Tyhjäkäyntiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Niko »

Auto 9000CC 2.0i mallivuosi -93, ajettu 303tkm.

Tyhjäkäynti käy liian korkeana. Yleensä lämpimänä n.1200 kierrosta ja kylmänä pyörii 1700-2000 välillä. Välillä pumppailee tuolla 1500 ja 2000 välillä. Lämpimänä saa laskemaan alle 1000 kierroksen jos pistää tuulettimen täysille ja takalasin lämmittimen. Jos ne ottaa pois yhtäaikaa, saattaa kierrokset nousta jopa 1500:aan..
Toisinaan syttyy Check Engine (tyhjäkäynnillä tai ajettaessa pienillä kierroksilla lyhyttä matkaa) ja reagointi kaasuun heikkenee tällöin. Check Engine -valo sammuu kun ajaa hieman korkeammilla kierroksilla jonkin matkaa. Joku tilapäinen ongelma vikakoodina, joka johtuu merkkiliikkeen mukaan tästä tyhjäkäyntiongelmasta..
Tehty:
1)Tyhjäkäyntimoottori putsattu merkkiliikkeessä -> ei vaikutusta
2)Uutta Lämpötila-anturia testattu merkkiliikkeessä -> ei vaikutusta
3)Vaihdoin itse tyhjäkäyntimoottorin motonetin osaan -> tyhjäkäyntiin hieman vaikutusta, tyhjäkäynti ei enää 'sinkoile' niin paljon, vaikka korkea on edelleen..
4)Eilen merkkiliikkeessä vaihtoivat termostaatin (Syy: lämpömittari ei juurikaan nouse ajaessa, vasta pysäköidessä tyhjäkäynnillä viisari nousee puoliväliin. Tämän jälkeen ajaessa taas laskee todella alas.. Lämmityslaite pukkaa lämmintä, mutta ei kuumaa ilmaa.) -> ei vaikutusta
5) Putsasivat ja tarkistivat myös 'läppäkotelon' -> ei vaikutusta
6) Vaihtoivat jonkun ilmaletkunkin, joka hauraan näköinen -> ei vaikutusta

Nyt auto edelleen merkkiliikkeessä Oulussa, eivätkä oikein osaa sanoa mikä siinä on.. Mysteeri oli diagnoosi. Osaako joku asiantuntija antaa vinkkiä mitä tutkia seuraavaksi. Soittelen tänään iltapäivällä missä mennään.

Mitä semmoinen moottoriohjausboksi maksaa merkkiliikkeessä? Olen ymmärtänyt, että hieman yli 1000 euroa..
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jos naputtelet tyhjäkäyntimoottoria niin laskeeko tyhjäkäynti? Vaikka olisi uusi osa niin ei sitä koskaan tiedä vaik olis vika silti siin..
VW transporter 2.5tdi vm.99
RistoPa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2005 22:30
Paikkakunta: LAHTI
Viesti:

Imukanava

Viesti Kirjoittaja RistoPa »

Oli samanlainen vika. Sitten rupesi sammumaan kun ajoi tallista kylmään ilmaan, ei käynyt enään tyhjäkäyntiä lainkaan. Länsiauto otti ja puhdisti imukanavan siitä läpän kohdalta. Oli pikeentynyt niin ettei tiennyt läpän asentoa. Sen jälkeen on toiminut kuin ajatus maanantaina.

Se lämpötilan lasku on sitten eri asia. Toimii oikein vain oikean termostaatin kanssa. 88 asteinen turboon ja joihinkin 2.3 Cs malleihin -95 jälkeen. 92 asteinen sitten muihin.
Matalakeula autossa ja kuskilla.
9000 CS 2.3
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Älä vaan hommaa merkkiliikkeestä uutta ruiskuboksia. Myyntipalstalle sitten tarvittaessa ilmo ja pitäisi irtoa 50-100€ :D ja sellanen löytyy varmasti tältä porukalta ylimääräinen.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Homma jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kiitos vastauksistanne. Merkkiliikkeessä sanoivat, että mitattu ja putsattu on 7h edestä 8O (jonka aikana myös termari vaihdettiin -> auttoi lämpöihin, muttei tyhjäkäyntiin). Tilasivat boksin käytettynä 300 euron hintaan (uusi olisi liikkeen mukaan maksanut n. 1500 euroa..). Keskiviikkona kokeillaan sitten tätä. Itse en ole vakuuttunut, että boksin vaihto auttaa.. Otin saabin korjausmanuaalin esiin, vaikka auton korjauksesta en paljon ymmärräkään. Sieltä etsin kohdan, jossa on kerrottu mitä laitteita tähän Jettronic-systeemiin kuuluu, eli mm. bensapumppu (vaihdettu n. 70tkm sitten), tyhjäkäyntimoottori (vaihdettu uuteen), lämpötila-anturi (kokeiltu uutta), imukanava, läppäkotelo asento-antureineen (kotelo ilmeisesti putsattu?), virranjakaja, ilmamassamittari, moottorinohjausboksi (ECU) jne..

Jos siis boksin vaihto ei auta, niin voisiko tuo IMM:n vaihto auttaa? Täytynee kaivaa se Boschin numero talteen, jos täytyy metsästää käytetty osa tilalle.

Miten te etenisitte tässä tilanteessa? Eli jos boksin vaihto ei auta..

Toteanpa vain, että muutaman päivän ajettuani aloin jo uskomaan, että Saabinihan on lähes kunnossa -> kierrokset suostuvat laskemaan 2000:sta 'kohtuullisessa ajassa' ja pysyvät 900 ja 1100 välillä (riippuen ilmastoinnin/takalasin lämmittimen asennosta). Näyttää sille, että n. 20min-40min lämpimänä ajon/tyhjäkäynnin jälkeen jotain tapahtuu ja yhtäkkiä kierrokset lähtevät nousemaan kuin taika-iskusta, check enginekin saattaa käydä päällä ja alkaa se kierrosten pompottelu siellä 1500-2000 kierroksen välillä.. Ihme homma. :cry:
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Tilanne boksin vaihdon jälkeen..

Viesti Kirjoittaja Niko »

Eilen kokeiltiin sitten uutta ECUa (boksia) tilalle, mutta ei apua. :cry:
Tekemäni puolen tunnin testilenkin aikana tyhjäkäynti oli pääsääntöisesti hyvä, eli n. 900, mutta hetkittäin kipusi n. 1100-1200 vaiheille, jossa pysyi kunnes taas ajoin eteenpäin ja tilanne näytti taas hetken hyvälle. Kun palasin takaisin Aineen parkkipaikalle, kierrokset pomppasivat tasaiseen 1400 kierroksen vauhtiin, jossa pysyivätkin kunnes sammutin auton (Check Enginekin tuli näkyviin hetkeksi). Tänään aikoivat lukea vikamuistin, vaikka meinasivat, että virhekoodia ei välttämättä silti näy, jos kyseessä on tilapäinen häiriö johtuen huonosta liitännästä tms... Kuulostaa hieman kummalle.. :?:

Kyselin myös tarkemmin mitä on tehty ja sanoivat putsanneensa läppäkotelon, sekä kokeilleensa toisesta autosta ilmamassamittaria - tuloksetta. Aikoivat tänään käydä läpi kaikki työvaiheet mitä ovat tehneet ja katsoa uudelleen läpi asioita.. :?

Jos nyt pahin mahdollinen toteutuisi, eikä autoa saisi yrityksestä huolimatta kuntoon (eli vikaa ei saisi selvitettyä), niin täytyisikö silti maksaa korjaamolle tehdystä tuloksettomasta työstä täysimääräisesti? Onko tästä jotain kuluttajan suojaa säädettynä (esim. kohtuullistamista tms.)? Uskon kuitenkin, että vika selviää loppujen lopuksi, mutta kysymys näin ihan yleisesti..
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Jatkoa...

Viesti Kirjoittaja Niko »

Jatkan tätä yksinpuhelua.. (toivottavasti joku viisaampi osallistuu mukaan)

Nyt soittivat korjaamolta ja kertoivat, että vikakoodina löytyi lambda-anturin antama koodi, jonka seurauksena vaihtoivat kyseisen anturin..
Soittivat ja pyysivät minua testaamaan!?! Sanoin, että
pistäkäähän ensin auto päälle ja seuratkaa kierroksia.
Jos kierrokset kondiksessa yli puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeen, tulen hakemaan auton pois.. Saapa nähdä miten käy ja mitä kehtaavat veloittaa kaikesta tästä.

Jotenkin vain tuntuu, että oman 'maalaisjärjen' mukaan päästömittaukset (myös lambda-arvo kuten katsastuksessakin mitataan) olisi pitänyt tehdä heti alkuun, kun kerran oli mitattu 7 tuntia... Eikö se olisi näkynyt päästäarvoissakin tuo lambda-vika? Kertokaahan viisaammat, jotteivat jyrää mua ihan mennen tullen ja palatessa kun laskuttavat.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Ei vieläkään täysin kunnossa..

Viesti Kirjoittaja Niko »

1) Tyhjäkäyntimoottori putsattu merkkiliikkeessä -> ei vaikutusta
2) Uutta Lämpötila-anturia testattu merkkiliikkeessä -> ei vaikutusta
3) Vaihdoin itse tyhjäkäyntimoottorin motonetin osaan -> tyhjäkäyntiin hieman vaikutusta, tyhjäkäynti ei enää 'sinkoile' niin paljon, vaikka korkea on edelleen..
4) Eilen merkkiliikkeessä vaihtoivat termostaatin (Syy: lämpömittari ei juurikaan nouse ajaessa, vasta pysäköidessä tyhjäkäynnillä viisari nousee puoliväliin. Tämän jälkeen ajaessa taas laskee todella alas.. Lämmityslaite pukkaa lämmintä, mutta ei kuumaa ilmaa.) -> ei vaikutusta
5) Putsasivat ja tarkistivat myös 'läppäkotelon', testasivat antureita ym. ja suihkivat imusarjaan jotain tököttiä.. -> ei vaikutusta
6) Vaihtoivat jonkun ilmaletkunkin, joka hauraan näköinen -> ei vaikutusta
7) Tilasivat käytetyn moottoriohjaus-boksin -> vaihto toi hieman parannusta, mutta silti kierrokset lähtivät nousuun pienen ajon jälkeen ja check enginekin syttyi
8) Vikakoodi luettu ja lambdan vikakoodi (42491) löytyi. Lamda meni vaihtoon -> tilanne on tämän jälkeen parampi. Pelkkä auton tyhjäkäyttö ei aiheuta kierroksissa ongelmia, myöskin päästöarvot ovat nyt kunnossa (vanhalla boksilla eivät olleet). Isompi ajo kuitenkin sotkee tyhjäkäynnin hetkeksi, mutta hieman jäähtyessään asettuu.

Otin auton 'ulos', sillä eivät osaa tehdä asialle enää mitään muuta kuin vaihtaa boksin uuteen. No päätimme testata tätä vaihtoehtoa vielä, sillä vaihto-osa löytyi n. 450 euron hintaan (alkuperäinen n. 1450 eur). Tämän testaus menee ensi viikkoon, joten palailen sitten asiaan..

Kaikki tämä riemu on maksanut tähän mennessä n. 1200 euroa.. Sain onneksi neuvoteltua työn osuudesta osan tunneista pois, sillä
loppujen lopuksi merkittyä työtä oli kertynyt n. 14 tuntia eikä vika tullut täysin kuntoon.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Moro, olet aika "uhrauksen" tehnyt tähän asti. Onko ilmamäärämittaria katsottu läpi eli IMM ? Entä jos nollaa auton boksin ottamalla akunkengän pois 30min, miten kauan menee että ongelma palautuu ? Onko kaikki alipaineletkut vaihdettu ? Jos ongelmat edelleen jatkuu, niin minun suositus on että otat auton ulos Aineelta ja soitat joka tapauksessa JKL Pro-Carserviceen. Sieltä saat myös apua puhelimitse. http://www.pro-carservice.com
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Vastaus

Viesti Kirjoittaja Niko »

Lainaus vanhasta viestistäni:
>Kyselin myös tarkemmin mitä on tehty ja sanoivat putsanneensa >läppäkotelon, sekä kokeilleensa toisesta autosta ilmamassamittaria - >tuloksetta. Aikoivat tänään käydä läpi kaikki työvaiheet mitä ovat >tehneet ja katsoa uudelleen läpi asioita..

Eli vaihto IMMuakin kokeiltu..

Alipaineletkuja ei oltu vaihdettu kuin yksi..

Boksiakin on vaihdeltu tänään edes takaisin (vastannee tuota akun irroittamista). Oireet tulivat boksin vaihdon jälkeen heti kun oli käynyt motarilla ajamassa n.10km ja sitten seisahtui parkkiin. N. 1 minuutin jälkeen kierrokset kipusivat hiljalleen n. 1500 alueelle, jossa pysyvät vaikka kuinka kauan tasaisesti. Vasta kun painautti kaasua, niin kiekat tippuivat alas. Muutaman kerran kiipesi takaisin ylös ja alas taas kaasun painamisella ja sitten 5 minuutin jälkeen tasaantui, eikä enää pyrkinyt ylös..

Jos tässä nyt epätoivoiseksi auton kanssa tulee, niin täytyypä harkita auton viemistä kyseiseen paikkaan (matkaa on vain tuo 330km..). Autona tää ysitonni on kyllä ihan ykkönen, joten ei siitä raaskisi luopuakkaan.

Katsotaan vielä tuo uuden boksin vaikutus ensi viikolla, muta kiitos vinkistä!
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Vasta kun painautti kaasua, niin kiekat tippuivat alas. Muutaman kerran kiipesi takaisin ylös ja alas taas kaasun painamisella ja sitten 5 minuutin jälkeen tasaantui, eikä enää pyrkinyt ylös.
Tuo kyllä kuulostaa aivan samanlaiselta ongelmalta kuin minulla oli. Syynä oli kulahtanut läppäkotelon asentoanturi. Oireet olivat risteykseen saavuttaessa tyhjäkäyntikierrosten asettuminen minne sattuu ja normaaliksi ne palasivat vasta kaasua hieman polkien.

Sitä mötikkää sitten ei voi puhdistaa purkamatta ja eikä siitä mitään iloa olisikaan sillä potikan liukupinnat sieltä kulahtavat loppuun. Samoin mittaaminen ei välttämättä onnistu kovinkaan helposti, ainakaan digitaalisella yleismittarilla missä lukemat pomppii muutenkin miten sattuu kun potikan liukua liikuttaa. Luultavasti ainoa asia mitä sille ovat huollossa tehneet on liittimen kontaktien puhdistus. Ei auta.

Ennenkuin lähdet autoasi viemään kovinkaan kauaksi niin ehkä kannattaa heittää sillä vanhalla asentoanturilla vesilintua ja hankkia uusi tilalle. Hintakaan ei ole kovin paha ainakaan Motonetissä.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Niko »

Näitäkö tarkoitit?

9000 Bosch-kaasuläppäsäädin 91--94 (ei V6). . . . . . . . . 28-1400 62.90 ???
9000 Kaasuläppäsäädin 91--94 (ei V6). . . . . . . . . . . . 28-1416 29.90 ???
9000 Kaasuläppäsäädin 95--98 (ei V6). . . . . . . . . . . . 28-1419 29.90 ???

Eli nyt siis pitäisi valita bosch-merkkinen (62,9eur) tai jukujuku-merkkinen 29,90.. Onko helppo vaihtaa itse (kun peukalot on todellakin keskellä kämmentä)? Tyhjäkäyntimoottorin sain itse vaihdettua ;)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jep. Kannattaa katsoa siitä anturista Boschin numero ja hankkia se anturi sen perusteella.

Vaihtaminen on helppo homma, ainoa mutka matkaan saattaa tulla ruostuneista kiinnitysruuveista jotka ovat hieman tiukasti kiinni alumiinisessa läppäkotelossa. Minulta se läppäkotelon puoleinen ruuvi napsahti poikki ja siitähän tietenkin tuli sitten 10 minuutin homman sijasta 2 tunnin homma.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

vtp9k kirjoitti:
Vasta kun painautti kaasua, niin kiekat tippuivat alas. Muutaman kerran kiipesi takaisin ylös ja alas taas kaasun painamisella ja sitten 5 minuutin jälkeen tasaantui, eikä enää pyrkinyt ylös.
Tuo kyllä kuulostaa aivan samanlaiselta ongelmalta kuin minulla oli. Syynä oli kulahtanut läppäkotelon asentoanturi. Oireet olivat risteykseen saavuttaessa tyhjäkäyntikierrosten asettuminen minne sattuu ja normaaliksi ne palasivat vasta kaasua hieman polkien.

Sitä mötikkää sitten ei voi puhdistaa purkamatta ja eikä siitä mitään iloa olisikaan sillä potikan liukupinnat sieltä kulahtavat loppuun. Samoin mittaaminen ei välttämättä onnistu kovinkaan helposti, ainakaan digitaalisella yleismittarilla missä lukemat pomppii muutenkin miten sattuu kun potikan liukua liikuttaa. Luultavasti ainoa asia mitä sille ovat huollossa tehneet on liittimen kontaktien puhdistus. Ei auta.

Ennenkuin lähdet autoasi viemään kovinkaan kauaksi niin ehkä kannattaa heittää sillä vanhalla asentoanturilla vesilintua ja hankkia uusi tilalle. Hintakaan ei ole kovin paha ainakaan Motonetissä.
Juu tosiaan tuo voi olla asentoanturikin jos reagoi kaasun käyttöön. Yleismittarilla voi mitata asentoanturin kunnon. Toinen keino on kokeilla onko vika anturissa yhdistämällä (en musita mitkänavat) pari napaa yhteen ja tavallaan hämätä ecua että nyt ollaan läppä kiinni. eli siiten piuhaan tehdään se siltaus ei anturiin.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja Niko »

Niko kirjoitti:Lainaus vanhasta viestistäni:

Katsotaan vielä tuo uuden boksin vaikutus ensi viikolla, muta kiitos vinkistä!
No nyt sitten eilen kokeiltiin uutta vaihto-boksia. Erona uuteet käytettyyn boksiin oli, että keskimäärinen tyhjäkäynti hieman nousi (n.50-100 kierrosta enemmän ollen n.950-1000). Samaa oli se, että koneen kuumettua tarpeeksi lähti nostamaan kierroksia kuten ed.mainittu boksikin. Eli boksin vaihto uuteen ei tuonut mitään parannusta.

Palautan boksin tänään merkkihuoltoon. Homman selvitys jäänee tähän, ja joudun elämään tämän ominaisuuden kanssa.
No, ei se nyt niin paljon häiritse, kun tyhjäkäynti ei enää pompi ja on siis lähes aina kondiksessa, ja mikä tärkeintä, päästäarvot saatiin mitattua paremmilla HC-arvoilla kuin koskaan (vaikka vuosihuoltoakaan ei tällä kertaa oltu tehty ennen katsastusta..).

Ongelma on myös se, että kun kerran vian esille saaminen on niin hankalaa, niin korjaamolle sitä ei kannata jättää. Toisaalta ei myöskään oikein olisi rahaakaan/jaksamista vaihdatella erinäisiä osia arvaus-periaatteella. Täten jään odottamaan, että josko vika pahenee niin, että se on helpompi löytää ja korjata.

Autoa en ainakaan vielä vaihda 8)
Vastaa Viestiin