Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
- Momenttituken pidike, öljyn täyttöputken pidike, momenttituki ja ohjaustehostimen pumppu kannattaa suosiolla irrottaa.
- Varovasti öljyn täyttöputken kanssa.
- Laturi mahtuu tulemaan ulos pyöräkotelon kautta MacPhersonin takaa.
- Kannattaa viilata laturista alempia kiinnityskorvakkeita ihan pikkaisen ohuemmiksi, niin sen saa helpommin paikalleen.
- Ohjaustehostimen säiliön letkulähdöt eivät ole kovin kestäviä, joten ei kannata rusikoida, ettei putki katkea ja joudu ajamaan takaisin purkutonnarin luo tällä kertaa irrottamaan ko. säiliötä. ;-)
Kiitokset ja anteeksi pääsiäisen häirinnästä:
- Ransu, ehjän laturin löytämisestä
- Freddie, työkalujen lainasta ja ropausavusta
- Jus, Pevi, muutamien mieltä askarruttavien nippelitietojen tarkistus.
- Varovasti öljyn täyttöputken kanssa.
- Laturi mahtuu tulemaan ulos pyöräkotelon kautta MacPhersonin takaa.
- Kannattaa viilata laturista alempia kiinnityskorvakkeita ihan pikkaisen ohuemmiksi, niin sen saa helpommin paikalleen.
- Ohjaustehostimen säiliön letkulähdöt eivät ole kovin kestäviä, joten ei kannata rusikoida, ettei putki katkea ja joudu ajamaan takaisin purkutonnarin luo tällä kertaa irrottamaan ko. säiliötä. ;-)
Kiitokset ja anteeksi pääsiäisen häirinnästä:
- Ransu, ehjän laturin löytämisestä
- Freddie, työkalujen lainasta ja ropausavusta
- Jus, Pevi, muutamien mieltä askarruttavien nippelitietojen tarkistus.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
Mitään noista en irrottanut kun pariin kertaan oman laturin vaihdoin. Hankalahan se yläpultti on, mutta nivelellä ja jatkovarrella auton alapuolelta operoiden siihen kyllä pääsi käsiksi.Jope kirjoitti:- Momenttituken pidike, öljyn täyttöputken pidike, momenttituki ja ohjaustehostimen pumppu kannattaa suosiolla irrottaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6847#96847
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sain myös #saabilla vinkin, että piitkällä jatkolla koneen takaa sen saisi myös avattua (akku pitäisi purkaa ensin pois)
Ehkä olisin itsekin kokeillut olla purkamatta näin paljon, jos olisin ollut omassa tallissa asentamassa. Nyt piti tehdä vierailupaikan pihalla auton omalla tunkilla yhtä kulmaa nostaen ja hakkuupölliä pukkina käyttäen. :-)
Ehkä olisin itsekin kokeillut olla purkamatta näin paljon, jos olisin ollut omassa tallissa asentamassa. Nyt piti tehdä vierailupaikan pihalla auton omalla tunkilla yhtä kulmaa nostaen ja hakkuupölliä pukkina käyttäen. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
itse olen vaihtanut b 202 laturin apparin pyöräkotelon kautta . Sieltä se onnistuu mitään isompaa purkamatta . eturengas pois ja sisälolari ja sitten vain pultit irti laturista ja sitten vain pujottelee tukivarsien välistä laturin irti. Tuossa syksyllä otin 4 kertaa pois ja tuntui viimeisellä kertaa että alkaa homma sujua



Näin minäkin muistan sen joskus tehneen. Ei siinä mitään erityisempiä muistaakseni purettu. Ahdas paikka se oli kyllä oli ja paljon oli ärräpäitä ilmassa.jani kirjoitti:itse olen vaihtanut b 202 laturin apparin pyöräkotelon kautta . Sieltä se onnistuu mitään isompaa purkamatta . eturengas pois ja sisälolari ja sitten vain pultit irti laturista ja sitten vain pujottelee tukivarsien välistä laturin irti. Tuossa syksyllä otin 4 kertaa pois ja tuntui viimeisellä kertaa että alkaa homma sujua![]()
Ihan toisena vinkkinä muuten, että ainakin uudemmista tonnareista saa startin purettua yläkautta pois. Homma luonnistuu vartissa, kun sen on muutaman kerran tehnyt. Kokemusta on

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-86 ainakin sujui ekaa kertaa tehden ihan helposti pyöräkotelon kautta, yhden pultin availu vaati käden vääntelyä kummaan asentoon ja laturin pujottaminen pois vaati kääntelyä ennenkuin oikea asento löytyi.
Starttiakin on tullut vaihdeltua kahteen b202 koneiseen, yläkautta sujuu hyvin vaikka sokkona joutuukin tekemään.
Starttiakin on tullut vaihdeltua kahteen b202 koneiseen, yläkautta sujuu hyvin vaikka sokkona joutuukin tekemään.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
Ovatko laturin molemmat kiinnitysruuvit 8mm kuusiokannalla?
En löytänyt ylemmän ruuvin päätä, työvalotkin pirulaiset hajosivat kesken kaiken. Huomenna valaistuskaupan kautta, ja vaihtohomma jatkuu.
En löytänyt ylemmän ruuvin päätä, työvalotkin pirulaiset hajosivat kesken kaiken. Huomenna valaistuskaupan kautta, ja vaihtohomma jatkuu.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
Mulla oli alempi laturin pultti, mutteri esillä-päin.
Ylempi pultti oli pultti edellä , mutteri koenhuoneen puolella ( ei muuten ole enää)
Laturin ja startin vaihdoin yhtäaikaa, vaikka en ole saanut Rubikin kuutiotakaan kasaan.
Ylempi pultti oli pultti edellä , mutteri koenhuoneen puolella ( ei muuten ole enää)
Laturin ja startin vaihdoin yhtäaikaa, vaikka en ole saanut Rubikin kuutiotakaan kasaan.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Huomioita laturin vaihdosta vanhaan B202-tonnariin
Alempi laturin kannatinruuvi oli 8mm kuusiokolokannalla. Ylempi oli normaali 14mm pultti, jonka kanta oli moottoritilan puolella. Toisesta päästä se kiristyi hihnankiristimen kannatinraudassa kiinni olleeseen mutteriin. Ylemmän ruuvin avasin yläkautta aika helposti lenkkiavaimella. Käsi mahtui perille, kun löysytin öljyntäyttöputken yläpään kannattimestaan.Ässä kirjoitti:Ovatko laturin molemmat kiinnitysruuvit 8mm kuusiokannalla?
En löytänyt ylemmän ruuvin päätä, työvalotkin pirulaiset hajosivat kesken kaiken. Huomenna valaistuskaupan kautta, ja vaihtohomma jatkuu.
Otin hihnankiristimen kokonaan pois, mutta ehkä sen olisi voinut jättää paikalleenkin. Olisi vain irrottanut pienen kannatinraudan, joka menee laturin eteen.
Ohjaustehostimen pumppuun yms. en kajonnut, ja laturi mahtui hyvin pois paikaltaan, kyljen kautta ulos siis.
Auto on 2.0t CSE vm. 1993, B202-kone, automaattivaihteisto.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001