TCS läppäkotelon purkaminen ? NYT AUKESI :-) lisätty kuva
TCS läppäkotelon purkaminen ? NYT AUKESI :-) lisätty kuva
Nyt on tutkittavana viallinen läppäkotelo. Hyvin sen saa muuten osiin paitsi se moottorin päädyssä oleva musta osa, jossa liitin sijaitsee.
Ilman sen irrotusta ei saa moottori/potentiometri-pakettia ulos.
Ko. kappale lienee kiinni jonkinlaisilla kynsillä, eikä olekaan tarkoitettu ehjänä avattavaksi. Onko joku joskus sen irroittanut tai tietää mistä löytyisi ohjeita?
Ilman sen irrotusta ei saa moottori/potentiometri-pakettia ulos.
Ko. kappale lienee kiinni jonkinlaisilla kynsillä, eikä olekaan tarkoitettu ehjänä avattavaksi. Onko joku joskus sen irroittanut tai tietää mistä löytyisi ohjeita?
Viimeksi muokannut pevi, To Heinä 14, 2005 12:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt on ongelmana miten avataan se musta osa, jossa liitin on. Tuntuu, ettei tässä maassa ole tietäjää
Kiitokset LR:n vinkistä, mutta sekään ei tuottanut tulosta.
Joku palstalla aikanaan kirjoitti juttua siitä potikasta, eli hän lienee saanut sen auki. Hakutoiminta ei kuitenkaan tuottanut tulosta.
Mainisemani kynnet ovat sisällä segmenteittäin ainakin piirustuksen mukaan. Joten niitä ei pääse ruuvimeisselillä raottamaan. Uskon, että idea on sellainen että liitinosa kierretään johonkin asentoon ( se nimittäin kierttyy melkein ympäri ) jolloin ulosvetoa estävät kynnet osuvat rungossa oleviin aukkoihin ja paketti tulee ulos vetämällä. Muttä mikä on ko. asento Tiukkaa tuntuu aina olevan.
Nyt selvittelin löytyisikö mailmalta asiantuntijaa. Väkisin en aio sitä avata. Täytyy siihen jokin konsti olla
Kiitokset LR:n vinkistä, mutta sekään ei tuottanut tulosta.
Joku palstalla aikanaan kirjoitti juttua siitä potikasta, eli hän lienee saanut sen auki. Hakutoiminta ei kuitenkaan tuottanut tulosta.
Mainisemani kynnet ovat sisällä segmenteittäin ainakin piirustuksen mukaan. Joten niitä ei pääse ruuvimeisselillä raottamaan. Uskon, että idea on sellainen että liitinosa kierretään johonkin asentoon ( se nimittäin kierttyy melkein ympäri ) jolloin ulosvetoa estävät kynnet osuvat rungossa oleviin aukkoihin ja paketti tulee ulos vetämällä. Muttä mikä on ko. asento Tiukkaa tuntuu aina olevan.
Nyt selvittelin löytyisikö mailmalta asiantuntijaa. Väkisin en aio sitä avata. Täytyy siihen jokin konsti olla
Että niin helppoa olen jo USA:ta myöten tiedustellutsuhari kirjoitti:Kokeilin just avata sen liitin osan,onnistuu .
Naputtele esim.ruokailuveitsi tai jokin joka levittää rakoa ja hieman vielä lisää niin auki on.
Asenolla ei ole väliä.
Tuskin sieltä mitään vikaa löytyy,aina kannattaa tarkastaa.
Millaiset oireet autossa on?
Vika on, että auto menee ajoittain limphome-tilaan.
Tyypillenen läppäkotelon vika on nimenomaan siellä. Takaisinkytkentäpotikan kontaktipinnat kuluvat ja alkavat katkomaan.
Tietenkin TCS-järjestelmässä on ( pari ) muutakin pikkuvika mahdollisuuutta.
Mutta nyt aikomuksenani on selvittää saisiko korvaavan osan jostakin.
Ruotsin palstalakin ihmetellään keskenään TCS:n vikoja, mutta ei sielläkään tunnu oikein tietäjää löytyvän.
Nyt tosiaan sain moottorin siististi avattua aivan kuten annettiin ohjetta.
Miljoonat kiitokset suharille.
Moottorin perään on kytketty naurettava potikka, joka on siellä sitten pätkii. Potikka on laadultaan aika onnettoman näköinen moottoriin nähden.
Ohessa valmistaja
http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/sr.exe/indexus
täytynee selvittää saisiko potikkaa erillisenä varaosana.
Miljoonat kiitokset suharille.
Moottorin perään on kytketty naurettava potikka, joka on siellä sitten pätkii. Potikka on laadultaan aika onnettoman näköinen moottoriin nähden.
Ohessa valmistaja
http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/sr.exe/indexus
täytynee selvittää saisiko potikkaa erillisenä varaosana.
Oikeastaan minulla on SABON läppäkotelo tutkittavana, jonka autosta vika poistui läppäkotelon vaihdon myötä. Tällä perusteella päättelen vian olevan läppäkotelossa. Olen mitannut takaisinkytkentäpotikan ja se vaikutti kaikinpuolin ehjältä. Tosin vikahan oli satunnaista.suhari kirjoitti:Oletko tarkistanut rintapellissä olevan magneettiventtiilin,apukuskinpuolella?
Tarkastus tietysti hankalaa mikäli tóimii pätkimällä.
Vastusmittarilla mitattuna pitäisi tulla noin 30 Ohm.
Itselläni oli samat oireet ja mag.venttiili oli rikki.
Tämä on yleisin vika.
Ohessa lainaus eräältä jenkkifirmalta, joka myy tehdaskorjaamiaan läppäkoteloita. Sain ko. viestin vastauksena tiedusteluuni myykö he erikseen potikoita/mikä on niiden tyyppi.
Tummennetut kohdat eivät oikein minulle selvinneet, joten pyydän teiltä tulkkausapua.
We do not have sensors for sale since they are not available from Saab or Hella (to the best of my knowledge) What we do is buying a bad/used unit and take the sensor our of it. ( tarkoittaa varmaan sensorin poistamisa ?)
There are 2 types of sensors (both looks the same) to identify, the older style sensor connected to the motor with round safety clips over
2 solid pins, (on units PN 9109075 and 9169699) the later style sensor is connected with 2 torx screws (on units PN 9170705) You must use the same type of mounting for the sensor you are installing to retain the correct senor position.
If the reason you suspect a bad sensor is 5 flashes of the check engine light or, PO120 and/or PO122 set in the Trionic ECM, be aware that these TPS codes always set when you are operating the car with ETS in limp home mode. For this reason these codes should be ignored if the car is going into limp home mode. they do not indicate any problem.
The only real codes to go by are the one set in the ETS system.
hope this helps
Yuval
Aion kyllä pyytää lisäselvitystä käyttävätkö he jotain omaa sensoria.
Mitenkähän tuo loppuosa olisi tulikittavissa
Jep jep, eiköhän toi "our of it" ole nimenomaan "out of it". Tyypillinen typo jostain syystä (esim. siitä, että t ja r ovat vierekkäin ja our on oikea sana..). Tuon voisi muuten käsittää niin, että ostavat noita käytettyjä ja rikkinäisiä ja kokoavat niiden ehjistä osista toimivia. Muutenkin käännös näyttäisi oikealta.
--Ere (ei virallinen kääntäjä, kunhan käytännössä..)
--Ere (ei virallinen kääntäjä, kunhan käytännössä..)
Ohessa kuva vm 95 TCS-läpän moottorista. Moottorin perässä näkyy asentopotikka, joka on ruuvikiinnitteinen. Vanhemmassa mallissa potikka tulee kiinni lukitusprikoilla ruuvin yläpuolella näkyvään tappiin. Luonnollisesti potikan toisella puolella on vastaavat kiinnikkeet. Moottorista tulee ulos 1/4 tuuman akseli, jossa lovi. Tähän akseliin potikan vastinosa sitten kiinnittyy. Itse potikka on valettu valkoisen muoviosan sisään, samoin kytkin, joka ilmaisee kaasuläpän puolivälin avautuman.
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Yhessä v6 tonnarin tcsmoottorissa oli hiilet jumittunut ja kollektori mustunut... oli muutens saman näköinen moottori v6 cse 95 mallissa.
Vika poistui hiomalla moottorin kollektori puhtaaksi ja hiilet irti niin taas toimi.
Vika poistui hiomalla moottorin kollektori puhtaaksi ja hiilet irti niin taas toimi.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83