Ovessa vikaa vikaa?
Ovessa vikaa vikaa?
Eli mittariston tieturi näyttää punaista palavaa valoa kuskin ovelle. Eli kuin ovi olisi auki! Mistähän kannattaa alkaa vikaa etsiä? On palanut jo noin 1.5 vuotta
Ainoa mikä itsellä on tullu mieleen niin takaluukun aukaisijan nappi ei toimi(eli ostettaessa toiminta häiriötä joka sitten loppujen lopuksi lopetti toimintansa) mielestäni näihin aikoihin alkoi valokin palaa!
Kerran kaverin kanssa avattiin ovi ja tutkittiin että liitin kyllä toimii, mutta ei päästy mittaamaan että meneekö singaalia peräluukkuun asti. Voiko vika olla tuossa katkaisijan toimimattomuudessa(mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan) vaiko onko vain joku oven anturi rikki? Ei ole sähkölaseja taikka peilejä ovissa.
Ainoa mikä itsellä on tullu mieleen niin takaluukun aukaisijan nappi ei toimi(eli ostettaessa toiminta häiriötä joka sitten loppujen lopuksi lopetti toimintansa) mielestäni näihin aikoihin alkoi valokin palaa!
Kerran kaverin kanssa avattiin ovi ja tutkittiin että liitin kyllä toimii, mutta ei päästy mittaamaan että meneekö singaalia peräluukkuun asti. Voiko vika olla tuossa katkaisijan toimimattomuudessa(mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan) vaiko onko vain joku oven anturi rikki? Ei ole sähkölaseja taikka peilejä ovissa.
Olisko kuskin ovipilarissa olevassa moninapaliittimessä kosketushäiriötä? Siitähän ne menee ne aukaisunapin ja lukon asentotunnistimen johdot, vaikka muita sähkövermeitä ovessa ei olisikaan?
Piktogrammin ovivaroitusvalo syttyy oven päädyssä olevan lukkokielen asennon mukaan. Lukkorungossa on magneettikytkin, jota ohjaa lukkokielen asennon mukaan liikkuva magneetti. Sen salpasysteemin voi ruuvata irti siitä oven päädystä (kolme ruuvia) ovipahvia avaamatta ja tutkia sitten ruuvarilla liikuttelemalla että saako valon sammumaan.
Siinä salpasysteemissä, jossa se kääntyvä lukkokieli on, on takana ohut tappi, joka liikuttaa sitä magneettiliipotinta oven sisällä. Salpaa takaisin asennettaessa on olennaista, että salpa on loksautettu kiinni-asentoon. Muuten ei tappi mene oikeaan uraan ja seuraa vaikeuksia. Valot ei toimi, tapit taipuu tms.
Piktogrammin ovivaroitusvalo syttyy oven päädyssä olevan lukkokielen asennon mukaan. Lukkorungossa on magneettikytkin, jota ohjaa lukkokielen asennon mukaan liikkuva magneetti. Sen salpasysteemin voi ruuvata irti siitä oven päädystä (kolme ruuvia) ovipahvia avaamatta ja tutkia sitten ruuvarilla liikuttelemalla että saako valon sammumaan.
Siinä salpasysteemissä, jossa se kääntyvä lukkokieli on, on takana ohut tappi, joka liikuttaa sitä magneettiliipotinta oven sisällä. Salpaa takaisin asennettaessa on olennaista, että salpa on loksautettu kiinni-asentoon. Muuten ei tappi mene oikeaan uraan ja seuraa vaikeuksia. Valot ei toimi, tapit taipuu tms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikä malli CC, CS vai CD
Mulla meni ainakin vanhasta CD:stä johdot poikki takaluukun saranassa menevästä johdin nipusta. (tai oli melkein poikki, kun huomasin) Johdot oli taivutettu niin suurelle kulmalle ja joustivat joka aukaisulla, joten väsyivät ajan kanssa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Eiköhän se mene niinpäin, että piktogrammin valo ei palaisi ollenkaan, jos signaali ei kulkisi liittimestä (oletus).
Se ohut tappi voi olla vääntynyt ja siten keskuslukonkin toiminta on hämärää mikäli tappi ei ole oikeassa asennossa. Ja uutta lukkosalpaa ei sitten kannata mennä hankkimaan, jos ei halua köyhtyä kovin, maksaa nimittäin törkeesti. Salpakoneisto on samanlainen saman puolen ovissa, ja onhan niissä vielä tyyppikin stanssattuna.
Se ohut tappi voi olla vääntynyt ja siten keskuslukonkin toiminta on hämärää mikäli tappi ei ole oikeassa asennossa. Ja uutta lukkosalpaa ei sitten kannata mennä hankkimaan, jos ei halua köyhtyä kovin, maksaa nimittäin törkeesti. Salpakoneisto on samanlainen saman puolen ovissa, ja onhan niissä vielä tyyppikin stanssattuna.
Katsos sulakkeet. Mulla meni kovilla pakkasilla sulake. Sen jälkeen alkoi kuskin oven valo palaa koetaulussa, ja takaluukku ei auennun napista. Uusi sulake ja taas toimi. Niin joo keskuslukko taisi ja mennä samalla pimeäksi.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mittailtiin niin johdot eivät olleet sille napille poikki ovesta, eli mitattiin sen napin päästä ja liittimen päästä yhteys että toimi. Eli kosketus häikkää ei ollut ainakaan oven liittimessä. Toisaalta silloin aluksi se joskus toimi ja joskus ei, sillon ku ei toiminut niin ku sitä kaapeliä renkutti siinä mikä menee ovesta tupaan ni toimi, mut sittemmin lopetti.. silti ne johtimet toimi kun mitattiin.. hämärää..
Voiko se valo palaa sen napin toimimattomuuden vuoksi? Vai onko vain sen kytkimen vuoksi? Eli pitää vissiin avata se oven lukko ja tutkia sen kytkimen toimintaa... ainakin se... Ja sitten voisi varmaankin nähtävästi tutkia tuon peräluukun johdot jos kerran nekin voivat helposti murentua..
Voiko se valo palaa sen napin toimimattomuuden vuoksi? Vai onko vain sen kytkimen vuoksi? Eli pitää vissiin avata se oven lukko ja tutkia sen kytkimen toimintaa... ainakin se... Ja sitten voisi varmaankin nähtävästi tutkia tuon peräluukun johdot jos kerran nekin voivat helposti murentua..
Siis oven puoli on mitattu ja todettu toimivaksi tuon avausnapin kohdalta.. Tuosta oven anturista en tiennyt mitään, joten sitä täytyy alkaa tutkimaan. Mistähän ne johdot menee siellä kojetaulun alla, että josko se vika löytyisi jostain sieltä?
Kaikkeen pitää yrittää varautua kun sillon kun korjaan tuota ei ole nettiä käytössä...
Kaikkeen pitää yrittää varautua kun sillon kun korjaan tuota ei ole nettiä käytössä...
Olisi kanssa samanmoinen ongelma kuskin oven kanssa. Kojetauluun ei syty valoa (sisävalot syttyy) ovi avattaessa. Korjaamolla tutkivat että johdot ovessa ovat ehjät mutta puhuivat magneetista joka olisi rikki tjms.....eli ei toimi vieläkään
Ketään osaavaa PK-seudulla joka kenties jopa korvausta vastaan saisi tämän vian kuntoon?
Firon
Ketään osaavaa PK-seudulla joka kenties jopa korvausta vastaan saisi tämän vian kuntoon?
Firon
#1899
Kiitokset neuvoista Sain sen toimimaan!
Eli se mikälie rele vai mikä se magneetista asentoaan muuttava kytkin oli rikki.. säädettiin ja tehtiin hyvä korjaus sille :
Se alkuperäinen kytkin palasiksi, uudet sisuskalut sisään(se sininen neliskanttinen osa jossa keskellä pieni reikä jolla se on kiinni). Ny toimii täydellisesti taas
Samalla se peräkontin nappi kunnostettiin, en ole varma onko täysin korjattu, mutta lievää väkivaltaa annettiin liittimelle ja lähti toimimaan. pitkien mittailujen sekä vääntelyiden tulos ei ollut odotettu joten voimalla vaan rutistettiin sitä liitintä ja lähti toimimaan.. ja ainakin nyt on toiminut vaikka tärinää on saanutkin ajon aikana...
Samassa korjaus vimmassa korjasin lisäjarruvalon katkenneen johdon
Eli tonnarin ainoat viat on ruosteläikät sekä laatikon kuluneisuus, sekä alustan löysyys(turbon alustaa haeskelleen tai joku muu edullinen mutta hyvä alusta)..
Eli se mikälie rele vai mikä se magneetista asentoaan muuttava kytkin oli rikki.. säädettiin ja tehtiin hyvä korjaus sille :
Se alkuperäinen kytkin palasiksi, uudet sisuskalut sisään(se sininen neliskanttinen osa jossa keskellä pieni reikä jolla se on kiinni). Ny toimii täydellisesti taas
Samalla se peräkontin nappi kunnostettiin, en ole varma onko täysin korjattu, mutta lievää väkivaltaa annettiin liittimelle ja lähti toimimaan. pitkien mittailujen sekä vääntelyiden tulos ei ollut odotettu joten voimalla vaan rutistettiin sitä liitintä ja lähti toimimaan.. ja ainakin nyt on toiminut vaikka tärinää on saanutkin ajon aikana...
Samassa korjaus vimmassa korjasin lisäjarruvalon katkenneen johdon
Eli tonnarin ainoat viat on ruosteläikät sekä laatikon kuluneisuus, sekä alustan löysyys(turbon alustaa haeskelleen tai joku muu edullinen mutta hyvä alusta)..
Itsellä on ihan sama homma. Sininen magneetti on mykkänä. Milläs sen korjasit? aukeaa ilman rikkomista ja uusi magneetti sisään?boiga kirjoitti:Kiitokset neuvoista :) Sain sen toimimaan!
Eli se mikälie rele vai mikä se magneetista asentoaan muuttava kytkin oli rikki.. säädettiin ja tehtiin hyvä korjaus sille :
Se alkuperäinen kytkin palasiksi, uudet sisuskalut sisään(se sininen neliskanttinen osa jossa keskellä pieni reikä jolla se on kiinni). Ny toimii täydellisesti taas :)
Firon
#1899
Eli siellä sinisen osan sisällä ei ole magneettia, magneetti on siinä lukossa kiinni. Siellä sinisen jugeesin sisällä on sellanen komponentti jonka metalli levyt sitten vaikuttaa tuohon virran kulkemiseen... en nyt tiedä mistä sattuu korvaavan osan löytämään, mutta isä löysi sellaisen yhdestä polttoaine mittarin osasta
Sitten vain avattiin se kotelointi ja juoteltiin ja aseteltiin se uusi lasinen putkilo sinne.. hemmetti ku ei enää muista sen komponentin nimeä! Eli se on sellanen lasi putkilo missä on sisällä kaksi metalli läpyskää ja sitten magneetilla niitä ohjaillaan.. Mutta ihan normi osilla tuota ei korjata
Jos tuota ei olisi noin helposti saanut korjattua, olisin jättänyt tuon johdon irti ettei se valo palaisi koko aikaa!
Sitten vain avattiin se kotelointi ja juoteltiin ja aseteltiin se uusi lasinen putkilo sinne.. hemmetti ku ei enää muista sen komponentin nimeä! Eli se on sellanen lasi putkilo missä on sisällä kaksi metalli läpyskää ja sitten magneetilla niitä ohjaillaan.. Mutta ihan normi osilla tuota ei korjata
Jos tuota ei olisi noin helposti saanut korjattua, olisin jättänyt tuon johdon irti ettei se valo palaisi koko aikaa!