjoitti:.käykö uudemmista ja vanhemmista malleista kattoverhoilut tuohon?Vai vaihtuuko mallit minä vuosina?Tarkoitus olisi ostaa ehjä jostain purkuautosta.2 ovisesta tarvitsee varmaankin irroittaa tuulilasi vaihtoa varten?

Meneekö muuten H-kone heittämällä 1.85:sen tilalle?Tiedä vaikka toisen noista turbottais..No onhan tässä ensi talveen aikaa miettiä mitä noille tekis.
Verhous kyllä menee uudemmasta, jos ei ole pilkun tarkka. Eli uudemmissa on aurinkoläpät kahdella kiinnikkeellä ja vaatekoukku on eri paikassa. Vaihto onnistuu, kun otat kuskin penkin pois, kaadat repsikan penkin selkänojan, pistät päälle muistaakseni pakin. Keskikonsoolia ei saa olla paikallaan. Sitten se sopii kääntymään ja etulee etuovesta ulos. Aikaa vaihtoon menee noin tunti. Helppo homma.

Korjaamokirjassa on yksityiskohtaisemmat ohjeet ja kuvat, jos tarviit.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:in kattoverhoilu ja moottori asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Korjaamokirjassa on yksityiskohtaisemmat ohjeet ja kuvat, jos tarviit.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album132/
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 99:in kattoverhoilu ja moottori asiaa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jus kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Korjaamokirjassa on yksityiskohtaisemmat ohjeet ja kuvat, jos tarviit.
http://saabpics.org:3000/gallery/album132
No niin yksi kuva kertoo enemmän kuin lukuisa määrä epämääräisiä sanoja :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kattoverhoilusta tulikin jo paljon ja siitä H-koneesta. H-kone menee 99:iin kuin 99:iin. Ainoa mitä pitää tehdä on se, että vesipumpun siivapyörälle pitää olla tilaa H-koneessa, eli tuliseinää vesipumpun kohdalta sisään tai romikselta käyt laikkakoneella leikkaamassa ko. "kuopan" H-koneellisen (81-84) 99:n tuliseinästä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dimebak kirjoitti:Kattoverhoilusta tulikin jo paljon ja siitä H-koneesta. H-kone menee 99:iin kuin 99:iin. Ainoa mitä pitää tehdä on se, että vesipumpun siivapyörälle pitää olla tilaa H-koneessa, eli tuliseinää vesipumpun kohdalta sisään tai romikselta käyt laikkakoneella leikkaamassa ko. "kuopan" H-koneellisen (81-84) 99:n tuliseinästä.
Jotkut ovat käyttäneet kylmästi " neljän kilon hienosäätövasaraa" :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jotkut ovat käyttäneet kylmästi " neljän kilon hienosäätövasaraa" :D
Niin ovat tehneet. Ei siihen paljoa tarvi lisätilaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Täytyy nyt vielä miettiä tota koneen vaihtoa.Tossa uudemmassa tuntuu olevan ihan timantti alkuperäinen tekniikka.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tomaatti kirjoitti:Täytyy nyt vielä miettiä tota koneen vaihtoa.Tossa uudemmassa tuntuu olevan ihan timantti alkuperäinen tekniikka.
Itse asiassa B kone on terävämmänoloinen kuin H. Vaihteisto on paljon tarkempi mutta B koneen vesipumppu on yksi painajainen, jos se risaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näissä mun 99:eissä on triumphin 1.85 koneet
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tomaatti kirjoitti:Näissä mun 99:eissä on triumphin 1.85 koneet
Jos se on timmissä, niin mitä sitä vaihtamaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Itse asiassa B kone on terävämmänoloinen kuin H. Vaihteisto on paljon tarkempi mutta B koneen vesipumppu on yksi painajainen, jos se risaa.
Äiti ajeli töihin mun 99:llä, kun meillä oli mun vanhempien OGsatanen lainassa. Käytiin sitten myöhemmin reissun jälkeen vanhemmilla, niin äiti sanoi heidän Saabiaan laiskemmaksi ku mun 99 :D Vanhempien Saabissa on H-kone yhdellä kaasuttimella ja mulla oli silloin vielä pelkästään Ignitorilla terästetty B-kone yhdellä kaasarilla. Nykyään taitaa olla ero vielä suurempi ku on ruiskun nokkaa ja parempaa pakoputkea alla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dimebak kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Itse asiassa B kone on terävämmänoloinen kuin H. Vaihteisto on paljon tarkempi mutta B koneen vesipumppu on yksi painajainen, jos se risaa.
Äiti ajeli töihin mun 99:llä, kun meillä oli mun vanhempien OGsatanen lainassa. Käytiin sitten myöhemmin reissun jälkeen vanhemmilla, niin äiti sanoi heidän Saabiaan laiskemmaksi ku mun 99 :D Vanhempien Saabissa on H-kone yhdellä kaasuttimella ja mulla oli silloin vielä pelkästään Ignitorilla terästetty B-kone yhdellä kaasarilla. Nykyään taitaa olla ero vielä suurempi ku on ruiskun nokkaa ja parempaa pakoputkea alla.
Kokemukset on samat. -76 99 GL on ripeämpi kuin -89 900 mutta tietysti äänekkämpi matkanopeuksilla, kun laatikko on nelilovinen. Yleisilmeeltään B kone on pirteämpi kuin vastaaba H kone. Emssiä en ole oikein päässyt testaamaan, joten ei voi verrata.
# 419 Vesa Pohjalainen
kaarilahti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 16:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaarilahti »

Taitaa olla b-koneessa enempi puristusta....
Vastaa Viestiin