Starttijännitteet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Starttijännitteet

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mistähän tuo edu repii/arpoo ton pienimmän startissa esiintyneen jännitteen. :?:
Ei muuten vaan, kun tossa taas äsken kauppaan lähtiessä siinä oli 7,6 meinasin että oliko tuo keskikulutus vaan oli se volttinäyttö. :?
Auto kyllä starttaa ihan ok, ja akku on 1/2v vanha kaikki konetilassa olevat maadoitukset on putsattu ja rasvattu ja akkujännite pysyy 1mS low rekordilla yli 11V kun edu näyttää jotain 8,6V :?:
Jännitettä hukkuu startissa akun napatapin ja koneen rungon väliin noin 0,150-0,200V eli tuo koneen maadoitus on kunnossa.
Ja edelleen akun -tapin ja maadoitus kohdan G30 (runko siinä akun vieressä) välille 0,05-0,1V kun virta on päällä ja ilmastointi huurteenpoistolla (ajovalot+puh.max ja takalasin ja peilin lämmittimet yms.) eli tuokin kunnossa.
Välillä on ihan ok noin 11,5 vaan kun tuo latausjännite näyttämäkin on 0,4V alle todellisen, tosin ihan tasan riippumatta lämpötilasta eli edu 14,2-13,8 ja akun navoissa 14,6-14,2V (kylmä/kuuma kone).
Ihan vaan että pitäisiköhän tolle tehdä jotain kun on riivannut jo ton vuodenverran mitä tää yksilö on mulla ollut ja kun edellisessä yksilössä cc ei vastaavia virhenäyttämiä esiintynyt. :?
Muuten kylläkin kaikki taas vaihteeksi toimii moitteetta. :)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eiks nyt kellään oo vastaavia ongelmia esiintynyt. :?:

No ei nyt toki mullakaan edellisten kanssa, joten onko tää joku yksilö ja vaihda pois ennenkuin kolmannen kerran jättää tielle. :?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No niin mullakin aina starttaa ja ihan ok. Vaan tuo jänönäyttämä kun on ihan mistä sattuu. :?:
Ja aina pahenee, vielä puolivuotta sitten oli minimi noin 8,5V ja nyt tuo 7,6V ja auto toimii kuin unelma (taas vaihteeks) :)
Eli mistähän tota rupeis ettiin tollaiselle CC tonnari tarkkuudelle. :?:
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Ihan samaa ihmetellyt, kuvittelin jo viime talvena että alkaa akku loppumaan. Akulla ikää 4v, mutta kun yön yli seisottuaankin yleismittarilla mitattuna napajännite noin 12,5V niin ei se nyt ihan loppu olle. Liitoksia olen katsellut ja putsaillutkin jotain, mutta mitään häviömittauksia ei ole tullut tehtyä.
Virrat kun pistää päälle niin edu näyttää jotain 11,5 -12V. Sartin jälkeen aamusella 7,5 - 9,5V ja lämpöisellä koneella 9 -11V. Käynnistymisessä ei mitään ongelmaa, pyörittää hyvin ja lähtee sekunnissa parissa käymään, aamullakin. Tiedä sitten kun ilmat kylmenee.
Latausjännitteeksi edu näyttää jotain 13,8 - 14,3V.
Ei kai tuossa mitään hätää niin kauan kuin yleismittarilla mitattuna napajännite on jotain 12,3V tai enempi, antaa edun näyttä mitä näyttää.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Samoja havaintoja EDUn näytössä. Nyt on muistaakseni pyörinyt käynnistettäessä siinä 7,5 - 9,0V paikkeilla.

Jos auto toimii ja käynnistyy, lieneekö tuolla niin väliä. Itselläni tosin joskus
antaa pyörittää konetta luvattoman kauan (katso starttaaaaaaaaa... viestiketju).

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Liekö tolla nyt niin väliä. :D
Tieto lisää tuskaa. :)
Vaan oishan se kiva, jotta johonkin olisi uskominen. :?:
Ja koskeeko tää ongelma vain näitä "uudempia" tonnareita :?:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eipä ole alle kymmenen tippunut startissa vaikka välillä on pitkään soinu ratio sun muuta.
Akku jopa seisonnan takia oli päässyt tyhjäksi viime talvena.

Ja autona toi sigun -86
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Mulla ei kyllä koskaan näytä yli 10 volttia, pahin on ollu 6,9V.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mulla seilannu nuo lukemat 7-11V välillä, en ole vielä jaksanut hätääntyä, katsotaan kun talvi tulee, sittenhän sen näkee lähteekö vielä käyntiin. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
sepeteus
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:31
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Vanhalla akulla näytti talvella 7:llä alkavia lukemia, kunnes alkoi tulla raja vastaan. Uudella akulla aina yli 10 V.
Latausjännite samat 13,8-14,2 V kuin tuossa muutamalla aikaisemmallakin. Paitsi kun meni laturin hiilet, korjaamoa kohti mentiin viimeisillä voimilla ja 5-7 V lasissa. Nyki loppumatkan ja välillä pyöri 3 pytyllä.
Taisi tietsikat sekoilla ja suuttimetkin ruiskivat bensaa silloin kun jaksoivat tai muistivat. :)
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Nyt tuossa oikein tarkkailin EDUn jännitemittaria kun päivällä tuli käytyä Kokkolassa.

Auto seissyt sunnuntaista asti, käynnistettäessä näytti EDU 8,0V.
Kone vielä kylmänä latausjännite 13,7 - 13,8V, palatessa kone lämpimänä 14,1V..

Eli tällaisia lukemia tämä yksilö näyttää.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tänäaamuna lämpötila DCC:n mukaan 5 astetta. Alimman starttijännitteen näyttö 11 V, latausjännite 13,4 - 13,6 takalasinlämmitin ja ajovalot päällä. Kolmen minuutin ajon jälkeen 10 minuutin pysähdys päiväkodilla, uusi startti alin jännite 10,9 V. Akku on kolme vuotta vanha 60 Ah.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Starttijännitte EDUn näytöllä näin syysaamuisin kylmällä koneella siellä 9V:n tuntumassa. Lämpimällä koneella lyhyen stopin jälkeen n. 10V. Talvella oli 8:llakin alkavia lukemia. Akku vajaa kaksivuotias 72Ah, aina jaksanut hyvin pyörittää...

Latausjännitenäyttö on järjestään n. 0,7-0,9V alakantissa tonnarini EDUssa verrattuna navoista mitattuun, eli latausjännitteet EDUssa takalasinlämppärin ollessa päällä n. 13,1V, ilman sitä 13,4V. Kesällä kuumalla koneella EDUn näyttö alimmillaan n. 12,6V...Lataussäädin on uusittu keväällä, ei tuonut mitään muutoksia latausjännitenäyttöön. Starttauksessa alimpia napajännitteitä en ole mittaillut sen tarkemmin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9384
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Starttijännitteenä tuo lpt näyttää lähes aina 11.9 eli vajaan voltin haukkaisi alaspäin startaressa. Onkohan noihin saatavana lataussäätimiä joiden jännite on normaalia korkeampi, tuossa omassani on edun ja yleimittarinkin mukaan aika korkea jännite, acc, ajovalot ja takalasin lämppäri päällä on jännite 14.0v ja ilman takalasinlämppäriä 14.2.

Webasto kun tulee asennettavaksi jossain vaiheessa ja sen myötä min. 90Ah:n akku niin voisi olla hyödyllistä saada latausjännite entisestäänkin ylemmäs, vai mikäs noiden sähkölaitteiden ylin toimintajännite on?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eiks tuo 2,45V/kenno ole aika ylärajoissa tuon keittämisen suhteen +20C lämmöissä. eli 14,7V koko 12V lyijyakku olettaen että kaikki kennot on samanlaisia.,
(Ainakin tuolla akku kursseilla ne viisaat väitti että 30% noista battereista on susia). :?:
Vastaa Viestiin