Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

- Momenttituken pidike, öljyn täyttöputken pidike, momenttituki ja ohjaustehostimen pumppu kannattaa suosiolla irrottaa.
- Varovasti öljyn täyttöputken kanssa.
- Laturi mahtuu tulemaan ulos pyöräkotelon kautta MacPhersonin takaa.
- Kannattaa viilata laturista alempia kiinnityskorvakkeita ihan pikkaisen ohuemmiksi, niin sen saa helpommin paikalleen.
- Ohjaustehostimen säiliön letkulähdöt eivät ole kovin kestäviä, joten ei kannata rusikoida, ettei putki katkea ja joudu ajamaan takaisin purkutonnarin luo tällä kertaa irrottamaan ko. säiliötä. ;-)

Kiitokset ja anteeksi pääsiäisen häirinnästä:
- Ransu, ehjän laturin löytämisestä
- Freddie, työkalujen lainasta ja ropausavusta
- Jus, Pevi, muutamien mieltä askarruttavien nippelitietojen tarkistus.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

taitaa olla FAQ-kamaa tämä teksti... :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:- Momenttituken pidike, öljyn täyttöputken pidike, momenttituki ja ohjaustehostimen pumppu kannattaa suosiolla irrottaa.
Mitään noista en irrottanut kun pariin kertaan oman laturin vaihdoin. Hankalahan se yläpultti on, mutta nivelellä ja jatkovarrella auton alapuolelta operoiden siihen kyllä pääsi käsiksi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6847#96847
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sain myös #saabilla vinkin, että piitkällä jatkolla koneen takaa sen saisi myös avattua (akku pitäisi purkaa ensin pois)

Ehkä olisin itsekin kokeillut olla purkamatta näin paljon, jos olisin ollut omassa tallissa asentamassa. Nyt piti tehdä vierailupaikan pihalla auton omalla tunkilla yhtä kulmaa nostaen ja hakkuupölliä pukkina käyttäen. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

202:sen genu saattaa tulla jopa yläkautta ulos :) , vaan tuo 204 tarvii ton tehostimen pumpan ja ylätuen siirron ennen poistumistaan paikaltaan hellään hoivaan. :?
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

itse olen vaihtanut b 202 laturin apparin pyöräkotelon kautta . Sieltä se onnistuu mitään isompaa purkamatta . eturengas pois ja sisälolari ja sitten vain pultit irti laturista ja sitten vain pujottelee tukivarsien välistä laturin irti. Tuossa syksyllä otin 4 kertaa pois ja tuntui viimeisellä kertaa että alkaa homma sujua :D :D
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Otit kaikki ruuvit auki apparin pyöräkotelon kautta?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

jani kirjoitti:itse olen vaihtanut b 202 laturin apparin pyöräkotelon kautta . Sieltä se onnistuu mitään isompaa purkamatta . eturengas pois ja sisälolari ja sitten vain pultit irti laturista ja sitten vain pujottelee tukivarsien välistä laturin irti. Tuossa syksyllä otin 4 kertaa pois ja tuntui viimeisellä kertaa että alkaa homma sujua :D :D
Näin minäkin muistan sen joskus tehneen. Ei siinä mitään erityisempiä muistaakseni purettu. Ahdas paikka se oli kyllä oli ja paljon oli ärräpäitä ilmassa.

Ihan toisena vinkkinä muuten, että ainakin uudemmista tonnareista saa startin purettua yläkautta pois. Homma luonnistuu vartissa, kun sen on muutaman kerran tehnyt. Kokemusta on :evil:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olisko jossain vuosimallissa tuo kiinnitys vaihtunut niin, että molemmat laturin pultit sojottavat samaan suuntaan? Se ylempi, konehuoneeseen päin sojottava pultti oli suurimpana päänsärkynä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Sen ylemmän pultin saa helpoiten yläkautta räikällä tai lenkillä. Viimeisen vuoden aikana n.10 kertaa laturia irti rassaneena sen tiedän. Öljyn täyttöputkea vaan siirtää vähän sivuun.
9000 aero -97, 9000 cde -96
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Se ylempi pultti lähti (-87), kun oli joku 3-4 x-mittaista jatkoa ja yksi nivel ennen hylsyä.
900C -86
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

-86 ainakin sujui ekaa kertaa tehden ihan helposti pyöräkotelon kautta, yhden pultin availu vaati käden vääntelyä kummaan asentoon ja laturin pujottaminen pois vaati kääntelyä ennenkuin oikea asento löytyi.

Starttiakin on tullut vaihdeltua kahteen b202 koneiseen, yläkautta sujuu hyvin vaikka sokkona joutuukin tekemään.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ovatko laturin molemmat kiinnitysruuvit 8mm kuusiokannalla?

En löytänyt ylemmän ruuvin päätä, työvalotkin pirulaiset hajosivat kesken kaiken. Huomenna valaistuskaupan kautta, ja vaihtohomma jatkuu.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla oli alempi laturin pultti, mutteri esillä-päin.
Ylempi pultti oli pultti edellä , mutteri koenhuoneen puolella ( ei muuten ole enää)

Laturin ja startin vaihdoin yhtäaikaa, vaikka en ole saanut Rubikin kuutiotakaan kasaan. :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ässä kirjoitti:Ovatko laturin molemmat kiinnitysruuvit 8mm kuusiokannalla?

En löytänyt ylemmän ruuvin päätä, työvalotkin pirulaiset hajosivat kesken kaiken. Huomenna valaistuskaupan kautta, ja vaihtohomma jatkuu.
Alempi laturin kannatinruuvi oli 8mm kuusiokolokannalla. Ylempi oli normaali 14mm pultti, jonka kanta oli moottoritilan puolella. Toisesta päästä se kiristyi hihnankiristimen kannatinraudassa kiinni olleeseen mutteriin. Ylemmän ruuvin avasin yläkautta aika helposti lenkkiavaimella. Käsi mahtui perille, kun löysytin öljyntäyttöputken yläpään kannattimestaan.

Otin hihnankiristimen kokonaan pois, mutta ehkä sen olisi voinut jättää paikalleenkin. Olisi vain irrottanut pienen kannatinraudan, joka menee laturin eteen.

Ohjaustehostimen pumppuun yms. en kajonnut, ja laturi mahtui hyvin pois paikaltaan, kyljen kautta ulos siis.

Auto on 2.0t CSE vm. 1993, B202-kone, automaattivaihteisto.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin