tonnarin polttoaineen paineen nosto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

miten kun tonnarissa on kuulemma polttoaineen paine vakiona 3bar ja jos mielis nostaa paineen 4bar niin ilmeisesti säädin menee kylmästi vaihtoon ettei vakio säädintä voi mitenkään rimmata? mistähän sais hommattua 4bar säätimen tonnariin?
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Ruuvipenkissä noita saa "viritettyä".

Tuolta saa uuden:
http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-PRESSURE ... 5aeb6483e1
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ni-iin, paitsi ettei Tonnarissa ole samanlainen säädin, kuin esim 9-5:ssä.
Alppilan autohuollosta AMW:n säätökansi vai miten se kirjoitetaan?

Onks kellään kokemuksia moisesta?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jos 98 tonnari niin on samanlainen kun esim 9-5...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

eihän kellään olis 4bar säätimen sitä bosch numeroa tiedossa? tonnari on vm:97 eli ei ilmeisesti ole samanlainen kuin 9-5.
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

mitehän 0280160575 numeroinen säädin käviskö tonnariin? vw konsernin vehkeisiin näkyy ainakin käyvän.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Taitaa olla 7mm keskikaralla toi 0280160575. T5 vehkeis yleensä on 5mm keskikara (paitsi 98 tonnari missä 7mm). T7 niin 7mm.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

olisko kellään jääny ylimääräiseksi rytättyä painesäädintä joka olis mitattu 4bar?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja mestari »

toimiiko sama tekniikka kuin painepesurin paineen nostossa, kätevällä ranneliikkellä alakautta koukaten vasaralla suuttimen päähän niin johan paine nousi taas. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kurppa90
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 10:36

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja kurppa90 »

no niin tilaus tuli perille eli säädettävä paineensäädin mittarilla.miten sen saa asennettua oikein paikoilleen kun vakion tilalle ei huonostikaan ja eikö vakio säädin pidä ottaa pois?
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vedä syvään henkeä, rauhoitu, laske viri-bensanpaineensäädin pöydälle ja opettele perusteet näistä hommista ennenkuin jatkat.

Nyt näyttäis siltä, että mennään perse edellä puuhun. Viritetyssä tonnarissa ei tarvitse kovin äkkiä puuttua bensanpaineeseen. Jos olet virityspolullasi edennyt siihen pisteeseen, että moista aletaan harkitsemaan, et edes esittäisi tämänkaltaisia kysymyksiä, vaan se bpsäädin olisi jo paikallaan ja olisit suljetulla radalla ajelemassa vetoja ja hieromassa karttoja.

Huomaa, että perusteiden opettelu ei myöskään merkitse miljoonan kysymyksen esittämistä, vaan tässä tarvitaan hieman itseohjautumista ja sitä aitoa mielenkiintoa asiaa kohtaan.

Tämä foorumi on pullollaan sitä tuikitärkeää informaatiota, mutta valitettavasti vain kokemus ja tietty määrä ennakkotietoa auttaa sua löytämään sen nopeasti haku-työkalua käyttäen. Se kokemus ja tieto karttuu lukemalla aihetta liippaavia threadeja ja opiskelemalla moottorin toimintaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

kurppa90 kirjoitti:no niin tilaus tuli perille eli säädettävä paineensäädin mittarilla.miten sen saa asennettua oikein paikoilleen kun vakion tilalle ei huonostikaan ja eikö vakio säädin pidä ottaa pois?
Säädettävän säätimen voi laittaa paluuputkeen alkuperäisen säätimen perään. Tällöin se "korvaa" alkuperäisen ja paine kiskossa nousee uuden säätimen asettamaan rajaan. Kannattaa odottaa ennen putken katkaisua, että paine kiskossa on laskenut, koska muutoin saattaa olla litkut lattialla.
Kun uusi säädin on paikallaan, siirretään alkuperäisen säätimen ja imusarjan välinen letku uuteen säätimeen. Tämä tehdään siis vasta säädön jälkeen. Säätö tapahtuu niin, ettei letku ole kiinni kummassakaan säätimessä. Tilanne on siis niin kuin alipainetta ei olisikaan. Säädön jälkeen letku siirretään sitten uuteen säätimeen. Viisaammat taas korjatkoon, mutta näin olen asian ymmärtänyt ja itse suorittanut.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tonnari88 kirjoitti: Säädettävän säätimen voi laittaa paluuputkeen alkuperäisen säätimen perään. Tällöin se "korvaa" alkuperäisen ja paine kiskossa nousee uuden säätimen asettamaan rajaan.
Onkohan näin?
Jos alkuperäinen säädin tarvitsee vaikka sen 2.8 barin paine-eron auetakseen niin sehän tekee kiskoon 2.8 barin paineen.

Jos siihen perään laittaa toisen säätimen joka on vaikka säädetty 4:ään bariin niin toinen säädin taas vaatii 4:n barin paine-eron auetakseen.

Eli paine olisi 4 baria paineensäätimien välillä, ja kiskossa jo 6,8 baria.

Minun käsittääkseni siis paluuletkun väliin asetettu säädin (jos alkuperäistä ei ole porattu vapaasti virtaavaksi) nostaisi painetta oman asetusarvonsa verran.
Eli paine kiskossa olisi säätimien (paineenrajoittimien) asetusten summa.
Tässä tapauksessa siis pitäisi uusi säädin säätää siten, että säätimessä oleva mittari näyttää sen lukeman minkä verran painetta halutaan saada ylemmäs.

Varminta olisi, jos paineen saisi mitattua kiskosta.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Toiselta foorumilta (en ota vastuuta tämänkään totuudenmukaisuudesta) lainattu:

"Bensa tulee pumpulta, kulkee kiskon läpi, ja kiskon päässä oleva alkuperäinen säädin jarruttaa bensan virtausta, mikä nostaa kiskossa vallitsevan bensanpaineen välille 3-4bar(kaasun asennosta riippuen). Nyt, kun alkuperäisen säätimen jälkeen laitetaan toinen säädin hieman korkeammalle paineasetukselle, ei alkuperäiseltä säätimeltä lähtevä polttoaine pääsekään vapaasti takaisin tankkiin, vaan ennen säädintä olevalla alueella paine nousee viimeisen säätimen haluamaan arvoon. Eli alkuperäinen säädin pysyy käytännössä kokoajan avonaisena, koska sen haluama polttoaineen paine on saavutettu - ja menty jälkimmäisen säätimen takia ylikin."
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tonnarin polttoaineen paineen nosto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Oikeassahan toi teksti on.

Esim, jos laitat 100kpl 3Bar painesäädintä peräkkäin niin ei se paine siel viimesen kohal ole 300baaria vaan 3 baaria koska ne aukeaa kaikki 3baarissa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin