Tulipa sitten askarreltua CSE:hen taakse uudet palat + levyt.
Muuten sujui aika nätisti, mutta seuraavanlaisia huomioita tuli matkalle, jotka olisin halunnut jostain lukea ennen työhön ryhtymistä, olisi sitten selvinnyt nopeammin tämäkin projekti. (pääsin kotiin vasta puolilta öin)
- käsijarrun säätöruuvi (4mm allen) ei tule näemmä kaikissa satuloissa ulos asti, joten itsekin ruuvailin aivan turhaan sitä rajoittajaa vasten n. 15min. :-D
- jos jarrulaikka on jumissa, niin satula kunnolla syrjään ja pari kovaa iskua lekalla takapuolelta, niin se lentää ulos. Tämän olin huomannut jo ysisatkun jarrurempoissa, mutta siitä on jo vuosi aikaa, joten eihän sitä voinut muistaa. Toisen navan käyttöikä taisi lyhentyä nyt, kun rusikoin sitä vähän vääristä paikoista. Jos lyöt hiljaa, ruoste pitää ja napa vastaanottaa kaikki voimat, mutta jos lyöt ikäänkuin jarrulevyn "läpi", voimaa tulee niin paljon, että ruoste hellittää. Karatemiehet käyttävät samaa tekniikkaa halkoessaan kattotiiliä käsillään. :-)
- pieni ruuvipuristin (puutöissä käytetty) on aika passeli kapine tuon satulan männän sisäänpainamiseen. suosittelen tekemään satulalle tehtävät operaatiot sitten, kun vanha levy on irroitettu.
- kannattaa löysätä sekä suojuksen, että satulan ruuvit samalla kertaa, sitten sen jälkeen purkaa satulan irti ja sen jälkeen kiertää suojuksen ruuvit pois.
- viilalla saa hyvin ruostemöhnät pois navan urasta, jotta uusi jarrulevy istuisi paremmin
Hmm, mitähän muuta siitä jäi käteen.. Kipeät sormenpäät ja mustat kynnenaluset.
Nämä tällaiset jutut on kokeneemmille Saab-tovereille varmasti itsestäänselvyyksiä, mutta itse olen vasta aloittelemassa uraani, joten käytännön kautta tulleita niksejä ei vielä pahemmin ole takataskussa.. Toivottavasti tämä auttaa jotakuta.
Ei niitä jarruja pelätä tarvitse ainakaan, sen huomasin jo Finlandia-projektin yhteydessä. Tiukkoja ruuveja siellä tosin riittää. :-)
Ai niin ja nyt kaksi jarruremppaa takanapäin, olen ollut onnellisimmillani työskennellessäni tehdaskunnostettujen jarrusatuloiden kanssa. Jälkikäteen ajatellen CSE:henkin olisi kannattanut käydä hakemassa.. Suosittelen myös, jos vaan rahat riittää.
Jarrukokemuksia..
Jarrukokemuksia..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jooh, toinen puoli meni huomattavasti nopeammin.. Niinkuin aina.
Vähän kyllä jäi kaivelemaan tuo, ne takasatulat on ihan kamalassa kunnossa jo.. Tekis mieli käydä hakemassa ne tehdaskunnostetut joka kulmaan, mutta tilin saldo on eri mieltä. :-)
Vähän kyllä jäi kaivelemaan tuo, ne takasatulat on ihan kamalassa kunnossa jo.. Tekis mieli käydä hakemassa ne tehdaskunnostetut joka kulmaan, mutta tilin saldo on eri mieltä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Jarrukokemuksia..
Heipä hei.
Pitäisi vaihtaa 9000 eteen jarrusatulalle tuleva jarruletku kun on rispaantunut kumi siitä päältä. Eli missä kohtaa on liitäntä jossa tämä jarruletku muuttuu jarruputkeksi? Muuta huomionarvoisia vinkkejä kaivataan ko operaatioon. Jarru nesteethän menee vaihtoon joka tapauksessa kun nuita joutuu availemaan, kannattaako käyttää sitten joka nurkasta nuo letkut auki että sais kerralla kaikki nesteet vaihdettua uuteen?
Kiitos
Pitäisi vaihtaa 9000 eteen jarrusatulalle tuleva jarruletku kun on rispaantunut kumi siitä päältä. Eli missä kohtaa on liitäntä jossa tämä jarruletku muuttuu jarruputkeksi? Muuta huomionarvoisia vinkkejä kaivataan ko operaatioon. Jarru nesteethän menee vaihtoon joka tapauksessa kun nuita joutuu availemaan, kannattaako käyttää sitten joka nurkasta nuo letkut auki että sais kerralla kaikki nesteet vaihdettua uuteen?
Kiitos
Re: Jarrukokemuksia..
Letkun liitos jarruputkeen on sisälokasuojan reunan alla. Jos liitos sattuisi olemaan herkästi auki kiertyvää sorttia, sisälokasuojaa ei tarvitsisi kuin vähän raottaa, mutta todennäköisesti haluat irrottaa ne molemmat puoliskot.
Letkun pää on kiinnittetty korin kannakkeeseen jousiklipsillä ja putken junttura on kierretty sitten letkun sisäkierteeseen:
Lisää letkunvaihtokuvia ym:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste2/
Jarrusatuloissa on ilmausnipat, niiden kautta saat jarrunesteet vaihdettua ilman että tarvitsee irrotella jarruletkuja.
Letkun pää on kiinnittetty korin kannakkeeseen jousiklipsillä ja putken junttura on kierretty sitten letkun sisäkierteeseen:
Lisää letkunvaihtokuvia ym:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste2/
Jarrusatuloissa on ilmausnipat, niiden kautta saat jarrunesteet vaihdettua ilman että tarvitsee irrotella jarruletkuja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jarrukokemuksia..
Luonnollisestikin sillä edellytyksellä että ne ilmausnipat sattuu lähtemään auki eikä katkeajus kirjoitti: Jarrusatuloissa on ilmausnipat, niiden kautta saat jarrunesteet vaihdettua ilman että tarvitsee irrotella jarruletkuja.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Jarrukokemuksia..
Saahan ne nipat auki, vaikka katkeaisivatkin. Jos katkeavat, on tainnut jäädä jarrunesteet vaihtamatta parin vuoden välein niin kuin kuuluisi. Aina on hyvä olla uudet nipat varalla, kun ilmaushommiin ryhtyy.