SRS merkkivalo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

SRS merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

TAUSTAA:
Merkkivalo oli palanut kuulemma akun purkautumisen takia. Akkua ei ollut vaihdettu vaan ladattu uudestaa.

TODELLISUUS (KARU):
Painelin Metro-autoon ja tonnarini pääsi Tech2:sen kanssa jutulle:
-Tilapäinen vika ABS-yksikössa-

Valo saatiin sammumaan ja iloisena jatkoin elämääni, kunnes seuraavana päivänä lähdin töistä ja täräytin saabini käymään jonka johdosta SRS vilkkui riemusta. Valo ei sammunut sen jälkeen.

Voiko akku olla niin heikkotehoinen, vaikka auto lähtisi käymään, muu elektroniikka ei toimisi? Eli johtuuko tämä Metro-auton toiminnan rahoittaminen siitä, että minulla on heikkotehoinen akku?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä. Ja haku nappulan voima on edelleen vahva!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vähän tuo haiskahtaisi alijännite ongelmilta, eli vikana akku tai sen liitokset lootaan ja runkoon.
Tokihan tuo voinee johtua itse yksikön kuivuneista elkoistakin. (eiköhän nuo rupee jo tonnareissa vm. riippumatta olemaan elinkaarensa päässä). :( Omaani ainakin vaihtelin tuossa viimekesänä ja oli aika kuivan oloisia vaikka ikää vasta 9v. :?
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

Elkot?! Mitäs ne on ja missä ne siellä on? Ja paljonko ne maksaa???
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jpaavola kirjoitti:Elkot?! Mitäs ne on ja missä ne siellä on? Ja paljonko ne maksaa???
No, ne on elektrolyyttikondensaattorieta (oliks hieno sana). :D
Hintaa on alkaen parista sentistä muutamaan sataseen, (teollisuus malleissa).
Tohon SRS boksiin, niitä menee noin 2€ edestä, ja jos long lifee haluaa niin voi joutua 5€ maksamaan.

Tavallisten elinkaari loppuu tossa 5-8vuoden tietämillä, ja nuo pitkäikäiset kestänee 10-15v. ju , :)
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

Ahaa! :idea:

Oliskos niistä jotain tyyppiä tai muuta tietoa et voisi vaikka käydä tilaamassa konkat? Missä se SRS boksi sijaitsee?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jpaavola kirjoitti: Missä se SRS boksi sijaitsee?
Boksi on keskitunnelin päällä, löytyy näppärästi, kun avaa verhoilut, joko kuskin, tai apparin jalkatilasta. (siis se keskitunneliin päin oleva verhouslevy).
Ja sillä lootalla ei sitten kannata pesäpalloa pelata (vaikka tuo kiihtyvyysanturi onkin palautuvaa tyyppiä), vaan kohdelkaa hellällä kädellä. Eli ei heitellä seinään. :) Muuten ihan OK laite eli auki ja katsoen mitä tuo on syönyt ja kaikki vanhenevat komponentit uusiks.
Ja elkojen lisäks kannattaa vaihtaa nuo tantaalit, mullakin löytyi pari pintaliitos tuollaista. :)
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Helpompi avata apukuskin puolelta ku ei ole ratti haittona,
muutenki jo kiva vääntäytyä sinne jalkatilaan. Vaikka itse
anturi palautuu on tuo boxi virrat päällä "kertakäyttöinen"
eli TECH 2 herjaa: törmäys, virtapiiri aktivoitunut. Siis
kyseessä uudempi malli, jossa ei ole lokkareiden päällä
erillisiä antureita.
SAAB on nautinto tien päällä
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No akku tietysti irti, ennen tollaisia ihmettelyjä, ja suosittelisin venttaamaan sen puolisentuntia kuitenkin ennen ko. boksiin kajoamista.
Millä ei kyläkään ole mitään merkitystä ko. asiassa, vaan noinhan jossain suositellaan.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Niin tietenki akku irti jos SRS sydeemiin kosketaan
mihinkään. Tarkoitin lähinnä, että kun kerran tuo
boxi käytössä "toimii" niin se on sitte vaihdettava.
SAAB on nautinto tien päällä
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

Niin vielä mietin että oliskos jollain mahdollisesti tiedossa millaisia (uF/V) elektrolyytti- ja tantaalikonkkia tähän vehkeeseen menee? Ja kuinka monta?

Kiitoksia edellisistä neuvoista!!!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jpaavola kirjoitti:Niin vielä mietin että oliskos jollain mahdollisesti tiedossa millaisia (uF/V) elektrolyytti- ja tantaalikonkkia tähän vehkeeseen menee? Ja kuinka monta?

Kiitoksia edellisistä neuvoista!!!
Niih.

Vaan riippuu aikapaljon vehkeestä mihin oot niitä laittamasa.

Eli esim: vm: auttaa ko. asiaan huomattavasti.

Ja eniten auttaa asiaa, kun avaa purkin ja tekee myöhästyneen ennakkohuollon. :)
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

9000 CSE -93 2.3-16 (vapari)

Mulla vaan on ollut pieni taipumus tehdä enemmän häikää jo sillä pienellä silmämääräisellä tarkastelulla.

niin.. ja sitä myöhästynyttä ennakkohuoltoa tässä ollaan tekemässä.. :D

Joku vois vaikka koota näistä korjauksista pienen www-sivuston..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jpaavola kirjoitti:

Joku vois vaikka koota näistä korjauksista pienen www-sivuston..
Kelpaisko Peinun ylläpitämä 9000-FAQ? Sinne saa (ja pitääkin, että datapankki laajenisi entisestään) tuottaa sisältöä omista korjauskokemuksista tonnarin parissa.

http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/index.php
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eipä mun YV-boksikaan nyt sanottavasti pullistele noita UKT-täydennyksiä.

Panun foorumiin on hyvä tehdä noita yhteenvetoja, UKT:n käyttäjä joutuu sitten itse tekemään johtopäätökset useampien viestiketjujen sisällöistä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin