Eipä valottaneet kauheasti nuo linkit ongelmaa vielä.. Kokeilin useampaan kertaan vanhoilla Championin tulpilla, ahtaa ihan nätisti mutta yli 1 bar ahdoilla nykäisee kerran pari (ei ole ylipainekytkin, se on poistettu pelistä kokonaan).
Päätinpä sitten vielä kerran kokeilla NGK:n tulppia. Hommasin tarkan työkalun kärkivälin säätöön, otin tulpat pöydälle ja säädin tarkalleen 0.65mm kohdille kärkivälin. Vanhoissa Championeissa oli muuten kärkiväli jotain 0.9mm..
Noh NGK BCP7EVX:t varmasti speksien mukaisella kärkivälillä kohdalleen. Tuloksena kohtalainen toiminta, eli ahdot käy 1 baarissa mutta APC selvästi tiputtelee niitä, jolloin ne pysyttelee noin 0.7-0.8 bar tuntumassa.
Ei mitään nykimistä havaittavissa.
Sitten otettiin avuksi ajoituslamppu, ja ajoitusta tiirailemaan. Alipaineletku irrotettuna tyhjäkäynnillä, ennakko näyttää olevan 26 astetta?! Tulikohan säädettyä väärin viime kerralla? Eipä sitten muuta kuin säätämään takaisin 16 asteeseen. Kokeillaan hiukan miten ennakko muuttuu kierrosten mukaan tyhjäkäynniltä kaasuteltaessa. Eipä kovin paljoa, muta jonkin verran kuitenkin, ehkä pari astetta kun kiekkoja on myöskin parituhatta (normaalia vai ei?).
Tietysti kokeilemaan taas ahtamista, ja nyt "oikealla" asetuksella ei ahda taaskaan kuin hiukan yli peruspaineet, mikä helvetti siinä on.. Nelosella kun pitää tallaa pohjassa ja antaa kiihtyä, niin ahdot alkavat hiljalleen nousta, nousivat 1.1 baarin asti jopa. Merkillistä. Tässä vaiheessa vauhtia alkoi kuitenkin olla niin paljon, että lopetin testaamisen. Toiminta kuitenkin toistui, kun kiihdyttelin uudestaan nelosella kaasu pohjassa hiukan pidemmän tovin. Eikä tälläkään kertaa nykinyt missään vaiheessa.
Pitkä teksti, ja paljon kummallisuuksia. Mistähän kummasta voi olla kyse? Vielä pitää mainita omituisuutena, että ostaessani auton kun ekan kerran säädettiin sytytystä, näytti se olevan niin myöhäisellä ettei edes merkit näkyneet. Kävi kuitenkin ihan hyvin ja alavääntöä tuntui löytyvän. Ahdot olivat kuitenkin tuolloin riippumattomasta syystä peruspaineilla kokoajan, joten ahtamisesta ei ole tietoa (magneettiventtiilin piuha oli juuresta poikki, nyt korjattu). Kansiremppa autoon on kuulemma tehty vuosi sitten, ja ottaen huomioon muiden autoon tehtyjen remppojen laatutason, niin ei kummastuttaisi jos jako olisi laitettu päin persettä.
Lieköhän siis kyseessä sekaisin oleva jako, voisiko aiheuttaa kyseisen kaltaiset oireet?
PÄIVITYSTÄ:
Pakkohan se oli vielä alkaa tutkimaan tuota hommaa. Eli ensin WD-40:llä muutama ruiskaus aukosta vauhtipyörälle niin että merkit puhdistuu. Nyt saa hyvin selvää. Katohan perkelettä, ennakko oli 5 astetta
Takaisin säätämään. Säädin nyt 15 ja 16 asteen väliin (saa kelvata, säätyy todella herkästi, ja kovin helposti ei paremmaksi saa). Sitten testasin alipaineletkusta imemällä, ennakko nousee alipaineen mukaan niinkuin pitääkin, jopa yli 25 asteeseen. Polkupyörän pumpulla pumppaamalla sain tipahtelemaan reilu 10 asteeseen. Varmaankaan letkun ja pumpun ei liitos ollut kovin tiivis, kun en saanut myöhästystä pysymään pidempään pumppaamatta jatkuvasti. Ainakaan puhaltamalla ei tunnu paine kuitenkaan vuotavan, vaikka ei olekaan tarpeeksi ison pahan suden vikaa niin että olisi saanut puhaltamalla myöhästymään
Sitten vielä kokeilemaan tietysti. Tuntuu todella äkäiseltä lähtemään ja painaa penkkiin omasta mielestä vähintään yhtä hyvin kuin silloin kun ahtoi vanhoilla tulpilla yli 1 bar ja pitkälle punaiselle. Nyt siis ahtaa muutaman viisarinmitan punaiselle, joka on equussin mielestä reiluhko 0.8 bar tms.
Eli ilmeisesti nyt pitäisi olla ajoitus kunnossa ja toivottavasti myös tulpatkin.. kai.. ehkä..

Nakuvalo kai se on seuraavaksi asennettava, että näkee missä mennään.