Jarrukokemuksia..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Jarrukokemuksia..

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tulipa sitten askarreltua CSE:hen taakse uudet palat + levyt.

Muuten sujui aika nätisti, mutta seuraavanlaisia huomioita tuli matkalle, jotka olisin halunnut jostain lukea ennen työhön ryhtymistä, olisi sitten selvinnyt nopeammin tämäkin projekti. (pääsin kotiin vasta puolilta öin)

- käsijarrun säätöruuvi (4mm allen) ei tule näemmä kaikissa satuloissa ulos asti, joten itsekin ruuvailin aivan turhaan sitä rajoittajaa vasten n. 15min. :-D
- jos jarrulaikka on jumissa, niin satula kunnolla syrjään ja pari kovaa iskua lekalla takapuolelta, niin se lentää ulos. Tämän olin huomannut jo ysisatkun jarrurempoissa, mutta siitä on jo vuosi aikaa, joten eihän sitä voinut muistaa. Toisen navan käyttöikä taisi lyhentyä nyt, kun rusikoin sitä vähän vääristä paikoista. Jos lyöt hiljaa, ruoste pitää ja napa vastaanottaa kaikki voimat, mutta jos lyöt ikäänkuin jarrulevyn "läpi", voimaa tulee niin paljon, että ruoste hellittää. Karatemiehet käyttävät samaa tekniikkaa halkoessaan kattotiiliä käsillään. :-)
- pieni ruuvipuristin (puutöissä käytetty) on aika passeli kapine tuon satulan männän sisäänpainamiseen. suosittelen tekemään satulalle tehtävät operaatiot sitten, kun vanha levy on irroitettu.
- kannattaa löysätä sekä suojuksen, että satulan ruuvit samalla kertaa, sitten sen jälkeen purkaa satulan irti ja sen jälkeen kiertää suojuksen ruuvit pois.
- viilalla saa hyvin ruostemöhnät pois navan urasta, jotta uusi jarrulevy istuisi paremmin

Hmm, mitähän muuta siitä jäi käteen.. Kipeät sormenpäät ja mustat kynnenaluset.

Nämä tällaiset jutut on kokeneemmille Saab-tovereille varmasti itsestäänselvyyksiä, mutta itse olen vasta aloittelemassa uraani, joten käytännön kautta tulleita niksejä ei vielä pahemmin ole takataskussa.. Toivottavasti tämä auttaa jotakuta.

Ei niitä jarruja pelätä tarvitse ainakaan, sen huomasin jo Finlandia-projektin yhteydessä. Tiukkoja ruuveja siellä tosin riittää. :-)

Ai niin ja nyt kaksi jarruremppaa takanapäin, olen ollut onnellisimmillani työskennellessäni tehdaskunnostettujen jarrusatuloiden kanssa. Jälkikäteen ajatellen CSE:henkin olisi kannattanut käydä hakemassa.. Suosittelen myös, jos vaan rahat riittää.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jooh, toinen puoli meni huomattavasti nopeammin.. Niinkuin aina.

Vähän kyllä jäi kaivelemaan tuo, ne takasatulat on ihan kamalassa kunnossa jo.. Tekis mieli käydä hakemassa ne tehdaskunnostetut joka kulmaan, mutta tilin saldo on eri mieltä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
matalampi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 15:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrukokemuksia..

Viesti Kirjoittaja matalampi »

Heipä hei.

Pitäisi vaihtaa 9000 eteen jarrusatulalle tuleva jarruletku kun on rispaantunut kumi siitä päältä. Eli missä kohtaa on liitäntä jossa tämä jarruletku muuttuu jarruputkeksi? Muuta huomionarvoisia vinkkejä kaivataan ko operaatioon. Jarru nesteethän menee vaihtoon joka tapauksessa kun nuita joutuu availemaan, kannattaako käyttää sitten joka nurkasta nuo letkut auki että sais kerralla kaikki nesteet vaihdettua uuteen?

Kiitos
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrukokemuksia..

Viesti Kirjoittaja jus »

Letkun liitos jarruputkeen on sisälokasuojan reunan alla. Jos liitos sattuisi olemaan herkästi auki kiertyvää sorttia, sisälokasuojaa ei tarvitsisi kuin vähän raottaa, mutta todennäköisesti haluat irrottaa ne molemmat puoliskot.

Letkun pää on kiinnittetty korin kannakkeeseen jousiklipsillä ja putken junttura on kierretty sitten letkun sisäkierteeseen:
Kuva

Kuva

Lisää letkunvaihtokuvia ym:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste2/

Jarrusatuloissa on ilmausnipat, niiden kautta saat jarrunesteet vaihdettua ilman että tarvitsee irrotella jarruletkuja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Jarrukokemuksia..

Viesti Kirjoittaja Janza »

jus kirjoitti: Jarrusatuloissa on ilmausnipat, niiden kautta saat jarrunesteet vaihdettua ilman että tarvitsee irrotella jarruletkuja.
Luonnollisestikin sillä edellytyksellä että ne ilmausnipat sattuu lähtemään auki eikä katkea :(
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrukokemuksia..

Viesti Kirjoittaja jus »

Saahan ne nipat auki, vaikka katkeaisivatkin. Jos katkeavat, on tainnut jäädä jarrunesteet vaihtamatta parin vuoden välein niin kuin kuuluisi. Aina on hyvä olla uudet nipat varalla, kun ilmaushommiin ryhtyy.
Vastaa Viestiin