Lämppärin moottorin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Lämppärin moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Aika simppeli homma toi lämppärin moottorin vaihto!!!
aikaa meni tasan 20min ulkona pakkasessa!
auto on 9000 2,3 turbo -92 (ilmastoinilla)
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Eihän se paha rasti ole mikäli kaikki sujuu kuten pitää. Sitten kun alkaa vastustaa nii aijai... Voi jopa pari ärräpäätä päästä moottoria repiessä.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

samsikki kirjoitti:Eihän se paha rasti ole mikäli kaikki sujuu kuten pitää. Sitten kun alkaa vastustaa nii aijai... Voi jopa pari ärräpäätä päästä moottoria repiessä.

Niinpä, mutta teetkö saman 20 minuutissa ja vielä ilmastoituun?
Sehän tuossa on homman juju... :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Isolohko kirjoitti:Niinpä, mutta teetkö saman 20 minuutissa ja vielä ilmastoituun?
Sehän tuossa on homman juju... :wink:
No kyllähän tuossa omassa romussa meni varmaankin tunteroinen vaihtaessa ja ilmastointi siiäkin löytyy. Ei meinannut tulla akvaariosta koko hökötys pois suosiolla. Siinä meni vähän tapellessa aikaa... Mutta miksei ammattimies sitä 20min vaihda :!:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Vielä moottorin vaihdosta!Aika 20:kyt min ei herättättänyt suurempia
keskusteluja!!!varmaan tuon murikan oon käyttänyt kädessä arviolta 100
kertaa oikea oppisesti!
Omaan autoon ulkona pakkasessa kaikki "niksipirkka"konstit ja oikotiet sallittuja!!!! :evil:
Eli :!: :pikakolvi käteen,siisti viilto puhalinkotelon eteen vaakalinjaan ja siitä moottorin akselin yläpuolelta ylös yläreuna poikki!!!!kotelot kiini pitävät klipsit auki,leikattu varttikoppaa pois.
Kas kummaa moottori on kuin TARJOTTIMELLA!!!!
johto liitos auki, ruuvi moottorin päästä auki,vanha moottori pois,uus tilalle,johot ja ruuvi kiini!
leikattu kansi takas,klipsit kiini ja ysk ylimääräinen peltiruuvi moottorin puoli päähän pitään paketin kasassa!!!
saumaan akryylimassaa,silikonia yms...
Lopputulos aika siisti ja todella helpolla!!!Kuva :D
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Vanhassa tonnisessa tein juuri noin.. ei innostanut alkaa raivaamaan tietä tuolle puhaltimelle joten avasin (tosin dremelillä) tuon kotelon ja vaihdoin moottoriin hiilet. Tämän jälkeen homma meneekin alle 10 min :D
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Asian vierestä...

Tossa kun laittelen ilmastointia autoon, niin puhallinta laitellessa ihmettelin kun siinä on se nopeuden tunnistin siinä kopan päällä, niin minkälainen metalli-systeemi siinä roottorissa tulisi olla? Oletan että se anturi siis tarvitsee jonkun palikan, ja ohittaessa anturi antaa signaalin. Säädin sinne pienen metalliklipsin, ja kyllä se ainakin osasi hidastaa ja nopeuttaa flektiä, mutta klipsi on hiukan liian painava koska alkaa täristää täydellä teholla. Vai tarviiko siinä olla mitään?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

v**tu mulla meni sitä pönttöä ulosrepiessä 7 tuntia ennenkuin löysin sen asennon missä se tulee kivutta pois sieltä akvaariosta...Ja takaisinlaitossakin vierähti mukavat 3 tuntia.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Mimmi kirjoitti:
hasha kirjoitti:Asian vierestä...

Tossa kun laittelen ilmastointia autoon, niin puhallinta laitellessa ihmettelin kun siinä on se nopeuden tunnistin siinä kopan päällä, niin minkälainen metalli-systeemi siinä roottorissa tulisi olla? Oletan että se anturi siis tarvitsee jonkun palikan, ja ohittaessa anturi antaa signaalin. Säädin sinne pienen metalliklipsin, ja kyllä se ainakin osasi hidastaa ja nopeuttaa flektiä, mutta klipsi on hiukan liian painava koska alkaa täristää täydellä teholla. Vai tarviiko siinä olla mitään?
Nopeudensäädin on ecopowerin kuvassa vasemmalla ja siinä on keltaiset tarrat. Nopeudensäädintä EI SAA maadoittaa, se kyrvähtää heti (kuori on jännitteellinen). Nopeudensäädin ei tarvitse mitään takaisinkytkentää puhaltimelta, vaan puhallinta ohjataan jännitteellä suoraan.
Juu, se on se joka tulee siihen lauhduttimen kotelon kylkeen.

Mutta mikä mötikkä se kahdella punaisella piuhalla oleva systeemi siinä puhaltimen kuoressa kiinni oleva on? Eli nyt puhun ACC1 versiosta. Sen piuhat tulee suunnilleen samasta kohdasta ulos johtosarjasta kuin puhaltimen piuhatkin. Eli siinä puhaltimen kuoressa on sille paikka mutta siinä ei ole reikää läpi,eli päättelin että se tunnistaa jotain magneettikentän avulla tai jotain.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

hasha kirjoitti:
Juu, se on se joka tulee siihen lauhduttimen kotelon kylkeen.

Mutta mikä mötikkä se kahdella punaisella piuhalla oleva systeemi siinä puhaltimen kuoressa kiinni oleva on? Eli nyt puhun ACC1 versiosta. Sen piuhat tulee suunnilleen samasta kohdasta ulos johtosarjasta kuin puhaltimen piuhatkin. Eli siinä puhaltimen kuoressa on sille paikka mutta siinä ei ole reikää läpi,eli päättelin että se tunnistaa jotain magneettikentän avulla tai jotain.
Se mötikkä on ACC:n ulkolämpötila-anturi.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Noniin, taas selkis yks asia lisää.

Kiitoksia!
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

tätä kolvi hommaahan olen aina noudattanut :roll:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onkos olemassa ohjeistusta (mielellään kuvien kera) miten tuo tehdään "oikeaoppisesti", vai onko fiksuinta leikellä paikat auki.

Nimimerkillä ensi viikolla puhallinvikainen tonnari pihaan. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Onkos olemassa ohjeistusta (mielellään kuvien kera) miten tuo tehdään "oikeaoppisesti"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239

Huomaa erityisesti nämä:
http://www.quasimotors.com/Blower_motor_tabs.htm
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/k ... iiitin.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin