99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikähän mahtaa olla syynä, että Motonet myy taka-akselin vasenta jarruputkea eri pituisina, satkuun 115 cm, ysiysiin 110 cm. Jarruletkut ovat samat molemmissa.

Onko kokemusta putkien vaihtamisesta, riittääkö tuo 110 "sopivasti" vai pitääkö olla 115 cm?

Nyt olisi tilaisuus tarjota minulle 99:iin nopeasti hyväkuntoista vähäruosteista taka-akselia vanhalla jaolla, hyvillä jarrukilvillä ja laakereilla.

Ilmeisesti satkun akselikin sopii?
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 30, 2005 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Nyt kun vauhtiin pääsit, niin laita samantien uudemman jaon navat ja jarrut :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ronska kirjoitti:Nyt kun vauhtiin pääsit, niin laita samantien uudemman jaon navat ja jarrut
Kiitos vaan yllyttämisestä, mutta nyt on hankittuna vanhan jaon vanteita sopivasti, ei voi vaihtaa. Ja tuo pitäisi saada alas pukiltakin pian, iskarin yläpään kiinnityksen korjaaminen on nyt jo paisunut suuremmaksi operaatioksi kuin aioin, nyt ei enää voi laajentaa...

Onneksi MM-kisat loppui niin heti kelitkin parani, kaatosadekelit vähän kiusasivat remppaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näköjään 110 cm putki oli hiukan liian lyhyt vm. 82 taka-akseliin. Kyllä sen saa liitoksiin ja kiinnikkeisiin ylettymään mutta jäi harmittavan niukaksi.

Voinko Motonetin listan virheeseen vedoten vaatia osan vaihdettavaksi päikseen sopivampaan?

Kuva

Näköjään MM-kisojen loppuminen ei auttanutkaan pysyvästi huonoon säähän.

EDIT: kuvalinkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ke Touko 28, 2014 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kävin keskustelemassa Motonetissä jarruputkien pituuksista. Lupasivat selvitellä onko mahdollista saada listaan tarkennuksia putkien pituuden osalta.

Ja pienen väännön jälkeen sain vaihdettua 115-senttiseen vanhan putken, jonka olin ohjeiden vastaisesti asentanut autoon vaikka "oli ollut mahdollista todeta liian lyhyeksi asentamatta autoon".

Yritin eilen vaihtaa jarrupääsylinteriin tiiviisteitä. Olin hankkinut 22,2-millisen tiivistekumisarjan, kun korjaamokäsikirjan tekniset tiedot ilmoittavat sylinterin olevan tuota kokoa. Ensimmäinen ihmetys oli, kun lähempänä tehostinta olevan männän jousen päätyholkki oli ruuvattu kuusiokoloruuvilla mäntään. Haynesin kirjan kuvassa ei tuosta ruuvista mainittu mitään, mutta sehän nyt ei ole kovin harvinaista. Ruuvi oli tiukassa, 2 mm kuusiokoloavain katkesi sinne reikään. Jousen kokonpainamalla sai ruuvin varresta sen verran kiinni että sai pihdeillä kääntymään auki.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarrut/ensiomanta.jpg

Osien putsauksen jälkeen uudet tiivisteet paikoilleen ja asentamaan takaisin sylinteriin. Kovin jäykästi meni jarrunesteellä voitelusta huolimatta, mutta meni kuitenkin. Viimeinen tiiviste tosin ei halunnut mennä ennen kuin tiivisteen reuna leikkautui.

Otin männät uudestaan ulos ja ryhdyin tarkastelemaan tilannetta. Osoittautui, että sylinteri onkin 20,6-millinen. Tiivisteet olivat siis liian isot.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... isteet.jpg

Minulla on auton historia kokolailla tarkkaan tiedossa, jarrusylinteriä ei tietääkseni ole vaihdettu. Pääsylinterin tiivisteet kyllä vaihdatin kymmenen vuotta sitten, mutta asentaja ei maininnut että sylinterin olisi joutunut vaihtamaan kuten ryyppyvaijerin tuossa samaisessa operaatiossa.

Onko kenelläkään tarkemmin tietoa minkälainen jarrupääsylinteri missäkin vuosimallissa on ja milloin sylinterin tyyppi on vaihtunut? Motonetin tiivistesarjainfon mukaan 20,6-millinen olisi vm. 83-84-autoissa, mutta pääsylinteri-infon mukaan 81-84. Minulla oli tällainen Girling 74660687 http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarrut/sylinteri1.jpg

Ostin nyt Motonetin 22,2-millisen sylinterin. Näytti olevan Lockheedin sylinteri, ainakin nopeasti tarkasteltuna yhteensopiva kiinnitykseltään ja putkilähdöiltään.
99 8.74--84 Ø22,2 (myös Ø20,6 tilalle). . . . . . . . . . . 23-5015 47.86

Muutama lisäkuva, osa kuvista epätarkkoja, liekö jarrunestettä linssissä tms :-) http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/jarrut/
Viimeksi muokannut jus, To Heinä 25, 2013 21:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Taas on jarruputki vaihdettu, 115-senttinen putki riitti oikein hyvin letkulta jarrusatulalle. Mittasin nyt alkuperäisen putken, kyllä se oli 115 cm. Olisi pitänyt mitata heti alkuun, mutta en sitten kuitenkaan saanut mitattua ennen kuin päädyin putkiostoksille.

Ostamani 22,2-sylinteri sopi hyvin paikalleen ja poljintuntuma on nyt täysin erilainen, todella kova moottori sammuksissa painaessa. Poljinta ei saa poljettua lähellekään lattiaa. En ajanut vielä, mutta odottaisin jarruttamisenkin onnistuvan nyt paremmin kuin vanhalla sylinterillä.

Periaatteessahan suurempihalkaisijainen sylinteri vaatii enemmän voimaa polkimeen kuin pienempi saman jarrutusvoiman synnyttämiseksi, mutta kun vanhassa tiivisteet ja ehkä sylinterikin olivat ilmeisen valmiit, niin kokonaisjarrutustuntuma lienee olennaisesti parantunut.

Olisi tuon 20,6-millisen sylinterinkin ilmeisesti saanut Motonetista, hinta 9 euroa kalliimpi ja olisi pitänyt tilata Turusta.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... a_uusi.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... i_uusi.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/99/jarru ... nnettu.jpg

Kunhan nyt saan vielä vähän massaa pohjaan ja pyöräkoteloihin, pääsen koeajolle. Takajarrulevyt ovat ainakin hyvin ottaneet ruostetta kun auto on ollut pukilla pihassa kohta neljä viikkoa.
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Onkos kellään tietoa saako tuohon 20,6-milliseen pääsylinteriin enää tiivistesarjaa yhtään mistään, vai täytyykö vaihtaa koko sylinteri?
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Viesti Kirjoittaja mestari »

talvipäivillä mahdollisuus taka akselin nyppäämiseen kätevällä ranneliikkeellä, sopivasti.
polku on jo autolle ja peräpäästä lapioitu että luvattoman helpolla pääsee :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: 99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Viesti Kirjoittaja mart96 »

itse etsin myös niitä 20,6 mm tiivisteitä ja en löydänyt mistään. Joka puolella tarjottiin tuota 22....
Tilasin lopulta uuden pääsylkyn.
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 Taka-akselin jarruputket ja jarrupääsylinterit

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Kiitoksia jus:lle vinkistä, ja muillekin vanhan tavaran perään oleville tiedoksi että Turun jarruosa tarjoaa tuohon vanhempaan sylinteriin tiivistesarjaa, tosin hieman suolaiseen 40 euron hintaan. Kyllähän tuo vielä silti hitusen halvempi setti on kuin kokonaan uusi sylinteri.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Vastaa Viestiin