Strömberg kaasarin paineistaminen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Strömberg kaasarin paineistaminen?

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Tietääkös kukaan kestääkö Strömbergin orkkis kaasari turbottamista? Muistelisin juttua joskus 80-luvulla oli juttua TM:ssä tai Tuulilasissa ku ne laittoi turbon petro 99:iin. Ja siinä taisi olla ihan tavallinen 99:n kaasari...ellen väärin muista!
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Se oli tuulilasissa!!kaasarina pysyi alkuperäinen "trömperi",eli sopi hyvin turbotukseen!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ketonen, Tapio
Haisulista kulkuriksi - Teimme Petrosta Turbon.
Tuulilasi, 1984. Vol. 21, nro 9, s. 42-46.
Asiasanat: Petro-Saab, asennus, henkilöautot
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Lehtijutun perusteella onnistui ihan ok, vaihtoivat kai kaasariksi (-76? alaspäin) römppäsen, jossa seosta sai ruvattua ilman työkalua. tehoa lähti ~130hp ko. setillä. 99 sulatti Nokian NR 21:siä (kuvan perusteella) ihan hyvin. Rajoitin (sytty) kai leikkas 170-175-vauhdissa sitten vauhdit pois.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Juu, -76-mallisen kaasutinta käyttivät.
Rajoitin katkaisi menon nopeudessa 178 km/h
Rakentelun kohde oli -81-mallinen.

Aika paljon muuttui kiihtyvyys 0 - 100 km/h
Turbotettuna 9,7 s
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

en tajua miten kaasarin saa toimimaan turbon kanssa.. :roll:
miten saa seoksen pysymään sopivana ettei mene laihalle??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

gls kirjoitti:en tajua miten kaasarin saa toimimaan turbon kanssa.. :roll:
miten saa seoksen pysymään sopivana ettei mene laihalle??
Artikkelin tekstiä lainaten (TL 9/84):
"Ahdettaessa kaasuttimeen pumpattavan bensiinin paineen on oltava riittävä.
Niinpä bensiiniputki irrotettiin alkuperäisestä mekaanisesta
pumpusta ja liitettiin petrolipumpun tilalle asennettuun tehokkaaseen
sähköpumppuun. Sen jälkeen asennettiin ahtopainetta tunnisteleva
polttonesteen painesäädin, joka pitää paineen 0,3 baria suurempana kuin
ahtopaine."
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Joo kiitoksia paljon vastauksista. Nyt eiku ehtimään sitä tuulilasia. Mitenkäs on sitten uudemman mallinen kaasari? Pystyykös sellaisen laittamaan. Ja Onkos se bensapumppu semmoinen progressiivinen malli tai joku? Mistähän olisi edullisin ostaa? Ja varmaankin ruiskupumppua voi käyttää...?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uudemmassa kaasarissa joutuu aina ottamaan sen vaimennusmännän pois ja seosta säädetään työkalulla. Huomattavasti hankalampaa, kuin tuossa vanhemmassa, kun säätö on alapuolella ja helposti käsiteltävissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin