Kattoluukun moottorin rele
Kattoluukun moottorin rele
Pitäisi saada selville kattoluukun releen 4305918 kytkentäjärjestys. Tämä rele on elektroninen rele, jonka navat on numeroitu 2, 4, 5, 7, 8 ja 9.
Ajattelin asentaa tuon 87-malliseen autoon temppuilevan mekaanisen releen tilalle. Relekanta tuossa vanhassa on erilainen, joten ei mene suoraan paikalleen, vaan pitää rakentaa uusi kanta tai kytkeä ilman kantaa. Vanhassa navat on merkitty ymmärrettävämmin 56, 56a ,56b, 30 ja S.
Voisiko joku ystävällisesti selvittää minkäväriset johdot menee mihinkin napaan, niin pääsisin eteenpäin ilman että tarvitsee kokeiluissa käräyttää tätä uutta relettä. Tällainen rele pitäisi olla 90 - 98 -mallisissa kattoluukullisissa tonnareissa.
Ajattelin asentaa tuon 87-malliseen autoon temppuilevan mekaanisen releen tilalle. Relekanta tuossa vanhassa on erilainen, joten ei mene suoraan paikalleen, vaan pitää rakentaa uusi kanta tai kytkeä ilman kantaa. Vanhassa navat on merkitty ymmärrettävämmin 56, 56a ,56b, 30 ja S.
Voisiko joku ystävällisesti selvittää minkäväriset johdot menee mihinkin napaan, niin pääsisin eteenpäin ilman että tarvitsee kokeiluissa käräyttää tätä uutta relettä. Tällainen rele pitäisi olla 90 - 98 -mallisissa kattoluukullisissa tonnareissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9=pu; 7=si menevät mikrokytkimelle
8=si;4=lila menevät sähkömoottorille suoraan
5=ke;2=mu käyttöjännitteen syöttö
Kun katselee vm 1997 kytkentäkaaviota, niin siinä on kyllä vastaavat merkinnät kuin vanhassakin releessa.
Kun taas katsoo varaosana olevaa moottoriani ( vm 95 ) siinä on tosiaan mainitsemasi numerointi 1-9
Toivottavasti kirkastui
8=si;4=lila menevät sähkömoottorille suoraan
5=ke;2=mu käyttöjännitteen syöttö
Kun katselee vm 1997 kytkentäkaaviota, niin siinä on kyllä vastaavat merkinnät kuin vanhassakin releessa.
Kun taas katsoo varaosana olevaa moottoriani ( vm 95 ) siinä on tosiaan mainitsemasi numerointi 1-9

Toivottavasti kirkastui
Valitettavasti ei ihan vielä, nuo johtojen värit (keltainen, lila) ei ihan täsmää kytkentäkaavion mainitsemiin väreihin, en saa yksiselitteisesti pähkäiltyä kirjoittamasi perusteella minkänumeroin napa vastaa kytkentäkaavion kuvassa mitäkin. Ehkä olen vaan tyhmäpevi kirjoitti:Toivottavasti kirkastui


Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo on vähän vaikeaa viitata liittämääsi kytkentäkaavioon koska todellisuudessa kytkentä on aivan eri mitä siinä on esitetty.
Syynä on varmaankin se, että Webasto on toimittanut koko rele/moottori paketin Saabille. Kun paketin kytkentää on muutettu on se jäänyt näiltä osin päivittämättä dokumentteihin.
Varmasti uuden releen kuitenkin saanee istutettua paikoilleen.
Koitetaan vääntää asiaa puhelimitse...
Syynä on varmaankin se, että Webasto on toimittanut koko rele/moottori paketin Saabille. Kun paketin kytkentää on muutettu on se jäänyt näiltä osin päivittämättä dokumentteihin.
Varmasti uuden releen kuitenkin saanee istutettua paikoilleen.
Koitetaan vääntää asiaa puhelimitse...
Noniin, osoittautui että 97-kirjasta oli tosiaan jäänyt päivittämättä kattoluukun releen kytkentä. Se todellakin on niin kuin pevi tuossa edellä kirjoitti. Kytkentä näyttäisi suunnilleen tältä:

Uudella releellä kytkentä on paljon yksinkertaisempi. Mikrokytkimestäkin tarvitaan vain sulkeutuva kontakti, joka on luukun stoppikohdissa auki.
Uuden releen saa kytkettyä vanhan releen tilalle vanhan moottorin kaveriksi, ainoastaan moottorille menevät johdot täytyy vaihtaa päikseen, jos haluaa että nappi toimii samalla tavalla kuin vanhalla releellä. Yhtä hyvin tosin voi vaihtaa myös napilta releelle tulevat johdot.
Vanhaan relekantaan tuo uusikin rele sopisi muuten, mutta siitä puuttuu paikka nastalle 9 ja nastalle 7 on täysilevän kosketimen paikka, vaikka releessä on kapea kosketin.
Selvittelin kattoluukkumoottorini toimintaa. Osoittautui että se hukkasi stoppikohdan kun muutaman kerran ajeli edestakaisin. Vika ei ollut liian löysälle jääneessä kitkalukon napamutterissa vaan mikrokytkintä ohjaavan muovirattaan hampaissa. Liekö katon pintapellistä putoilleet ruostelastut jääneet joskus hampaiden väliin tai mikä lie hampaita syönyt, kolmesta hampaasta oli kärki sen verran tylsynyt, että ratas saattoi pyörähtää kerralla kahden pykälän verran. Purin rattaat irti ja säädin hampaiden muotoa juotoskolvilla. Hampaat näyttivät toimivan paremmin yhteen jos isoa ratasta hiukan jarrutti. Lisäsin kitkaa ison rattaan akselille muotolemalla sitäkin pistelemällä akselin kaulalle kohoumia. Tällä operaatiolla saattoi saada lykättyä uuden ehjähampaisemman moottorin hankintaa pitkälle eteenpäin tai sitten ei.
Kasasin moottorin, kohdistin luukkumekanismin kohdistintappien avulla oikeaan asentoon ja asensin moottorin kattoon. Kokeilin toiminnan uudella ja vanhalla releellä. Molemmat osaavat pysähtyä luukku kiinni ja luukun takareuna ylös -asentoon. Jostain syystä luukkua taakse katon sisään ajaessa ei stoppikohtaa löytynyt kummalakaan releellä, sai ajaa niin pitkälle taakse kuin uskalsi. Vanhan releen toimintaan tosin vaikutti releen nastoihin vaikuttava mekaaninen vääntö. Jos nastaa 56B väänsi väärään suuntaan, niin ei lähtenyt liikkeelle kuin relettä kopauttamalla.
Olennaisin stoppikohtahan tuossa luukussa on se keskimmäinen, jolla luukun saa ajettua kiinni katon pinnan tasalle.
Tuossa vanhassa mekaanisessa releessä muuten on sisällä samanlainen lukkiutuva vipu-säppi-rakenne kuin vanhoissa 99/900:n valonvaihtoreleissä. Niissäkin esiintyy pätkimistä jos releen nastoihin kohdistuu vääntöä väärään suuntaan. Kattoluukkukytkennässä se toimii luukun lähtiessä liikkeelle "pitkät päälle" ja stoppikohtaan saavuttaessa "lähivaloille takaisin". Ei ihme, että mekaaninen rele korvattiin luotettavammin toimivalla elektronisesti ohjatulla releellä.
Kiitoksia pevi kytkentäinformaatiosta!

Uudella releellä kytkentä on paljon yksinkertaisempi. Mikrokytkimestäkin tarvitaan vain sulkeutuva kontakti, joka on luukun stoppikohdissa auki.
Uuden releen saa kytkettyä vanhan releen tilalle vanhan moottorin kaveriksi, ainoastaan moottorille menevät johdot täytyy vaihtaa päikseen, jos haluaa että nappi toimii samalla tavalla kuin vanhalla releellä. Yhtä hyvin tosin voi vaihtaa myös napilta releelle tulevat johdot.
Vanhaan relekantaan tuo uusikin rele sopisi muuten, mutta siitä puuttuu paikka nastalle 9 ja nastalle 7 on täysilevän kosketimen paikka, vaikka releessä on kapea kosketin.
Selvittelin kattoluukkumoottorini toimintaa. Osoittautui että se hukkasi stoppikohdan kun muutaman kerran ajeli edestakaisin. Vika ei ollut liian löysälle jääneessä kitkalukon napamutterissa vaan mikrokytkintä ohjaavan muovirattaan hampaissa. Liekö katon pintapellistä putoilleet ruostelastut jääneet joskus hampaiden väliin tai mikä lie hampaita syönyt, kolmesta hampaasta oli kärki sen verran tylsynyt, että ratas saattoi pyörähtää kerralla kahden pykälän verran. Purin rattaat irti ja säädin hampaiden muotoa juotoskolvilla. Hampaat näyttivät toimivan paremmin yhteen jos isoa ratasta hiukan jarrutti. Lisäsin kitkaa ison rattaan akselille muotolemalla sitäkin pistelemällä akselin kaulalle kohoumia. Tällä operaatiolla saattoi saada lykättyä uuden ehjähampaisemman moottorin hankintaa pitkälle eteenpäin tai sitten ei.
Kasasin moottorin, kohdistin luukkumekanismin kohdistintappien avulla oikeaan asentoon ja asensin moottorin kattoon. Kokeilin toiminnan uudella ja vanhalla releellä. Molemmat osaavat pysähtyä luukku kiinni ja luukun takareuna ylös -asentoon. Jostain syystä luukkua taakse katon sisään ajaessa ei stoppikohtaa löytynyt kummalakaan releellä, sai ajaa niin pitkälle taakse kuin uskalsi. Vanhan releen toimintaan tosin vaikutti releen nastoihin vaikuttava mekaaninen vääntö. Jos nastaa 56B väänsi väärään suuntaan, niin ei lähtenyt liikkeelle kuin relettä kopauttamalla.
Olennaisin stoppikohtahan tuossa luukussa on se keskimmäinen, jolla luukun saa ajettua kiinni katon pinnan tasalle.
Tuossa vanhassa mekaanisessa releessä muuten on sisällä samanlainen lukkiutuva vipu-säppi-rakenne kuin vanhoissa 99/900:n valonvaihtoreleissä. Niissäkin esiintyy pätkimistä jos releen nastoihin kohdistuu vääntöä väärään suuntaan. Kattoluukkukytkennässä se toimii luukun lähtiessä liikkeelle "pitkät päälle" ja stoppikohtaan saavuttaessa "lähivaloille takaisin". Ei ihme, että mekaaninen rele korvattiin luotettavammin toimivalla elektronisesti ohjatulla releellä.
Kiitoksia pevi kytkentäinformaatiosta!
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nimimerkki "Vaimo Keski-Suomesta" raportoi puhelimitse kattoluukun hukanneen keskimmäisen stoppikohdan. Mistä kohtaa ja minkäluonteista vikaa kannattaa alkaa etsimään?jus kirjoitti:Olennaisin stoppikohtahan tuossa luukussa on se keskimmäinen, jolla luukun saa ajettua kiinni katon pinnan tasalle.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Eipä se taida tajuta sitten niitä ääriasentojakaan. Epäilisin ensiksi mekaanista relettä, toiseksi mikrokytkintä.
Minulla saattaisi olla apuja mm. vanhemman luukun moottori+mikrokytkin ( halpa ) ja uudemman täydellinen paketti ( ei halpa ). Jos poikkeat käymään niin selvinneepä tuokin.
On muuten hiukan kimurantti paketti sisäistää sen toiminta
Minulla saattaisi olla apuja mm. vanhemman luukun moottori+mikrokytkin ( halpa ) ja uudemman täydellinen paketti ( ei halpa ). Jos poikkeat käymään niin selvinneepä tuokin.
On muuten hiukan kimurantti paketti sisäistää sen toiminta

Eli jos se on mekaaninen rele niin "mikä tahansa" rele konehuoneesta kelpaa kokeiltavaksi? Onko tuo hanskalokeron relehärvelissä? Jos taas mikrokytkimessä niin missä päin tuo mahtais olla?pevi kirjoitti:Eipä se taida tajuta sitten niitä ääriasentojakaan. Epäilisin ensiksi mekaanista relettä, toiseksi mikrokytkintä.
Minulla saattaisi olla apuja mm. vanhemman luukun moottori+mikrokytkin ( halpa ) ja uudemman täydellinen paketti ( ei halpa ). Jos poikkeat käymään niin selvinneepä tuokin.
On muuten hiukan kimurantti paketti sisäistää sen toiminta
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11