Startti diivailee lämpimänä
Startti diivailee lämpimänä
Eli mistä hakea vikaa: 9000 CS lähtee aina kylmänä, mutta lämpimällä koneella ei. Starttaa kyllä sekunnin tai kaksi, mutta sitten käynnistys ikään kuin katkeaa. Puoli tuntia kun odottaa: ensi yrittämällä käymään.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Akun vieressä lokasuojassa olevan testiliittimen napa 3 lienee johdotettu myöskin aina starttimoottorin herätteeseen, siitä on helpompi tarjota hyppyherätettä startille, jos virtalukossa on vikaa. Ei tietenkään auta, jos startin herätejohto on rikki.TommiP kirjoitti:Startin herätevirtapiuha. Testaa piuhanpätkällä jota käytät startin ja akun välillä kun ei muuten starttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jatkas nyt tämän alle.....
Eli mitä kautta olette starttimoottorin yleensä vaihtaneet
Olen kerran tonnarista ottanut alakautta, mutta nyt ajattelin tehdä operaation yläkautta, mutta onko järkevää? Ottas imusarjan pois ja siitä sitten....kun tuntuu tuolta alakautta kädet puutuvan vävän liikaa
Eli mitä kautta olette starttimoottorin yleensä vaihtaneet
Olen kerran tonnarista ottanut alakautta, mutta nyt ajattelin tehdä operaation yläkautta, mutta onko järkevää? Ottas imusarjan pois ja siitä sitten....kun tuntuu tuolta alakautta kädet puutuvan vävän liikaa
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Luulisin että solenoidi ei nosta ratasta kehälle, olisiko jäätynyt tai lopun edellä, vaikea sanoa.lefa42 kirjoitti:Mitenkäs jos startti temppuaa kylmänä, eli polkaisee tyhjää, rahina käy, muttei pyöritä konetta, toisella koitoksella pelaa hienosti. Esiintyi pari kertaa pakkaskeleillä, kun tuli äkkilähtö jäisellä koneella. :roll:
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Menee ehkä vähän kukkahattutädin kirjoittamaksi holhoamisviestiksi, mutta:
automaattivaihteisella autolla: jos testaat startin toimivuutta kytkemällä virrat startille/solenoidille suoraan, varmista ensin, että vaihdevipu on asennossa P. Sama tietty manuaalillakin, vaihde vapaalle ennen säheltämistä.
Isälläni oli taannoisessa Omegassaan starttivika, joka aina silloin tällöin ilmeni startin toimimattomuutena avaimesta käynnistettäessä, vika taisi löytyä myöhemmin virtalukon pohjasta. Jos virtalukon kiersi kytkemällä virran suoraan akulta solenoidille, auto starttasi. Koska oireilua tapahtui kohtuullisen usein eikä vikaa ehtinyt heti korjata, isä oli vetänyt piuhan solenoidille vikatilannetta ajatellen.
Kerran kun isä sitten joutui tätä ohituskytkentää käyttämään, hän oli unohtanut vaihdekepin asentoon D ja oli kuulemma hilkulla, ettei jäänyt oman autonsa alle seistessään auton edessä konepellin alla. Oli saanut juoksemalla autonsa kiinni, onneksi mitään katastrofia ei ehtinyt tapahtua.
Tyhjäkäynnilläkin automaattiauto kulkee nimittäin kohtalaisen kovaa, ainakin kun seuraat sen kulkua auton ulkopuolelta. Varsinkin, jos keula osoittaa vaikkapa kohti laituria / talon seinää / lasten leikkikenttää / naapurin auton kylkeä jne. Manuaalivaihteinen tuskin pitkälle kulkee tyhjäkäynnillä, mutta startin voimallakin jalkansa saa poikki auton tullessa voimalla päälle.
automaattivaihteisella autolla: jos testaat startin toimivuutta kytkemällä virrat startille/solenoidille suoraan, varmista ensin, että vaihdevipu on asennossa P. Sama tietty manuaalillakin, vaihde vapaalle ennen säheltämistä.
Isälläni oli taannoisessa Omegassaan starttivika, joka aina silloin tällöin ilmeni startin toimimattomuutena avaimesta käynnistettäessä, vika taisi löytyä myöhemmin virtalukon pohjasta. Jos virtalukon kiersi kytkemällä virran suoraan akulta solenoidille, auto starttasi. Koska oireilua tapahtui kohtuullisen usein eikä vikaa ehtinyt heti korjata, isä oli vetänyt piuhan solenoidille vikatilannetta ajatellen.
Kerran kun isä sitten joutui tätä ohituskytkentää käyttämään, hän oli unohtanut vaihdekepin asentoon D ja oli kuulemma hilkulla, ettei jäänyt oman autonsa alle seistessään auton edessä konepellin alla. Oli saanut juoksemalla autonsa kiinni, onneksi mitään katastrofia ei ehtinyt tapahtua.
Tyhjäkäynnilläkin automaattiauto kulkee nimittäin kohtalaisen kovaa, ainakin kun seuraat sen kulkua auton ulkopuolelta. Varsinkin, jos keula osoittaa vaikkapa kohti laituria / talon seinää / lasten leikkikenttää / naapurin auton kylkeä jne. Manuaalivaihteinen tuskin pitkälle kulkee tyhjäkäynnillä, mutta startin voimallakin jalkansa saa poikki auton tullessa voimalla päälle.
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Uusi bendix starttiin, maksoi Motonetissa jotain 13 euroa. Kannattaa vaihtaa laakerihelat saman tien, kun startti on pyödällä, ja tarkastaa hiilet. Harvemmin nuo hiilet tosin startista loppuvat...lefa42 kirjoitti:Mitenkäs jos startti temppuaa kylmänä, eli polkaisee tyhjää, rahina käy, muttei pyöritä konetta, toisella koitoksella pelaa hienosti. Esiintyi pari kertaa pakkaskeleillä, kun tuli äkkilähtö jäisellä koneella.
Tuo "tyhjää polkaisu" saattaa esiintyä ensin ajoittain, ja sillä pärjää vaikka vuoden-pari, mutta ajoittain saa renkata autoa käymään EI HYVÄ!
Viimeinen naula tähän arkkuun oli, kun PUHDISTIN JA ÖLJYSIN startin huolellisesti: siihen loppui se satunnainenkin pyöritys. Mutta: vaikeinta koko hommassa on startin irrotus. Rahaa ei pala juurikaan, ja startista tulee taas toimiva peli.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kiitos kaikille vastanneille/avittaneille
Startti irrotettu yläkautta ilman imusarjan irrottamista eli onnistuu täälläkin
No kyseinen startti on rempattu osittain 2 vuotta sitten, jolloin alennusvaihteen muovipyörä oli halki . Oire oli että välillä toimi ok ja välillä pyörähti mutta "heitti niinkuin yli". Eli siis kuuli kun starttimoottori pyöri mutta ei pyörittänyt moottoria. Nyt epäilen samaa vikaa ja vaihto startti heilahtaa paikalle. Eli oireet oli nytten samat....
Huomenna selvii mitä vanha on syönyt
Startti irrotettu yläkautta ilman imusarjan irrottamista eli onnistuu täälläkin
No kyseinen startti on rempattu osittain 2 vuotta sitten, jolloin alennusvaihteen muovipyörä oli halki . Oire oli että välillä toimi ok ja välillä pyörähti mutta "heitti niinkuin yli". Eli siis kuuli kun starttimoottori pyöri mutta ei pyörittänyt moottoria. Nyt epäilen samaa vikaa ja vaihto startti heilahtaa paikalle. Eli oireet oli nytten samat....
Huomenna selvii mitä vanha on syönyt
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92