TCS läppäkotelon purkaminen ? NYT AUKESI :-) lisätty kuva

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

TCS läppäkotelon purkaminen ? NYT AUKESI :-) lisätty kuva

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt on tutkittavana viallinen läppäkotelo. Hyvin sen saa muuten osiin paitsi se moottorin päädyssä oleva musta osa, jossa liitin sijaitsee.
Ilman sen irrotusta ei saa moottori/potentiometri-pakettia ulos.

Ko. kappale lienee kiinni jonkinlaisilla kynsillä, eikä olekaan tarkoitettu ehjänä avattavaksi. Onko joku joskus sen irroittanut tai tietää mistä löytyisi ohjeita?
Viimeksi muokannut pevi, To Heinä 14, 2005 12:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mitäs Kuuluu projektille? Onko mitään mahiksia fiksata tuota murheenkryyniä? Mielenkiinnolla odottelen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt on ongelmana miten avataan se musta osa, jossa liitin on. Tuntuu, ettei tässä maassa ole tietäjää :evil:
Kiitokset LR:n vinkistä, mutta sekään ei tuottanut tulosta.

Joku palstalla aikanaan kirjoitti juttua siitä potikasta, eli hän lienee saanut sen auki. Hakutoiminta ei kuitenkaan tuottanut tulosta.

Mainisemani kynnet ovat sisällä segmenteittäin ainakin piirustuksen mukaan. Joten niitä ei pääse ruuvimeisselillä raottamaan. Uskon, että idea on sellainen että liitinosa kierretään johonkin asentoon ( se nimittäin kierttyy melkein ympäri ) jolloin ulosvetoa estävät kynnet osuvat rungossa oleviin aukkoihin ja paketti tulee ulos vetämällä. Muttä mikä on ko. asento :!: :!: Tiukkaa tuntuu aina olevan.

Nyt selvittelin löytyisikö mailmalta asiantuntijaa. Väkisin en aio sitä avata. Täytyy siihen jokin konsti olla :cry:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

oletko jo Ruottin palstoilta katellut/kysellyt?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
suhari
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 14:13

Viesti Kirjoittaja suhari »

Kokeilin just avata sen liitin osan,onnistuu :lol: .
Naputtele esim.ruokailuveitsi tai jokin joka levittää rakoa ja hieman vielä lisää niin auki on.
Asenolla ei ole väliä.

Tuskin sieltä mitään vikaa löytyy,aina kannattaa tarkastaa.
Millaiset oireet autossa on?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

suhari kirjoitti:Kokeilin just avata sen liitin osan,onnistuu :lol: .
Naputtele esim.ruokailuveitsi tai jokin joka levittää rakoa ja hieman vielä lisää niin auki on.
Asenolla ei ole väliä.

Tuskin sieltä mitään vikaa löytyy,aina kannattaa tarkastaa.
Millaiset oireet autossa on?
Että niin helppoa :!: olen jo USA:ta myöten tiedustellut :evil:

Vika on, että auto menee ajoittain limphome-tilaan.

Tyypillenen läppäkotelon vika on nimenomaan siellä. Takaisinkytkentäpotikan kontaktipinnat kuluvat ja alkavat katkomaan.
Tietenkin TCS-järjestelmässä on ( pari ) muutakin pikkuvika mahdollisuuutta.
Mutta nyt aikomuksenani on selvittää saisiko korvaavan osan jostakin.

Ruotsin palstalakin ihmetellään keskenään TCS:n vikoja, mutta ei sielläkään tunnu oikein tietäjää löytyvän.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt tosiaan sain moottorin siististi avattua aivan kuten annettiin ohjetta.

Miljoonat kiitokset suharille.

Moottorin perään on kytketty naurettava potikka, joka on siellä sitten pätkii. Potikka on laadultaan aika onnettoman näköinen moottoriin nähden.

Ohessa valmistaja

http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/sr.exe/indexus

täytynee selvittää saisiko potikkaa erillisenä varaosana.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiitos Pevi, että selvittelet asioita. Kohta meillä ei ole kellään mitään onelmia TCS:n kanssa! :)

Pitänee koputtaa puuta kun ei ole vielä oikkuillut.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
suhari
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 14:13

Viesti Kirjoittaja suhari »

Oletko tarkistanut rintapellissä olevan magneettiventtiilin,apukuskinpuolella?

Tarkastus tietysti hankalaa mikäli tóimii pätkimällä.
Vastusmittarilla mitattuna pitäisi tulla noin 30 Ohm.

Itselläni oli samat oireet ja mag.venttiili oli rikki.
Tämä on yleisin vika.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

suhari kirjoitti:Oletko tarkistanut rintapellissä olevan magneettiventtiilin,apukuskinpuolella?

Tarkastus tietysti hankalaa mikäli tóimii pätkimällä.
Vastusmittarilla mitattuna pitäisi tulla noin 30 Ohm.

Itselläni oli samat oireet ja mag.venttiili oli rikki.
Tämä on yleisin vika.
Oikeastaan minulla on SABON läppäkotelo tutkittavana, jonka autosta vika poistui läppäkotelon vaihdon myötä. Tällä perusteella päättelen vian olevan läppäkotelossa. Olen mitannut takaisinkytkentäpotikan ja se vaikutti kaikinpuolin ehjältä. Tosin vikahan oli satunnaista.

Ohessa lainaus eräältä jenkkifirmalta, joka myy tehdaskorjaamiaan läppäkoteloita. Sain ko. viestin vastauksena tiedusteluuni myykö he erikseen potikoita/mikä on niiden tyyppi.

Tummennetut kohdat eivät oikein minulle selvinneet, joten pyydän teiltä tulkkausapua.


We do not have sensors for sale since they are not available from Saab or Hella (to the best of my knowledge) What we do is buying a bad/used unit and take the sensor our of it. ( tarkoittaa varmaan sensorin poistamisa ?)
There are 2 types of sensors (both looks the same) to identify, the older style sensor connected to the motor with round safety clips over
2 solid pins, (on units PN 9109075 and 9169699) the later style sensor is connected with 2 torx screws (on units PN 9170705) You must use the same type of mounting for the sensor you are installing to retain the correct senor position.

If the reason you suspect a bad sensor is 5 flashes of the check engine light or, PO120 and/or PO122 set in the Trionic ECM, be aware that these TPS codes always set when you are operating the car with ETS in limp home mode. For this reason these codes should be ignored if the car is going into limp home mode. they do not indicate any problem.
The only real codes to go by are the one set in the ETS system.

hope this helps

Yuval

Aion kyllä pyytää lisäselvitystä käyttävätkö he jotain omaa sensoria.

Mitenkähän tuo loppuosa olisi tulikittavissa 8O
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Jep jep, eiköhän toi "our of it" ole nimenomaan "out of it". Tyypillinen typo jostain syystä (esim. siitä, että t ja r ovat vierekkäin ja our on oikea sana..). Tuon voisi muuten käsittää niin, että ostavat noita käytettyjä ja rikkinäisiä ja kokoavat niiden ehjistä osista toimivia. Muutenkin käännös näyttäisi oikealta.

--Ere (ei virallinen kääntäjä, kunhan käytännössä..)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ohessa kuva vm 95 TCS-läpän moottorista. Moottorin perässä näkyy asentopotikka, joka on ruuvikiinnitteinen. Vanhemmassa mallissa potikka tulee kiinni lukitusprikoilla ruuvin yläpuolella näkyvään tappiin. Luonnollisesti potikan toisella puolella on vastaavat kiinnikkeet. Moottorista tulee ulos 1/4 tuuman akseli, jossa lovi. Tähän akseliin potikan vastinosa sitten kiinnittyy. Itse potikka on valettu valkoisen muoviosan sisään, samoin kytkin, joka ilmaisee kaasuläpän puolivälin avautuman.


Kuva
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Suomennukset vaikuttaa ihan hyviltä. Minäkin käsitin että kokoavat parista toimimattomasta yhden toimivan. Pakkohan noita on jostain saada noita potikoita, jokuhan ne tekee. Voi vaan selvitys olla kovan työn takana.
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Yhessä v6 tonnarin tcsmoottorissa oli hiilet jumittunut ja kollektori mustunut... oli muutens saman näköinen moottori v6 cse 95 mallissa.
Vika poistui hiomalla moottorin kollektori puhtaaksi ja hiilet irti niin taas toimi.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

turporuuvi kirjoitti:Yhessä v6 tonnarin tcsmoottorissa oli hiilet jumittunut ja kollektori mustunut... oli muutens saman näköinen moottori v6 cse 95 mallissa.
Vika poistui hiomalla moottorin kollektori puhtaaksi ja hiilet irti niin taas toimi.
Minkälaiset oireet kyseisessä autossa oli..? :roll:
Vastaa Viestiin