Juttua ohjauksen ääntelystä ja kysymys virtalukosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Juttua ohjauksen ääntelystä ja kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja ah79 »

:evil: :? :oops: :cry: 8O saatanan perkele :!:

Eipä oo näköjään vanhassa autossa yhtään osaa, joka ei ajan myötä kuluisi... Niin kauan kuin tonttu on mulla ollut, soralla tai varsinkin nupukivellä ajaessa on ratin takaa kotelosta kuulunut pientä helinän ja kolinan sekoitusta. Ei oo haitannut, kun tämmöisillä alustoilla on tullut ajettua niin harvoin ja muuten ohjaus on toiminut täydellisesti, ei klappia tai muitakaan oireita.

Nyt kun on muutaman viikon joutunut ajamaan työmatkaa Helsingin läpi, sivuäänen kuunteleminen on muuttunut jokapäiväiseksi lystiksi Hietalahdenrannan nurkilla, joten päätin oman mielenrauhani vuoksi ottaa selvän, mistä loppujen lopuksi on kysymys. Pura-kääntele rattia-kuuntele-pura lisää-operaation päätteeksi syylliseksi paljastui väljäksi kulunut ohjausakselin yläpään laakeri 8O . Onhan autolla ikää ja kilsoja takana, mutta aika mielenkiintoinen vika silti. Laakeri kuitenkin pyöri herkästi, joten sikäli saa helinä saa mun puolesta jatkua vaikka ikuisesti, kun tietää, ettei mitään kriittistä ole irtoamassa.

Sitten syy alun kiroiluun ja tämänhetkiseen vitutukseen, johon olut kyllä tuntuu auttavan ihan hyvin ainakin ensi alkuun:

Kotimatkalla huomasin, että autosta lähtee avain pois virtalukosta missä asennossa tahansa :evil: ! Mitähän mä mahdoin tehdä väärin ja miten tuon saa korjattua? Ohjausakselin yläpää virtalukkoineen kaikkineen oli kyllä irti operaation aikana ja jopa testailin rattilukkoa avain lukossa osien ollessa irti autosta, joten siinä on ilmeisesti tapahtunut jotain käsikirjoitukseen kuulumatonta. Huomenna olisi tarkoitus korjata sählinkiensä jäljet, jos vaan tietäisi miten :cry: .

Luotan kuitenkin, että joku osaa täällä neuvoa, kuten aina ennenkin oman sormen mennessä suuhun :D .
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos avain tulee ulos virtalukosta muissa kuin nolla-asennossa, vika on kuluneessa avaimessa tai kuluneissa lukon haitoissa.

Hakusanalla virtalukko löytyy vaikka mitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jus kirjoitti:Jos avain tulee ulos virtalukosta muissa kuin nolla-asennossa, vika on kuluneessa avaimessa tai kuluneissa lukon haitoissa.

Hakusanalla virtalukko löytyy vaikka mitä.
Avain tai lukko ei ole kuluneet, koska ennen päivän purkuoperaatiota mitään ongelmia ei ollut, nyt avain tulee pois aivan yhtä helposti kuin "virrat pois"-asennossakin. Kyseessä siis ilmiselvästi oma asennusmoka.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:Avain tai lukko ei ole kuluneet, koska ennen päivän purkuoperaatiota mitään ongelmia ei ollut, nyt avain tulee pois aivan yhtä helposti kuin "virrat pois"-asennossakin. Kyseessä siis ilmiselvästi oma asennusmoka.
Jos et purkanut lukkosylinteriä, niin asennusmoka on siinä, että asennuksen yhteydessä kulutit haitat loppuun, yli avaimen pysymisen kannalta kriittisen rajan.

Tai sitten purit sylinterin ja unohdit laittaa haitat takaisin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jus kirjoitti: Jos et purkanut lukkosylinteriä, niin asennusmoka on siinä, että asennuksen yhteydessä kulutit haitat loppuun, yli avaimen pysymisen kannalta kriittisen rajan.

Tai sitten purit sylinterin ja unohdit laittaa haitat takaisin.
Lisätään vielä sen verran, että kaiken lisäksi avain lähti ajossakin kääntymään starttiasentoon, mitä sen ei normaalisti pitäisi tehdä eikä ole ennen tehnytkään.

Minäkään en tajua, miten tällainen on mahdodollista kun lukkosylinteri ei kerran ollut irti, mutta valitettavasti omia silmiään vaan joutuu uskomaan. Ennen operaatiota avaimessa ei todellakaan ollut minkäänlaista klappia, ja nyt se tulee missä tahansa asennossa ulos kuin tyhjää vaan. Näin radikaaliin kulumiseen parilla avaimenkäännöllä en usko, eli edelleen väittäisin lukkopesän menneen jollain lailla ketuilleen.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:Lisätään vielä sen verran, että kaiken lisäksi avain lähti ajossakin kääntymään starttiasentoon, mitä sen ei normaalisti pitäisi tehdä eikä ole ennen tehnytkään.
Tuon uudelleenstarttauksen esto on virtalukon pohjassa. Kynsi kääntyy ulos kun ekan kerran starttaat, ja seuraava startti on mahdollinen vasta kun ensin käännät virrat pois. Taisit saada turmeltua virtalukon pohjankin.

Vieläkö olutta riittää?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jus kirjoitti:
ah79 kirjoitti:Lisätään vielä sen verran, että kaiken lisäksi avain lähti ajossakin kääntymään starttiasentoon, mitä sen ei normaalisti pitäisi tehdä eikä ole ennen tehnytkään.
Tuon uudelleenstarttauksen esto on virtalukon pohjassa. Kynsi kääntyy ulos kun ekan kerran starttaat, ja seuraava startti on mahdollinen vasta kun käännät virrat pois. Taisit saada turmeltua virtalukon pohjankin.

Vieläkö olutta riittää?
Valitettavasti ei, mutta punkkua löytyy täysi pullollinen ja konjakkia melkein puoli pulloa :P .

Löytyykö mistään päin internettiä selkeää kaaviokuvaa koko virtalukkohässäkästä, mistä voisi yrittää järkeillä, mikä on pielessä? Sekä lukkosylinterin että virtalukon pohjan tuhoaminen vaatisi luullakseni edes hieman voimakeinoja, ja niitä ei tällä kertaa tullut käytettyä edes nimeksi :roll: .
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohjassa oleva uudelleenstarttauksien estokynsi näkyy sivulla
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
viimeisessä kuvassa keskiöstä vasemmalla.

Avaimen virtalukossa pitää ainoastaan lukkosylinterin haitat. Silloin kun lukko on muussa kuin 0-asennossa, haittojen liikkuminen pitäisi estyä koska haittojen päät eivät ole 0-asennon uran kohdalla (kuvassa vasemmassa reunassa)
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ruuna1.jpg

Jos haitat ja avain ovat kuluneet, haitat mahtuvat liikkumaan "riittävästi" avaimen ulostulemista varten. Tällöin haitat jäävät myös koholle kun avain on pohjaan painettuna, ja avainta kääntäessä haitat kuluttavat uran reunaan kolot (näkvät ylemmässä kuvassa).
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... interi.jpg

Kun haitat ovat tarpeeksi kuluneet, ne jäävät niin paljon koholle, että lukko ei suostu kääntymään muulloin kuin patruunan ollessa yläasennossa ja haittojen ollessa urien kohdalla. Eli kääntyy vain heti avaimen sisääntyötämisen jälkeen, mutta uudelleenkäynnistys ei ole mahdollinen ilman avaimen ulosvetämistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Päivitystä: virtalukon pohja on kaikeksi onneksi OK, eli avain kääntyy käynnissä ollessa vain sen verran, että kojetaulun merkkivalot syttyvät, muttei starttiasentoon asti eli väsyneenä tuli vain tehtyä vääriä havaintoja.

Yön yli miettimisen jälkeen päädyin itsekin siihen tulokseen, että lukkosylinterin on vaan pakko olla finaalissa kuten jus sanoi, muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole. Ainoa vaihtoehtoinen ja kaukaa haettu selitys olisi se, että lukkopatruunan pidike olisi rikki ja koko lukkopatruuna pyörisi pesässään pelkän sisäosan sijasta, mutta tämä nyt ei kovin todennäköistä ole.

Sitäkään en itse asiassa edes muista, koska olen varsinaisesti yrittänyt nykiä avainta auton ollessa käynnissä, joten onhan tuo voinut olla rikki jo pidempäänkin :roll: . Luulis vaan, että olis huomannut jos avain lähtee irti aivan kuin itsestään. Ei toi silti eilenkään voinut hajota, koska mä en itse lukkosylinteriin koskenutkaan. No, joka tapauksessa pitää vaan pistää lukkosylintenteri vaihtoon niin sillähän tuosta selviää.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:pitää vaan pistää lukkosylintenteri vaihtoon niin sillähän tuosta selviää.
Tai annat lukkosepän laittaa siihen nykyiseen uudet haitat, tulee 20 eurolla ihan hyvä. Auto-avain Agricolankadulla Kalliossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Liityimpä minäkin tuohon virtalukko-ongelmaisten kerhoon. Eli avain alkoi irtoilla ihan joka asenossa. :cry:

Ilmeisesti lukkoseppä+haittalevyjen vaihto olisi korjaus asiaan. Onko tuo autojen lukkojen korjaaminen harvojen ja valittujen lukkoliikkeiden alaa vai tekeekö sitä vähän joka seppä?

nimim. ei viitsisi käväistä Kalliossa lukon takia...

Edit: No nyt alkaa nyppiä, olen yrittänyt menetellä ohjeiden mukaan, eli painanut piikillä siitä pikku reijästä sitä lukituskynttä, mutta lukkosylinteri ei vaan yritäkään tulla avaimella vetämällä ulos. Selvästi tuntuu että kynsi painuu, mutta ei liiku lukkopatruuna mihinkään. Avain luistaa ulos kuin saippuassa. Aloitinko homman liian myöhään? Mitä pitäisi tehdä, vai onko rälläkkä seuraava keinö ! :twisted:
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai sitten teet niin, että käytät avainta ainoastaan siihen, että saat lukkopesän kääntymään siihen asentoon missä lukituksen saa piikillä painettua pois, ja patruunan ulosvetämistä varten vaihdat avaimen tilalle teräslankakoukun, pihdit tai muuta sopivaa. Kun haitat on menossa uusiksi joka tapauksessa, patruunan sisäkalut kestänevät varovaisen vieraidenkin esineiden käytön. Tuo Mimmin ehdotus on kaikkein turvallisin.

Syy ulostulon kankeuteen on se, että lukkosylinterin kärjessä oleva muotouloke on asettunut tiukasti lukkopesän pohjassa olevaan hahloon. Tämä sama kankeus on huomioitava sylinteriä takaisinlaitettaessa, pitää painaa varsin vahvasti ennenkuin lohksahtaa perille. Tässä kuvassa näkyy tuo muodokas uloke vasemmassa alakulmassa:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukko/lukko-osa2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Mimmi ja Jus, KIITOS!

Tuo rakomittavinkki puri hienosti, nyt on osa pöydällä ja pääsee etsimään joko lukkoseppää tai sitten kysymään saabin edullisia hintoja kun on lukon koodi tiedossa :?

Kaikkein hassuinta on että huomasin saman vian toisessakin -89 tonnarissani! Molempiin on vika tullut noin viikon sisällä, testailin nuo lukot silloin kun tämä ketju alkoi... Kaippa tuolla voi sen aikaa ajella että saa ensin tämän lukon kuntoon - vai tarviikohan oikeasti joka autossa lukkoa, senhän voi siirtää aina siihen joka on ajossa... :twisted:

Ainoa jossa lukko pelittää oikein on tuo -95, mutta täytyy ottaa sekin tehotarkkailuun, että ehtii kunnostaa ennen avainongelmia.
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stoivola kirjoitti:nyt on osa pöydällä ja pääsee etsimään joko lukkoseppää tai sitten kysymään saabin edullisia hintoja
Hinnat Saabilla lienevät sellaiset, että lukkoseppävaihtoehto on hyvin varteenotettava, Saabilta ehkä uusi avain koodin perusteella, mutta sillä tulee pari päivää lisäviivettä projektiin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8954#68954
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Jep, niin siinä varmaan käy että lukkosepällä käydään.

Kurkkasin aikani kuluksi myös sen toisen tonnarin lukon seutuville, ja eikös siellä ollut kynsi poikki. Reikää reilusti suurentamalla sain sen palasen pois, mutta jäi kai porauksesta jäysteitä tai jokin muu jumittaa kun ei lukko irtoa. Heiluu kyllä muutaman millinaika lailla samoin kuin siinä toisessakin kun hahlo piti, mutta tässä ei lähde samoilla konsteilla pois.

No ajellaan sillä vähän aikaa noin ja otetaan sitten pois vaikka sorkkaraudalla jos ei muuten lähde. :twisted: No kai sen muutenkin saa irti...
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Vastaa Viestiin