2.3T TCS CD nykii kylmänä ja pahasti (ratkaistu!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

2.3T TCS CD nykii kylmänä ja pahasti (ratkaistu!)

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli ongelmana on auton todella rankka nykiminen kylmänä. Heti kun lämmöt jää puoleenväliin, ongelma katoaa. Kun starttaa, kone käy kiltisti. Pari kilometriä ehtii ajamaan ja sit alkaa nykimään ja monesti on valoihinkin sammunut vauhdissa tai tyhjäkäynnistä. Ruiskun lämpöanturi on vaihdettu (luultavasti ehjä, ainakin PCS mukaan oli), puolet alipaineletkuista vaihdettu (loppu letku kesken) sekä uusi takaiskuventtiili huohotinletkuun.

Ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut ja pari viikkoa sitten ongelmat alkoivat tyhjäkäynnin nykimisellä. Sen jälkeen alko nykimään hieman ajossa (edelleen kylmänä) ja nyt nykii joka ikinen kerta kun autolla lähtee ajamaan, sammuukin pari kertaa päivässä. Oireet eivät viittaa DI-kasettiin, joka on päällipuolisesti ehjät. Tulpat ovat NGK:t ja vielä oikeaa mallia.

Autossa on TCS, joka ei ole temppuilut kertaakaan 3kk omistukseni aikana. Läppäkotelo on vaihdettu 2 vuotta sitten ja toiminta on ollut moitteetonta. Mankkuvena on paskana, mutta eikait moinen tuollaista nykimistä voi aiheuttaa? Olen ottanu mankkuvenasta piuhan irti, eikä vaikuttanut mitenkään. Mitä nyt oli mopo sen jälkee =) Ainoat mankkuvenan oireet ovat rajaton ahtopaine, jonka vuoksi olen ajellut puolella kaasulla.

Noita alipaineletkuja kun vaihdoin, niin löysin läppäkotelon alapuolelta irtonaisen letku, joka näytti siltä että on ollut jossain kiinni. Letku menee lokarissa olevaan alipaineventtiilin oikeaan lähtöön (sininen renkula juuressa). Termaria ei ole vaihdettu, siinäkin todennäköisesti on vikaa, kun välillä kaasua polkastessa tipahtaa lämmöt sentin (kirjaimellisesti).

Ongelmaa on aikaisemminkin pohdittu, enkä ole syypäätä vieläkään löytäny. Oireet ilmenevät vain ja ainoastaan kylmänä, ja vielä ekan kilometrin jälkee jos melkein heti (perus kylmätyhjäkäyttö) ajamaa.Mikä mahtaa autoani vaivata...
Viimeksi muokannut jpjk, Pe Tammi 06, 2006 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 2.3T TCS CD nykii kylmänä ja pahasti

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jpjk kirjoitti:löysin läppäkotelon alapuolelta irtonaisen letku, joka näytti siltä että on ollut jossain kiinni. Letku menee lokarissa olevaan alipaineventtiilin oikeaan lähtöön (sininen renkula juuressa).
No eikö tuo ole se letku joka tulee kiinni nimenomaan läppäkotelon alle..? :idea: :roll:
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mihinköhän sinne se tarkalleen tulee, kun en näppituntumalla löytäny mitään kohtaa. Tuohan vois periaatteessa selittää vian, mutta toisaalta: löysin kyseisen letkun jo 2kk sitten eikä TCS ole oireillut pätkääkä =)

Jos ongelmaa haluais vielä tarkentaa, niin se nykäsee 100-300rpm alaspäin, jos vapaalla valuttaa esim mäkeä alas niin saattaa nykästä jopa 1000rpm, ajossakin helposti yli 500rpm.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tulee suoraan läppäkotelon alle, reikä johtaa suoraan kotelon sisälle. (Muistaakseni! :wink: )
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Voitko vielä sanoa, että onko se varmasti se letku, joka lähtee siitä venttiilin oikeasta reunasta (sininen renkula juuressa). Koska sinne menee samaa suuntaa 2 letkua samasta venttiilistä. toinen rintapellin juuressa olevaan haaroittimeen, johon tulee myös imusarjasta laku ja ne menevät ahtomittarille.

Pitääkin aamulla käydä hakemassa PCS:ltä lisää alipaineletkua ja samalla vaihtaa tuo. Vois tulpatkin vaihtaa samalla reissulla.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta ettei alipaine letku ole irti sieltä aktiivihiili suodattimen
kannesta, ( apukuskin puolella lokarin sisällä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jpjk kirjoitti:Voitko vielä sanoa, että onko se varmasti se letku, joka lähtee siitä venttiilin oikeasta reunasta (sininen renkula juuressa). Koska sinne menee samaa suuntaa 2 letkua samasta venttiilistä. toinen rintapellin juuressa olevaan haaroittimeen, johon tulee myös imusarjasta laku ja ne menevät ahtomittarille.

Pitääkin aamulla käydä hakemassa PCS:ltä lisää alipaineletkua ja samalla vaihtaa tuo. Vois tulpatkin vaihtaa samalla reissulla.
En muista tarkkaan mistä sinne tulee se letku, eikä TCS-tonnaria tällä hetkellä ole.. :roll:
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tri-Lo kirjoitti:En muista tarkkaan mistä sinne tulee se letku, eikä TCS-tonnaria tällä hetkellä ole.. :roll:
Tökkäsin kiinni ja toimii samalla tapaa =) Soitin kaverille ja pyysin kattomaa mihin kyseinen letku hänellä menee, silläkin oli letku irti ja TCS toiminu kympillä =) Noh, nyt DI-kasetti vaihtoon, kun tänään alko oireilemaan ja sammuilemaan tyhjäkäynnillä tauotta.

edit: DI-kasetti vaihdettu, ei vaikutusta oireisiin. Alkaa ideat loppumaan kesken pikkuhiljaa =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

9000CD23T kirjoitti:Tarkasta ettei alipaine letku ole irti sieltä aktiivihiili suodattimen
kannesta, ( apukuskin puolella lokarin sisällä )
Jos se olis irti, niin pitäis näkyä selvästi TCS:n toiminnassa. Toisaalta, oli tossa se yks toinenkin letku irti, mutta aktiivihiilisuodattimen letkun pitäis näkyä selvästi TCS:n kanssa ja eipä ole TCS Control vilkahtanutkaan.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos se nyt on se surullisen kuuluisa IMMu... 8O
*niin minäkin luulin että DI-kasetti paukahti uudestaan ( 2pv uuden ostamisen jälkeen )...ja en heti tajunnut
kurkata IMMua...johdin oli sisältä poikki*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Illan saldo: alipaineletkut vaihdettu (paitsi ahtopainemittarille menevä), 8 limp homea, immu tarkistettu (lanka ehjä, ajettu piuha irti -> samat oireet), mankkuvenasta sähköt (samat oireet, ahtopaineet ei muuttunu mihinkä).

Kaverin kanssa kun ajeltiin kakkosella todella rankasti nykien ja limp homen kanssa taistellen tultiin seuraavaan tulokseen: auto saa liikaa seosta tai sitten kone ottaa liian vähän. Pakoputkessa paukkuu, eli kone työntää sinne ylimääräset. Selvästi tuntuis sytkässä olevan vikaa, mutta tekee tätä kahdella DI-kasetilla. Oma saattaa olla rikki, mutta kontissa on varakasetti, jossa on yks puola halki (oireet eivät olleet samanlaiset, täyskaasulla kiihdyttäessä hieman rytkytti, mutta ei voimakkaasti). Kasetin ku vaihto niin ei vaikuttanut menoon mitenkään.

Mikä tuolla voi sössiä sitä seoksen määrää koneelle, kun putkeen menee ylimääräset? Pitää se lämpöanturi nappasta huame irti ja kattoo mitä kone sit sanoo. Huomenna kans saan testiin varmasti ehjän DI-kasetin. Toivon vain että kasetissa olis vika, kun siinä on vielä takuutakin jäljellä. Samalla tulpat vaihdan huomenna.

Voi hyvä ihme tätä autoilua...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Oma tonttu pukkasi kanssa aika rajusti tavaraa putkeen
( siis palamatonta polttoainetta ) mutta CE valo syttyi palamaan välittömästi.
Ja käynti oli mitä oli, syyksi tähän paljastui kolme tulppaa oli mennyt
poikki ( eristeestä huomasi että ne oli poikki ) ja tämä kaikki tuli siitä
kun ryhdyin pesemään kuumaa moottoria painepesurilla.
Ja vesi pääsi sinne tulppien syvennykseen ja jäähtyminen tapahtui
liian rajusti.

*ikinä en enää pese moottoria kun se on kuuma ja DI kasetti on paikallaan*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Huomenna joo tulppien vaihto, termari menee hamaan tulevaisuuteen. Ei oo tallia eikä aikaa vaihtaa sitä. CE-valosta ei oo hajuakaan, kun polttimot kärys viikko sitten. Prkl kun ei oo ku parkkipaikka...Tuolla ei tarkene tehdä yhtikäs mitää.

Nyt akku irti autosta ja toivomaan, että aamulla olis TCS nollaantunu. Ei kait mitään muuta mene jojoon jos virrat on pois?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites se lambda anturi..?
Onko sitä viritelty..?

Lambda-anturi on toimintaperiaatteeltaan vertailuanturi ja se tarvitsee jostain normaalin ulkoilman sisältämän happimäärän. Ainakin Boschin antureissa tämä vertailuilma kulkee johdon sisällä säikeiden välissä ja yhteys ulkoilmaan on sitten Abico-liittimen luona (puhtaampaa kuin ottaa vertailuilma heti anturin vierestä). Eli Boschin lambda-anturin saa toimintakyvyttömäksi tekemällä sähköteknisesti parhaat mahdolliset liitokset tinauksella, kutistesukalla ja rasvaamalla liittimen. Oikea tapa on jatkaa johtoa sellaisella (Abico-)liitoksella josta ilma pääsee läpi (ja mahdollisesti kutistesukka tämän päälle) ja pitämällä liittimet kuivina. Mulla ei sitten ole kokemusta muun merkkisistä antureista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ei ole viritetty ja Lambdan-vaihdosta ei ole tietoakaan. Pitänee kysästä jostain lainaksi moinen ja kokeilla sillä. Kunhan nyt eka käyn kattomassa mitä TCS tykkäs ku akku oli yön yli irti. Samalla hakemassa uudet tulpat varmuuden vuoksi.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin