Toinen tonnari tuli pihaan! Ja virtalukko ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Toinen tonnari tuli pihaan! Ja virtalukko ongelma

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tervehdys!

Niin se Saabismi vaan on sairaus, kun toinen tonnari tuli pahaan.
Ostin viime tammikuussa vm. -88 2.0 16v tonnarin ajettu 390 000km.
Itselleni tuli tuolla vanhalla kilometrejä 10 000 ja täytyy sanoo, että oli
antoisia kilometrejä. Ja niinpä vaihdoin V***On pois ja ostin vm. -97 2.0 16v
km. 190 000. Katsotaan nyt kuinka paljon nautinnollisia ILOmetrejä tulee.

Tietysti jäi hieman takaraivon perälle häiritsemään, josko sittenkin olisi
pitänyt etsiä 2.3T tai peräti Aero. Mutta totutellaan nyt ensin tähän... Onpahan ainakin sitten tiedossa mikä on seuraava peli.
N
iin ja multahan jäi nyt tuo 9000 2.0 16v -88 (390 000km) ylimääräiseksi,
joten jos joku haluu halpaa (mutta ei ilmaista) kesä-autoo itselleen niin
kysellä voi ja tarjouksia pistää. Auto katsastetukin toukokuussa 2006.
Tää olis kyl varmaan kuuulunut nyt sitten tuonne myynti osastolle, mutta
laitan ilmoituksen sinnekin.
Viimeksi muokannut kovasuo, To Kesä 15, 2006 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Kyllä tonnariin kuuluu turbo isolla T:llä :wink:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Toinen tonnari tuli pihaan!

Viesti Kirjoittaja jariha »

kovasuo kirjoitti:Tervehdys!

Niin se Saabismi vaan on sairaus, kun toinen tonnari tuli pahaan. Ostin viime tammikuussa vm. -88 2.0 16v tonnarin ajettu 390 000km. Itselleni tuli tuolla vanhalla kilometrejä 10 000 ja täytyy sanoo, että oli antoisia kilometrejä. Ja niinpä vaihdoin V***On pois ja ostin vm. -97 2.0 16v km. 190 000. Katsotaan nyt kuinka paljon nautinnollisia ILOmetrejä tulee.
No joo, kyllä itsekin nyt kuukauden ajellut vanhalla tonnarilla ja vaikka iivari onkin, niin puhtia on ihan omiksi tarpeiksi ja vaikka kilometrejä on takana vaikka kunka, niin eipä nuo paljon tunnu haittaavan.
kovasuo kirjoitti:Niin ja multahan jäi nyt tuo 9000 2.0 16v -88 (390 000km) ylimääräiseksi, joten jos joku haluu halpaa (mutta ei ilmaista) kesä-autoo itselleen niin kysellä voi ja tarjouksia pistää. Auto katsastetukin toukokuussa 2006. Tää olis kyl varmaan kuuulunut nyt sitten tuonne myynti osastolle, mutta laitan ilmoituksen sinnekin.
Missä päin ja minkä värinen tämä tonnarisi on?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Onnittelut! ...ittelläkin on tonttu toista viikkoa varikolla, niin otin tuon ysisatkun käyttöön. Vaihtelin siihen tuossa sunnuntaina uudet jarru/kytkin-nesteetkin ja pirssihän toimiii kuin unelma. Eihän se iivari Aeron lailla liikahda, mutta kyllä tuollakin hyvin ohitte pääsee. Äkkiä tuohonkin tottui tontun jälkeen, melkein mukavemmalta tuntuu käteen kuin Aero. Miten tuon raaskii muka pois myyrä? :( :cry:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Niin nyt vain kävi että tonnari tuli pihaan

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Juu - kyselin tuolla aiemmin tonnarien mailikestävyyttä.
Nyt sitten kävi niin että hetken mielijohteesta menin ostaa päräyttämään tonnarin.
Samalla tuli siirryttyä autokannassa ensimmäistä kertaa elämässäni (...!!!) 90-luvulle.
Nyt pieniä autoja riittää kun tonnarin kaverina elelee 245 heronhead

Ja bensa on halpaa.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Onneksi olkoon! Toivottavasti olet yhtä tyytyväinen kuin mä...
Tähän asti kaikki ok, pientä ravistusta lukuun ottamatta ykkösellä liikkeelle lähtiessä. Kirjoitinkin jo ongelmasta tänne, joten odottelen konkareiden kommentteja.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

JEP, viikko takana ja kaikki toimii!!!
Tyytyväisiä ILOmetrejä tullut jo 3000km.
Ilmastointia täytyy ylistää, on se vaan HIEENOO keksintö.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Onnellista saabismia

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Eipä ole minullakaan pahaa sanottavaa, vaikkei takana olekaan kuin kolme päivää...
Kaikki toimii mainiosti, ilmastointi olikin ostettaessa viallinen mutta eipä sitä voi kaikkea odottaa alle 1000 EUR autolta joka vielä osoittautui lähes ruosteettomaksi.
Kunhan käytän leimassa ensi viikolla (ei kyllä olisi vielä kiire) niin taidanpa sen jälkeen laitattaa ton ilmastoinninkin kuntoon.
On se vaan niin hieno keksintö.
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Ilmastointi laitettu

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Jep. Kuten tuolla muuallakin tuli todettua, ilmastointi katsottiin läpi - ei vuotoja - ja uudet liemet sisään. Venttiili oli jäänyt jollain edellisistä omistajista auki...sieltä se oma reikä otsonikerrokseen oli sitten saatu freoneja valuttamalla...

Nyt siis ilmastointikin toimii, alta satkun keikka.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Ensimmäinen ongelma tuli vastaan tänä aamuna kun avain
virtalukossa ei suostunut kääntymään mihinkää. Taistelin viisi
minuuttia avaimen kanssa. Onneksi kuitenkin oli vielä tuo vanha
tonnari pihassa, joten kakkosautollekin tuli käyttöö.
Haku toiminnolla löytyikin paljon keskustelua aiheesta.
Soitin paikalliseen lukkoliikkeeseen ja neuvoi tulemaan avaimen
kanssa paikan päälle, jotta voisi tehdä ns. "korotetun avaimen" joka
on kuulemma auttanut useimpiin autoihin.
On muuten ensimmäinen auto jossa on virtalukon kanssa ongelmia näinkin
vähän ajetussa ja uudessa. Oliskohan tyyppivika? Monilla muillakin on ollut
näköjään samoja vaivoja...
Viimeksi muokannut kovasuo, To Kesä 15, 2006 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Avaimista...

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Saabilla on kokemukseni mukaan ikuinen tyyppivika avaimien ja lukkojen kanssa.

Oma tonnarini pitää viedä vaimon avaimella katsastukseen - se ei näes lähde virtalukosta moottorin käydessä irti, kuten toinen. Joten kyllä ne 9000 avaimet melko kuluvaa tavaraa taitavat olla...

Voihan tietenkin olla, että autoasi on joskus yritetty varastaa - mulla on ollut yksi vastaava tapaus. Silloin virtalukko menee herkästi sellaiseen satunnaistoimivaan tilaan.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Avaimista...

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

gummisaabas kirjoitti:
Voihan tietenkin olla, että autoasi on joskus yritetty varastaa - mulla on ollut yksi vastaava tapaus. Silloin virtalukko menee herkästi sellaiseen satunnaistoimivaan tilaan.
Teitkö asialle mitään, vai taistelitko vian kanssa?

Onkohan kellään kokemusta tuollaisesta korotetusta avaimesta?
Mulla ainakin näyttäisi siltä ettei avain olisi kovin kulunut, mutta pienestähän
se tuppaa kiinni olemaan.
Katsotaan miten käy kun käyn tänään lukkoliikkeen kautta kotimatkalla.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Kyseessä oli 900

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Niin, se varkausyrityksen kohteeksi joutunut auto oli ysisatku.
Lopulta ratkaisuksi muodostui virtalukon vaihto - toisesta satkusta irti jumalattoman iso möhkäle ja jonkin verran verhoilun purkutyötä...

Tonnarin virtalukkohan on aivan väärässä paikassa, joten siitä en tiedä.

Voihan se virtalukkokin kulua, ihan niinkuin avain. Minulla se kuluneempi avain ei suostu avaamaan peräloosteria ennen kuin suostuttelun jälkeen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Haitat sieltä tontun lukosta kuluu ennemmin kuin avain. Jos saat lukon kääntymään vielä kerran sillä omalla tai nyt tehtävällä korotetulla avaimella, älä enää käännä ikinä takaisin nollille, vaan ota samantien lukko irti ja remonttiin, uudet haitat sisään, niin toimii takeltelematta auton loppuiän.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8954#68954

Ei satkussakaan tarvitse (välttämättä) koko vaihdekeppikonsolia lähteä vaihtamaan virtalukon takia, toki sitä joutuu vähän irrottamaan.
Viimeksi muokannut jus, To Kesä 15, 2006 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

jus kirjoitti:Haitat sieltä tontun lukosta kuluu ennemmin kuin avain.
Näin ajattelinkin. Meinasin laitattaa uudet haitat lukkopesään, mutta
paikallisesta lukkoliikkeestä sanottiin ettei niillä ole haittoja tonnariin.
Täytynee kipaista tuonne Helsingin Kalliossa olevaan putiikkiin kunhan
vaan saan pesän irti. Ja toivon mukaan tuolla uudella avaimella saan
lukon auki.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin